Seuraa 
Viestejä3768

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005561861.html

Taas, lie kuinka mones "onnettomuus" kanjonilla. Aikoinaan lensin sen läpi DeHawilland Twin Otterilla tuon noin 400 km, osan lensimme maanpinnan alapuolellakin. Myöhemmin nuo lennot kiellettiin helikopterin ja pienkoneen törmättyä kanjonissa, ilmanvirtaukset ovat arvaamattomia ja vaarallisia eikä liikenteen ohjausta ole.

Tarina kertoo Grand Canyonin syntyneen kun skotti pudotti pennyn rahan kivenkoloon. No, vakavasti, upea luonnonkohde, Colorado joki kuljee pohjalla, Las Vegasin kohdalla se päättyy suuren Mead-patoaltaaseen, joka kerää vettä Nevadan ja Arizonan rajalla olevaan Hokver-padon voimalaitokseen.

Muita ainutlaatuisia kokemuksia matkan varrelta oli pohjoisnavan ylitys Tokiosta Helsinkiin Finnairin DC-10ER:llä ja Kanaalitunnelin läpimeno vain pari kuukautta avauksesta, molemmista on kirjallinen todistus seinällä raameissa.

Sivut

Kommentit (61)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
hcesar
Seuraa 
Viestejä13039

Dr Strangelove kirjoitti:
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005561861.html

Taas, lie kuinka mones "onnettomuus" kanjonilla. Aikoinaan lensin sen läpi DeHawilland Twin Otterilla tuon noin 400 km, osan lensimme maanpinnan alapuolellakin. Myöhemmin nuo lennot kiellettiin helikopterin ja pienkoneen törmättyä kanjonissa, ilmanvirtaukset ovat arvaamattomia ja vaarallisia eikä liikenteen ohjausta ole.

Tarina kertoo Grand Canyonin syntyneen kun skotti pudotti pennyn rahan kivenkoloon. No, vakavasti, upea luonnonkohde, Colorado joki kuljee pohjalla, Las Vegasin kohdalla se päättyy suuren Mead-patoaltaaseen, joka kerää vettä Nevadan ja Arizonan rajalla olevaan Hokver-padon voimalaitokseen.

Muita ainutlaatuisia kokemuksia matkan varrelta oli pohjoisnavan ylitys Tokiosta Helsinkiin Finnairin DC-10ER:llä ja Kanaalitunnelin läpimeno vain pari kuukautta avauksesta, molemmista on kirjallinen todistus seinällä raameissa.

Mielenkiintoinen analyysi tuosta uutisesta. Erityisesti Tokio-Helsinki-lento ja Kanaalin tunneli antoivat tarpeellista perspektiiviä.

Vierailija

Mä olin hiihtämässä Levillä kun veljeni kummisedän vaimon sisko piti Sirkan matkalumajaa ihan 70-luvun lopulla ja laskin eturinteen kantatuilla suksilla...yksi hissi oli. Kaaduin turvalleni...helikopteria en silloin vielä osannut.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35108

Dr Strangelove kirjoitti:
On se nyt valla prkl ettei täällä saa aikaan asiakeskustelua mistään. Viihtyvätkö tällä kaatopaikalla vain kateelliset teinit, joille Mäntsälä on elämyksen huippu?

Yksittäisestä vähäpätöisestä pikku-uutisesta toiselta puolen maailmaa on vaikea saada kovin mielenkiintoista keskustelua. Jyrkkäreunainen Grand Canyon on selvästikin vaarallinen paikka, ja aivan erityisen sopiva ilmailukaahailuun, mutta sellaiset houkuttelevat uhkarohkeita huimapäitä kaikkialla maailmassa ja onnettomuuksia sattuu. Ja voihan se olla ihan normaali onnettomuus, helikopteri on aika anteeksiantamaton teknisille vioille ja niitä putoaa silloin tällöin.

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039

Neutroni kirjoitti:
...helikopteri on aika anteeksiantamaton teknisille vioille ja niitä putoaa silloin tällöin.

Miten se muuten on, onko missään helikoptereissa heittoistuimia? Joskus luin jostain virityksestä, jossa tietysti ensimmäiseksi potkurin lavat lentäisivät veks ja siitä eteenpäin se toimisi hävittäjien heittoistuinten tapaan. En ilmailua seuraa yhtään, joten ei ole mitään käryä, toteutuiko tuollainen koskaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35108

Dr Strangelove kirjoitti:
Asdf,

Kade?

Eikö tuo ole 70-luvulle jumiutunut asenne? Silloin mannerten välinen matkailu oli varakkaiden pröystäilyä, mutta nykyään se on helposti alemman keskiluokan ulottuvilla olevaa huvia. Esimerkiksi Helsingistä pääsee Las Vegasiin ja takasin parhammillaan alle 500 eurolla. Mutta ei maailman ympäri ravaaminen kaikkia kiinnosta. Moni käyttää mieluummin rahansa muihin harrastuksiin ilman sen kummempaa kateellisuutta matkailun harrastajille.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä14509

Dr Strangelove kirjoitti:
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005561861.html

Taas, lie kuinka mones "onnettomuus" kanjonilla. Aikoinaan lensin sen läpi DeHawilland Twin Otterilla tuon noin 400 km, osan lensimme maanpinnan alapuolellakin. Myöhemmin nuo lennot kiellettiin helikopterin ja pienkoneen törmättyä kanjonissa, ilmanvirtaukset ovat arvaamattomia ja vaarallisia eikä liikenteen ohjausta ole.

Tarina kertoo Grand Canyonin syntyneen kun skotti pudotti pennyn rahan kivenkoloon. No, vakavasti, upea luonnonkohde, Colorado joki kuljee pohjalla, Las Vegasin kohdalla se päättyy suuren Mead-patoaltaaseen, joka kerää vettä Nevadan ja Arizonan rajalla olevaan Hokver-padon voimalaitokseen.

Muita ainutlaatuisia kokemuksia matkan varrelta oli pohjoisnavan ylitys Tokiosta Helsinkiin Finnairin DC-10ER:llä ja Kanaalitunnelin läpimeno vain pari kuukautta avauksesta, molemmista on kirjallinen todistus seinällä raameissa.

Höh, eihän kanjoni per se ole ketään tappanut, vaan ihmisen tyhmyys.

On se hyvä että sentään jollakin on ainutlaatuisia kokemuksia kerrottavanaan tätä arjen ankeutta keventämään.
Kerro lisää anekdootteja ainutlaatuisen elämäsi varrelta.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7418

asdf kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
...helikopteri on aika anteeksiantamaton teknisille vioille ja niitä putoaa silloin tällöin.

Miten se muuten on, onko missään helikoptereissa heittoistuimia? Joskus luin jostain virityksestä, jossa tietysti ensimmäiseksi potkurin lavat lentäisivät veks ja siitä eteenpäin se toimisi hävittäjien heittoistuinten tapaan. En ilmailua seuraa yhtään, joten ei ole mitään käryä, toteutuiko tuollainen koskaan.

Ei helikopterissa oo paljoa käyttöä heittoistuimelle, kun helikopteri voi tehdä pakkolaskun liitämällä, jos moottori sanoo sopimuksen irti.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä14509

Neutroni kirjoitti:
Dr Strangelove kirjoitti:
Asdf,

Kade?

Eikö tuo ole 70-luvulle jumiutunut asenne? Silloin mannerten välinen matkailu oli varakkaiden pröystäilyä, mutta nykyään se on helposti alemman keskiluokan ulottuvilla olevaa huvia. Esimerkiksi Helsingistä pääsee Las Vegasiin ja takasin parhammillaan alle 500 eurolla. Mutta ei maailman ympäri ravaaminen kaikkia kiinnosta. Moni käyttää mieluummin rahansa muihin harrastuksiin ilman sen kummempaa kateellisuutta matkailun harrastajille.

Se perseensä ilmateitse hilaaminen Euroopasta uudelle mantereelle saastuttaa ilmakehäämme enemmän kuin että Sebringillä ajelisi 24/7 pysähtymättä muuta kuin tankkaamaan vuoden ajan, joten voimme todeta tohtorin kontribuution tälläkin saralla olevan lyömätön ennätys, jos on esittämiinsä reissaamistilastoihin uskominen.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768

Minä olen yrittänyt, ihan tosissani yrittänyt tuoda tänne joitain asiallisia tai mielenkiintoisia aiheita keskusteluun ja mitä saan vastaukseksi, paskaa niskaan. Eipä rohkaise jatkamaan. En muista että mämä solvaajat itse olisivat koskaan aloittaneet yhtään mitään, tyhjäpäitä häirikköjä.

Helikoptereista, olen lentäny Bell' illä, Sikorskylla ja kymmenkunta kertaa myös Tallinnaan Copterlinen Agusta-Hawksley' lla, teoriassa ne liitävät maahan, käytännössä tulevat tonttiin siinä kuin muutkin lentävät koneet.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35108

Ertsu kirjoitti:
Ei helikopterissa oo paljoa käyttöä heittoistuimelle, kun helikopteri voi tehdä pakkolaskun liitämällä, jos moottori sanoo sopimuksen irti.

Niin voi, jos roottorin ohjausmekanismi toimii. Jos siihen tulee vika, niin sitten tulee vainaita.

En ole kuullut heittoistuimista. Sen käyttömahdollisuus olisi joka tapauksessa rajallinen, kun helikopteri lentää yleensä matalalla ja ohjausongelman jälkeen voi olla ihmeellisessä asennossa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35108

Brainwashed kirjoitti:
Se perseensä ilmateitse hilaaminen Euroopasta uudelle mantereelle saastuttaa ilmakehäämme enemmän kuin että Sebringillä ajelisi 24/7 pysähtymättä muuta kuin tankkaamaan vuoden ajan, joten voimme todeta tohtorin kontribuution tälläkin saralla olevan lyömätön ennätys, jos on esittämiinsä reissaamistilastoihin uskominen.

Ei ilmailu sentään noin paha paskoja ole. Liikennelentokoneet kuluttavat noin 3 l/100 km polttoainetta per naama. Jos ajaa kaksi päällä tavallisella 6l/100 km kuluttavalla autolla, kuluttaa saman verran. 6 pyttyinen Sebring kuluttaa vielä reippaasti enemmän.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35108

Dr Strangelove kirjoitti:
Minä olen yrittänyt, ihan tosissani yrittänyt tuoda tänne joitain asiallisia tai mielenkiintoisia aiheita keskusteluun ja mitä saan vastaukseksi, paskaa niskaan. Eipä rohkaise jatkamaan.

Olet sinä joskus aloittanut mielenkiintoisia ketjuja ja ollut asiallinen, mutta kun rehvasteleva tyylisi ärsyttää monia ja et siedä yhtään vihamiehiesi suunsoittoa menettämättä täysin malttiasi, niin ne menevät riitelyksi. Nettikeskustelu vaatii hieman teflonpintaa, varsinkin jos tuo ilmi jyrkkiä mielipiteitä tai korostaa omia ansioita, koska ne ärsyttävät aina joitakin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat