Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

Sattuipa hauska episodi, eräs täälläkin ilmastonmuutoksesta kirjoittava nimimerkki, hyvin asiantunteva, ehdotti minulle että liittyisin suljettuun facebook-ryhmäänsä. Sanoin ok ja viikkoja kului ilman kutsua, nyt kysäisin, ettei kai ryhmän vetäjä ole tämä jyväkyläläinen liberaalipoliitikko ja tämä vastasi että on ja ikävä kyllä minulla on kielto foorumilleen. No, en muista mistä kieltoni aikanaan tuli, mutta ymmärsin tämän tyypin ilman kummempaa pätevyyttä alalla kalastelevan vain poliittisia irtopisteitä.

Joku voisi nyt muistuttaa, että niinhän minäkin ja on osittain oikeassa, pääsin kuntani valtuutetuksi ja ympäristölautakunnan ja ilmastoryhmän jäseneksi, jopa kunnallisen vesilaitoksen johtokuntaan ilmastokritiikki eräänä pääteemoistani. Mutta, olin myös toiminut alalla monipuolisesti sitä ennen, kirjoittanut artikkeleita johtaviin päivälehtiin, laajoja artikkeleita pohjoismaiden suurimpaan yleistekniseen lehteen viiden vuoden ajan, alan tutkimuksessa neljännesvuosisadan ja vetänyt vuosikymmenen Suomen kahdennakseksi suosituinta ja ainoaa kriittistä ilmastoblogia.

Alkuun silmille hyppivät nämä merkonomit, joiden ainoa "tieto" tuli googlaamalla, pääasiallinen tietolähteensä oli aussikoulupojan blogi. Minä keskustelin oikeiden, professoritason tutkijoiden kanssa ja kolme näistä tuskautuneena alan rikkakasvillisuuteen ehdottivat minulle, että kirjoittaisin aiheesta kirjan "vastineeksi näiden Toiviaisten ja Isomäkien hömpälle ja lupasivat "täyden tieteellisen tukensa" minulle. Ikävä kyllä minusta ei ollut siihen, vielä ainakaan.

On turhauttavaa kumota miljoonannen kerran samoja perusvirheitä kirjoittajien kanssa, joiden luonnontieteellin tausta on lukion lyhyt jos sitäkään. Kemistinä katson hallitsevani aika hyvin perusfaktat, mutta kun keskustelut tuppaavat aina menemään "hyvää päivää kirvesvartta"- linjalle, tulee mieli lopettaa. Ikävä kyllä näin menetellen antaa ilmatilan harrastelijoiden haltuun, vaikkapa Helsingin Sanomien vihertyttöjen "Tieteelle". Moraalinen velvollisuuteni on Diogeneen tavoin kantaa tiedon lyhtyä pimeiden vuosisatojen halki.

Sivut

Kommentit (37)

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

Kerrassaan hämmästyttävää ...olisin odottanut ainakin vakiosolvaajani tarttuvan tähän. Tämä vahvistanee teoriaani siitä, että ovat pahantahtoisia teinejä, mopoilleet eilen myöhään kun ei koulua tänään ja koisaavat iltapäivään ...

syytinki
Seuraa 
Viestejä9307
Liittynyt18.8.2008

Dr Strangelove kirjoitti:
Kerrassaan hämmästyttävää ...olisin odottanut ainakin vakiosolvaajani tarttuvan tähän. Tämä vahvistanee teoriaani siitä, että ovat pahantahtoisia teinejä, mopoilleet eilen myöhään kun ei koulua tänään ja koisaavat iltapäivään ...

On, on tosiaan merkillistä, että joku jaksaa rutista, jos yleisö ei heti hyppää ihailemaan tai vittuilemaan. Aitoa trumpismia kyllä, että sikäli kapitalistis-, fasistista linjaa.

Lohduksi voin tunnustaa, että lukaisin tuon jutun ja mielestäni se oli hyvä. On valitettavaa, että tiedotusvälineillä on aiheen suhteen niin kakki housussa, etteivät uskalla julkaista. Sellaisessa pupuilussa on tieteen aiheista keskustelu kaukana. Tuttuahan tuo kyllä on kun 90 -luvun vaihteen suurta metsäkuolemaakaan ei saanut epäillä - pelisäännöt olivat aikalailla samat.

Hiukan lisäksi ihmettelen kun koskaan ei mainita liiallisen ihmispaljouden toimien tuottamaa lämpöä. Sen määrä ei voi olla pieni ja johonkin se tasaantuu. Tuo kauhea tappomyrkky hiilidioksidikin on paljolti seuraus pannareiden paistolämmön tarpeesta, unohtamatta grillikylkiä.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

Jahas ... tämäpäs yllätti. Totta tuokin, tuottaahan jokainen ihminen lämpöä keskimäärin 100 watin teholla. Siis en minäkään kiellä antropogeenista lämpenemistä, tosin se on urbaaneilla alueilla, mutta kylläkin hiilidioksidin aiheuttaman globaalin missään merkittävässä määrässä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14391
Liittynyt16.3.2005

Calvin rupeaa ilmastoteologiksi.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14239
Liittynyt23.6.2005

Monta ketjua todella tarvitset tuon epätieteellisen roskasi suoltamiseen?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14391
Liittynyt16.3.2005

Kaikki, jotka eivät veisaa että "Oi suuri ja mahtava konsensustoliitto", ovat automaattisesti ja ilmiselvästi tieteenvastustajia.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

nimmarix
Seuraa 
Viestejä612
Liittynyt2.12.2017

Todista epätieteelliseksi, ei riitä että sanot ja uskot.

Itsensä kehuminen ja samasta syystä, jatkuva uusien ketjujen avaaminen, jossa tavoitellaan pakkomielteisesti muiden ihailua ja palvontaa, ei ole tiedettä, muuten kuin lääketieteellisestä näkökulmasta katsottuna.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14391
Liittynyt16.3.2005

nimmarix kirjoitti:

Itsensä kehuminen ja samasta syystä, jatkuva uusien ketjujen avaaminen, jossa tavoitellaan pakkomielteisesti muiden ihailua ja palvontaa, ei ole tiedettä, muuten kuin lääketieteellisestä näkökulmasta katsottuna.

Näinhän se on. Mahdoitko kertoa tuon saman lennokkiarkkitehdillekin. Ja Ilkka Luomalle.

JPI
Seuraa 
Viestejä26531
Liittynyt5.12.2012

Sattuipa hauska episodi, eräs täälläkin ilmastonmuutoksesta kirjoittava nimimerkki, hyvin asiantunteva, ehdotti minulle että liittyisin suljettuun facebook-ryhmäänsä. Sanoin ok ja viikkoja kului ilman kutsua, nyt kysäisin, ettei kai ryhmän vetäjä ole tämä jyväkyläläinen liberaalipoliitikko ja tämä vastasi että on ja ikävä kyllä minulla on kielto foorumilleen. No, en muista mistä kieltoni aikanaan tuli, mutta ymmärsin tämän tyypin ilman kummempaa pätevyyttä alalla kalastelevan vain poliittisia irtopisteitä.

Joku voisi nyt muistuttaa, että niinhän minäkin ja on osittain oikeassa, pääsin kuntani valtuutetuksi ja ympäristölautakunnan ja ilmastoryhmän jäseneksi, jopa kunnallisen vesilaitoksen johtokuntaan ilmastokritiikki eräänä pääteemoistani. Mutta, olin myös toiminut alalla monipuolisesti sitä ennen, kirjoittanut artikkeleita johtaviin päivälehtiin, laajoja artikkeleita pohjoismaiden suurimpaan yleistekniseen lehteen viiden vuoden ajan, alan tutkimuksessa neljännesvuosisadan ja vetänyt vuosikymmenen Suomen kahdennakseksi suosituinta ja ainoaa kriittistä ilmastoblogia.

Alkuun silmille hyppivät nämä merkonomit, joiden ainoa "tieto" tuli googlaamalla, pääasiallinen tietolähteensä oli aussikoulupojan blogi. Minä keskustelin oikeiden, professoritason tutkijoiden kanssa ja kolme näistä tuskautuneena alan rikkakasvillisuuteen ehdottivat minulle, että kirjoittaisin aiheesta kirjan "vastineeksi näiden Toiviaisten ja Isomäkien hömpälle ja lupasivat "täyden tieteellisen tukensa" minulle. Ikävä kyllä minusta ei ollut siihen, vielä ainakaan.

On turhauttavaa kumota miljoonannen kerran samoja perusvirheitä kirjoittajien kanssa, joiden luonnontieteellin tausta on lukion lyhyt jos sitäkään. Kemistinä katson hallitsevani aika hyvin perusfaktat, mutta kun keskustelut tuppaavat aina menemään "hyvää päivää kirvesvartta"- linjalle, tulee mieli lopettaa. Ikävä kyllä näin menetellen antaa ilmatilan harrastelijoiden haltuun, vaikkapa Helsingin Sanomien vihertyttöjen "Tieteelle". Moraalinen velvollisuuteni on Diogeneen tavoin kantaa tiedon lyhtyä pimeiden vuosisatojen halki.

Ahah, olet siis SIJOITTUNUT kunallisvaaleissakin.
😀😁😂

3³+4³+5³=6³

nimmarix
Seuraa 
Viestejä612
Liittynyt2.12.2017

, pääsin kuntani valtuutetuksi ja . Kemistinä katson hallitsevani aika hyvin perusfaktat, mutta. Moraalinen velvollisuuteni on Diogeneen tavoin kantaa tiedon lyhtyä pimeiden vuosisatojen halki.

Ääniä 75, ei valittu. Mksi väität päässeesi kunnanvaltuutetuksi, vaikka olit vain varavaltuutettuna?

http://vaalit.yle.fi/tulospalvelu/2012/kuntavaalit/ehdokkaat/ehdokas_2_9...

Opistoinsinööri ei ole sama asia kuin kemisti, miksi kerrot olevasi kemisti, vaikka et ole?

Opistoinsinööriksi opiskeltiin aikoinaan työn ohessa, pohjakoulutukseksi riitti kansakoulu ja muutaman vuoden työkokemus.

Tiedon lyhdyn kantaminen tuntuu vähän erikoiselta väitteeltä, kun uskot monenlaiseen hölynpölyyn, eikä mielipiteet muuksi muutu, vaikka tarjolla olisi oikeaakin tietoa asioista.

Jos haluat  kunnioitusta saavutuksistasi, ensin pitäisi saavuttaa jotain.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä13362
Liittynyt13.3.2017

o_turunen kirjoitti:
nimmarix kirjoitti:

Näinhän se on. Mahdoitko kertoa tuon saman lennokkiarkkitehdillekin. Ja Ilkka Luomalle.

En mä mitään palvontaa halua......muuten ruokahalu kasvaa kummasti kun on nelinkontin lattialla ja pitkää hiekkapaperia vastaan hinkkaa tuulivoimalan runkokappaletta......pitkällä vartaloliikkeellä.

Mikäli Suomeen ei haluta Vetsaksen syrjäyttävää miljardibusinessta voin myös lopettaa toiminnan !!!

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat