Seuraa 
Viestejä11392
Liittynyt13.7.2015

Olen kipeänä ja yöllä podin melko korkeaa kuumetta, johon mukavaa virkistävää vaihtelua toi kakaran ryntääminen oksentamaan silloin tällöin ynnä muu pimeän ajan peruspuuha. Se vähä nukkuminen, joka onnistui, lähinnä ottaa päähän. Katsoin myöhään illalla telkkarista elokuvan "Vanilla Sky", joka sinänsä on ihan hyvä leffa, mutta täytyy sanoa, että kun sellaisen elokuvan juoni ja ainekset sotkeutuvat kuumeen sävyttämään herätysten, yskän ja nuhan katkomaan uneen, niin olotilat ovat hetkittäin varsin sekavia.

Tulipa siis mieleen, että millaisia kuumehoureita arvoisat keskustelijat olette kokeneet? Omani ei ollut sen kummempaa kuin hieman ahdistavaa unta: täysin päätöntä juonta luupissa toistavaa tosi sekopäistä jankkausta ko. elokuvan hengessä omaan elämään sovellettuna, yhdistettynä toistuvaan valvetilan epäselvyyteen, mutta joskus on tullut kuultua paljon kummallisemmistakin. Että pankaapa parastanne!

Sivut

Kommentit (21)

molaine
Seuraa 
Viestejä2177
Liittynyt3.8.2011

Kunnon houreita ei ole pitkään aikaan ollut, mutta lapsena kuumessa toistui usein sama jännä teema. Huone täyttyi pienistä palloista ja niitä oli myös suussa. Pallot oli enemmänkin tunne, kuin visuaalinen houre, koska seinät sun muut näkyi myös. Vaikea kuvailla tai selväpäisenä edes uudelleen kuvitella itse. Helvetin epämiellyttävää joka tapauksessa. 

Valvomisesta on sitten viimeksi armeija-aikaan tullut hauskempia halluja, kuten vieressä käveleviä jättiläismuurahaisia. 

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

MooM
Seuraa 
Viestejä7169
Liittynyt29.6.2012

molaine kirjoitti:
Kunnon houreita ei ole pitkään aikaan ollut, mutta lapsena kuumessa toistui usein sama jännä teema. Huone täyttyi pienistä palloista ja niitä oli myös suussa. Pallot oli enemmänkin tunne, kuin visuaalinen houre, koska seinät sun muut näkyi myös. Vaikea kuvailla tai selväpäisenä edes uudelleen kuvitella itse. Helvetin epämiellyttävää joka tapauksessa. 

Minäkin muistan lapsuuden (kouluikä) kuumepainajaisen. Siinä oli jonkinlainen etenevä viiva, jota kaikki muu pysähtyi katsomaan. Se pysähtyneisyyden tila oli hyvin painostava ja outo, ja sen viivan halusi pois ja maailman taas hereille sen ympäriltä. Viivan sai sotkettua hetkeksi sellaiseksi syheröksi, mutta saman tien se tuli ulos sutustaan ja jatkoi etenemistä. Tosi ahdistavaa. 

Aikuisiällä kuume tuottaa enemmän juuri tuollaisia puoliksi unitilassa tapahtuvia pähkäilyjä. Usein jotain juttuja, jotka pitää saada jotenkin valmiiksi tehdyksi tai mietityksi, jotta voi nukahtaa. Tai jotain viime tipan asioita, jotka vielä ehtisivät, mutta joista vaan ei tule valmista. Lentokoneeseen ehtiminen (passi unohtui, pitää pakata jne) on yksi näistä vakiokuvioista. Noita tulee muutenkin, varsinkin jos on stressaantunut tai on tiedossa joku epävarma mutta tärkeä tekeminen seuraavana päivänä.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Kuumehoureessa itsekseen höpöttäminen tai paremminkin jankkaaminen. Ei siis ääneen puhuminen vaan oman päänsä sisällä rasittava jankkaaminen joka estää nukkumasta.
Silloin oli kyllä kuumetta reilu 40.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Reiska
Seuraa 
Viestejä5296
Liittynyt6.5.2007

Lapseen kuumehoureisii liitty jotenki etenevä hiekkaraita tai vastaava, samal kuulu huutoa jostai kaukaa. Sama uni monena vuonna, en nauttinu. Aikuisiällä ainoot ongelmat on liittyny pitkäkestosen väsymyksen aikaasaamiin vainoharhoihin.

Per se

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11392
Liittynyt13.7.2015

Houreisiin tuntuisi siis liittyvän ainakin jonkinlainen jumittaminen/toisto. Mikähän moisen saa aikaan?

Samanlaista tosiaan syntyy stressistä sekä siitä, jos jokin asia on edellispäivänä voimakkaasti vaikuttanut. Esimerkiksi jos tekee äärimmäisen raskaan pitkän päivän heinäpellolla, niin ne paalin perkeleet vainoavat koko seuraavan yönkin. Yleensä painajaismoodissa vielä, tai siinä surkean tahmeassa epäonnistumisen ja kirouksen tervassa, missä mikään ei onnistu.

MooM
Seuraa 
Viestejä7169
Liittynyt29.6.2012

Tuotakin on näköjään tutkittu (kyselypohjaisesti) aika pienessä populaatiossa.

http://journals.ub.uni-heidelberg.de/index.php/IJoDR/article/viewFile/28...

The most common feature of the 46 fever dreams was some kind of spatial distortion; present in 24 dreams, e.g., the walls are moving, creatures with over-sized arms and legs, a growing mountain, metal spheres moving like an organism, balancing a hut on the fingertip (painful), black is slowly spreading all over, gigantic insets, the mother is a golden statue that is melting, burning clouds, bolts and cylinders changing sizes. The dreamer was threatened in 16 dreams; by big spheres, dogs, stones, insects, and terrorists. In 9 dreams the dreamer experienced some illness symptom: respiratory distress (N = 4), vertigo (N = 2), pain (N = 2), and distorted vision (N = 1). Lastly, two dreams included a repetition, one about hearing an annoying song over and over and the second dream illustrates this topic: “I am climbing up a mountain. Near the top there is a hut that I want to reach. The walk seems endless and I feel exhausted. I am looking at my feet. Every step is hard for me. Every time I look up the hut seems to be far away. When I reach to hut I am totally exhausted. I open the door of the hut and enter. As soon as I shut the door, I am standing again at the bottom of the hill and have to climb up again.” 

Plarasin nopeasti juttuja nähdäkseni jotain kuumeen ja unen yhteyksistä neurologiselta kantilta, mutta en löytänyt tällä efortilla.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

molaine
Seuraa 
Viestejä2177
Liittynyt3.8.2011

MooM kirjoitti:
Tuotakin on näköjään tutkittu (kyselypohjaisesti) aika pienessä populaatiossa.

http://journals.ub.uni-heidelberg.de/index.php/IJoDR/article/viewFile/28...

The most common feature of the 46 fever dreams was some kind of spatial distortion; present in 24 dreams, e.g., the walls are moving, creatures with over-sized arms and legs, a growing mountain, metal spheres moving like an organism, balancing a hut on the fingertip (painful), black is slowly spreading all over, gigantic insets, the mother is a golden statue that is melting, burning clouds, bolts and cylinders changing sizes. The dreamer was threatened in 16 dreams; by big spheres, dogs, stones, insects, and terrorists. In 9 dreams the dreamer experienced some illness symptom: respiratory distress (N = 4), vertigo (N = 2), pain (N = 2), and distorted vision (N = 1). Lastly, two dreams included a repetition, one about hearing an annoying song over and over and the second dream illustrates this topic: “I am climbing up a mountain. Near the top there is a hut that I want to reach. The walk seems endless and I feel exhausted. I am looking at my feet. Every step is hard for me. Every time I look up the hut seems to be far away. When I reach to hut I am totally exhausted. I open the door of the hut and enter. As soon as I shut the door, I am standing again at the bottom of the hill and have to climb up again.” 

Plarasin nopeasti juttuja nähdäkseni jotain kuumeen ja unen yhteyksistä neurologiselta kantilta, mutta en löytänyt tällä efortilla.

Mielenkiitoista!

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30411
Liittynyt16.3.2005

Minulla on tuota jumittamista. Olen sellaisessa tilassa, jossa en oikein tiedä nukunko vai enkö (ilmeisesti kuitenkin nukun jonkinlaista pinnallista ja huonoa unta) ja mielessä on jokin harrastuksiin tai töihin liittyvä tekninen ongelma. Minulla on tunne, että ei se ole vaikea, mutta sen ratkaisu ei vain etene ja se ahdistaa ja ajatus jauhaa samaa kehää. Herään välillä ja sitten kun uni jatkuu, se on samaa ahdistusta. Jos olen kovassa humalassa, sitä tapahtuu kanssa.

JPI
Seuraa 
Viestejä26526
Liittynyt5.12.2012

Minusta huumekoureet on paljon pahempia kuin kuumehoureet, mutta onneksi en ole niistä koskaan kärsinyt.
:D

3³+4³+5³=6³

mdmx
Seuraa 
Viestejä5715
Liittynyt23.11.2009

Sairastin kerran keuhkokuumeen, ja oli melkein 2vko ajan reilu 40C kuumetta. Silloin tuli loppuvaiheessa jo melko vahvaa unensekaista hourailua, itekseen höpöttelyä, ja huudahtelua jollekin unessa näkyvälle.

Muistan että looppaamista esiintyi kokoajan. Mieleen jäi paksuja tummanpunaisia verhoja joita oli kaikkialla. Ajantaju meni senverran että jälkikäteen luulin olleeni sairaslomalla n. 1viikon kun oikeasti olin 3viikkoa.

Tosin lääkityksenä oli iso pullo opiaatti yskänlääkettä mitä kyllä kului, eli osittain saattoi olla myös huumehoureita.

Yleensä kuume saa itsellä aikaan oikeastaan aika miellyttävän olotilan. En halua perus taudeissa laskea kuumetta tulehduskipulääkkeillä, koska kuume turruttaa kivun ja saa ajan kulumaan nopeammin.

Hänen pyhyytensä
Seuraa 
Viestejä28030
Liittynyt13.5.2005

Neutroni kirjoitti:
Minulla on tuota jumittamista. Olen sellaisessa tilassa, jossa en oikein tiedä nukunko vai enkö (ilmeisesti kuitenkin nukun jonkinlaista pinnallista ja huonoa unta) ja mielessä on jokin harrastuksiin tai töihin liittyvä tekninen ongelma. Minulla on tunne, että ei se ole vaikea, mutta sen ratkaisu ei vain etene ja se ahdistaa ja ajatus jauhaa samaa kehää. Herään välillä ja sitten kun uni jatkuu, se on samaa ahdistusta. Jos olen kovassa humalassa, sitä tapahtuu kanssa.

Täällä sama juttu.

Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

wisti
Seuraa 
Viestejä12866
Liittynyt12.2.2013

Neutroni kirjoitti:

Minulla myöhään mietitty työasia muuttui painajaiseksi ja vielä niin, etten valveilla miettiessäni ollut asiasta mitenkään edes huolestunut tai stressaantunut. Asiat ottavat jonkun muun muodon, mutta pysyvät silti jotenkin samana. Matemaattinen tehtävä onkin yhtäkkiä samaan aikaan tehtävä ja vaikkapa naula! Minun on askarreltava sen naulan kanssa loputtomasti jotain, joka ei onnistu. Herään välillä ja taas naulan pyörittäminen jatkuu.
Aamulla pää on raskas kuin kovankin ajatustyöpäivän tehneellä.
Varsinaisen kuumehoureen muistan kokeneeni noin 10 vanhana yli 40 asteen ”aasialaisessa”. Koin, että pyörin yksin maapallolla. Joskus kuuta katsellessa tunnen vieläkin samaa selittämätöntä ”kosmista kauhua”. Se voi olla ehkä yleisempikin tuntemus, mutta mistäpä tietää, kun on vain yhdessä päässä asustellut. Luulen kuitenkin, että paitsi se, että samankaltaiset järkevät ajatukset ovat yhteisiä, me kolistelemme irrationaalisuudenkin portteja samaan tapaan.

wisti
Seuraa 
Viestejä12866
Liittynyt12.2.2013

Ei kaikki ole onneksi painajaista. Kerronpa teille omituisimman uneni.
Vietin kahden veljeni kanssa hiihtolomaa ja hiihtelimme myös kosolti. Näin unta, että nostelimme hiihtoreissulla sauvoja päämme päälle ja lauloimme muinaista euroviisua, Rakkaus on sininen. Tämä oli sitten mielestäni aivan tavattoman hauskaa!
Mutta sitten näin unta, että olikin aamu ja olin herännyt. Näin unta, että aloin kertoa velipojille untani. Kerroin heille, että usein ihminen näkee unessa jotain hauskaa, ekä valveilla ymmärrä ollenkaan, mitä hauskaa siinä oli. Ja sitten jatkoin: minä näin kuitenkin viime yönä niin hauskan unen, että se naurattaa valveillakin! Sitten aloin kertoa muka ratkiriemukasta sauvojen nostelua. Kertoessani tajusin kuitenkin, ettei tässä nyt ollut päätä eikä häntää, ei ainakaan mitään hauskaa. Siihen uni päättyi.

Mukava sitä oli nolohkosta lopusta huolimatta ”katsella”. Yleensähän käyn lukion viimeistä luokkaa toiseen kertaan tai olen ihmisten keskellä alasti tai alusvaatteissa.

QS
Seuraa 
Viestejä4692
Liittynyt26.7.2015

Neutroni kirjoitti:

---

Jos olen kovassa humalassa, sitä tapahtuu kanssa.

Mullakin eräänlainen korrelaatio kuumeella ja kännillä. Junnuna virtsasin parvekkeelta kovassa kuumeessa kun kai kuvittelin olevani vessassa. Ja opiskeluaikana tuo toistui ilman kuumettakin... 🤮

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat