Seuraa 
Viestejä954

Ajoin tänään jäiseen risteykseen ja auto lähti ikään kuin jääliirtoon, nastat eivät pitäneet yhtään. Päin punaisia ja rekalle paloi vihreät valot ja rekka ajoi vähintään 60 km/h. Auto lipui rekan editse (tuli vasemmalta) ja ehti juuri ja juuri seuraavalle kaistalle. Kysymys oli ehkä sekunnin tuhannesosista.

Rekkaa vastaan olisi myös voinut tulla auto tai rekka, kun vastakkaiselle kaistalle liuin.

Olkaa varovaisia risteyksisssä. Jos kunnalla ei ole varaa hiekoittaa risteystä, auto voi lähteä jääliirtoon. En tiennyt ennen tätä päivää, että auto todellakin voi lähteä jääliirtoon, jolloin nastat ovat kuin tyhjää vain ja vain edesauttavat liirtoa.

Soitan huomenna ko. kuntaan ja sanon, että hiekoittakaa nyt vittu se risteys, ennen kuin joku menettää henkensä.

Kun käy lähellä noutajaa, aika hidastuu. Rekka tuli kuin hidastetussa filmissä - metri mrtriltä lähemmäs jaa lähemmäs.

Lopuksi vielä kysymys: onko jääliirtoa olemassa? Eli tilannetta, jossa nastat eivät pidä.

Oletko ollut lähellä piti -tilanteessa
kyllä olen
kyllä olen
83.3%
en ole
en ole
16.6%
Ääniä yhteensä: 12

Selkärankaisten laskupää on yhtä hyvä kuin pikkulasten – jotkin osaavat jopa yhteen- ja vähennyslaskua

Sivut

Kommentit (22)

Simplex
Seuraa 
Viestejä3231

Mikä oli lämpötila? Jos tien pinnalla oleva jää oli pehmeää niin saattaa olla että nastat kyllä upposivat pehmeään jäähän mutta eivät antaneet lisäpitoa, jolloin rengas liukui jäätä pitkin ainoastaan renkaan kumiseoksen aiheuttaman kitkan hidastamana. Ajoit siis nastattomilla talvirenkailla risteykseen. Onneksi sinulla oli tuuria matkassa!

Veli Ponteva
Seuraa 
Viestejä954

Kuulin, että "pumppaava" jarrutustekniikka olisi tehokkaampi tapa kuin lukkojarrutus. Onko näin? Mihin on hävinnyt ABS-jarrut? Vai onko ne vakiona vain kalliimmissa autoissa? (Itselläni on Toyota Avensis.)

Selkärankaisten laskupää on yhtä hyvä kuin pikkulasten – jotkin osaavat jopa yhteen- ja vähennyslaskua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä35100

Rasvaperse kirjoitti:
Kuulin, että "pumppaava" jarrutustekniikka olisi tehokkaampi tapa kuin lukkojarrutus. Onko näin? Mihin on hävinnyt ABS-jarrut? Vai onko ne vakiona vain kalliimmissa autoissa? (Itselläni on Toyota Avensis.)

Pumppaamisella päästetään pyörät välillä pyörimään ja toivotaan, että ohjattavuus riittää pitämään auton hanskassa. Jos ei ole väliä missä asennossa auto menee suunnilleen suoraan, sen kun pitää jarrut lukossa ja odottaa että paukkuu. ABS:llä ei tarvitse pumpata, mutta sillä pitää painaa jarrupoljinta apinan raivolla, että se menee jonkinlaiseen hätäjarrutustilaan ja käyttää kaiken tarjolla olevan pidon. Muuten se ei tee liukkaalla mitään. Itsellä meni paljon aikaa ennen kuin joku kertoi, kun ihmettelin, että jos tulee hätätilanne, ABS:llä on ihan sama painaako jarrua vai ei.

Käsittääkseni kaikissa Avensiksissa on ABS:t. Ainakin meidän 2002-mallisessa oli, ja muistaakseni se on ensimmäinen Avensis-versio.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä12337

Millainen on oletettavasti aikuinen ihminen, joka yllättyy siitä, että a) talvella voi olla jäätä ja b) jää on liukasta? Se mitään halvatun "jääliirtoa" ole, ammattitermi on "liukkaus".

I see...

Veli Ponteva
Seuraa 
Viestejä954

Ab Surd Oy kirjoitti:
Millainen on oletettavasti aikuinen ihminen, joka yllättyy siitä, että a) talvella voi olla jäätä ja b) jää on liukasta? Se mitään halvatun "jääliirtoa" ole, ammattitermi on "liukkaus".

Asfaltti kesällä voi olla yhtä liukasta. Ajoin nuorena (joskus 22 vuotiaana) 160 km/h. Jouduin väistämään juhannuskävelijöitä etten ajanut päälle. Auto lähti pyörimään kuivalla asfaltilla kuin jäällä, että se siitä sinun liukkaudestasi. (Auto meni täysin rusinaksi kun matka päättyi kivikkoon. Turvavyö pelasti.)

Selkärankaisten laskupää on yhtä hyvä kuin pikkulasten – jotkin osaavat jopa yhteen- ja vähennyslaskua

Veli Ponteva
Seuraa 
Viestejä954

...tai pitäisikö sanoa: Kun auto päättyi volttien ja piruettien kautta kivikkoon katolleen...

Selkärankaisten laskupää on yhtä hyvä kuin pikkulasten – jotkin osaavat jopa yhteen- ja vähennyslaskua

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä12337

Rasvaperse kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Millainen on oletettavasti aikuinen ihminen, joka yllättyy siitä, että a) talvella voi olla jäätä ja b) jää on liukasta? Se mitään halvatun "jääliirtoa" ole, ammattitermi on "liukkaus".

Asfaltti kesällä voi olla yhtä liukasta. Ajoin nuorena (joskus 22 vuotiaana) 160 km/h. Jouduin väistämään juhannuskävelijöitä etten ajanut päälle. Auto lähti pyörimään kuivalla asfaltilla kuin jäällä, että se siitä sinun liukkaudestasi. (Auto meni täysin rusinaksi kun matka päättyi kivikkoon. Turvavyö pelasti.)


Onko se sitten asfalttiliirtoa? Ja hiekkatiellä soraliirtoa? Ei. Vesiliirto on erityinen termi sille, kun rengas nousee vesipatjan päälle vauhdin kasvaessa niin, ettei kuviointi enää ehdi siirtää vettä renkaan alta pois. Silloin katoaa kontakti tien pintaan ja rengas muuttuu veneeksi.

Normaali pidonmenetys kiinteillä alustoilla johtuu yksinkertaisesti kitkan loppumisesta kesken. Liukkaus on termi, jolla viitataan tienpinnan normaalia heikompaan kitkaan. Liukkaalla ajoneuvo päätyy herkemmin luisuun eli rengas menettää pitkittäis- ja/tai sivuttaispitonsa, tai tarkalleen pito romahtaa liukukitkatilaan eli jopa murto-osaan pitävän vierintäkitkan tilasta. Luisuun päätyy liian aggressiivisten voimien ja liikkeiden vuoksi, esim. äkkinäisellä käännöllä tai jarrutuksella tai kaasutuksella. Nelipyöräluisussa autoa ei voi hallita lainkaan, yhden tai kahden pyörän luisuissa taidolla vielä voi pärjätä ja esim. kilvanajossa niin tehdään toisinaan tarkoituksellakin.

Mutta liukkauden yllättäminen ja ääneen ihmettely palstalla on silti kolminkertaisen naamapalmun arvoista. Hyvänen aika! Ei!

I see...

Veli Ponteva
Seuraa 
Viestejä954

webster kirjoitti:
Olet vain saatanan huono ja muille tiellä liikkuville vaarallinen kuski.

Niin. Sinähän olet niin erinomainen kusi, ettet joudu liikenteessä koskaan yllättävään tilanteeseen puhumattakaan, että olisit sellaiseen jo joutunut.

Juurikin sinun kaltaisesi itseäsi täynnä olevat kuskit ovat liikenteessä niitä vaaratekijöitä. Kun joutuu yllättäviin tilanteisiin, ne kasvattavat ja ennenkaikkeaan opettavat. Olen ajanut kohta 40 vuotta turvallisesti ja joutunut kahteen yllättävään tilanteeseen. Liikenne on yllättävää, usko pois.

Selkärankaisten laskupää on yhtä hyvä kuin pikkulasten – jotkin osaavat jopa yhteen- ja vähennyslaskua

webster
Seuraa 
Viestejä1923

Liikenteessä yllätyksiä aiheuttavat juurikin kaltaisesi tunarit, jotka eivät osaa jarruttaa abs-jarruilla. Se, että törkeän ylinopeuden seurauksena lentää tieltä ulos, ei pitäisi yllättää ketään.

Veli Ponteva
Seuraa 
Viestejä954

webster kirjoitti:
Liikenteessä yllätyksiä aiheuttavat juurikin kaltaisesi tunarit, jotka eivät osaa jarruttaa abs-jarruilla. Se, että törkeän ylinopeuden seurauksena lentää tieltä ulos, ei pitäisi yllättää ketään.

Se oli kylläkin mottoritie, jonka rajoitus oli 140 km/h. Se miksi juopuneet juhannuskävelijät kävelivät moottoritiellä jäi hämärän peittoon. Auto oli hyvä: Mercedes-Benz 500 SEC (Äijävainaan omistama).

Selkärankaisten laskupää on yhtä hyvä kuin pikkulasten – jotkin osaavat jopa yhteen- ja vähennyslaskua

apassi
Seuraa 
Viestejä1275

Tieliikennelain 23 pykälässä lukee selvästi:

.. "Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa." ..

Tuossa ei ole mitään epäselvää. Ihan sama ajaako kesäyössä laitonta ylinopeutta 160km tunnissa, vai talviliukkaissa 60km risteysalueella.

Voihan asiasta tietysti vittuilla kunnalle, tai mesota nettissä palstoilla, mutta lainkohtaa ja sen velvoittavuutta toimet ei muuta mihinkään.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5951

Herää myöski kysymys nastarenkaiden kunnosta ja iästä. Jos nasta on poikki tai syöny itellensä tilaa, näkyy pieninä halkeamina nastan ympärillä, ei nastalla ole juurikaa virkaa. Ikääntynyt talvirengaskumi ei pidä enää sekään. Vaan pieni osa talvirenkaista uusitaan, koska kuvio on kulunu sakkorajan tuntumaan.

Per se

mdmx
Seuraa 
Viestejä6415

Rasvaperse kirjoitti:

Lopuksi vielä kysymys: onko jääliirtoa olemassa? Eli tilannetta, jossa nastat eivät pidä.

Jos renkaista puuttuu nastoja (tai osa on kääntynyt poikittain, katkennut, tms) ja abs:t ei toimi (tai niitä ei ole), rengas voi helposti lukittua juuri siihen kohtaan missä nastoja ei ole. Luonnollisesti se juuri siihen kohtaan lukittuukin sopivalla jarruvoimalla koska kitka on pienin.

Myös joskus lumi jään päällä tuntuisi pakkautuvan renkaan ja jään väliin jolloin pito on olematon.

Toisaalta sopiva jää on pirun liukasta muutenkin normaaleilla tieliikenne nastarenkailla. Mut mitään varsinaista jääliirtoa ei kyllä ole olemassa.

Läheltä piti tilanteita on ollut kyllä, melkein kaikkiin liittyy nuoruuden hulluus. Ehkä parhaiten jäänyt mieleen sivupeili mikä hajosi osumasta hirveen. Hirvittävä ylinopeus, mitään muita vaurioita ei tullut, väistöliike onnistui, tosin oli pakko olla 10minuuttia parkissa sen jälkeen kun alko vähän tärrään.

Kerran tuli vanhus motarilla vastaan väärää kaistaa. Olin lähtemässä ohittamaan kun huomasin ja palasin nopeesti takas omalle kaistalle. Työmatkalla ja auto täys porukkaa, kukaan ei sanonut sanaakaan hetkeen.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6415

apassi kirjoitti:
Onko suomessa joskus ollut moottoritien nopeusrajoitus 140km/h. ?  Oletan että juhannussekoilu on tapahtunut suomessa..

120 lätkä tarkoittaa 140km/h

100 lätkä tarkoittaa 115km/h

 80 lätkä tarkoittaa 90km/h.

Täälä on niin matalat nopeusrajoitukset että käytäntö on muodostunut tuohon. Sakkoja ei tule, ja jos ajaa alle ton on tientukko.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095

Tuli pari päivää sitten joku vitun apina pimpottelee ovikelloa ja kun avasin oven, oli takana joku paskantärkeä idiootti avaimet kädessä tulossa sisään. Sanoi että heillä on tapana... Ei ole, mutta kertokoot nyt kuitenkin asiansa.. käydä tarkistamassa asunnot kuukauden välein. Vastasin että selvä, mutta tästä ei olla sovittu yhtään mitään ja pyysin tulemaan seuraavana päivänä uudestaan. Hän siitä suuttuneena kysyi mitä moraalittomuuksia teen asunnossa, johon vastasin etten varsinaisesti mitään ja kysyin hänen yhteystietoja, jotta voisin olla yhteydessä myöhemmin. Hän siihen kynä ja paperi kädessä pyysi hakemaan jotain johon laittaa numero ylös, johon vastasin ilmoittamalla hänellä olevan kädessä kynä ja paperia. Sitten hän päättikin ettei anna numeroaan ja että ilmoittaa sosiaalityöntekijälle tästä.

Siinähän ilmoittaa. Nimittäin kotirauhan rikkomisesta ja kunnianloukkauksesta. Suomalaiseen tyyliin on ihan turha valittaa, joten laitoin keittiöveitsen eteisen hyllylle odottamaan seuraavaa kertaa. Vielä yksikin väärä sana ja lyön sen leuasta sisään ja revin sisälle viimeisteltäväksi.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat