Seuraa 
Viestejä92
Liittynyt28.10.2017

Jos astian mitat on 30x25x15 cm, miten se tilavuus lasketaan, monta litraa?

Sivut

Kommentit (19)

wisti
Seuraa 
Viestejä12242
Liittynyt12.2.2013

Käyttäjä5105 kirjoitti:
Jos astian mitat on 30x25x15 cm, miten se tilavuus lasketaan, monta litraa?

Yksi litra on 1000 kuutiosenttimetriä. Sinulla taitaa kysyttävää matematiikan tiimoilta piisata!

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3246
Liittynyt7.7.2013

Tuo ei onnistu ilman tietokoneohjelmaa tai tilanteen simulointia.
Asiaa vaikeuttaa vielä se että nuo mitat eivät ole perus si-yksiköitä (metri, m).

JPI
Seuraa 
Viestejä25313
Liittynyt5.12.2012

Lyde19 kirjoitti:
Tuo ei onnistu ilman tietokoneohjelmaa tai tilanteen simulointia.
Asiaa vaikeuttaa vielä se että nuo mitat eivät ole perus si-yksiköitä (metri, m).

Mitä luulet olisiko kuuhun laskeutuneiden ja sieltä nousseiden miehitettyjen Apollo-alusten tietokoneet osanneet ratkaista tuon ongelman jo kuuskytluvulla, vai olisiko siihen tarvittu neukkulaista supertietsikkaa?

3³+4³+5³=6³

miilu
Seuraa 
Viestejä709
Liittynyt25.1.2011

JPI kirjoitti:
No kertokaa jo perskules vieköön se vastaus, ei tässä jaksa koko päivää odotella saatn..

Senttimetrejä on vaikea muuttaa litroiksi. Pitäisikö olla  30cmx25cmx15cm jotta saataisiin tilavuus.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä9658
Liittynyt13.3.2017

MooM kirjoitti:
Jos mitat laittaa 10 cm:ksi 3,0 x 2,5 x 1,5 , saa suoraan litroja (litra = (10 cm)^3)

Nyt muumio helpotti tätä liikaa..menee jännitys.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

miilu
Seuraa 
Viestejä709
Liittynyt25.1.2011

Käyttäjä5105 kirjoitti:
Sori, aivoissa löi tyhjä hetki. Muille ei varmaan ikinä käy niin.

Omakohtaisena kokemuksena laatumuunnoksissa lyö kyllä tyhjää useinkin. Etenkin ruokaohjeiden lusikat ja kahvikupilliset on hankala mieltää. Fysiikan laskuissa käytetään yleensä pituusmittana metriä ja kemian laboratorioissa tilavuuden mittana käytetään millilitraa.
Yhteen litraan menee 1000 ml, 10 cl tai 1dl
Jos mittaa ei ole käytössä, niin joudun hahmottamaan pienet tilavuudet vertaamalla mielikuvaa 10 millilitran pipettiin. tai 100 ml:n dekantterilasiin.

miilu
Seuraa 
Viestejä709
Liittynyt25.1.2011

miilu kirjoitti:

Lyökö palstalla tyhjää?

Jos laitetaan järjestys ml, cl, dl ja litra. Niin virheen muunnoksessa huomaa helposti.

Tunnustin juuri että aivoissa löi tyhjää.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12602
Liittynyt16.3.2005

miilu kirjoitti:
miilu kirjoitti:

Lyökö palstalla tyhjää?

Jos laitetaan järjestys ml, cl, dl ja litra. Niin virheen muunnoksessa huomaa helposti.

En tiedä, mitä tarkoitat sanalla "menee", mutta litraan kyllä mahtuu esimerkiksi 1000 ml, 10 cl ja 1 dl.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Simplex
Seuraa 
Viestejä2945
Liittynyt26.1.2010

Jos ei osaa muuttaa yksiköistä toiseen, niin ainahan sitä voi laskea ihan perusyksiköillä:

30x25x15 cm = 0.30m x 0.25m x 0.15m = 0.01125 m^3. Sitten kun tiedetään että yksi kuutio vastaa 1000 litraa, niin tulokseksi saadaan 0.01125 m^3 x 1000 l/m^3 = 11.25 litraa.

Google osaa laskea myös tämän:

30cm * 25cm * 15cm to liter

miilu
Seuraa 
Viestejä709
Liittynyt25.1.2011

o_turunen kirjoitti:
miilu kirjoitti:
miilu kirjoitti:

Lyökö palstalla tyhjää?

En tiedä, mitä tarkoitat sanalla "menee", mutta litraan kyllä mahtuu esimerkiksi 1000 ml, 10 cl ja 1 dl.

Kouluajoista on vielä mielessä "loru" painomitoista, leiviskä senttaali  tonni. Oma ajatuskulku ohjautuu joskus kummallisesti. Eli millilitra centtilitra desilitra litra, ja loogisessa päätelmässä litra on 10 desilitraa, kuitenkin aivot raksuttaa joskus tyhjää - dm^3 on litra ja tekee yllättäen virhepäätelmän että 1dl=litra. Näitä virhepäätelmiä on monenlaisia, ja ne johtavat joskus hiukan noloihin tilanteisiin. Tietoisuus siitä, että on inhimillistä erehtyä, helpottaa tilanteessa. Tietysti voi kiemurrella asiasta pois siten, että mahtuuhan litraan 10 cl tai 1 dl, eikä ota huomioon vajausta. "Kämmi" oli, mitä se sitten tarkoittaakaan.

wisti
Seuraa 
Viestejä12242
Liittynyt12.2.2013

Senttaalia ei ole käytetty ikinä missään. Leiviskää Jeesus käytti vertauksessaan 2000 vuotta sitten. Laitan sen tähän.
Sillä tapahtuu, niin kuin tapahtui, kun mies matkusti muille maille: hän kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa; Yhdelle hän antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille. Se, joka oli saanut viisi leiviskää, meni kohta ja asioitsi niillä ja voitti toiset viisi leiviskää. Samoin kaksi leiviskää saanut voitti toiset kaksi. Mutta yhden leiviskän saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki siihen herransa rahan. Pitkän ajan kuluttua näiden palvelijain herra palasi ja ryhtyi tilintekoon heidän kanssansa. Silloin tuli se, joka oli saanut viisi leiviskää, ja toi toiset viisi leiviskää ja sanoi: ’Herra, viisi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset viisi leiviskää minä olen voittanut’. Hänen herransa sanoi hänelle: ’Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.’ Myös se, joka oli saanut kaksi leiviskää, tuli ja sanoi: ’Herra, kaksi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset kaksi leiviskää minä olen voittanut’. Hänen herransa sanoi hänelle: ’Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.’ Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: ’Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut. Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.’ Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: ’Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut. Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen. Ottakaa sentähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää. Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on. Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys’” (Matt. 25:14-30).

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat