Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.5.2016

Ajoin tänään jäiseen risteykseen ja auto lähti ikään kuin jääliirtoon, nastat eivät pitäneet yhtään. Päin punaisia ja rekalle paloi vihreät valot ja rekka ajoi vähintään 60 km/h. Auto lipui rekan editse (tuli vasemmalta) ja ehti juuri ja juuri seuraavalle kaistalle. Kysymys oli ehkä sekunnin tuhannesosista.

Rekkaa vastaan olisi myös voinut tulla auto tai rekka, kun vastakkaiselle kaistalle liuin.

Olkaa varovaisia risteyksisssä. Jos kunnalla ei ole varaa hiekoittaa risteystä, auto voi lähteä jääliirtoon. En tiennyt ennen tätä päivää, että auto todellakin voi lähteä jääliirtoon, jolloin nastat ovat kuin tyhjää vain ja vain edesauttavat liirtoa.

Soitan huomenna ko. kuntaan ja sanon, että hiekoittakaa nyt vittu se risteys, ennen kuin joku menettää henkensä.

Kun käy lähellä noutajaa, aika hidastuu. Rekka tuli kuin hidastetussa filmissä - metri mrtriltä lähemmäs jaa lähemmäs.

Lopuksi vielä kysymys: onko jääliirtoa olemassa? Eli tilannetta, jossa nastat eivät pidä.

Oletko ollut lähellä piti -tilanteessa
kyllä olen
kyllä olen
83.3%
en ole
en ole
16.6%
Ääniä yhteensä: 12

Sivut

Kommentit (22)

Simplex
Seuraa 
Viestejä3031
Liittynyt26.1.2010

Mikä oli lämpötila? Jos tien pinnalla oleva jää oli pehmeää niin saattaa olla että nastat kyllä upposivat pehmeään jäähän mutta eivät antaneet lisäpitoa, jolloin rengas liukui jäätä pitkin ainoastaan renkaan kumiseoksen aiheuttaman kitkan hidastamana. Ajoit siis nastattomilla talvirenkailla risteykseen. Onneksi sinulla oli tuuria matkassa!

Jouni Aro
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.5.2016

Kuulin, että "pumppaava" jarrutustekniikka olisi tehokkaampi tapa kuin lukkojarrutus. Onko näin? Mihin on hävinnyt ABS-jarrut? Vai onko ne vakiona vain kalliimmissa autoissa? (Itselläni on Toyota Avensis.)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30574
Liittynyt16.3.2005

Rasvaperse kirjoitti:
Kuulin, että "pumppaava" jarrutustekniikka olisi tehokkaampi tapa kuin lukkojarrutus. Onko näin? Mihin on hävinnyt ABS-jarrut? Vai onko ne vakiona vain kalliimmissa autoissa? (Itselläni on Toyota Avensis.)

Pumppaamisella päästetään pyörät välillä pyörimään ja toivotaan, että ohjattavuus riittää pitämään auton hanskassa. Jos ei ole väliä missä asennossa auto menee suunnilleen suoraan, sen kun pitää jarrut lukossa ja odottaa että paukkuu. ABS:llä ei tarvitse pumpata, mutta sillä pitää painaa jarrupoljinta apinan raivolla, että se menee jonkinlaiseen hätäjarrutustilaan ja käyttää kaiken tarjolla olevan pidon. Muuten se ei tee liukkaalla mitään. Itsellä meni paljon aikaa ennen kuin joku kertoi, kun ihmettelin, että jos tulee hätätilanne, ABS:llä on ihan sama painaako jarrua vai ei.

Käsittääkseni kaikissa Avensiksissa on ABS:t. Ainakin meidän 2002-mallisessa oli, ja muistaakseni se on ensimmäinen Avensis-versio.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11402
Liittynyt13.7.2015

Millainen on oletettavasti aikuinen ihminen, joka yllättyy siitä, että a) talvella voi olla jäätä ja b) jää on liukasta? Se mitään halvatun "jääliirtoa" ole, ammattitermi on "liukkaus".

Jouni Aro
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.5.2016

Ab Surd Oy kirjoitti:
Millainen on oletettavasti aikuinen ihminen, joka yllättyy siitä, että a) talvella voi olla jäätä ja b) jää on liukasta? Se mitään halvatun "jääliirtoa" ole, ammattitermi on "liukkaus".

Asfaltti kesällä voi olla yhtä liukasta. Ajoin nuorena (joskus 22 vuotiaana) 160 km/h. Jouduin väistämään juhannuskävelijöitä etten ajanut päälle. Auto lähti pyörimään kuivalla asfaltilla kuin jäällä, että se siitä sinun liukkaudestasi. (Auto meni täysin rusinaksi kun matka päättyi kivikkoon. Turvavyö pelasti.)

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11402
Liittynyt13.7.2015

Rasvaperse kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Millainen on oletettavasti aikuinen ihminen, joka yllättyy siitä, että a) talvella voi olla jäätä ja b) jää on liukasta? Se mitään halvatun "jääliirtoa" ole, ammattitermi on "liukkaus".

Asfaltti kesällä voi olla yhtä liukasta. Ajoin nuorena (joskus 22 vuotiaana) 160 km/h. Jouduin väistämään juhannuskävelijöitä etten ajanut päälle. Auto lähti pyörimään kuivalla asfaltilla kuin jäällä, että se siitä sinun liukkaudestasi. (Auto meni täysin rusinaksi kun matka päättyi kivikkoon. Turvavyö pelasti.)


Onko se sitten asfalttiliirtoa? Ja hiekkatiellä soraliirtoa? Ei. Vesiliirto on erityinen termi sille, kun rengas nousee vesipatjan päälle vauhdin kasvaessa niin, ettei kuviointi enää ehdi siirtää vettä renkaan alta pois. Silloin katoaa kontakti tien pintaan ja rengas muuttuu veneeksi.

Normaali pidonmenetys kiinteillä alustoilla johtuu yksinkertaisesti kitkan loppumisesta kesken. Liukkaus on termi, jolla viitataan tienpinnan normaalia heikompaan kitkaan. Liukkaalla ajoneuvo päätyy herkemmin luisuun eli rengas menettää pitkittäis- ja/tai sivuttaispitonsa, tai tarkalleen pito romahtaa liukukitkatilaan eli jopa murto-osaan pitävän vierintäkitkan tilasta. Luisuun päätyy liian aggressiivisten voimien ja liikkeiden vuoksi, esim. äkkinäisellä käännöllä tai jarrutuksella tai kaasutuksella. Nelipyöräluisussa autoa ei voi hallita lainkaan, yhden tai kahden pyörän luisuissa taidolla vielä voi pärjätä ja esim. kilvanajossa niin tehdään toisinaan tarkoituksellakin.

Mutta liukkauden yllättäminen ja ääneen ihmettely palstalla on silti kolminkertaisen naamapalmun arvoista. Hyvänen aika! Ei!

Jouni Aro
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.5.2016

webster kirjoitti:
Olet vain saatanan huono ja muille tiellä liikkuville vaarallinen kuski.

Niin. Sinähän olet niin erinomainen kusi, ettet joudu liikenteessä koskaan yllättävään tilanteeseen puhumattakaan, että olisit sellaiseen jo joutunut.

Juurikin sinun kaltaisesi itseäsi täynnä olevat kuskit ovat liikenteessä niitä vaaratekijöitä. Kun joutuu yllättäviin tilanteisiin, ne kasvattavat ja ennenkaikkeaan opettavat. Olen ajanut kohta 40 vuotta turvallisesti ja joutunut kahteen yllättävään tilanteeseen. Liikenne on yllättävää, usko pois.

webster
Seuraa 
Viestejä1267
Liittynyt27.11.2013

Liikenteessä yllätyksiä aiheuttavat juurikin kaltaisesi tunarit, jotka eivät osaa jarruttaa abs-jarruilla. Se, että törkeän ylinopeuden seurauksena lentää tieltä ulos, ei pitäisi yllättää ketään.

Jouni Aro
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.5.2016

webster kirjoitti:
Liikenteessä yllätyksiä aiheuttavat juurikin kaltaisesi tunarit, jotka eivät osaa jarruttaa abs-jarruilla. Se, että törkeän ylinopeuden seurauksena lentää tieltä ulos, ei pitäisi yllättää ketään.

Se oli kylläkin mottoritie, jonka rajoitus oli 140 km/h. Se miksi juopuneet juhannuskävelijät kävelivät moottoritiellä jäi hämärän peittoon. Auto oli hyvä: Mercedes-Benz 500 SEC (Äijävainaan omistama).

apassi
Seuraa 
Viestejä787
Liittynyt2.12.2011

Tieliikennelain 23 pykälässä lukee selvästi:

.. "Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa." ..

Tuossa ei ole mitään epäselvää. Ihan sama ajaako kesäyössä laitonta ylinopeutta 160km tunnissa, vai talviliukkaissa 60km risteysalueella.

Voihan asiasta tietysti vittuilla kunnalle, tai mesota nettissä palstoilla, mutta lainkohtaa ja sen velvoittavuutta toimet ei muuta mihinkään.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat