Seuraa 
Viestejä3768

Elon Musk aloitti avaruuden roskaamisen:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005556483.html

Toimintansa loppun tulleiden satelliittien poistamiseen on kuitenkin olemassa tekniikka, kerroin tästä jo toistakymmentä vuotta sitten artikkelissani TM:ssa.

Kysymyksessä on nk. Lieka (tether)-satelliitti. Kun satelliitti on saatava nopeasti alas kiertoradaltaan palamaan ilmakehässä, siitä lasketaan pitkä sähköä johtava kaapeli. Kun kaapeli kulkee ionosfäärissä Maan magneettikentän voimaviivojen poikki, siinä kehittyy sähkövirta. Suljettu piiristä tulee ionosfäärin kautta ja syntyvällä sähköllä voidaan vaikkapa lämmittää satelliittia, syntyvä sähkömagneettinen kenttä hidastaa satelliittia joka vähitellen, noin kuukauden kuluessa putoaa ilmakehään ja palaa.

NASA on kokeillut systeemiä vuosien varrella. Jos kaikki satelliitit velvoitettaisiin käyttämään tekniikkaa, suuren avaruusromun ongelma olisi ratkaistu ilman polttoaineita.

Kommentit (16)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Tuo ei taida päteä avaruudessa singahtelevaan sähköpirssiin, koska se kiihtyy saadessaan sähköä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Alderaanissa odottavat kieli pitkällä seuraavaa autolastia.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Major_Overhaul kirjoitti:
Olisi perin ikävää jos Mars koneeni törmäisi punaiseen Teslaan...miten sen kertoisi omaisille ?

Älkää vaan kertoko kenellekään, mutta olin tänään liikenneonnettomuudessa ( eka ikinä )...ja mun punainen Volvo ja erään koodarin hopean harmaa S-mallin Tesla osuivat toisiinsa ( Tesla tuli kuljettajan puoleiseen oveen ).

Koodarilla oli hyvä huumorintaju...poliisiselvittelyn jälkeen hän tokaisi kun olimme sovinnon merkiksi puristaneet kättä; TÖRMÄILLÄÄN !

Oli kyllä hyvin hyvin erikoinen tilanne Linnanmaalla ( yliopistolla ).

Jotakin erikoista tässä nyt on...ei olisi pitänyt kommentoida tuosta punaisesta Muskin Teslasta vissiin ???

Vierailija

S-Teslan 2100 kg massa vs 1450 kg S40 kärsivät hyvin eriasteiset vauriot..Teslaan tuli tuskin naarmua, mutta mun Volvo on solmussa...koko vasen ovi on kuin Alvar Aalto maljakko.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä6917

Kyllähän romua taivaalle mahtuu - eihän se ihmiskuntaa uhkaa, vaikkei ainotakaan rakettia saataisi taivaalle.

Mutta se nanomuovisaasta mikä merissä hilluu, se on kaikkein suurin riski ihmiskunnalle, jos ei kiireesti keksitä menetelmää sen keräämiseksi. Kalat kuolee ja jos ei kuole, ihmiset syövät muovilla kyllästettyjä kaloja, ja sitten kyllästyvät itsekin. Muovin mereen joutuminen senkun lisääntyy, eikä mitään konstia ole maailmalaajuisesti sitä rajoittaa. Ainoastaan öljyn loppuminen voisi tuohon tuoda ratkaisun, mutta se kun ei taida ehtiä loppua, ennenkuin ihmiset muoviin tukehtuu. Hullua hommaa.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Parasta on syödä ainoastaan purkissa kasvatettua tonnikalaa, niin ei kyllästy.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768

Tammukalle ei pitäisi vastata, siitä se innostuu, mutta olkoon.

Sebring oli hyvä auto vielä 250 000 km ajettuna ja kymmenvuotisena, ei juuri uudesta eroittanut, sellainen oli minulla kymmenen vuotta aiemmin V6-koneella, ei pienitäkään vikaa koko aikana. Vaidoin sen vuosi sitten uuteen Ford Fiesta Edition M-5:een, kun sain hyvitystä Sebringistä enemmän kuin itse siitä maksoin ja vihreässä helvetissä oikean amerikkalisen auton käyttömaksu oli törkeä, mopolla täällä on köyhän pakko ajaa. Tosin uusi Fiesta on todella hyvä.

Patsaita ja Busseja en kommentoi, ne ovat tammukan oman sekopään pohdintoja.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat