Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Näin yli viiskymppisenä tulee mieleen että mitä etua vanhenemisesta on. Väkisin huomaa että ihmiset ottaa nykyisin paremmin omana itsenään eikä odotusarvona. Eli voi helposti olla mitä on ja tulla hyväksytyks sitä kautta.

Nuorena kaikilla oli odotusarvoja ja oletuksia mikä sinusta tulee ja mihin sinä pystyt. Työnantajalla, puolisolla jne.
Nykyisin ihmiset kiinnostuu persoonasta, eikä siitä mitä sinä edustat. Oikeestaan elämä ei ole koskaan ollu näin helppoo ja sovussa ittensä kanssa.

Mistähän se johtuu?
Ehkä siitä että nuoret ei nää vanhaa houkuttelevana partnerina ja vanhat on elänyt jo samat vaiheet ja turha pokkurointi asenteesta kadonnu?
On helppo kohdata ikäisiä ja vertaisia.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

En tunne itseäni vanhaksi. Syntymävuosi on 1968. Mutta mieli on ihan jotain muuta. Kai toi keho jossain vaiheessa alkaa antamaan jotain rajoituksia. Niitä odotellessa.

Itselläni on aika lapsenomainen innostus edelleen kaikkeen uuteen ja outoon. Ihan sama onko kyseessä musiikki, tiede, taide, liikunta jne... Ainut mikä todella harmittaa, etten kykene oikein keskittymään lukemiseen. Keskittymiskyky on jotain päästäisen luokkaa.

Alkaako sitä tulemaan armollisemmaksi muita kohtaaan? Ja itseään myös. Kaiken ei tarvitse ehkä ollakkaan virheetöntä ja täydellistä?

Ihminen on ehkä koko elämän pysynyt minulle suurimpana arvoituksena. Maailmakaikkeus tuntuu noudattavan edes jonkinlaista logiikkaa, mutta ihmisestä en voi sanoa samaa. Vielä tässä kai on muutama vuosikymmen tutustua ihmiseenkin. Ja itseen. On vaan tässä muutamavuosikymmen ollut jotain muuta tekemistä. Kuten hengissä pysymistä.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Mä oon joskus sanonu että ihminen voi jatkaa kehitystään tai alkaa taantumaan tietyn pisteen jälkeen. Taantumisen mä miellän siihen ettei kykene katsomaan itseään ulkopuolisen silmin, siis tavallaan olemaan rehellinen itellee. Lopputuloksena katkera sapekas vanhus, joka syyttää elämän kurjuudesta muita.
Nää on kyllä melko harvinaisia tapauksia.
Valtaosa taitaa olla sinut ittensä kanssa.

- Charles Bukowski

wisti
Seuraa 
Viestejä12931
Liittynyt12.2.2013

Minulla on vanhenemisesta kaksi mietelausetta. Molemmat viisaita (kuinkas muuten).
1) Ei ikäsi ole se, mitä kalenteri näyttää, vaan se, minkä ikäiseksi tunnet itsesi. Olepa siis tarkkana, kuinka vanha teeskentelet olevasi.

2) Et ole sen ikäinen, mitä sinusta tuntuu. Ole sen ikäinen kuin olet.

Vierailija

Raspu kirjoitti:
Mä oon joskus sanonu että ihminen voi jatkaa kehitystään tai alkaa taantumaan tietyn pisteen jälkeen. Taantumisen mä miellän siihen ettei kykene katsomaan itseään ulkopuolisen silmin, siis tavallaan olemaan rehellinen itellee. Lopputuloksena katkera sapekas vanhus, joka syyttää elämän kurjuudesta muita.
Nää on kyllä melko harvinaisia tapauksia.
Valtaosa taitaa olla sinut ittensä kanssa.

Uskon että kehitykseen tai taantumiseen pystyy vaikuttamaan todella paljon itse. Lähipiirissäni olen täysin yksin tämän näkemykseni kanssa. Heidän mielestään pakollinen äkillinen taantuminen tulee ja mitään ei ole tehtävissä.

Ehkä olen väärässä, mutta lähes kaikessa saa vain syyttää itseään. Tosin mahdollisuudet käyttää täyttä potentiaaliaan ihmisenä rajoittaa mielestäni yhteiskunassa todella monet asiat. Mikä on todella sääli. Voisin jopa sanoa, että minulla on ollut aika helvetin vaikea elämä. Olenko koskaan syyttänyt siitä muita? En muistaakseni ja tuntuisi todella oudolta. Nykyäänkin morkaan itseäni laiskuudesta ja saamattomuudesta. Mutta näihin kahteen voi oikeasti vaikuttaa.

Ehkä olen tämänkin ajatuksen kanssa ihan yksin, mutta millä helvetin oikeudella yhteiskunta tuhlaa ihmisten potentiaalia oikeasti tulla joksin elämässä? Tämä elämämme on TODELLAKIN se ainut mikä meillä on ja tulee olemaan... kunnes se lakkaa.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Asenne vaikuttaa kaikkeen, jopa siihen kuinka vanhaksi elää.
Mut eipä elinvuosissakaan tartte mitään ennätyksiä tehdä. Se mikä eletään niin koitetaan elää mahdollisimman hyvin.

- Charles Bukowski

Vierailija

Raspu kirjoitti:
Asenne vaikuttaa kaikkeen, jopa siihen kuinka vanhaksi elää.
Mut eipä elinvuosissakaan tartte mitään ennätyksiä tehdä. Se mikä eletään niin koitetaan elää mahdollisimman hyvin.

Laatu korvaa määrän. Eikä mikään kai takaa että meistäkin joku voi jo olla huomenna poissa. Luulisin kuitenkin olevan hyvin epätodennäköistä.

Anomalia
Seuraa 
Viestejä1671
Liittynyt9.2.2012

Tieto, osaaminen ja kokemus karttuvat jokseenkin kaikessa. Sillä voi kompensoida sitä, että täysin uusien asioiden omaksuminen jonkin verran hidastuu. 

Vaikka fyysisen suorituskyvyn huippu on ohi, niin aika pitkälle sitä voi säilyttää näkemällä vähän vaivaa asian eteen. Edellyttäen toki, että ei vammaudu. Mutta sen voi välttää kun ei edes yritä mitään älyttömyyksiä. 

Uudistunut virkamies: jokainen päivä on samankaltainen.

Keijona
Seuraa 
Viestejä10373
Liittynyt13.3.2015

Ikänäkö on yksi parhaimpia iän tuomia ominaisuuksia, ei tartte enää pikkuisia yksityiskohtia valkata vaan voi isompia kokonaisuuksia hahmottaa.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Vierailija

Keijona kirjoitti:
Ikänäkö on yksi parhaimpia iän tuomia ominaisuuksia, ei tartte enää pikkuisia yksityiskohtia valkata vaan voi isompia kokonaisuuksia hahmottaa.

Hyvä kun osaa nähdä hyviä puolia tuossakin. Oma elämä kyllä sisältää paljon tarkkuutta vaativaa näpertelyä. Joten vähän olen eri mieltä.

Olisivatko näkö ja kuulo juuri niitä ensimmäisiä asioita jotka vanhenemisessa tulevat väistämättä esiin. Esimerkiksi kyky kuulla korkeampia ääniä häviää. Siitäkään en osaa sanoa, onko menetys nyt niin hirveä.

Vänni
Seuraa 
Viestejä276
Liittynyt27.11.2013

Tässä 68v iässä näkeminen hieman  haittaa  harrastamista.  Olen ikäni harrastanut elektroniikka, nyt olen kokeillut ns. pintaliitostekniikaa tässä osat alle tulitikun pään kokoisia.  Silmälasit on lukemisessa +4.  Lisäkakkuloita tarvitsee pintaliitostekniikassa.  Tuossa isossa ruurenuksessa on se vika, että syvyysterävyysalue jää vaan muutamiin senteihin täytyy yhtenään vaihtaa optiikaa .  Puuhastella kyllä kannatta ehdotomasti  jos meinaa pysyä terveenä, virkeänä.

Keijona
Seuraa 
Viestejä10373
Liittynyt13.3.2015

ihminen muuttuu vanhetessaan, ajanmyötä kuuntelusta  voi tulla   hyvää vastapainoa jatkuvalle näkemiselle.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat