Seuraa 
Viestejä45973

Yksinkertainen kysymykseni kuuluu näin: Onko suoraan ylöspäin heitetyn kappaleen kiihtyvyys lakipisteessä 9.81 m/s^2 vai 0m/s^2?
Tästä on tullut niin paljon eriäviä mielipiteitä tuntemiltani ihmisiltä, että toivottavasti täältä saisin tyhmään kysymykseeni selkeän vastauksen

Sivut

Kommentit (137)

hmk
Seuraa 
Viestejä1093

9.81 m/s^2

... Olettaen, että se on paikallinen putoamiskiihtyvyys (ja ettei kappaletta heitetä liian korkealle).

In so far as quantum mechanics is correct, chemical questions are problems in applied mathematics. -- H. Eyring

salai
Seuraa 
Viestejä8205

Joo. Kiihtyvyys on vektorisuure. Se on tässä tapauksess kokoajan maan keskipisteeseen päin ja suuruudeltaan g. Voidaanhan sanoa, että ylöspäin mennessä hidastuu ja alaspäin tullessa nopeutuu, mutta samaa alaspäin suuntautuvaa kiihtyvyyttä se on. Nopeus on tietysti siellä ylhäällä hetken nollassa.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tätä mieltä itsekkin olin. Kaverini fysiikan kokeessa kysyttiin vaan kyseistä asiaa ja 0m/s^2 vastauksella ainakin hän sai täydet pisteet kyseisestä kysymyksestä. Kovasti väitin kaverilleni asiasta vastaan (en kuulemma osannut myöntää olevani väärässä ) mutta toivottavasti tässä nyt on kyseiselle henkilölle tarpeeksi todistusta

Jepe
Tätä mieltä itsekkin olin. Kaverini fysiikan kokeessa kysyttiin vaan kyseistä asiaa ja 0m/s^2 vastauksella ainakin hän sai täydet pisteet kyseisestä kysymyksestä. Kovasti väitin kaverilleni asiasta vastaan (en kuulemma osannut myöntää olevani väärässä ) mutta toivottavasti tässä nyt on kyseiselle henkilölle tarpeeksi todistusta

Ja loppukaneetiksi voisi kehottaa kyseistä fysiikanopettajaa opettelamaan vähän fysiikkaa...

Kiihtyvyys aiheutuu siitä että kappaleeseen kohdistuu voima joka pyrkii lisäämään kappaleen nopeutta. Ylöspäin heitetyn kappaleen lakipisteessäkin kappaleeseen kohdistuuu maanvetovoima joka aiheuttaa tuon 9,8m/s^2 kiihtyvyyden. Eli jos olen ymmärtänyt oikein, kappaleen nopeus on lakipisteessä nolla, mutta kiihtyvyys on maan vetovoiman aiheuttamaa ja on siten 9,8 m/s^2

olenko oikeassa?

Lisäys: jos kappaleen nopeus on nolla ja kiihtyvyys 0 m/s^2, silloinhan kappale jää ilmaan leijumaan, koska nolla kiihtyvyydellä nopeus ei lisäänny. Ja ilman nopeutta, kappale ei liiku.

JÄBÄ
Kiihtyvyys aiheutuu siitä että kappaleeseen kohdistuu voima joka pyrkii lisäämään kappaleen nopeutta. Ylöspäin heitetyn kappaleen lakipisteessäkin kappaleeseen kohdistuuu maanvetovoima joka aiheuttaa tuon 9,8m/s^2 kiihtyvyyden. Eli jos olen ymmärtänyt oikein, kappaleen nopeus on lakipisteessä nolla, mutta kiihtyvyys on maan vetovoiman aiheuttamaa ja on siten 9,8 m/s^2

olenko oikeassa?

Olet, kunhan ei mennä liian korkealle maan pinnasta. Kivenheittotapauksessa ehdottomasti olet.

Tarkoitin tuolla lausahduksellani siis lähinnä sitä, että olisiko opettaja kysynyt kiihtyvyyttä ajanjaksolta t=lakipiste ja dt=0. Vaikea uskoa muuten tuon 0m/s^2 oikeellisuutta.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Puolihullu
Tarkoitin tuolla lausahduksellani siis lähinnä sitä, että olisiko opettaja kysynyt kiihtyvyyttä ajanjaksolta t=lakipiste ja dt=0. Vaikea uskoa muuten tuon 0m/s^2 oikeellisuutta.

Mutta kun se on se 9,8m/s² sielläkin.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Jepe
Yksinkertainen kysymykseni kuuluu näin: Onko suoraan ylöspäin heitetyn kappaleen kiihtyvyys lakipisteessä 9.81 m/s^2 vai 0m/s^2?
Tästä on tullut niin paljon eriäviä mielipiteitä tuntemiltani ihmisiltä, että toivottavasti täältä saisin tyhmään kysymykseeni selkeän vastauksen

Kappaleen kiihtyvyys muodostuu siihen vaikuttavien momenttien summista. Heitetyllä kappaleella on ensin vetovoimakiihtyvyyttä vastainen etumerkki.

Jossain vaiheessa kappale on kuitenkin täysin pysähdyksissä. Pienen teoreettisen hetken, mutta kuitenkin, hetken, jossa kappale kokee täydellisen kiihtymättömyyden (allekirjoittanut on kokenut saman tilanteen purjelentokoneella pystykäännöksessä, joten puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä).

Tuona hetkenä kappaleeseen itseensä ei siis kohdistu kiihtyvyyttä lainkaan. Toki siihen vaikuttaa vetovoimakiihtyvyys, mutta samanaikaisesti alkuperäinen, heiton tuottama kiihtyvyys on täysin sama vetovoimakiihtyvyyden kanssa.

Fysiikan ope on oikeassa. Kyse on kappaleen kiihtyvyydestä.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Volitans

Fysiikan ope on oikeassa.

Ei se vaan ole. Ei se kiihtyvyys mihinkään merkkiä vaihda sen jälkeen, kun on kädestä irronnut. Se ei muutu ennen maahan tippumista(paitsi ilmanvastus hieman muuttaa, mutta se ei ole tässä oleellista), eikä käy nollassa. Uskokaa nyt vähemmällä.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
bosoni
Volitans

Fysiikan ope on oikeassa.



Ei se vaan ole. Ei se kiihtyvyys mihinkään merkkiä vaihda sen jälkeen, kun on kädestä irronnut. Se ei muutu ennen maahan tippumista, eikä käy nollassa. Uskokaa nyt vähemmällä.

Nyt lienee jokin kommunikaatiohäiriö.

Jos heitän vaikka tennispallon ylös, niin jossai vaiheessa se putoaa alas. Kiihtyvyyden suunta siis vaihtuu.

Käsittelet ilmeisesti tapausta vektoreiden kautta. Näinhän voima ei tietenkään muuta etumerkkiään. Mutta kappaleen suunta kuitenkin muuttuu, joten kiihtyvydenkin suunta muuttuu.

Kyse on siis kappaleesta itsestään. Ei siihen vaikuttavista voimista erillään.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Volitans

Nyt lienee jokin kommunikaatiohäiriö.

Jos heitän vaikka tennispallon ylös, niin jossai vaiheessa se putoaa alas. Kiihtyvyyden suunta siis vaihtuu.




Kiihtyvyyden suunta ei muutu, nopeuden suunta muuttuu. Ihan eri käsitteet! (kiihtyvyys on nopeuden muutosta ajan suhteen)


Käsittelet ilmeisesti tapausta vektoreiden kautta. Näinhän voima ei tietenkään muuta etumerkkiään. Mutta kappaleen suunta kuitenkin muuttuu, joten kiihtyvydenkin suunta muuttuu.

Kyse on siis kappaleesta itsestään. Ei siihen vaikuttavista voimista erillään.

No vektorisuurehan tuo kiihtyvyys on, ja tässä tapauksessa se on vakio (ilmanvastusta lukuunottamatta), joten sekä suunta, että suuruus säilyy muuttumattomana ilmalennon aikana.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
bosoni

Kiihtyvyyden suunta ei muutu, nopeuden suunta muuttuu. Ihan eri käsitteet! (kiihtyvyys on nopeuden muutosta ajan funktiona)

Kiitos. Näinhän se on. Kiitos Bosonille.

Mutta kappale itsessään kokee hetkellisesti pysähtymisen, siis siihen vaikuttavien kiihtyvyyksien summa on nolla. Näin myös kappaleen _itsensä_ kiihtyvyys on _lakipisteessään_ 0.

Eli fysiikan ope on oikeassa.

(katsotaanpas kauanko tämä väittely jatkuu, eli koska pitää soittaa fysiikanmaikalle...)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704

kyllähän se kappale pysähtyy lakipisteessä ja nopeus on siellä 0, mutta kiihtyvyys on edelleen vakio, eikä hyppää yllättäen nollaan.

Vapaassa pudotuksessahan se kappale on koko ajan, eikä se muutu missään vaiheessa. Millä perusteella kiihtyvyys ilman mitään järkevää syytä lakkaisi olemasta hetkeksikään, kun painovoima vaikuttaa sielläkin, ja sielläkin pätee F=ma. (ja sekä F, että a ovat tässä vektorisuureita, vakioita, samansuuntaisia, eikä hyppää nollaan missään kohtaa)

Huomaa myös, että se nopeuden nollakohta riippuu täysin siitä, millainen on tarkkailijan liiketila. Se nopeuskaan ei ole missään vaiheessa absoluuttisesti 0. (ja tähän ei tarvita suhteellisuusteoriaa=)

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Jos kiihtyvyys a on kappaleen ollessa lakipisteessään g (~9,82 m/s^2) eikä 0 m/s^2, niin mikä on sellaisen kappaleen kiihtyvyys joka lepää vaikkapa kaapin päällä??

Volitans
Jepe
Yksinkertainen kysymykseni kuuluu näin: Onko suoraan ylöspäin heitetyn kappaleen kiihtyvyys lakipisteessä 9.81 m/s^2 vai 0m/s^2?
Tästä on tullut niin paljon eriäviä mielipiteitä tuntemiltani ihmisiltä, että toivottavasti täältä saisin tyhmään kysymykseeni selkeän vastauksen



Kappaleen kiihtyvyys muodostuu siihen vaikuttavien momenttien summista. Heitetyllä kappaleella on ensin vetovoimakiihtyvyyttä vastainen etumerkki.

---Vastaapa nyt toiseen vielä yksinkertaisempaan kysymykseen.
Trollaatko tarkoituksella vai oletko niin tyhmä, että sinun on pakko puuttua keskusteluihin, joista et mitään ymmärrä.
Fysiikasta et tunne edes käytettyjä termejä.

salai
Seuraa 
Viestejä8205
Volitans
Mutta kappale itsessään kokee hetkellisesti pysähtymisen, siis siihen vaikuttavien kiihtyvyyksien summa on nolla. Näin myös kappaleen _itsensä_ kiihtyvyys on _lakipisteessään_ 0.

Eli fysiikan ope on oikeassa.

(katsotaanpas kauanko tämä väittely jatkuu, eli koska pitää soittaa fysiikanmaikalle...)


Minun täytyy jankuttaa vielä kerran. Kiihtyvyys tarkoittaa NOPEUDEN MUUTTUMISNOPEUTTA.

Hetkeä ennen ylintä pistettä nopeus on ylöspäin, hetken jälkeen alaspäin. Kappaleen nopeuden muutos ei ole missään pisteessä nolla, eli kappaleella on kiihtyvyyttä. Kappaleeseen ei "vaikuta kiihtyvyydet" vaan maan vetovoima, joka aiheuttaa maan keskipistettä kohti suuntautuvan kiihtyvyyden. Luulen ettei maa viitsi jokaisen kivenheiton yläpisteessä lopettaa vetovoimansa vaikutusta.

Jos taas Volitans laitetaan kivipallon (tai purjekoneen) sisään ja heitetään paraboliselle radalle vaikka 10 km lakikorkeuteen, hän kokee olevansa pysähtyneisyyden (painottomassa) tilassa koko lennon ajan. Tämän tunteen aiheuttaa juuri tasainen, saman suuruinen kiihtyvyys. Kun kiihtyvyyssä tapahtuu nopeita muutoksia, se koetaan epämiellyttäväksi.

Kivi ja Volitans voivat vertailla kokemuksiansa sen jälkeen kun ovat tömähtäneet maahan.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Köysiä vaille hullu
Jos kiihtyvyys a on kappaleen ollessa lakipisteessään g (~9,82 m/s^2) eikä 0 m/s^2, niin mikä on sellaisen kappaleen kiihtyvyys joka lepää vaikkapa kaapin päällä??

Gravitaation aiheuttaman vetovoiman ja sen vastavoiman (kaapin tukivoima) vaikutuksesta johtuen kappale on tasapainossa, jolloin sen kiihtyvyys on nolla.

Minä joka en ole opiskellut fysiikkaa muualla kuin ylä-asteella yli 20 vuotta sitten, haluan mukaan tähän soppaan myös.

Pioneerluotaimillahan havaitaan tämä selittämätön kiihtyvyys kohti aurinkoa eli niiden vauhti hidastuu selittämättömällä tavalla.

No, kun kappale yhtä hetkeä ennen lakipistettään oli liikkeessä ylöspäin ja yhden hetken lakipisteen jälkeen on liikkeellä alaspäin, niin kyllähän siihen on pakko koko ajan vaikuttaa tuo 9,81 kiihtyvyys kohti maapalloa.

Ja jos vielä haluat selvyyden siihen miksi kappaleella on tuo kiihtyvyys kohti maapalloa, niin sehän johtuu siitä että maapallosta avautuu koko ajan tilaa eli energiaa poispäin maapallosta ja kun tuo tila osuu loittonevaan kappaleeseen maapallosta päin, niin silloin kappale itse avautuu tilaksi eli energiaksi niin paljon enemmän poispäin maapallosta, että sillä energialla kappaleella on koko ajan kyseinen kiihtyvyys kohti maapalloa.

Ennustan, että siinä vaiheessa kun noita luotaimia lähetetään kuuteen eri suuntaan kolmiulotteisesti, niin silloin ajatukseni saa yhden todisteen, koska myös auringosta avautuu tilaa enemmän auringon liikerataan nähden taaksepäin.

;):)

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat