Kommentit (12)

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä11202

”Taustalla JA AUTOSSA soi David Bowien kappale Life on Mars vuodelta 1971. Se SOI MYÖS AUTOSSA ennen kuin soitin jäätyy.”

Aika hiljaista taisi olla siellä Teslassa, sen ollessa avaruudessa, niinkuin Alien-elokuvan mainostekstissäkin esitettiin muinoin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä31287

nimmarix kirjoitti:
Jäätyminen tarkoittaa olomuodonmuutosta nesteestä kiinteäksi aineeksi.

Tarkoittaa se sitäkin. Mutta myös elektroniikan toiminnan loppumista alhaisen lämpötilan takia, varsinkin vähemmän muodollisessa kielenkäytössä.

Mutta luulen, että tuo mankka on kärähtänyt ennen jäätymistä. Tyhjiössä toimivassa elektroniikassa lämpö ei johdu pois komponenteista ja piirilevyiltä, mikä johtaa ylikuumenemiseen, jos asiaa ei ole otettu huomioon. Tyhjiössä komponenttien tehonkesto on vain pieni murto-osa normaalista, jos ei niillä ole aktiivista jäähdytysjärjestelmää.

Lainaus:
Ainakaan satelliiteissa ei niin tapahdu, kun ne toimivat avaruudessakin.

Kyllä olomuodon muutoskin on mahdollinen, jos huonosti käy. Varsinkin kaukaisia planeettoja tutkivien luotaimien polttoainesäiliöissä on lämmittimiä, jotka estävät polttoaineita jäätymästä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31287

Major_Breakthrough kirjoitti:
Kaatuuko BFR kuten sukkula ?

https://www.youtube.com/watch?v=nh0q_BNiZ7g

-

Kaatuuko? Tarkoitat ilmeisesti taloudellista epäonnistumista. 130 laukaisua olisi kyllä ihan mielenkiintoinen epäonnistuminen, sanoisin.

BFR on uskalias projekti ja tietenkin siinä on riskinsä. Ei kukaan voi sanoa nyt tuleeko se onnistumaan jollain ennalta määrätyllä kriteerillä. Jos onnistuminen lasketaan voiton tuottamiseksi SpaceX:lle kaupallisten satelliittien kantorakettina, pidän ihan mielekkäänä odottaa onnistumista. Siihen en usko, että aluksella lennetään koskaan miehitettyjä lentoja Marsiin. Kuuhun laskeutumistakin pidän hyvin epätodennköisenä, mutta ehkä joku turistilento voidaan tehdä jollain BFR:n tulevalla kehitysversiolla Kuun ympäri ehkä joskus 2040-luvulla. En usko, että alus lentää miehitettynä ennen vuotta 2030. Se on kokonaan uusi projekti ja luultavasti pitempi ja kalliimpi rahtiverion pohjalta kuin rahtiversion kehitys puhtaalta pöydältä.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä16199

Neutroni kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Kaatuuko BFR kuten sukkula ?

https://www.youtube.com/watch?v=nh0q_BNiZ7g

-

Kaatuuko? Tarkoitat ilmeisesti taloudellista epäonnistumista. 130 laukaisua olisi kyllä ihan mielenkiintoinen epäonnistuminen, sanoisin.

BFR on uskalias projekti ja tietenkin siinä on riskinsä. Ei kukaan voi sanoa nyt tuleeko se onnistumaan jollain ennalta määrätyllä kriteerillä. Jos onnistuminen lasketaan voiton tuottamiseksi SpaceX:lle kaupallisten satelliittien kantorakettina, pidän ihan mielekkäänä odottaa onnistumista. Siihen en usko, että aluksella lennetään koskaan miehitettyjä lentoja Marsiin. Kuuhun laskeutumistakin pidän hyvin epätodennköisenä, mutta ehkä joku turistilento voidaan tehdä jollain BFR:n tulevalla kehitysversiolla Kuun ympäri ehkä joskus 2040-luvulla. En usko, että alus lentää miehitettynä ennen vuotta 2030. Se on kokonaan uusi projekti ja luultavasti pitempi ja kalliimpi rahtiverion pohjalta kuin rahtiversion kehitys puhtaalta pöydältä.

Niin..koska lepattavat siivet vaihtuu viikoittain niin hommaa piisannee.

https://www.youtube.com/watch?v=CyYxdyak-cc

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

TeeSi
Seuraa 
Viestejä433

Miks ei oo sellasia lentokoneita jotka nousevat pystysuoraan ensin 20km missä ilma on harvaa ja sitten lennä hurjan kovaa määränpäähän? Nykylendekat ei voi tuommosselle pärjätä energiakulutusessa! Matkustajillakin olis kivaa!

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä16199

TeeSi kirjoitti:
Miks ei oo sellasia lentokoneita jotka nousevat pystysuoraan ensin 20km missä ilma on harvaa ja sitten lennä hurjan kovaa määränpäähän? Nykylendekat ei voi tuommosselle pärjätä energiakulutusessa! Matkustajillakin olis kivaa!

Koska se on järjen vastaista...toki jos se ammutaan lingolla tilanne muuttuu.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31287

Major_Breakthrough kirjoitti:
Ei  olisi taloudellisesti kannattava tehdä matkustajalekoja joiden tehopainosuhde on yli 1.

Sinä kun olet tarkka ilmailuterminologiasta, mikset käytä työntövoima / paino -suhdetta (TWR)? Työntovoima on eri asia kuin teho ja tehosta puhuminen on harhaanjohtavaa, koska se on myös merkittävä asia.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä16199

Neutroni kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Ei  olisi taloudellisesti kannattava tehdä matkustajalekoja joiden tehopainosuhde on yli 1.

Sinä kun olet tarkka ilmailuterminologiasta, mikset käytä työntövoima / paino -suhdetta (TWR)? Työntovoima on eri asia kuin teho ja tehosta puhuminen on harhaanjohtavaa, koska se on myös merkittävä asia.

Lentokoneissa tehopainosuhde on vakiintunut...Me-262:lla se on 0,28 KN/KG

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat