SpaceX:n kantoraketti kohosi taivaalle

klo 9:35 | 7.2.2018
Avaruuteen kohosi ruumassa myös Elon Muskin autoyhtiö Teslan punainen sähkö- ja urheiluauto. Se viedään matkalle Aurinkoa kiertävälle radalle.Lue koko juttu
Avaruuteen kohosi ruumassa myös Elon Muskin autoyhtiö Teslan punainen sähkö- ja urheiluauto. Se viedään matkalle Aurinkoa kiertävälle radalle.Lue koko juttu
Ladataan...
Saat paketin viikon tiedeuutisia joka perjantai.
”Taustalla JA AUTOSSA soi David Bowien kappale Life on Mars vuodelta 1971. Se SOI MYÖS AUTOSSA ennen kuin soitin jäätyy.”
Aika hiljaista taisi olla siellä Teslassa, sen ollessa avaruudessa, niinkuin Alien-elokuvan mainostekstissäkin esitettiin muinoin...
”Juomisen suhteen ilmaantuva alemmuudentunne ja kykenemättömyys johtavat siihen, että ennen niin säyseä ja mukava alkoholisti alkaa olla ylimielinen ja riidanhaluinen. Hänellä alkaa olla mahtipontisia ja suureellisia ajatuksia, mikä alkaa eristää hänet muista – kukaan ei siedä kenessäkään sellaisia piirteitä, vähiten alkoholistissa.”
Jäätyminen tarkoittaa olomuodonmuutosta nesteestä kiinteäksi aineeksi.
Ainakaan satelliiteissa ei niin tapahdu, kun ne toimivat avaruudessakin.
Tarkoitin lähinnä sitä ääntä, tai pikemmin sen puutetta, jos avaruudessa tarkoitus jotain biisiä soitella.
”Juomisen suhteen ilmaantuva alemmuudentunne ja kykenemättömyys johtavat siihen, että ennen niin säyseä ja mukava alkoholisti alkaa olla ylimielinen ja riidanhaluinen. Hänellä alkaa olla mahtipontisia ja suureellisia ajatuksia, mikä alkaa eristää hänet muista – kukaan ei siedä kenessäkään sellaisia piirteitä, vähiten alkoholistissa.”
Tarkoittaa se sitäkin. Mutta myös elektroniikan toiminnan loppumista alhaisen lämpötilan takia, varsinkin vähemmän muodollisessa kielenkäytössä.
Mutta luulen, että tuo mankka on kärähtänyt ennen jäätymistä. Tyhjiössä toimivassa elektroniikassa lämpö ei johdu pois komponenteista ja piirilevyiltä, mikä johtaa ylikuumenemiseen, jos asiaa ei ole otettu huomioon. Tyhjiössä komponenttien tehonkesto on vain pieni murto-osa normaalista, jos ei niillä ole aktiivista jäähdytysjärjestelmää.
Kyllä olomuodon muutoskin on mahdollinen, jos huonosti käy. Varsinkin kaukaisia planeettoja tutkivien luotaimien polttoainesäiliöissä on lämmittimiä, jotka estävät polttoaineita jäätymästä.
Kaatuuko BFR kuten sukkula ?
https://www.youtube.com/watch?v=nh0q_BNiZ7g
Kaatuuko? Tarkoitat ilmeisesti taloudellista epäonnistumista. 130 laukaisua olisi kyllä ihan mielenkiintoinen epäonnistuminen, sanoisin.
BFR on uskalias projekti ja tietenkin siinä on riskinsä. Ei kukaan voi sanoa nyt tuleeko se onnistumaan jollain ennalta määrätyllä kriteerillä. Jos onnistuminen lasketaan voiton tuottamiseksi SpaceX:lle kaupallisten satelliittien kantorakettina, pidän ihan mielekkäänä odottaa onnistumista. Siihen en usko, että aluksella lennetään koskaan miehitettyjä lentoja Marsiin. Kuuhun laskeutumistakin pidän hyvin epätodennköisenä, mutta ehkä joku turistilento voidaan tehdä jollain BFR:n tulevalla kehitysversiolla Kuun ympäri ehkä joskus 2040-luvulla. En usko, että alus lentää miehitettynä ennen vuotta 2030. Se on kokonaan uusi projekti ja luultavasti pitempi ja kalliimpi rahtiverion pohjalta kuin rahtiversion kehitys puhtaalta pöydältä.
Niin..koska lepattavat siivet vaihtuu viikoittain niin hommaa piisannee.
https://www.youtube.com/watch?v=CyYxdyak-cc
Miks ei oo sellasia lentokoneita jotka nousevat pystysuoraan ensin 20km missä ilma on harvaa ja sitten lennä hurjan kovaa määränpäähän? Nykylendekat ei voi tuommosselle pärjätä energiakulutusessa! Matkustajillakin olis kivaa!
Koska se on järjen vastaista...toki jos se ammutaan lingolla tilanne muuttuu.
Ei olisi taloudellisesti kannattava tehdä matkustajalekoja joiden tehopainosuhde on yli 1.
Sinä kun olet tarkka ilmailuterminologiasta, mikset käytä työntövoima / paino -suhdetta (TWR)? Työntovoima on eri asia kuin teho ja tehosta puhuminen on harhaanjohtavaa, koska se on myös merkittävä asia.
Lentokoneissa tehopainosuhde on vakiintunut...Me-262:lla se on 0,28 KN/KG