Dokaa ja unohda!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Muisti pätkii, mutta kroppa pelaa ja toimii.
Itsellä saattaa joskus käydä näin jos oikeen holtittomaksi heittäytyy.
Olen harrastanut urheilua lähes koko nuoruuteni ja aikuisikäni.
Lihaskunto, koordinaatio, notkeus, tasapaino ja ruumiin hallinta kaikin puolin hyvää luokkaa. Voimakin loytyy 2 kertaa tai yli enemän kuin keskiverto tahvolla. (Johtuen voimanostosta ja sitä kautta kehittyneestä hermostosta. Lihasoluja siis aktivoituu enempi.)

Saman muistin pätkimisen olen huomannut useilla entisillä ja aktiivisillakin urheilijoilla. Toisaalta taas urheulua harrastamattomalta usein iltaa myöten iskee väsy tai jalat putoo alta, mutta muisti pelaa koko illan.

Ei ole tieteellistä näyttöä, mutta jotenkin vaan siltä vaikuttaa että hyvä fyysinen kunto pitää kropan toiminnassa, mutta aivot rupee lyömään tyhjää ennenkuin kropasta virta lakkaa.

Oletteko samaa vai erimieltä?
Jos joku keksii syitä ilmiölle niin kertokaa ihmeessä.

Voisko syy vaan olla siinä, että urheilijalla on tapana panna kaikki peliin. Niin reenatessa, kisoissa ja dokatessakin. Ei ole keskitietä, aina kaikki irti mitä lähtee.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija
Kultamuna
Muisti pätkii, mutta kroppa pelaa ja toimii.
Itsellä saattaa joskus käydä näin jos oikeen holtittomaksi heittäytyy.
Olen harrastanut urheilua lähes koko nuoruuteni ja aikuisikäni.
Lihaskunto, koordinaatio, notkeus, tasapaino ja ruumiin hallinta kaikin puolin hyvää luokkaa. Voimakin loytyy 2 kertaa tai yli enemän kuin keskiverto tahvolla. (Johtuen voimanostosta ja sitä kautta kehittyneestä hermostosta. Lihasoluja siis aktivoituu enempi.)

Saman muistin pätkimisen olen huomannut useilla entisillä ja aktiivisillakin urheilijoilla. Toisaalta taas urheulua harrastamattomalta usein iltaa myöten iskee väsy tai jalat putoo alta, mutta muisti pelaa koko illan.

Ei ole tieteellistä näyttöä, mutta jotenkin vaan siltä vaikuttaa että hyvä fyysinen kunto pitää kropan toiminnassa, mutta aivot rupee lyömään tyhjää ennenkuin kropasta virta lakkaa.

Oletteko samaa vai erimieltä?
Jos joku keksii syitä ilmiölle niin kertokaa ihmeessä.

Voisko syy vaan olla siinä, että urheilijalla on tapana panna kaikki peliin. Niin reenatessa, kisoissa ja dokatessakin. Ei ole keskitietä, aina kaikki irti mitä lähtee.

Todennäköisesti johtuu "urheilijamaisista" elämäntavoista tai siitä, että olet laiminlyönyt aivojen treenaamisen kehon kustannuksella.

Tarkoitan siis vain sitä, että matemaattinen ongelma päivässä ja muutama muistipeli viikossa pitävät aivot vireessä. Aivojakin täytyy treaanat, muuten ne surkastuvat.

Itselläni kehittyi valtava nimimuisti lehtiä jakaessa, "lihasmuistista" tulee jo poismuuttaneiden ihmisten nimiä ja osoitteita ja vieläpä sekin, kuka kyseiseen asuntoon sitten muutti. Ei tarvitse kuin miettiä jotakin tiettyä seutua tai kerrostaloa.

Vierailija
meikämie
Todennäköisesti johtuu "urheilijamaisista" elämäntavoista tai siitä, että olet laiminlyönyt aivojen treenaamisen kehon kustannuksella.

Tarkoitan siis vain sitä, että matemaattinen ongelma päivässä ja muutama muistipeli viikossa pitävät aivot vireessä. Aivojakin täytyy treaanat, muuten ne surkastuvat.

Aivojakin tulee käytettyä jopa duuninkin puolesta. Joka päivä jotain mietittävää ja kaikki lomat käytän omien projektien tekoon, aivojumppaa ja pähkäilyä ja suunittelua siinäkin. Tosin toista kuin duunissa.

Pollaakin tulee käytettyä vaikka kirjoituksista vois jotain muuta luulla.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

kyllä se johtuu harjoituksen puutteesta että väsy tulee ennen kuin muisti alkaa pätkimään, sit ku tarpeeks treenaa niin saa muistin menemään ilman että sammahtaa kokonaan

Vierailija
DerMack
kyllä se johtuu harjoituksen puutteesta että väsy tulee ennen kuin muisti alkaa pätkimään, sit ku tarpeeks treenaa niin saa muistin menemään ilman että sammahtaa kokonaan

Siis dokaamalla enempi, kroppa tottuu siihen, mutta pää ei?
Eli urheilijalla voi olla enempi alkoholia veressään ja vielä rullata kun tavan tahvo samasta määrästä jo nukkuu?

Vierailija

Myös dokaukseen tottuminen voi aiheutta muisitnmenetystä.

Eräs tuttuni oli 18-vuotiaan rapajuoppo ja kaksikymppisenä siltä meni muisti pahimmillaan jo kahdesta oluesta. Ei voinut juoda ollenkaan ilman totaalista muistinmenetystä.

Oli muuten kova urheilemaan hänkin.

Vierailija
meikämie
Myös dokaukseen tottuminen voi aiheutta muisitnmenetystä.

Eräs tuttuni oli 18-vuotiaan rapajuoppo ja kaksikymppisenä siltä meni muisti pahimmillaan jo kahdesta oluesta. Ei voinut juoda ollenkaan ilman totaalista muistinmenetystä.

Oli muuten kova urheilemaan hänkin.

Omalla kohdalla muisti lähtee jossain siinä kohdalla kun on koko kaljakori juotu. Sen jälkeen voi vielä painaa muutaman tunnin. Alkoholia käytän keskimäärin kerran viikossa.
Väitän että ruumis pelaa koska se vielä ``aivorungosta`` ottaa käskyjä paremman hermottumisen ja ruumillisten harjoitusten takia, sillon kun kynäniskan jalat on jo letkua samasta määrästä.
Varajärjestelmä alkaa buikkia, eli se mitä on sisempiin kerroksiin kovakoodattu.

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Alkoholismin perinteisiä merkkejä nuo unohtamiset, mutta voihan olla, että urheilijan pää elää ruumista varten eikä ruumis päätä varten.

Itse saatan riehua ja mekkaloida + puhua potaskaa lahjakkaasti. Muistan kokonaisuuden, mutta mitenkään täydellisesti en pysty kovassa humalassa rekisteröimään ympäristöäni ja muistan vain tarkkaan selostetut asiat + erikoisemmat asiat.

Olen vetänyt myös kaatokännit, jossa sumeni täysin muistikin osiltaan. Krapulakin oli mahtava koko päivän sessio sen jälkeen. Olin avustettuna pystynyt kävelemään paikoissa, joita en muista. Joskus hereillä tuntui, että olen sokeakin enkä näe. Jälkeenpäin kerrottiin, että sinulla on huppu päässä... xD Kaikki näkökeskuksetkin melkein sumeni kadulla ja jaksoin silti jotenkin liikkua... Näkeminen meni aivan sumeeksi eli systeemit pyöri ihan solmussa näkökentässä ja jalat läksi alta. Osittain tuli unohduksia...

Ensimmäisestä kännistä lähtien olen arvellut, että en rekisteröi ympäristöä, niin raivokkaasti, kun normaalissa tilassa, siksi humala on ollut eräänlainen helpotus itselleni. Normaalisti rekisteröi ympäristöä ihan liiaksi ja pohtii paskaa. Humalassa rentoutuu moisesta paineesta, kun aivot rauhoittuvat tai jotain... vad ever...

.............

Ihan järjelistä pohdintaa tuo aloitusteksti. Urheilijan ja varsinkin kuntourheilijan elämän tyyli on sellainen, että pitää jaksaa painaa ja painaa. Kun siihen sitten vetää urheilullisesti paljon juomaa pieneen aikaan, niin varmastikkin muistikeskus sumenee ensimmäisenä, ja vartalo pysyy kuosissa. hmm. tutkimuksiin moinen aihe?

Hyvin polkee.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005
Kultamuna
DerMack

Eli urheilijalla voi olla enempi alkoholia veressään ja vielä rullata kun tavan tahvo samasta määrästä jo nukkuu?

no ehkä esitin asian liian ovelasti, treenaamisella tarkoitin juurikin alkoholin käytön harjoittelua. Viinaksiin tottumaton kun simahtaa aika helposti verrattuna kokeneempaan käyttäjään, eikä tottumattoman promillemäärät vielä nouse uhkaamaan muistin toimintaa.
En väitä kuiteskaan että urheilijat noinniinku yleisesti ottaen kestäisivät paremmin viinaa verrattuna tavan tahvoihin. Tai ainakaan viinansietokyky ei urheilemalla nouse, vaan viinaa vetämällä.

Vierailija
Kultamuna
Omalla kohdalla muisti lähtee jossain siinä kohdalla kun on koko kaljakori juotu. Sen jälkeen voi vielä painaa muutaman tunnin. Alkoholia käytän keskimäärin kerran viikossa.
Väitän että ruumis pelaa koska se vielä ``aivorungosta`` ottaa käskyjä paremman hermottumisen ja ruumillisten harjoitusten takia, sillon kun kynäniskan jalat on jo letkua samasta määrästä.
Varajärjestelmä alkaa buikkia, eli se mitä on sisempiin kerroksiin kovakoodattu.

Tässä liene yksi syy miksi en juuri lähesty teikäläisen kaltaisia kivitaloja esim. tietä tai jotain muuta harmitonta asiaa kysyäkseni, kun koskaan ei voi tietää onko teillä vielä nousuhumala vai joko kriittinen piste on saavutettu ja aivo kytkeytynyt irti itse tappokoneesta jonka itsenäisiä toimintoja voi vain arvailla jos sitä menee häiritsemään.

Vierailija
Kultamuna

Tottuu se pääkin alkoholiin, kun treenaa juomista. Muisti kestää helvetin hyvin siihen saakka kunnes koko kroppa tippuu. Kaksi pulloa kossua ja sixpäkki on tällä hetkellä oma rajani, sitten menee jalat ja pää. Tietenkin syömisten ja nukkumisten mukaan mutta noin osapuilleen.

Ja urheilua olen harrastanut ja kovaa itsekin ja vieläkin kunto on helvetin hyvä mutta totta taitaa olla, silloin nuorempana huippukunnossa meni kyllä muisti ensin. Tuon suhteen saatat olla oikeassa.

Vierailija
Hebokatti
Tässä liene yksi syy miksi en juuri lähesty teikäläisen kaltaisia kivitaloja esim. tietä tai jotain muuta harmitonta asiaa kysyäkseni, kun koskaan ei voi tietää onko teillä vielä nousuhumala vai joko kriittinen piste on saavutettu ja aivo kytkeytynyt irti itse tappokoneesta jonka itsenäisiä toimintoja voi vain arvailla jos sitä menee häiritsemään.

Höpsistä, eipäs provosoida. Ei kai sitä nyt kovassa kännissä olevalta kannata muutenkaan tietä mennä kyselemään vaikka olis kuinka ruipelo.

PS: Voimanostajat ei välttämättä näytä kivitalolta, ainakaan vaatteet päällä. Itsekkin painan vain 90-92kg. 181cm:n varrellani.
...lepposaa porukkaa.

Vierailija

Täytyy sanoa, että itse olen miettinyt samaa asiaa. Nimittäin en ole saanut itseäni sammumaan kuin yhden kerran ja silloinkin otin erästä lääkettä. Ja yhden ainoan kerran olen menettänyt muistini pelkästään alkoholin takia. Kavereilla vaikuttaa kontrolli melko heikentyneeltä jo silloin, kun itsellä vasta alkaa tuntua. Urheilutaustaa minulla on 7-vuotiaasta ja tällä hetkellä olen n. kaksikymppinen.

Vierailija

Voisiko vastauksena olla se, että aivot eivät varastoi turhaa tietoa. Kun menetät kontrollisi, aivot saavat sekaavaa viestiä ja pitävät sitä turhana taustameluna.
Urheilijalla, jolla treenamisen kautta itsen hallinta on korostunut, tuntee vähäisenkin humaltumisen seurauksena itsenhallinnan pettäneen ja joutuneensa "tarpeettomaan" tilaan, jota ei tarvitse muistella.
Muutenkin vähän sekoboltsi henkilö tuntee sekavankin tilanteen normaaliksi ja taltioi tapahtuneen.
Tämä johtaa myös ajatukseen synnintunnosta, mitä kovemmat alitajuiset vaatimukset astettaa itselleen, sitä helpommin hävettävä ja epämieluisa (synnillinen) unohdetaan. Urheilija ei halua muistaa hallitsematonta tilannetta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26832
Liittynyt16.3.2005

Tuo on hyvin yksilöllistä. Olen minäkin huomannut, että jotkut menettävät muistinsa vaikka ovat vasta sellaisessa "sopivassa" kännissä. Ja kaikki eivät menetä muistiaan milloinkaan. Itselläni säilyy kyllä muisti ja myös jonkinlainen itsekontrolli siihen asti, että liikun nelivedolla ja örisen käsittämättömiä. Onneksi, niin ei ole koskaan tullut kännispäiten mokattua mitään aivan älytöntä.

Niin, en ole omissa kavareissani huomannut yhteyttä urheilullisuuteen. Naiset ovat ehkä hieman taipuvaisempia menettämään muistinsa ennen toimintakyvyn menetystä, mutta se voi hyvin olla pienen otoksen tuoma harha, kun kerran porukoissa on naisia vähänlaisesti ja suuri osa niistäkään ei koskaan ryyppää kunnolla.

Vierailija

Joo-o.
Minäkin olen harrastanut erilaisia urheilulajeja paljon, ja olen fyysisesti kovassa kunnossa. Ja juomatavat ovat todella urheilulliset, salilla ei jätetä sarjaa kesken, kossupullo juodaan saakeli vaikka itkien loppuun.

Sitten yleensä onkin muistissa aukkoja mutta jalat jaksaa kotiin. joten olen kai jonkinlainen kohtalontoveri.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat