Seuraa 
Viestejä1042
Liittynyt10.6.2017

”Kritiikkimme keskittyy syyttämään toisia ihmisiä niiden ominaisuuksien puutteesta, jotka me itse kuvittelemme omaavamme.”
-Jules Renard-

"Jokainen henkilö on yhdistelmä mahtavia vahvuuksia ja paljon huonoja puolia. Sinäkään et pääse sitä tosiasiaa pakoon. Kaikkien sisällä asuu nero sekä pyhimys, kuten myös tyranni ja idiootti. Kukaan ei kulje elämänsä läpi tekemättä virheitä tai tekemättä jotakin, jota he häpeävät. Siksi ihmisillä jotka kritisoivat toisia, ei ole pohjaa väittämilleen.

Siitä huolimatta, monet käyttäytyvät kuten tämä ei pitäisi paikkaansa. Ilman syytä tai minkäänlaista oikeutta, toiset ihmiset tuomitsevat säälimättömästi toisia. He ovat aina valmiita tekemään yksityiskohtaisen ja pikkutarkan listan toisten ihmisten vioista.

He menevät jopa niin pitkälle että he määrittelevät, miten sinun tulisi toimia jotta voisit lopettaa kyseisten virheiden tekemisen, tai osoittavat sitä polkua jota sinun tulisi seurata jotta pääsisit eroon vioistasi. Heillä on etuoikeus olla suvaitsemattomia epäonnistumisiasi ja puutteitasi kohtaan.

Kun kritiikistä tulee jatkuvaa ja ilkeää, kyseessä oleva henkilö ei todennäköisesti tee tervehenkistä arviointia virheistäsi. Kyseessä on todennäköisemmin puolustusmekanismi nimeltä ”projektio”. He näkevät sinut peilinä; he kritisoivat niitä asioista sinussa joista he eivät pidä itsessään."

"Tehokkain saarnaaja ihmiselle on hän itse. Ihminen ei koskaan luovu himoistaan, ennen kuin nuhteet tulevat hänelle hänen omalta itseltään."

Sivut

Kommentit (68)

seija.hl
Seuraa 
Viestejä1042
Liittynyt10.6.2017

Linkki aiheeseen:

https://mielenihmeet.fi/ihmiset-kritisoivat-sita-toisissa-mista-eivat-pida-omassa-itsessaan/
_
Lue jos kiinnostaa :)

Mitä mieltä asiasta olette? Miksi niin usein tai vähemmän usein, mutta siltikin, kritisoimme muita ihmisiä? Mistä johtuu suuri halu kritisoida muita? Onko se ego joka on etupäässä herra ja valitsee kamppalun, kritiikin ja usein itseänsä kehumisen, koska haluaa olla parhain ja kaunein ja niin edelleen?
Olisiko aiheellista yrittää päästä eroon kritiikistä, etenkin jos se menee henkilökohtaisuuksiin?
Eikö olisi parempi itselle ja muille että on ystävällinen?

"Tehokkain saarnaaja ihmiselle on hän itse. Ihminen ei koskaan luovu himoistaan, ennen kuin nuhteet tulevat hänelle hänen omalta itseltään."

Keijona
Seuraa 
Viestejä9150
Liittynyt13.3.2015

Juu, ihminen on heijaste, samoin kuin tulevaisuuskin on reflektio menneisyydestä.

" Minä en ymmärrä sinua, sinä olet tyhmä "

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Tokkura
Seuraa 
Viestejä3233
Liittynyt16.1.2016

Minusta tuo Renardin lause tarkoittaa päinvastaista: kritisoimme muita sellaisissa asioissa, jossa luulemme itse olevamme hyviä, ja olemme puutteinamme pitämistämme ilmiöistä hiljaa myös muta arvotellessa, ettei kukaan vaan huomaisi mitään.

seija.hl
Seuraa 
Viestejä1042
Liittynyt10.6.2017

Tokkura kirjoitti:
Minusta tuo Renardin lause tarkoittaa päinvastaista: kritisoimme muita sellaisissa asioissa, jossa luulemme itse olevamme hyviä, ja olemme puutteinamme pitämistämme ilmiöistä hiljaa myös muta arvotellessa, ettei kukaan vaan huomaisi mitään.

”Kritiikkimme keskittyy syyttämään toisia ihmisiä niiden ominaisuuksien puutteesta, jotka me itse kuvittelemme omaavamme.”
-Jules Renard-

-
Juu siinä lukee että kuvittelemme hyveet mitkä muilta puuttuu on meillä itsellämme ja sen takia kritisoimme. Taitaa se olla niin että joskus ne hyveet puuttuu ja joskus ne on. Tuohan oli vaan aforismi.
Mutta antamani linkissä on paljon mielenkiintosya luettavaa aiheesta.

Usein projisoimme puuteitamme muihin, näemme vikamme muissa, usein tietämättä että näin teemme, jollemme siis ajattele asiaa tarkemmin. Jos ei uskalla analysoida itseään, silloin ei myöskään tunne itseään, sillä alitajunnassame on paljon oppimisen varaa.

Linkistä: " jokainen valitsee mitä he haluavat nähdä ja mitä he eivät halua nähdä toisissa ihmisissä. Yleensä tämä valinta liittyy siihen, miten he arvioivat ja näkevät oman itsensä. Jos he arvostavat hyviä asioita itsessään, he näkevät hyvää toisissa, ja sama pätee myös huonommuuden tunteeseen.
Tästä huolimatta, jotkut kriittiset ihmiset eivät näe huonoja piirteitä kaikissa ympärillään, vaan sen sijaan valitsevat yhden ihmisen tai ihmisryhmän murskaavan arvostelunsa kohteeksi."
-

seija.hl
Seuraa 
Viestejä1042
Liittynyt10.6.2017

Keijona kirjoitti:
Juu, ihminen on heijaste, samoin kuin tulevaisuuskin on reflektio menneisyydestä.

Tarkatko että tulevaisuus riippuu menneisyydestä?

Ei kai ihan aina sentään. Kyllä ihminen oppii jotain uutta koko ajan.

Minun mielipide on että se on turhaa koko ajan ajatella menneisyyttä. Parasta on yrittää elää tässä ajassa, i nuet.

Menneisyys on kuin akilleen kantapää jos sitä jatkuvasti ajattelee.

Keijona
Seuraa 
Viestejä9150
Liittynyt13.3.2015

Lainaus:
Keijona kirjoitti:

Tarkatko että tulevaisuus riippuu menneisyydestä?

Ei kai ihan aina sentään. Kyllä ihminen oppii jotain uutta koko ajan.

Tottakai, sillä  kaikki mitä yksilö tietää tai  on, on  menneisyydestä. Kaikki mikä valintoihisi ja mielipiteisiisi  vaikuttaa on opittu menneisyydssä, yksikään valintoihin vaikuttavista tekijöistä ei ole tulevaisuudesta.  Tuollainen "älyvapautuneiden" naisten harhaisuus ja teiniagstiset mielipiteet, että minuahan ei kukaan määrää,  ovat lähinnä huvittavan lapsellisia.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

nimmarix
Seuraa 
Viestejä612
Liittynyt2.12.2017

Vaikka oli hyvä avaus, siinä kuitenkin yleistetään liikaa asioita.

Kyllähän ihmisten tekemisiä voi kommentoida, ilman että se liittyisi mitenkään kommentoijaan.

Yleensä sillä kai halutaan saada jotain muutosta aikaan, jos toiminta haittaa kritisoitavan tai jonkun muun elämää, eikä se välttämättä ole ilkeyttä, vaan auttamista, jota ei sellaiseksi ehkä ymmärrä.

seija.hl
Seuraa 
Viestejä1042
Liittynyt10.6.2017

nimmarix kirjoitti:

Kyllähän ihmisten tekemisiä voi kommentoida, ilman että se liittyisi mitenkään kommentoijaan.

Yleensä sillä kai halutaan saada jotain muutosta aikaan, jos toiminta haittaa kritisoitavan tai jonkun muun elämää, eikä se välttämättä ole ilkeyttä, vaan auttamista, jota ei sellaiseksi ehkä ymmärrä.

Totta kai asioita voi kommentoida, mutta riippuu siis siitä millä tavalla kommentoi.
Kun menen omaan itseeni, niin olen huomannut että kritisoin vaikka sanon että en pidä kritisointia hyvänä asiana. Minksi? Ehkäpä siksi kun tunnistan kriittisestä ihmisestä itseni. Näin taitaa olla jokaisen ihmisen kohdalla.
Tavalliset kommentiit asioista onkin aivan erikseen kuin henkilökohtaisuuksiin menevät kommentit. Kun tuntee olevansa alakynnessä jollakin tavalla, silloin syyllistyy enemmin henkilökohtaiseen kritiikkin, se on sitä itsensä puolustelua alkamalla kritisoida muita henkilökohtaisesti.

Yritän kritisoida vähän, mutta joskus innostun, valitettavasti. Olen kuitenkin vähentänyt kritisointia jonkin verran ja juuri sen takia että pidän kritisointia hyvänä kommunisointitapana.

seija.hl
Seuraa 
Viestejä1042
Liittynyt10.6.2017

Raspu kirjoitti:
Hyvin on nämä ilmiöt palstalla näkyvissä.

Toisiin menevä henkilökohtainen kritiikki on monelle kuin jokapäiväistä leipää. Olen kohdannut eräällä toisella foorumilla naisen joka on agggressiivinen sanoissaan ja jatkuvasti kritisoi eräitä kaikesta mitä he kirjoittaa, se on hänelle ravintoa, hän toimii niin aina, mutta hän ei voi itse sietää kun häntä kritisoidaan :)

MooM
Seuraa 
Viestejä6291
Liittynyt29.6.2012

seija.hl kirjoitti:
nimmarix kirjoitti:

Totta kai asioita voi kommentoida, mutta riippuu siis siitä millä tavalla kommentoi.
Kun menen omaan itseeni, niin olen huomannut että kritisoin vaikka sanon että en pidä kritisointia hyvänä asiana. Minksi? Ehkäpä siksi kun tunnistan kriittisestä ihmisestä itseni. Näin taitaa olla jokaisen ihmisen kohdalla.
Tavalliset kommentiit asioista onkin aivan erikseen kuin henkilökohtaisuuksiin menevät kommentit. Kun tuntee olevansa alakynnessä jollakin tavalla, silloin syyllistyy enemmin henkilökohtaiseen kritiikkin, se on sitä itsensä puolustelua alkamalla kritisoida muita henkilökohtaisesti.

Yritän kritisoida vähän, mutta joskus innostun, valitettavasti. Olen kuitenkin vähentänyt kritisointia jonkin verran ja juuri sen takia että pidän kritisointia hyvänä kommunisointitapana.

Tässäkin ketjussa moni kommentti antoi ymmärtää, että ilmiön näkee täällä monessa kirjoittajassa. Niinkuin näkeekin. Mutta näkeekö itsessään? 

Omalta osaltani voin tunnustaa, että työyhteisössä minua ärsyttää tavattomasti muissa sama piirre, mikä on selkeästi oma heikkouteni, asioiden aloittamisen lykkääminen. Ja besserwisseröinti, omista kokemuksista ja mielipiteistä puhuminen jne. Teen itse sitä koko ajan, vaikka yritän muistaa olla vastavuoroisesti kiinnostunut muista. Ja olenkin kiinnostunut, mutta sitä vaan ei jotenkin osaa ilmaista luontevasti kysymyksillä tms. Toisille se käy hyvin luonnostaan.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13607
Liittynyt12.7.2010

nimmarix kirjoitti:
Raspu kirjoitti:
Hyvin on nämä ilmiöt palstalla näkyvissä.

Johtunee käytöksestäsi.

Heh, tätä mä just tarkotin.
En edes sanonut mitään kenellekään erityisesti ja heti äityy joku kertomaan kuinka oikeessa hän on.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Jakob
Seuraa 
Viestejä933
Liittynyt11.7.2015

En tiedä liittyykö asiaan mutta olen huomannut että kaupankäynnissä pahimmat huijarit ja ketkut kuvittelevat kaikkien muidenkin olevan samanlaisia.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä27597
Liittynyt13.5.2005

seija.hl kirjoitti:
Linkki aiheeseen:

https://mielenihmeet.fi/ihmiset-kritisoivat-sita-toisissa-mista-eivat-pida-omassa-itsessaan/
_
Lue jos kiinnostaa :)

Mitä mieltä asiasta olette? Miksi niin usein tai vähemmän usein, mutta siltikin, kritisoimme muita ihmisiä? Mistä johtuu suuri halu kritisoida muita? Onko se ego joka on etupäässä herra ja valitsee kamppalun, kritiikin ja usein itseänsä kehumisen, koska haluaa olla parhain ja kaunein ja niin edelleen?
Olisiko aiheellista yrittää päästä eroon kritiikistä, etenkin jos se menee henkilökohtaisuuksiin?
Eikö olisi parempi itselle ja muille että on ystävällinen?

Ihmisen aivot ovat rakuntuneet selittämään ympäristöä ymmärrettävällä tavalla. Jos jokin havaitsemamme asia ei käy järkeen, koemme sen uhaksi. Ja tuon uhan poistamiseen me sitten ryhdymme parhaaksi katsomallamme tavalla. Se että uhkakuvat sosiaalisissa tilanteissa ovat sellaisia että tunnistsmme ne itsessämme on itsestäänselvyys. Olemme samaa eläinlajia keskenämme ja siksi jaamme samat psykologiset ominaisuudet ja ihan varmasti kritisoimme sellaisia asioita jotka löytyvät tietoisuudestamme. Tämän asian toteaminen kiertoilmaisulla on mielestäni aika tarpeetonta.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat