Seuraa 
Viestejä1716
Liittynyt12.5.2014

Kokemuksen perusteella tekisi mieli väittää, että migreeni ei perustu hermostoon, vaan suoliston tilaan. Monet välittäjäaineet (esim. bombesiini) tavataan sekä suolistossa että aivoissa. Jos suolistossa on häiriötila
eikä uloste jostain syystä kulje, aivohermoihin syntyy myös häiriö, joka voi ilmetä migreeninä. Suoliston tila on kuitenkin ensisijainen tekijä.
Tämä on tietysti vain omasta kokemuksesta päätelty migreenin syy, ja monilla migreenipotilailla voi olla aivan erilaisia kokemuksia. Jos kuitenkin jonkun migreeni on suolistoperäinen, kohtauksen voisi ehkä välttää syömällä ulostetta pehmentäviä liotettuja luumuja ja nauttimalla runsaasti nestettä.
Duodecim-lehti ei noteeraa suoliston vaikutusta lainkaan migreenin yhteydessä, joten ilmeisesti arvioni on väärä, mutta tämä oli nyt pakko kirjoittaa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00047

Kommentit (11)

Eusa
Seuraa 
Viestejä15577
Liittynyt16.2.2011

No siis mulla on heikko janontunne ja koen migreenin laukeavan useinkin silloin, kun olen huomaamattani kuivunut liikaa...

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5157
Liittynyt21.7.2017

Eusa kirjoitti:
No siis mulla on heikko janontunne ja koen migreenin laukeavan useinkin silloin, kun olen huomaamattani kuivunut liikaa...

Mulla on sellainen MUTU, että migreeni liittyy varhaiseen vuorovaikutusmalliin; hypotalamukseen; oksitosiiniin, vasopressiiniin.

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

Keijona
Seuraa 
Viestejä10305
Liittynyt13.3.2015

Havaintoa tukee myös sellainen seikka: Päänsärkyä ilmenee usein silloin kun  on juonut liikaa.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30457
Liittynyt16.3.2005

Keijona kirjoitti:
Havaintoa tukee myös sellainen seikka: Päänsärkyä ilmenee usein silloin kun  on juonut liikaa.

Migreenipäänsärky on ihan erilaista kuin muut päänsäryt, esimerkiksi krapula.

Vaimo saa helposti migreenin, jos ei syö tarpeeksi. Minulla ei ole yhteyttä syömisiin. Minulle se tulee valvomisesta ja joskus harvoin ilman, että tiedän mihin se liittyy.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5157
Liittynyt21.7.2017

Periaatteessa elimistö ohjaa vointiin, jossa ei ole migreenin oireita - vrt. "varhaisen vuorovaikutusmallin" merkitys hyvään sopeutumiseen. Migreenipotilailla vain korostuu hyvien elintapojen merkitys, jotta hermosto ei ärsyynny niin paljon, että "nappi jää pohjaan jumiin"? 

Keijona
Seuraa 
Viestejä10305
Liittynyt13.3.2015

Lainaus:
Keijona kirjoitti:

Migreenipäänsärky on ihan erilaista kuin muut päänsäryt, esimerkiksi krapula.

Vaimo saa helposti migreenin, jos ei syö tarpeeksi. Minulla ei ole yhteyttä syömisiin. Minulle se tulee valvomisesta ja joskus harvoin ilman, että tiedän mihin se liittyy.

Joojoo, kunhan laskin leikkiä.

Mutta päänsärkyjen, kuten muunkin aivotoiminnan ja suoliston välillä voi tosiaan olla  vahva yhteys.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5157
Liittynyt21.7.2017

Miten yleistä migreeni on eri väestöissä? 

Oletettuja (outoja!) syitä migreenille:

However, migraine has not diminished over millions of years of evolution. Its prevalence has at least been maintained at a high level, and has even been shown to be increasing.[unreliable medical source?][2][3] This phenomenon suggests that a central nervous system (CNS) susceptible to severe, intermittent headache has been linked to an important survival or reproductive advantage. Five possible evolutionary explanations exist: i) migraine as a defense mechanism, ii) migraine as a result of conflicts with other organisms, iii) migraine as a result of novel environmental factors, iv) migraine as a compromise between genetic harms and benefits, and v) headache as a design constraint.

Genetics of migraine headaches

https://en.wikipedia.org/wiki/Genetics_of_migraine_headaches

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Tämä varmaan perustuu taas niihin havaintoihin joita teit pärisyttäessäsi peltilevyjä ukkosella, koska poutapäivä saattaisi sotkea akateemikon kuviot.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat