Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005561861.html

Taas, lie kuinka mones "onnettomuus" kanjonilla. Aikoinaan lensin sen läpi DeHawilland Twin Otterilla tuon noin 400 km, osan lensimme maanpinnan alapuolellakin. Myöhemmin nuo lennot kiellettiin helikopterin ja pienkoneen törmättyä kanjonissa, ilmanvirtaukset ovat arvaamattomia ja vaarallisia eikä liikenteen ohjausta ole.

Tarina kertoo Grand Canyonin syntyneen kun skotti pudotti pennyn rahan kivenkoloon. No, vakavasti, upea luonnonkohde, Colorado joki kuljee pohjalla, Las Vegasin kohdalla se päättyy suuren Mead-patoaltaaseen, joka kerää vettä Nevadan ja Arizonan rajalla olevaan Hokver-padon voimalaitokseen.

Muita ainutlaatuisia kokemuksia matkan varrelta oli pohjoisnavan ylitys Tokiosta Helsinkiin Finnairin DC-10ER:llä ja Kanaalitunnelin läpimeno vain pari kuukautta avauksesta, molemmista on kirjallinen todistus seinällä raameissa.

Sivut

Kommentit (61)

asdf
Seuraa 
Viestejä11749
Liittynyt16.3.2005

Dr Strangelove kirjoitti:
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005561861.html

Taas, lie kuinka mones "onnettomuus" kanjonilla. Aikoinaan lensin sen läpi DeHawilland Twin Otterilla tuon noin 400 km, osan lensimme maanpinnan alapuolellakin. Myöhemmin nuo lennot kiellettiin helikopterin ja pienkoneen törmättyä kanjonissa, ilmanvirtaukset ovat arvaamattomia ja vaarallisia eikä liikenteen ohjausta ole.

Tarina kertoo Grand Canyonin syntyneen kun skotti pudotti pennyn rahan kivenkoloon. No, vakavasti, upea luonnonkohde, Colorado joki kuljee pohjalla, Las Vegasin kohdalla se päättyy suuren Mead-patoaltaaseen, joka kerää vettä Nevadan ja Arizonan rajalla olevaan Hokver-padon voimalaitokseen.

Muita ainutlaatuisia kokemuksia matkan varrelta oli pohjoisnavan ylitys Tokiosta Helsinkiin Finnairin DC-10ER:llä ja Kanaalitunnelin läpimeno vain pari kuukautta avauksesta, molemmista on kirjallinen todistus seinällä raameissa.

Mielenkiintoinen analyysi tuosta uutisesta. Erityisesti Tokio-Helsinki-lento ja Kanaalin tunneli antoivat tarpeellista perspektiiviä.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä13410
Liittynyt13.3.2017

Mä olin hiihtämässä Levillä kun veljeni kummisedän vaimon sisko piti Sirkan matkalumajaa ihan 70-luvun lopulla ja laskin eturinteen kantatuilla suksilla...yksi hissi oli. Kaaduin turvalleni...helikopteria en silloin vielä osannut.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

On se nyt valla prkl ettei täällä saa aikaan asiakeskustelua mistään. Viihtyvätkö tällä kaatopaikalla vain kateelliset teinit, joille Mäntsälä on elämyksen huippu?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30510
Liittynyt16.3.2005

Dr Strangelove kirjoitti:
On se nyt valla prkl ettei täällä saa aikaan asiakeskustelua mistään. Viihtyvätkö tällä kaatopaikalla vain kateelliset teinit, joille Mäntsälä on elämyksen huippu?

Yksittäisestä vähäpätöisestä pikku-uutisesta toiselta puolen maailmaa on vaikea saada kovin mielenkiintoista keskustelua. Jyrkkäreunainen Grand Canyon on selvästikin vaarallinen paikka, ja aivan erityisen sopiva ilmailukaahailuun, mutta sellaiset houkuttelevat uhkarohkeita huimapäitä kaikkialla maailmassa ja onnettomuuksia sattuu. Ja voihan se olla ihan normaali onnettomuus, helikopteri on aika anteeksiantamaton teknisille vioille ja niitä putoaa silloin tällöin.

asdf
Seuraa 
Viestejä11749
Liittynyt16.3.2005

Neutroni kirjoitti:
...helikopteri on aika anteeksiantamaton teknisille vioille ja niitä putoaa silloin tällöin.

Miten se muuten on, onko missään helikoptereissa heittoistuimia? Joskus luin jostain virityksestä, jossa tietysti ensimmäiseksi potkurin lavat lentäisivät veks ja siitä eteenpäin se toimisi hävittäjien heittoistuinten tapaan. En ilmailua seuraa yhtään, joten ei ole mitään käryä, toteutuiko tuollainen koskaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30510
Liittynyt16.3.2005

Dr Strangelove kirjoitti:
Asdf,

Kade?

Eikö tuo ole 70-luvulle jumiutunut asenne? Silloin mannerten välinen matkailu oli varakkaiden pröystäilyä, mutta nykyään se on helposti alemman keskiluokan ulottuvilla olevaa huvia. Esimerkiksi Helsingistä pääsee Las Vegasiin ja takasin parhammillaan alle 500 eurolla. Mutta ei maailman ympäri ravaaminen kaikkia kiinnosta. Moni käyttää mieluummin rahansa muihin harrastuksiin ilman sen kummempaa kateellisuutta matkailun harrastajille.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10433
Liittynyt20.1.2013

Dr Strangelove kirjoitti:
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005561861.html

Taas, lie kuinka mones "onnettomuus" kanjonilla. Aikoinaan lensin sen läpi DeHawilland Twin Otterilla tuon noin 400 km, osan lensimme maanpinnan alapuolellakin. Myöhemmin nuo lennot kiellettiin helikopterin ja pienkoneen törmättyä kanjonissa, ilmanvirtaukset ovat arvaamattomia ja vaarallisia eikä liikenteen ohjausta ole.

Tarina kertoo Grand Canyonin syntyneen kun skotti pudotti pennyn rahan kivenkoloon. No, vakavasti, upea luonnonkohde, Colorado joki kuljee pohjalla, Las Vegasin kohdalla se päättyy suuren Mead-patoaltaaseen, joka kerää vettä Nevadan ja Arizonan rajalla olevaan Hokver-padon voimalaitokseen.

Muita ainutlaatuisia kokemuksia matkan varrelta oli pohjoisnavan ylitys Tokiosta Helsinkiin Finnairin DC-10ER:llä ja Kanaalitunnelin läpimeno vain pari kuukautta avauksesta, molemmista on kirjallinen todistus seinällä raameissa.

Höh, eihän kanjoni per se ole ketään tappanut, vaan ihmisen tyhmyys.

On se hyvä että sentään jollakin on ainutlaatuisia kokemuksia kerrottavanaan tätä arjen ankeutta keventämään.
Kerro lisää anekdootteja ainutlaatuisen elämäsi varrelta.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6879
Liittynyt8.11.2007

asdf kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
...helikopteri on aika anteeksiantamaton teknisille vioille ja niitä putoaa silloin tällöin.

Miten se muuten on, onko missään helikoptereissa heittoistuimia? Joskus luin jostain virityksestä, jossa tietysti ensimmäiseksi potkurin lavat lentäisivät veks ja siitä eteenpäin se toimisi hävittäjien heittoistuinten tapaan. En ilmailua seuraa yhtään, joten ei ole mitään käryä, toteutuiko tuollainen koskaan.

Ei helikopterissa oo paljoa käyttöä heittoistuimelle, kun helikopteri voi tehdä pakkolaskun liitämällä, jos moottori sanoo sopimuksen irti.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat