Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt25.2.2018

Teksti tiivistettynä: En puhu selkounista enkä siitä että en näe selkounia vaan siitä että en pysty ajattelemaan unen aikana mitään enkä päättämään yhtään mitä teen.

Mutta koska kukaan ei ole vielä tähän mennessä tajunnut tuosta selityksestä niin vähän pidemmin kerrottuna:
Tajusin noin kuukausi sitten, kun juttelin ystäväni kanssa unista, että muut pystyvät ajattelemaan unissa ja pystyvät vaikuttamaan joihinkin asioihin mitä tekevät unissa (EN puhu selkounista (kaikki joille olen yrittänyt selittää ovat luulleet että puhun selkounista joten älkää). Mä en pysty ajattelemaan unessa, ja unet on mulle kuin elokuvia. Jos muistan unen, se on aivan kuin muistelisin näkemääni elokuvaa, sillä elokuvissa ei tavallisesti kerrota mitä hahmo ajattelee (ainakaan koko ajan) eikä elokuvassa pysty vaikuttamaan siihen, mitä hahmo tekee, samoin kuin minun unissani. (En tiiä sekottaako toi elokuva esimerkki mut...) Lisätietona vain että en tavallisesti muista uniani (mikä ei ole kai mitenkään poikkeavaa.)

Juttelin siis ystäväni kanssa noin kuukausi sitten unista ja hän kertoi minulle näkevänsä selkounia. Aloin miettimään että "vau, mäkin haluaisin." Olin aijemmin kuullut selkounista mutta en ollut ajatellut niitä sen tarkemmin.

Sen jälkeen aloin etsiä tietoa selkounista sillä halusin tietää miten voisin saada sellaisen ja kaikissa ohjeissa käskettiin tekemään todellisuus testejä, mutta en ymmärtänyt miten voisin tehdä todellisuus-testejä unessa, jos en pysty päättämään mitä teen unen aikana tai edes ajattelemaan. Sitten aloin miettimään että jos kaikki muut pystyvätkin ajattelemaan unessa, vaikka se ajatus oli mielestäni aika outo. Joten kysyin kaveriltani pystyykö hän ajattelemaan unen aikana tai päättämään jotain asioita mitä tekee, ja hän sanoi että pystyy. Sen jälkeen aloin etsiä tietoa siitä, että olisi joku muukin, joka ei olisi pystynyt ajattelemaan unen aikana (olen lukenut läpi vähintään 20 keskustelua unista ja lähes kaikki löytämäni lähteet), mutta en löytänyt mitään edes vähän siihen viittaavaa.

Noin viikko sitten tajusin lukemistani selkouni artikkelista että muut luulevat että unet ovat totta. Oli todella mielenkiintoista ajatella, että unessa muut luulevat oikeasti olensa siellä, mutta eikö se ole hämmentävää? Että ei voi oikein olla varma että onko kaikki vain unta :D En ennen ollut edes ajatellut paljoa unia ja löysin paljon uutta tietoa niistä (Esimerkiksi sen, että senoi kansalle unet ovat tärkeä osa elämää ja niiden avulla yritetään löytää vinkkejä arkiseen elämään tai pelkojen voittamiseen. Lähde: http://www.selkouni.fi/senoit-ja-samanismi)

Jos tiedät jotain ja vaikka et tietäisikään olisi mukava kuulla mitä mietit ;)

Minkälaisia unia sinä näet?
Melko tavallisia unia lähes aina mutta joskus selkounia
Melko tavallisia unia lähes aina mutta joskus selkounia
56.2%
Selkounia lähes aina!!!
Selkounia lähes aina!!!
18.7%
Näen todella harvoin unia enkä koskaan pysty vaikuttamaan mihinkään tekemääni asiaan
Näen todella harvoin unia enkä koskaan pysty vaikuttamaan mihinkään tekemääni asiaan
12.5%
En pysty ajattelemaan unessani ja uneni ovat vähän niinkuin näkemiäni elokuvia, kuten kuvailit. [Kommentosithan keskusteluun?)
En pysty ajattelemaan unessani ja uneni ovat vähän niinkuin näkemiäni elokuvia, kuten kuvailit. [Kommentosithan keskusteluun?)
6.2%
Olen kerran nähnyt selkounta
Olen kerran nähnyt selkounta
6.2%
Näen aika harvoin unia enkä koskaan selkounia
Näen aika harvoin unia enkä koskaan selkounia
0%
Ääniä yhteensä: 16

Kommentit (3)

QuuF
Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt25.2.2018

Lisäksi uneni ovat aika sekalaisia (esimerkiksi saatan aluksi olla ystäväni luona kylässä enkä saa koskea heidän koiraansa ennen kuin meidän koiramme on tullut alas auton katolta ja sitten vain yhtäkkiä matkustan työhuoneella tulevaisuuteen ketun ja suden kanssa ja vähän ajan päästä uni päättyy siihen että äitini posliinitonttu ampuu minua rintaan monta kertaa tapettuaan ensin ainakin viisi vedestä noussutta örkkizombia ja kuolen ajatellen että olen ihmissusi enkä voi kuolla.)
En myöskään kovin usein puhu unessani (siis unessa en unissani), eikä kukaan muukaan oikein puhu mitään unessani ja jos puhuu niin en saa puheesta selvää tai en muista sitä herätessäni. Enkä edes ikinä ole ajatellut että pystyisin lukemaan unessa. Ainoa mitä unissani on tavallisesti paljon ovat kellot (viisari kellot ei digitaaliset kellot (digitaalisia kelloja ei ole unissani koskaan), joka on tavallisesti jotain 10-14 välillä päivällä tai 12 yöllä.

Olisi myös mielenkiintoista tietää minkälaisia unia muut näkevät!
Oikeastaan mitä vain uniin liittyvää olisi kiva kuulla.

Mutta painotan vielä että en puhu selkounista enkä siitä että en näe selkounia vaan siitä että en pysty ajattelemaan unen aikana mitään enkä päättämään yhtään mitä teen.

Jos tiedät jotain ja vaikka et tietäisikään olisi mukava kuulla mitä mietit ;)

(Oli pakko laittaa kommentteihin sillä tuonne ei mahtunut)

NoName
Seuraa 
Viestejä16
Liittynyt30.9.2017

Pakko oli käydä googlaamassa selkouni, koska en oikeastaan ennen tiennyt sen merkitystä.

Oma unimaailmani on kerrassaan kaunis, mitä suuresti ihmettelen, koska olenhan peruspessimistinen luonteeltani. Nukun 5-6 tuntia yössä ja työpäivän jälkeen 5-15 min torkut, yöunien jaksottuessa 3-4 osaaan. Yleensä menen nukkumaan klo 22-23 ja ensimmäisen kerran herään n. 1,5 tunnin päästä ja usein käyn juomassa ennen uudelleen petiin käymistä. Sitten saan nukuttua n 2-3h ennen kuin herään uudelleen ja touhuan vajaan tunnin ennen kuin uni taas tulee, kello on soimassa 5.30, mutta herään (melkein) aina ennen kellon soittoa.

Yön aikana näen useita muistamiani unia, joita voin ohjailla mieleni mukaan. Lentounista on jo aikaa sitten hävinnyt hohto, nykyisin on vallalla ihan vaan olemisunet, välillä lojun valkoisella hiekalla jossain etelämerien saarista, välillä selällään katsomassa Lapin revontulia, ymmärrän täysin eläinten kieltä ja käyttäytymistä luontoaiheisissa unissa. Joskus käyn pitkiä keskusteluja edesmenneiden, minulle tärkeiden, henkilöiden kanssa. Ja jos on murheita tai ongelmia, unen akatemia hoitaa ne aamuun mennessä. Vaan yhtä en ole koskaan kyennyt unissani ohjailemaan, en pysty tuomaan uniini edesmennyttä tytärtäni.

En ole ainoa laatuaan kaveripiirissäni, muutama muukin voi ohjailla uniaan haluamaansa suuntaan. Ja pätkittäin nukkuviakin on pari lisäkseni, tuo kuulemma hiukan haastetta parisuhteeseen, kun toinen nukkuu stabiilisti 8h ja toinen pomppii ylhäällä parin tunnin välein.

Unihan on fysiologisesti aivojen vapaa, kokopäiväisen kuormituksen suvantovaihe, jolloin ne palautuvat ja latautuvat tulevaa päivää varten, ja uskon unien olevan aivojen tapa rentouttaa kehoa ja mieltä. Unia pitää vaan osata tulkita, kukin omalla kropallaan.

Tiede + taide = anarkia

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat