Sivut

Kommentit (139)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt21.7.2017

Jaa vaikuttava aine (soc-1) on vain osa..! Parempi niin, myös täsmävaikutuksen kannalta? 

Kyllä mä pidän mahdollisena, että ko. aine olisi moniongelmaisilla "kaksi kärpästä yhdellä iskulla".

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

Keijona
Seuraa 
Viestejä10517
Liittynyt13.3.2015

Onhan tuosta ollut puhetta ja mekanismi ilmi tullut jo ratpark kokeessa

Tottakai laumaeläin oireilee jos ei ole laumaa, ja lauman määritelmäkin on selvä. Laumassa on useita eri sukupuolta olevia sekä eri ikärymistä olevia yksilöitä.

Jokainen on uskovainen ja riippuvainen, ne jotka kuvittelee etteivät ole, ovat yleensä eniten.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Keijona
Seuraa 
Viestejä10517
Liittynyt13.3.2015

edit

Keijona kirjoitti:
Onhan tuosta ollut puhetta ja mekanismi ilmi tullut jo ratpark kokeessa

Tottakai laumaeläin oireilee jos ei ole laumaa, ja lauman määritelmäkin on selvä. Laumassa, siis samassa  ruokakunnassa on useita eri sukupuolta olevia sekä eri ikärymistä olevia yksilöitä.

Jokainen on uskovainen ja riippuvainen, ne jotka kuvittelee etteivät ole, ovat yleensä eniten.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt21.7.2017

Kiitos, Rat Park oli mulle uutta.

Luin Wikipediasta ja TIESIN, että seuraava tulossa:

Kaksi suurinta tiedejulkaisua, Science ja Nature kieltäytyivät julkaisemasta Alexanderin, Coambsin ja Hadawayn ensimmäistä tutkimusta, joka julkaistiin sen sijaan arvostetussa[4] mutta huomattavasti pienemmässä julkaisussa, Psychopharmacologyssa, vuonna 1978. Aluksi tutkimuksen julkaisu ei herättänyt mitään reaktioita.[5] Muutaman vuoden kuluttua Simon Fraser -yliopisto lakkautti Rat Parkin rahoituksen.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt21.7.2017

Alexander kyseenalaistaa nämä väittämät. Hänen mukaansa pääosa siitä todistusaineistosta, jonka mukaan päihdeaineet aiheuttavat addiktion, perustuu "sellaisten addiktoituneiden ihmisten lausuntoihin, jotka uskovat 'menettäneensä hallinnan' pelkästä altistumisesta tietylle päihteelle", ja "erittäin tekniseen koe-eläimillä toteutettuun tutkimustyöhön". Hänen mukaansa tätä heikkoa todistusaineistoa on suurenneltu uutismediassa pisteeseen, jossa se on saavuttanut kiistämättömän faktan aseman, huolimatta siitä että suurin osa historiallisesta ja kliinisestä todistusaineistosta on käsitystä vastaan.[1] Hän kirjoittaa, että vaikka opiaattien käyttömäärät 1800-luvun Yhdysvalloissa ja Englannissa olivat nykyistä suurempia, addiktioiden ja riippuvuuksien määrä ei koskaan kasvanut edes prosentin tasolle koko väestöstä, ja oli laskussa vuosisadan lopun lähestyessä.[1] Hän kirjoittaa, että Britanniassa heroiinia on laajasti käytetty lääkkeenä yskään, ripuliin ja krooniseen kipuunnykypäiviin saakka; vuonna 1972 brittilääkärit määräsivät yhteensä 29 kiloa heroiinia potilaille, joka hänen mukaansa tarkoittaa miljoonia annoksia. Tästä huolimatta 1982 toteutettu tutkimus iatrogeenisen addiktion määristä briteissä osoitti addiktien käytännössä "loistavan poissaolollaan".[10] Viimeaikaiset tutkimukset ovat varmistaneet monien käyttävän heroiinia säännöllisesti vuosia, joko päihteenä tai lääkinnällisiin tarkoituksiin, muodostamatta addiktiota.[11]

Gemini
Seuraa 
Viestejä1491
Liittynyt20.12.2013

Meikä löysi teini-iässä alkoholin helvetinmoiseen ahistukseen ja tarkoituksettomuuden tunteeseen. Johtuiko se geeneistä tai ympäristöstä tai sekä että, sillä ei ole mulle enää merkitystä. Tällä kovolla täytyy mennä loppuun asti. No, ehkä huonot elämäntavat säästivät kuitenkin psykoosilta. Jostain se lohtu on revittävä.

Elämä on suora lähetys.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt21.7.2017

Keijona kirjoitti:
Video aiheeseen kiinnittyen.

https://www.youtube.com/watch?v=ao8L-0nSYzg&t=4s[/quote]

Hyvä video.

Itse asiassa olen kuullut Rat Parkista yli 10 v sitten... mutta en silloin ymmärtänyt siitä mitään. Lähes koko lapsuuteni olen saanut kuulla varoituksia huumausaineista, koska Ateenassa lasten huumaus ja  kidnappaus oli todellisuutta. Ehkä siksi en nähnyt, mikä pointti Rat Parkissa oli käytännön kannalta.

Mutta  tämä keskusteluaihe - addiktiot ja niiden mekanismi & hoito - on erittäin keskeinen aihe, kun mietitään ihmiskunnan hyvinvoinnin parantamista. Mekanismissahan on kyse onnellisuuden fysiologisista ehdoista..! Siinä on myös kyse lukuisten  ihmisten kroonisista kivuista, joihin kipulääke-bisnes ei aina anna sijaa, vaikka perustelut ontuvat?

Uskon että oksitosiinilääke on kokeilun arvoinen, kunnes addiktiot opitaan välttämään. Vaikka synnynnäinen taipumus herkkyydelle addiktoitua vaihtelee yksilöllisesti, uskon että kaikki addiktiot on teoriassa mahdollista välttää; käytännössä kaikkeen ei voi vaikuttaa jos esim. sairas vauva, ja kaikilla tuskin on tahtoa tuottaa onnellisia jälkeläisiä, mutta pääasia että onnellisuuteen olisi entistä suurempi mahdollisuus.

Sillä on käsittämätöntä, kuinka paljon ihmiskunnan hyvinvointi on oman onnensa nojassa. Yksi huolestuttava esimerkki:  

Head banging is surprisingly common. Up to 20 percent of babies and toddlers bang their head on purpose, although boys are three times more likely to do it than girls. 

( Head banging: Why it happens and what to do about it

https://www.babycenter.com/0_head-banging-why-it-happens-and-what-to-do-... )

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt21.7.2017

Olen tavallista herkempi oksitosiinille (näin lievästi sanottuna). Liittyykö se jotenkin siihen, etten ole koskaan tuntenut tarvetta olla kunnon kännissä? Olen joskus harkinnut känniä... samoin "parempia vaihtoehtoja"... koska luulen että alkoholista vain räkättäisin kovaa ja sitten sammuisin. Mutta nämä harkitsemiset on ollu sellaista "pitäisikö kokeilla olla normaali, vaikka en tunne siihen mitään erityistä tarvetta." Tavallaan olisi mielenkiintoista tietää, millaista olisi olla kännissä. Mutta en tiedä, miksi en tunne siihen vetoa - tai en tajua, miksi muut tuntee.

Gemini
Seuraa 
Viestejä1491
Liittynyt20.12.2013

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Olen tavallista herkempi oksitosiinille (näin lievästi sanottuna). Liittyykö se jotenkin siihen, etten ole koskaan tuntenut tarvetta olla kunnon kännissä? Olen joskus harkinnut känniä... samoin "parempia vaihtoehtoja"... koska luulen että alkoholista vain räkättäisin kovaa ja sitten sammuisin. Mutta nämä harkitsemiset on ollu sellaista "pitäisikö kokeilla olla normaali, vaikka en tunne siihen mitään erityistä tarvetta." Tavallaan olisi mielenkiintoista tietää, millaista olisi olla kännissä. Mutta en tiedä, miksi en tunne siihen vetoa - tai en tajua, miksi muut tuntee.

Mikä estää kokeilemasta? Voit yllättyä. 

Elämä on suora lähetys.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt21.7.2017

Gemini kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:

Mikä estää kokeilemasta? Voit yllättyä. 

Varmaan seuran puute. Ja pian alkaa sellainen työputki, että siinä ei paljon juhlita... Ehkä kesällä/syksyllä ! :) 

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt21.7.2017

QS kirjoitti:
tuossa rottapuistokokeen lopputuloksessa on jotain liikaa yksinkertaistettua.

Mitä kohtaa tarkoitat?

Seikkoja, joista en välttämättä ole täysin samaa mieltä:

"huomattavan ahdistuneet eläimet, kuten huomattavan ahdistuneet ihmisetkin, pyrkivät mahdollisuuksiensa puitteissa lieventämään kärsimystään päihteillä."

Uskon että päihteiden käyttö voi alkaa jo matalammalla kynnyksellä. Kun elämä suht kunnossa, kohtuullisella päihteiden käytöllä voi jopa välttää ahdistumisen? 

Hänen uusin kirjansa "The Globalisation of Addiction: A study in poverty of the spirit" esittää ajatuksen, jonka mukaan syrjäytyminen lietsoo kaikenlaisia addiktioita, mukaan lukien päihdeaineisiin liittymättömät addiktiot, samaan tapaan kuin eristyksissä oleminen lietsoo koe-eläinten päihteiden käyttöä.

...Mutta mikä lietsoo syrjäytymistä? Koe-eläimet on tietysti väkisin eristetty. Mutta kai niissäkin on luonne-eroja sukulinjan ym. perusteella.

Suomentajan virhe:

Tilaan sijoitettiin 16-20 kumpaakin sukupuolta edustavaa rottaa

Nenoe
Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt12.11.2014

Käyttäjä4499 kirjoitti:

Millä tapaa oksitosiiniherkkyys ilmenee? Mistä tiedät olevasi tavallista herkempi?

QS
Seuraa 
Viestejä4750
Liittynyt26.7.2015

Käyttäjä4499 kirjoitti:
QS kirjoitti:
tuossa rottapuistokokeen lopputuloksessa on jotain liikaa yksinkertaistettua.

Mitä kohtaa tarkoitat?

Seikkoja, joista en välttämättä ole täysin samaa mieltä:

"huomattavan ahdistuneet eläimet, kuten huomattavan ahdistuneet ihmisetkin, pyrkivät mahdollisuuksiensa puitteissa lieventämään kärsimystään päihteillä."

Uskon että päihteiden käyttö voi alkaa jo matalammalla kynnyksellä. Kun elämä suht kunnossa, kohtuullisella päihteiden käytöllä voi jopa välttää ahdistumisen? 

Hänen uusin kirjansa "The Globalisation of Addiction: A study in poverty of the spirit" esittää ajatuksen, jonka mukaan syrjäytyminen lietsoo kaikenlaisia addiktioita, mukaan lukien päihdeaineisiin liittymättömät addiktiot, samaan tapaan kuin eristyksissä oleminen lietsoo koe-eläinten päihteiden käyttöä.

...Mutta mikä lietsoo syrjäytymistä? Koe-eläimet on tietysti väkisin eristetty. Mutta kai niissäkin on luonne-eroja sukulinjan ym. perusteella.

Suomentajan virhe:

Tilaan sijoitettiin 16-20 kumpaakin sukupuolta edustavaa rottaa

Jos ajatellaan siltä pohjalta, että esim. opioideista tai nikotiinista on lukemattomia tutkimuksia, jotka vahvistavat niiden pitkään käytettynä aiheuttavat fyysistä (mitä ikinä tarkoittaakaan) riippuvuutta. Eli kroppa alkaa vaatia aineita kuten vettä tai ravintoa, jos nyt noin voi sanoa. Muutaman viikon sairaalareissu opioidipöllyissä tuskin tekee ketään riippuvaiseksi, sen uskon minäkin.

Ja rottapuistossa on varmasti osatotuus, mutta että nostaa tulokset suurimmaksi yksittäiseksi selittäväksi tekijäksi addiktiolle? Asia on paljon monimutkaisempi, sanoisin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat