Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt3.2.2018

Olen katsellut Lentoturmatutkintaa National Geographilta. Tähän ketjuun matkustajakoneiden tekniikkaa, lentoturvallisuutta jne. liittyvää keskustelua.

Sanotaan että tieto lisää tuskaa. Ikävä kyllä ko. ohjelman kohdalla se pitää paikkansa. Aina sanotaan, että lentomatkustaminen on erittäin turvallista. Varmaan niin, mutta kova kilpailu (vanhat koneet, nopeat huollot) jne. eivät vakuuta.

Erittäin ikävää on inhimilliset tekijät. Itsetuhoiset lentäjät, terroristit, osaamattomuus....

Ehkä mielenkiintoisin jakso oli se, kun kerosiini jäätyi polttoainelämmittimen rajapinnassa ja tehot katosivat. Hämmästyttää, miten hyvin tutkijat saavat syitä selville.

Sivut

Kommentit (34)

Spanish Inquisitor Jr
Seuraa 
Viestejä2010
Liittynyt24.1.2014

Taavi kirjoitti:
Olen katsellut Lentoturmatutkintaa National Geographilta. Tähän ketjuun matkustajakoneiden tekniikkaa, lentoturvallisuutta jne. liittyvää keskustelua.

Sanotaan että tieto lisää tuskaa. Ikävä kyllä ko. ohjelman kohdalla se pitää paikkansa. Aina sanotaan, että lentomatkustaminen on erittäin turvallista. Varmaan niin, mutta kova kilpailu (vanhat koneet, nopeat huollot) jne. eivät vakuuta.

Erittäin ikävää on inhimilliset tekijät. Itsetuhoiset lentäjät, terroristit, osaamattomuus....

Ehkä mielenkiintoisin jakso oli se, kun kerosiini jäätyi polttoainelämmittimen rajapinnassa ja tehot katosivat. Hämmästyttää, miten hyvin tutkijat saavat syitä selville.

Ihan hyvä avaus.  Tuo sun viimeisen lauseen keissillä tarkoittanet tätä:

British Airwaysin lento 38 (v. 2008)

Tuossa siis Pekingistä Lontooseen matkalla olleen Boeing 777-koneen kumpikin moottori sammui juuri ennen laskeutumista, mutta onni oli myötä ja kone pystyi laskeutumaan ihmishenkiä menettämättä. Syy tuolle moottorien sammumiselle oli vesi, jota ilmeiseti on aina polttoaineen mukana pieninä pitoisuuksia. Pitkän lennon aikana yli Siperian oli jonkinlaiseen venttiiliin päässyt kertymään jääkiteitä siinä määrin , että polttoaineen syöttö lakkasi kokonaan ja moottorit sammuivat. Tämä oli tutkijoille erittäin hankalaa selvittää koska sitä jäähyhmää ei yleensä muodostu  paljoakaan ja sekin sulaa lopulta joten syyllisestä ei jää jäljelle mitään. Hienosti tosiaankin nuo tutkijat ratkaisivat tuon onnettomuuden syyn. 

Lentoturmatutkinta 10. tuotantokauden jakso 2 kertoo tästä tapauksesta.

Vanha nimimerkki Spanish Inquisitor uudelleensyntyneenä.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3243
Liittynyt7.7.2013

Taisi olla niin että korkealla lennettäessä polttoaine saattaa jäähtyä -40C asteeseen. Polttoaine virtaa polttoaineen lämmittimeen ennen moottoreita. Pieniä määriä jäätä kerääntyy putkistoon ja pitkän tasavirtauksella lennetyn jakson jälkeen jää irtoaankun. Tässä tapauksessa hyhmä muodosti tukoksen juuri ennen polttoaineen lämmitintä.

jeremia2
Seuraa 
Viestejä1076
Liittynyt2.3.2009

Lentoturhatutkinnassa ei menty aivan pohjia myöten TWA 800 lento-onnettomuus tutkinnassa  ja niissä käänteissä. Normaali tutkintokäytäntö ohitettiin ja ohjat otti FBI tiukalla sensuurilla. Paljon silminnäkijöiden tietoja evättiin ja peiteltiin, uhkailtiin yms. Netti on täynnä vastaväitteitä virallisesta raportista. Vaikka oli annettu ohjeet korjata keskitankkialueen "keksityt virheellisyydet", niitä ei ilmeisesti toteutettu missään koneessa?

Eikö se ole niin, että palavan tikun voi työntää auton bensatankin täyttöaukosta sisään tankin räjähtämättä?

Palavan tupakan voi heittää avonaiseen kerosiinaltaaseen huoneen lämmössä kerosiinin syttymättä?

Taavi
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt3.2.2018

Muistaakseni siinä polttoaineen hyytymisessä oli joku semmonen juttu, että polttoainelämmittimen pää ei ollut aivan tasainen, siitä törrötti putkien päät pari milliä. Tähän kertyi jäätä ja kun koneiden tehoja nostettiin pitkän tasakäynnin jälkeen, niin virtaus kasvoi, jäät liikkeelle jne.

Huolettaa kannssa yksi tän viikon jaksoista. Siinä oli heikkovirta ja vahvavirtajohdot vedetty samaan nippuun. Joku oikkari antoi virtaa polttoainetankin anturin johtoon ja tankki räjähti. Räjähdyksen mahdollisti polttoaineen korkea lämpötila, minkä ilmastointilaite tankin alla oli kuumentanut. Tutkijat pitivät koneen sähköjohtoja huonokuntoisina.

Paljonkohan taivaalla on vanhoja koneita, joiden piuhoja on hiiret ja lentovuodet nakertaneet?

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3243
Liittynyt7.7.2013

Oliko niinpäin että polttoaineen lämmittimen pää oli ennen tasainen joten irronnut jää/hyhmä jäi kasaksi tasaisen pinnan päälle tukkien lämmittimen tulopuolen kokonaan. Tämä ongelma korjattiin vähän eripituisilla putkilla jolloin ne kaikki eivät tukkeudu kerralla.

Jakob
Seuraa 
Viestejä934
Liittynyt11.7.2015

Lyde19 kirjoitti:
Oliko niinpäin että polttoaineen lämmittimen pää oli ennen tasainen joten irronnut jää/hyhmä jäi kasaksi tasaisen pinnan päälle tukkien lämmittimen tulopuolen kokonaan. Tämä ongelma korjattiin vähän eripituisilla putkilla jolloin ne kaikki eivät tukkeudu kerralla.

Muistaakseni melkein päinvastainen ongelma: Sulatus toimi jos putkien päät oli leikattu tasalleen juurta myöten. Kun jätettiin putkien päät törröttämään, kerääntyi jää niihin koska ne putkien päät eivät olleet enää kosketuksissa lämmitysnesteeseen.

Eli ilmeisesti juuri tuota kuvaamaasi efektiä haettiin "parannuksena", haitat olivatkin vaan hyötyjä suuremmat.

Taavi
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt3.2.2018

Tota liitämisjaksoa en ole nähnytkään. Vieläkö koneissa on joku "tuulimylly" joka lasketaan ilmavirtaan, että saadaan sähköä? Koneissa ei varmaan ole isoja akkuja varalla painosyistä.

Tulee mieleen kanssa jakso, missä kiitorata vaihtui viime hetkellä. Piti tehdä kaartolähestyminen. Onko tosiaan lentäminen vieläkin niin alkeellista, että lentäjä laittaa sekuntikellon käymään ja käskee kaartamaan. Sitten toivotaan, että kiitorata osuu kohdalleen. Ko. jaksossa lentäjät olivat pihalla kuin lumiukot ja vuori osui eteen "yllättäen". Ikävä kyllä kaikki kapteenia lukuunottamatta menehtyivät.

Rivienvälistä voi lukea, että aasialaiset lentäjät kunnioittavat auktoriteettejä (eivät uskalla kyseenalaistaa kapteenin päätöksiä) ja pelkäävät kasvojen menetystä.
Ehkä länsimaalaiset olisivat todenneet, että nyt ei ole hajuakaan, mitä tehdään. Vedetään ylös ja otetaan aikalisä...

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä9657
Liittynyt13.3.2017

Taavi kirjoitti:
Tota liitämisjaksoa en ole nähnytkään. Vieläkö koneissa on joku "tuulimylly" joka lasketaan ilmavirtaan, että saadaan sähköä? Koneissa ei varmaan ole isoja akkuja varalla painosyistä.

Tulee mieleen kanssa jakso, missä kiitorata vaihtui viime hetkellä. Piti tehdä kaartolähestyminen. Onko tosiaan lentäminen vieläkin niin alkeellista, että lentäjä laittaa sekuntikellon käymään ja käskee kaartamaan. Sitten toivotaan, että kiitorata osuu kohdalleen. Ko. jaksossa lentäjät olivat pihalla kuin lumiukot ja vuori osui eteen "yllättäen". Ikävä kyllä kaikki kapteenia lukuunottamatta menehtyivät.

Rivienvälistä voi lukea, että aasialaiset lentäjät kunnioittavat auktoriteettejä (eivät uskalla kyseenalaistaa kapteenin päätöksiä) ja pelkäävät kasvojen menetystä.
Ehkä länsimaalaiset olisivat todenneet, että nyt ei ole hajuakaan, mitä tehdään. Vedetään ylös ja otetaan aikalisä...

Joo on....ram air generator...

Kone liiti 75 km pidemmälle kuin Gimli Glider...josta on myös oma jaksonsa.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6789
Liittynyt8.11.2007

Major_Overhaul kirjoitti:
Taavi kirjoitti:
Tota liitämisjaksoa en ole nähnytkään. Vieläkö koneissa on joku "tuulimylly" joka lasketaan ilmavirtaan, että saadaan sähköä? Koneissa ei varmaan ole isoja akkuja varalla painosyistä.

Tulee mieleen kanssa jakso, missä kiitorata vaihtui viime hetkellä. Piti tehdä kaartolähestyminen. Onko tosiaan lentäminen vieläkin niin alkeellista, että lentäjä laittaa sekuntikellon käymään ja käskee kaartamaan. Sitten toivotaan, että kiitorata osuu kohdalleen. Ko. jaksossa lentäjät olivat pihalla kuin lumiukot ja vuori osui eteen "yllättäen". Ikävä kyllä kaikki kapteenia lukuunottamatta menehtyivät.

Rivienvälistä voi lukea, että aasialaiset lentäjät kunnioittavat auktoriteettejä (eivät uskalla kyseenalaistaa kapteenin päätöksiä) ja pelkäävät kasvojen menetystä.
Ehkä länsimaalaiset olisivat todenneet, että nyt ei ole hajuakaan, mitä tehdään. Vedetään ylös ja otetaan aikalisä...

Joo on....ram air generator...

Kone liiti 75 km pidemmälle kuin Gimli Glider...josta on myös oma jaksonsa.

Miksei moottori/t kelpaa ram air generatoriksi? Nehän kanssa tietääkseni pyörii ilmavirrassa?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat