Entä jos standardityöaika olisi illalla

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vaikka monet tekevät ilta- ja yötöitä niin standardityöaika on yhä n. 8-16. Ts. vuorokausirytmi menee työ -> vapaa-aika -> uni -> työ jne.

Entäpä jos standardityöajaksi otettaisiinkin laajamittaisesti ilta, vaikkapa 16-24, ts. rytmi olisi työ -> uni -> vapaa-aika -> työ jne. niin saavutettaisiinkohan tällä mitään etua.

Kuinkahan moni sopeutuisi tähän rytmiin, vai kävisikö niin että yöt valvottaisiin ja aamupäivät nukuttaisiin. Jos joku täällä tekee säännöllisesti iltavuoroa, niin kuinka on tilanne.

Kommentit (2)

Vierailija

Mielelläni en vakio iltavuoroa tekisi. Vapaa aika tuntuu paljon mukavammalta, kun se päättyy nukkumaan menoon(uni toki on myös vapaa-aikaa), eikä tavitse alinomaa miettiä, että kohta joutuu töihin. Itse olen normaalissa päivätyössä, tosin liukuvalla työajalla, mikä on enemmän kuin bueno. Aamulla jos sattuu heräämään tahattomasti ennen herätyskellon pirinää, voi samantien lähteä töihin ja pääsee mukavan aikaisin pois, jos hulluna väsyttää voi sitten siirtää vähän sitä kelloa. Tai voisi jos haluaisi, en ole itse asiassa kokeillut moista.

Pelkkää iltavuoroa jos tekisin, niin valvoisin yöt ja heräisin töihin vasta iltapäivällä.

Jatkuvaa 5 vuoroakin(4 aamua, 2 vapaata, 4 iltaa, 4 vapaata, 4 yötä 2 vapaata jne.) olen joskus tehnyt ja vaikka työ oli ok se rytmi on hanurista, kun viikonloppuja tuhraantuu töissä ja unirytmistä ei saa kiinni, tai ainakaan minulla nukkumisesta ei meinannut tulla yhtään mitään, aina silmät ristissä ja nukutti juuri silloin, kun pitikin jo lähteä töihin.

Monet vuorotyöläiset mussuttavat uni- ja nukahtamislääkkeitä, itse en siihen leikkiin lähtenyt onneksi. Mielummin vakio työaika ja vakiounet, pirteä olen kuin peipponen verrattuna siihen vuorotyöaikaan. Säännöllisellä rytmillä unen laatukin on paljon parempi, ainakin omakohtaisen kokemuksen perusteella.

Vierailija

Sähköä voisi kulua hieman enemmän. Ainakin paikoissa missä tarvitaan valaistusta. Riskit työmailla kasvaisivat kun joka koloa ei voi valaista niin helposti kuin auringon avulla.

Toisaalta joissakin työpaikoissa voisi olla hyötyäkin tehdä vuorokauden viileimpinä tunteina, mutta pääsääntöisesti mutuna voisi väittää että kesä- ja talviajalla on oltava jotain suurta vaikutusta kun sellaiset on olemassa.

Uusimmat

Suosituimmat