Seuraa 
Viestejä128
Liittynyt9.8.2017

Itselläni on melkein koko ajan pieni pelkotila päällä, mikä vaikuttaa paljon harrastusten pariin lähtemiseen ja hankaloittaa olemista muutenkin. Miten ihmeessä näistä ahdistuksen ja pelon olotiloista pääsee eroon? Lisäksi vielä silloin tällöin tulee pään sisäisiä ääniä, myös ns. terrieriajatuksia.

Sivut

Kommentit (42)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6789
Liittynyt8.11.2007

karahka3 kirjoitti:
Mulla on skitsofrenia, mikä tarkoittaa ajatuksia ja aistimuksia, jotka eivät ole tosia, näin olen käsittänyt...

Suosittelen hakeutumaan psykiatrin vastaanotolle. Nykyisin skitsofreniaan on olemassa  hyviä lääkkeitä, jotka auttavat . Mulla on yks tuttu, joka sairastaa skitsofreniaa ja hänellä on jatkuva lääkitys. 

karahka3
Seuraa 
Viestejä128
Liittynyt9.8.2017

Oon käyny kyllä psykiatrilla useamman kerran, mutta en tie noista lääkkeistä, onko niistä apua. Rauhoittava lääke toimii silloin, kun on sen aika eli kun pelkotilat tai äänet meinaa viedä täysin voiton meikäläisestä.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38076
Liittynyt6.12.2009

"Researchers at Columbia University Irving Medical Center (CUIMC) and New York State Psychiatric Institute (NYSPI) found that people with schizophrenia who experience auditory hallucinations tend to hear what they expect, an exaggerated version of a perceptual distortion that is common among other people without hallucinations. Those with hallucinations and other psychotic symptoms are known to have elevated dopamine, the main area of focus for available treatments for psychosis, but it was unclear how this could lead to hallucinations. The researchers found that elevated dopamine could make some patients rely more on expectations, which could then result in hallucinations.

...."All people have some perceptual distortions, but these results suggest that excess dopamine can exacerbate our distorted perceptions,"

said Dr. Horga. "Novel therapies should aim to improve the processing of contextual information by targeting the dopamine system or downstream pathways associated with modulation of perceptual processing, which likely include the dorsal anterior cingulate cortex."

The study is titled "A perceptual inference mechanism for hallucinations linked to striatal dopamine."

https://medicalxpress.com/news/2018-02-link-hallucinations-dopamine-myst... .

nimmarix
Seuraa 
Viestejä612
Liittynyt2.12.2017

karahka3 kirjoitti:
Itselläni on melkein koko ajan pieni pelkotila päällä, mikä vaikuttaa paljon harrastusten pariin lähtemiseen ja hankaloittaa olemista muutenkin. Miten ihmeessä näistä ahdistuksen ja pelon olotiloista pääsee eroon? Lisäksi vielä silloin tällöin tulee pään sisäisiä ääniä, myös ns. terrieriajatuksia.

Liittyykö pelkotilat vainoharhaisiin kuvitelmiin?

Suosittelisin syömään määrätyt lääkkeet, muuten olet lähitulevaisuudessa, jos et nyt jo, psykoosissa, etkä sitä itse välttämättä tiedosta.

Kokeile poistuuko pelkotilat ja ahdistus, kun syöt lääkkeitä ainakin pari päivää.

Jos jätät lääkkeet syömättä, sinut voidaan määrätä tahdosta riippumattomaan hoitoon.

Mikä on terrieriajatus?

karahka3
Seuraa 
Viestejä128
Liittynyt9.8.2017

nimmarix kirjoitti:
karahka3 kirjoitti:

Suosittelisin syömään määrätyt lääkkeet, muuten olet lähitulevaisuudessa, jos et nyt jo, psykoosissa, etkä sitä itse välttämättä tiedosta.

Kokeile poistuuko pelkotilat ja ahdistus, kun syöt lääkkeitä ainakin pari päivää.

Jos jätät lääkkeet syömättä, sinut voidaan määrätä tahdosta riippumattomaan hoitoon.

Mikä on terrieriajatus?

Syön kyllä kaikkia lääkkeitä, jotka minulle on määrätty, mutta en ole täysin varma, että tehoavatko ne. En minäkään suosittele olemaan lääkkeitä syömättä. EI niistä kovin suuria haittoja ainakaan ole. Eivät ole poistuneet pelkotilat ,vaikka  olen lääkkeitä syönyt jo useamman vuoden ajan. Oivamieli-sivustolla oli kerrottu mitä on terrieriajatukset. Kokeile googletttaa.. Yksinkertaisuudessaan ne ovat kai ajatuksia, jotka haukkuvat tai pilkkaavat ihmisiä.

karahka3
Seuraa 
Viestejä128
Liittynyt9.8.2017

jussipussi kirjoitti:
"Researchers at Columbia University Irving Medical Center (CUIMC) and New York State Psychiatric Institute (NYSPI) found that people with schizophrenia who experience auditory hallucinations tend to hear what they expect, an exaggerated version of a perceptual distortion that is common among other people without hallucinations. Those with hallucinations and other psychotic symptoms are known to have elevated dopamine, the main area of focus for available treatments for psychosis, but it was unclear how this could lead to hallucinations. The researchers found that elevated dopamine could make some patients rely more on expectations, which could then result in hallucinations.

...."All people have some perceptual distortions, but these results suggest that excess dopamine can exacerbate our distorted perceptions,"

said Dr. Horga. "Novel therapies should aim to improve the processing of contextual information by targeting the dopamine system or downstream pathways associated with modulation of perceptual processing, which likely include the dorsal anterior cingulate cortex."

The study is titled "A perceptual inference mechanism for hallucinations linked to striatal dopamine."

https://medicalxpress.com/news/2018-02-link-hallucinations-dopamine-myst... .

En ole kovin hyvä englannissa, niin en noita oikein ymmärrä, kiitos kuitenkin.

karahka3
Seuraa 
Viestejä128
Liittynyt9.8.2017

nimmarix kirjoitti:
karahka3 kirjoitti:

Mikä on terrieriajatus?

Olen onneksi jo jollain tavalla tottunut selviämään noista peloista ja äänistä. Mulla on pari keinoa, joita tapaan käyttää, jos on tarvis. Välillä kokeilen olla ottamatta tarvittavaa lääkettä välillä otan jo hyvissä ajoin etukäteen, kun tiedän olevan tulossa tilanteen, jossa saattaa pelkoa yms. tulla,

karahka3
Seuraa 
Viestejä128
Liittynyt9.8.2017

Siitä huolimatta että olen oppinut noista huonoista oloista selviämään, niin ne ovat silti sellaisia, että en niitä haluaisi pienissäkään määrin kokea.

karahka3
Seuraa 
Viestejä128
Liittynyt9.8.2017

nimmarix kirjoitti:
karahka3 kirjoitti:

Mikä on terrieriajatus?

Mulla on myös noita vainoharhaisia kuvitelmia paljon. AIka on tuntunut olevan rauhoittavan lisäksi olevan paras lääke ,vaikkakin parempaan suuntaan on menty tosi hitaasti.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

nimmarix kirjoitti:
karahka3 kirjoitti:

Mikä on terrieriajatus?

Psykoosissahan se on jo, ja varsin tietoinen asiasta. 

Ja ei, lain mukaan ei voida määrätä pakkohoitoon. Eri asia onkin, onko lailla mitään merkitystä. 

Ei, ei ole.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Ertsu kirjoitti:
karahka3 kirjoitti:
Mulla on skitsofrenia, mikä tarkoittaa ajatuksia ja aistimuksia, jotka eivät ole tosia, näin olen käsittänyt...

Suosittelen hakeutumaan psykiatrin vastaanotolle. Nykyisin skitsofreniaan on olemassa  hyviä lääkkeitä, jotka auttavat . Mulla on yks tuttu, joka sairastaa skitsofreniaa ja hänellä on jatkuva lääkitys. 

Ei pidä paikkansa. Hyvät lääkkeet on vanhoja, mutta neurolepteissä tuppaa sivuoireet olemaan samassa suhteessa hyötypotentiaalin kanssa. Sama se on tosin masareiden kanssa. Parhaat masarit tappaa jos syö viikon vanhaa jugurttia.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Tosta voi googlailla vähän noista sivuvaikutuksista.

karahka3
Seuraa 
Viestejä128
Liittynyt9.8.2017

Olen tietoinen että joskus olen ollut melkein psykoosissa, mutta nykyään olen saanut sen äärimmäisen huonon olotilan pysymään vähän kauempana. Olen myös ollut hoidossa, enkä tälllä hetkellä näe tarvetta sille. Sitten, jos jokus haluan kokeilla lääkkeen vaihtoa esimerkiksi, niin silloin näkisin että voisin viettää jonkun verran aikaa psyk. osastolla tai jossain muussa hoitolaitoksessa. Hoitoon en haluaisi joutua, kun arvaamattomat potilastoverit voivat laukaista noita pelkotiloja tosi tehokkaasti. Toivoisin, että saisin jotain niksejä, millä noista pelkotiloista voisi kotikonstein päästä eroon.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat