Seuraa 
Viestejä13654
Liittynyt12.7.2010

Vaiko manipulointia diesel autoja vastaan?

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/analyysi-paljastaa-jarkytta...

Vaikuttaa hieman hätäseltä päättelyltä.
Mitä noista on otettu irti heppoja ja vääntöä?
Taikamaassa on 2.5 litrasia diisseli pickuppeja joilla on ajettu 600.000-800.000km ja silti ne käy ja kukkuu edelleenkin.
Jos jostain 1.8 litrasesta sitten otetaan irti yli 200 heppaa ja 450nm vääntöä niin ei kai ihme jos koneet laukee.
Oliko tutkimuksissa verrattuna samat konetilavuudet ja tehot?

--
Dieselautot hajoavat todennäköisemmin ja tulevat omistajilleen bensa-autoja huomattavasti kalliimmiksi, väittää tutkimus.

MotorEasyn tekemässä tutkimuksessa on käynyt ilmi, että eniten moottorvikoja on Euro 5-normien mukaisissa, vuosien 2009–2015 dieselautoissa. Vikojen määrän lisäksi tutkimuksessa tuli ilmi, että dieselautojen korjaaminen tulee keskimäärin 20 prosenttia kalliimmaksi bensa-autoihin verrattuna.

30 000 auton tutkimuksessa kartoitettiin 3–8 vuotta vanhojen ajoneuvojen moottorivikoja viimeisen 12 kuukauden ajanjaksolta.

Mainos (uutinen jatkuu alla)

Eniten vikoja Alfa Romeossa, vähiten Skodassa
Vähiten luotetuimmat dieselautot (vikaprosentti)
Alfa Romeo, 47 %
Land Rover, 41 %
Mitsubishi, 36 %
Saab, 33%
Mazda, 33%
Kia, 29 %
Mercedes, 27 %
auxhall, 26 %
Mini, 26 %
Audi, 26 %
Lähde: MotorEasy

Syy vikojen yleisyyteen saattaa löytyä dieselmoottoreiden osiin kohdistuvasta painetasosta, joka on korkeampi kuin bensiinimoottoreissa.

Vikojen yleisyyden lisäksi dieselmoottoreiden kallis rakenne ja haastava polttoainejärjestelmä saavat aikaan sen, että korjauskustannukset nousevat usein bensamalleja huomattavasti korkeammiksi.

– Dieseleillä on paljon enemmän pienempiä ongelmia kuin bensiinikäyttöisillä autoilla. Ne ovat vähemmän luotettavia, ja kun joku iso asia menee pieleen, se maksaa paljon enemmän, Motor Easyn perustaja Duncan McClure toteaa.

Alfa Romeoiden dieselmoottoreiden todettiin olevan pahimpia; ne tarvitsivat korjausta jopa neljä kertaa todennäköisemmin bensiinimalleihin verrattuna. Skoda todettiin puolestaan luotettavimmiksi dieselautoksi vikaprosentin ollessa yhdeksän prosentin luokkaa.

Lähde: Express.co

***

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Sivut

Kommentit (19)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28674
Liittynyt16.3.2005

Raspu kirjoitti:
Alfa Romeoiden dieselmoottoreiden todettiin olevan pahimpia; ne tarvitsivat korjausta jopa neljä kertaa todennäköisemmin bensiinimalleihin verrattuna.

Siis häh? Alfa Romeo nokivasarana? Meitä on moneen junaan ja toisten mielipiteitä ei saisi haukkua ja plää plää, mutta kysyn silti millä ihmeen perusteella joku voi valita noin irvokkaan yhdistelmän? Kas kun ei dieselferrari.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13654
Liittynyt12.7.2010

Luulisin että alfan diisselistä on myös puristettu enempi irti urheilulliseen imagoon.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13654
Liittynyt12.7.2010

Ite oon ajanu toyotan 3.0l diisselillä jo 310.000km. Käy ja kukkuu ilman ongelmia.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

ovolo
Seuraa 
Viestejä5862
Liittynyt7.7.2007

Yksi syy lienee se, että dieselmoottorien iskutilavuus on pienennetty 1,5 litran paikkeille ja tarvittava teho otetaan ahtamalla enemmän ilmaa moottoriin. Ehkä kuviossa myös jäähdytys ja voiteluongelmat. 

Saattaa myös olla, että moottorin osat tehdään huonommin kulutusta kestavästä materiaalista. Eli moottoritehdas ostaa raaka-aineet sieltä, mistä halvimmalla saa. Eli parannetaan voittomarginaalia kestävyyden kustannuksella.

Tämähän on tämän ajan trendi kulutustavaroissa. Hädin tuskin kestävät takuuajan. Kulutustavaroissa puhutaan myös suunnitellusta vanhenemisesta, jolloin myynnille saadaan jatkuvuutta.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6789
Liittynyt8.11.2007

Neutroni kirjoitti:
Raspu kirjoitti:
Alfa Romeoiden dieselmoottoreiden todettiin olevan pahimpia; ne tarvitsivat korjausta jopa neljä kertaa todennäköisemmin bensiinimalleihin verrattuna.

Siis häh? Alfa Romeo nokivasarana? Meitä on moneen junaan ja toisten mielipiteitä ei saisi haukkua ja plää plää, mutta kysyn silti millä ihmeen perusteella joku voi valita noin irvokkaan yhdistelmän? Kas kun ei dieselferrari.

Onhan sellainenkin irvokas yhdistelmä, kuin dieseli-BMW. BMW on kallis ja herraskainen, kun dieseli menee enemmän maskuliinisen puolelle.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9735
Liittynyt20.1.2013

Suurin syy autojen hajoamisiin on huollon puute, niin diesel kuin bensa-autot hajoavat kun niillä ajetaan liian pitkään vanhoilla öljyillä, kun jokin osa on kulunut jne.
Suurin osa ihmisistä eivät nykyään omista uusia autojaan, ja siksi he käytännössä viis veisaavat huolloista, pari kolme vuotta/100 tkm ajelevat niillä, ja kumuloituneet tekniset huolet siirtyvät sitten rahoitus/leasingyhtiöiden harteille, ja he delegoivat ne käytettyjen autojen liikkeille, jotka ostavat niitä tukuttain ja myyvät profitilla, Kamuxit et al, ja sieltä päätyvät ennen pitkää lopulta jollekin onnelliselle käytetyn auton ostajalle, joka pikku hiljaa korjauttaa uutta hankintaansa, romukasaansa, mitä nk. uudet autot käytännössä nykyään ovat, osa sitä jo ihan uusina.
Autojen ns. kierrättäminen/romuttaminen ennen aikojaan on erittäin tehokasta hiilijalanjälkien tehtailua, jossa voittajat ovat suuret korporaatiot ja eri valtioiden kassat.
Päästöverot ovat yksi suuri huijaus sikäli kuin mikäli oletuksena on ilmaston muutoksen/hiilidioxidin vähentäminen ilmakestä - ei paranna tilannetta ollenkaan - paras keino sellaiselle tällä nykykalustolla ollen sen kunnossa pitäminen ja 20-30 vuoden käyttöikä, tai vielä parempi, niin sähköautot, mutta nekin ihan jotain muuta kuin mitä sellaisella vielä tänä päivänä ymmärretään.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13654
Liittynyt12.7.2010

Aihetta sivuten. Siinä rankka peli.
Samat Toyotan sisuskalut kuin omassa ohjauspanelia myöten. Runko thaimaalaista tuotantoa armeijan käyttöön.

En ole aivan varma tekeekö Thairung tuota. Thairungilla vastaava siviiliversio myöskin ilman konekivääriluukkua ym.

Armeijan pojat näytti yläpeukkua kun otin kuvia.

Kulutus kuulemma kohtuullinen 10l sadalla laatikkomaisuudesta huolimatta.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28674
Liittynyt16.3.2005

Ertsu kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
Raspu kirjoitti:
Alfa Romeoiden dieselmoottoreiden todettiin olevan pahimpia; ne tarvitsivat korjausta jopa neljä kertaa todennäköisemmin bensiinimalleihin verrattuna.

Siis häh? Alfa Romeo nokivasarana? Meitä on moneen junaan ja toisten mielipiteitä ei saisi haukkua ja plää plää, mutta kysyn silti millä ihmeen perusteella joku voi valita noin irvokkaan yhdistelmän? Kas kun ei dieselferrari.

Onhan sellainenkin irvokas yhdistelmä, kuin dieseli-BMW. BMW on kallis ja herraskainen, kun dieseli menee enemmän maskuliinisen puolelle.

Bemari on (minusta) kertaluokkaa rahvaanomaisempi auto kuin Alfa Romeo. Bemarit ovat kai jotakuinkin laadukkaita autoja, jotka kestävät pitkään ja käyttöiän loppupuolella niitä pystyy rahvaskin ostamaan ja ylläpitämään. Jopa persaukinen nuoriso. Mutta Alfat ovat enemmän wannabe-Ferrareita. Vanhan italialaisen kulussa pitämiseen tarvitaan mekaanikkotiimi.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1454
Liittynyt13.11.2014

Neutroni kirjoitti:
  Vanhan italialaisen kulussa pitämiseen tarvitaan mekaanikkotiimi.

Ostin joskus köyhän miehen Ferrarin, Fiat 85, käytettynä jolloin siinä oli mittarissa 140 000. Ajelin sillä lähes 400 000 asti.

Mistään se ei mennyt rikki mutta hirveästi piti vaihtaa kuluneita osia. Onneksi ne olivat halpoja. Näkyy esim. takajarrusylinteri maksavan 4,90€ ja etupyörän laakerisarja 22,90€.

Erinomainen laite ihmiselle jolla on mahdollisuus ja halu huoltaa itse.

Justis
Seuraa 
Viestejä489
Liittynyt10.12.2014

Ertsu kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
Raspu kirjoitti:
Alfa Romeoiden dieselmoottoreiden todettiin olevan pahimpia; ne tarvitsivat korjausta jopa neljä kertaa todennäköisemmin bensiinimalleihin verrattuna.

Siis häh? Alfa Romeo nokivasarana? Meitä on moneen junaan ja toisten mielipiteitä ei saisi haukkua ja plää plää, mutta kysyn silti millä ihmeen perusteella joku voi valita noin irvokkaan yhdistelmän? Kas kun ei dieselferrari.

Onhan sellainenkin irvokas yhdistelmä, kuin dieseli-BMW. BMW on kallis ja herraskainen, kun dieseli menee enemmän maskuliinisen puolelle.

Irvokas yhdistelmä?  No jaa, voi jollekin ollakin mutta onhan niitä nyt aika kauan tehty ja ovat hyvin myyneet.  Hommasin joskus viime vuosituhannen lopulla Saksasta ekan diesel-bemarini. 525 tds touring. Olipahan muuten pähee peli siihen aikaan. Ja se moottori. Se oli ihan toista maata kun sen aikaisissa muissa kansanautoissa. Sisälle siitä ei juuri tiennyt dieseliksi. Kiersi iloisesti sinne 5200 rpm ja veto oli pontevaa aina 4500 asti. Ei käytännön suorituskyvyssä juurikaan hävinnyt 525 bensalle. Todellista ajamisen iloa. Ja kaiken lisäksi vähävikainen ja kestävä.

Sitten tuli nämä 3 litraiset. Voi pojat mikä kone. Kaikissa autoissa olisi pitänyt olla sellainen. Mutta sen myötä tuli vanhemmiten myös vikoja. Ei varsinaisesti koneeseen mutta MAFfit ja ahtopineensäätimet yms oheishärpäkettä. Niin ja tietysti ne imusarjan läpät. No ne oli onneksi helppo poistaa.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9735
Liittynyt20.1.2013

George Hanson kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
  Vanhan italialaisen kulussa pitämiseen tarvitaan mekaanikkotiimi.

Ostin joskus köyhän miehen Ferrarin, Fiat 85, käytettynä jolloin siinä oli mittarissa 140 000. Ajelin sillä lähes 400 000 asti.

Mistään se ei mennyt rikki mutta hirveästi piti vaihtaa kuluneita osia. Onneksi ne olivat halpoja. Näkyy esim. takajarrusylinteri maksavan 4,90€ ja etupyörän laakerisarja 22,90€.

Erinomainen laite ihmiselle jolla on mahdollisuus ja halu huoltaa itse.

Fiat 85 on traktori - lienet tarkoittanut Fiat 850 - vaan mikäli olet ajanut traktorilla sen 260 tkm, niin se on hankkijalippiksen noston arvoinen asia!

😎

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat