Seuraa 
Viestejä45973

Tulipa yksi päivä mietittyä, kun eräs tuttavani sanoi että Suomella on pitkä historia paholaisen kanssa, tarkoittaen että ihmiset ovat tehneet sopimuksia sellaisen kanssa. Ovatko ne kristinuskon tulon jälkeisiltä ajoilta, vai jopa pakanalliselta ajalta? Millaisia juttuja olette kuulleet tai mitä tiedätte asiasta? Tuntuu ettei ajatus lähde päästä ennen kuin saan tiedonjanoni sammumaan

Kommentit (19)

Ei välttämättä kristinuskon paholaisesta. Tarkoitan myös paholaista Suomen ennen kristillistä kautta pakanalliselta ajalta jos oli heillä usko paholaiseen tai jonkunlaiseen pahaan edes ylipäätään. Toivottavasti oli tarpeeksi tarkennettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Paholaisen kanssa ei ole voitu tehdä sopimuksia, ennen kuin on kristinuskoon käännyytty.

Suomalaiset olivat pitkänä puolipakanoita ja viettivät vanhoja pakanallisia menoja, josksu oli jopa papit mukana Ukon maljan juomisessa, eli kesän jättimäisissä hedelmällisyyden takaavissa ryyppäjäisissä juhannuksen aikana.

Paholaisen kanssa tehdyistä sopimuksista ei voi oikeastaan puhua kristinuskonkaan aikana. Suomalaiset noidat yms. kerettiläiset näet eivät pitäneet itseään mitenkäää pahoina, päinvastoin he monesti loitusissaan vetosivat pakanallisiin hyviin voimiin ja Jumalaan, Jeesukseen ja Mariaan yhtäaikaa. Myöskään pahaa tehneet noidat eivät kokeneet saavansa voimiansa paholaiselta, vaan itsestään tai luonnosta.

Muutamia harvoja esimerkkejä Paholaisen kanssa tehdyistä sopimuksista on todellakin kuitnekin olemassa. 1600-luvun lopulla eräs sotamies oli jättänyt tienriesteykseen kiven alle allekirjoittamansa sopimuksen, jossa lupasi sielun paholaiselle rikkautta ja pitkää elämää vastaan. 1640-luvulla Turun yliopistossa oli "magiakirjaskandaali", jossa erästä opettajaa ja tämän oppilaita syytettiin mustasta magiasta ja sopimuksesta paholaisen kanssa. Vastaavasti joskus 1600-luvun puolivälissä tai aiemmin Itä-Suomessa vangittu sotamies pakeni oman kertomuksensa mukaan paholaisten avulla vangitsijoiltaan.

Olen aika perehtynyt Suomen noituuden historiaan ja nämä kolme ovat ainoat Paholaisliittoa kuvaavat esimerkit,mitä muistan. Yksittäisiä oikeudenkäyntejä, jossa "noitia" syytettiin(yleensä täysin aiheetta) noitasapatissa käynnistä ja paholaisliitosta on vain pieni määrä kaikista noituusoikeudenkäynneistä.

Voitko esittää tieteellisesti argumentoiden, miksi Metsola on hömppäsivu? Ristiin vertaamalla olen todennut että sieltä löytyy lähinnä faktaa.

SAMAEL
Voitko esittää tieteellisesti argumentoiden, miksi Metsola on hömppäsivu? Ristiin vertaamalla olen todennut että sieltä löytyy lähinnä faktaa.

Pikaisesti vain vilkaisin, mutta sitoutuneisuus epäilyttää aina.

Metsolasta löytyy muistaakseni ihan mukavasti faktaakin, mutta itselleni hankalaksi muodostui sen erottaminen, mikä oli faktaa, mikä uskonjulistusta.

Joka tapauksessa minu antamani linkin materiaali on käynyt läpi tieteellisen vertaisarvioinnin. Metsolan sivut tuskin on?

meikämie

Joka tapauksessa minu antamani linkin materiaali on käynyt läpi tieteellisen vertaisarvioinnin. Metsolan sivut tuskin on?

Juu, ei luultavasti ole. Mutta en ihan silkaksi hömpäksikään menisi niitä sanomaan. Hyvä että tiesit paremmat sivut, sitä en valita ollenkaan. Pakanaverkko taas, no ajattelin että kai niillä jotain tietoakin on asiasta, kun harrastavat.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337

Jos noidista puhutaan, niin ei unohdeta Iisakki Pistokoskea. Tornionlaakson kuuluisinta noitaa 1800-luvulta. Alatornion kirkkomaahan hänetkin on haudattu ja siellä on yhä hauta oikealla paikallaan, jossa voi jokainen käydä katsomassa pienen kuuluisuuden lepopaikkaa.

Alatornion maakuntamuseosta löytyy kuuluisa Pistokosken reki, jolla hän ajeli ilman hevosta ympäri kirkkoa ja ajoikohan vielä kirkkoon sisäänkin. En tarkkaan muista sitä tarinaa. Erään kuulemani suullisen kertomuksen mukaan Pistokoski käski kotoa myöhästyneen ryyppykaverinsa istua lapion kyytiin ja piru hänet juoksutti kotiovelle. Tietenkään ei saanut avata silmiä kyydin aikana, niinkuin nuissa suomalaisissa kertomuksissa usein on ehtona. Ei saa katsoa jotakin asiaa, tai käy pahoin.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Lapissa noidat olivat enemmän sääntö kuin poikkeus. Oli Akmeelia. Päiviötä, Torajaista, Konttis-Hannua, Pötys-Klaavua...
Eikä kristinuskon tulo suinkaan saanut kaikkea noituutta taltuttetua. Epäilenpä, ettei ihan kokonaan vieläkään. Vanhassa Lapissa lähes joka kotakunnalla oli oma noitavoimien hallitsijansa. Ankaran luonnon ehdoilla elävät ihmiset tarvitsivatkin enemmän kuin fyysisen rajallisuutensa. "Kuudes aisti" oli virittyneenä hyvin pinnalle. Tiedä sitten paholaisesta; sitä vastaan ne kai taistelivat noitavoimillansa.

SAMAEL
Eikös vanhempi väki siellä suhtaudu vielä seitoihinkin aika taikauskoisesti?

Turistit lähinnä; tiputtelevat kolikoita seitojen päälle marjaretkillään
Niin. Eräällä kioskilla Lapissa oli myytävänä poronpapanoita pussissa. Eräs tursti päivittelemään: - Hulluja olette lappilaiset, myytte poronpaskaa.
Tähän paikallinen myyjä: -Joo. Hyvin on menny kaupaksi eikä yksikään ostaja ole lappilainen.

Tosi puheessa. Kyllä niitäkin löytyy. Jotain alueita, joissa on seita ja joka on saamelaisten vanhaa asuinaluetta kunnioitetaan ja jopa uskotaan alueen mystisyyteen. Seita kun on yleensä poikkeuksellisen selvästi muusta maastosta erottuva kivi, se kummastuttaa ihmisiä, jotka eivät miellä sitä esim. jääkauden liikuttelemaksi irtolohkareeksi. Kieltämättä, kun sellaisella alueella iltahämärissä liikkuu, tulee vähän onea olo.

Ei minun muistaakseni Suomen mytologioissa esiinny mitään kristinuskon käsitystä vastaavaa paholaista,eikä tietääkseni pakanat ole ajattelleet samalla tavalla kärjistetyn dualistisesti asioita kuin kristinuskon saapumisen jälkeen,kaikki supranormaalit entiteetit ovat olleet enemmänkin erilaisten luonnonvoimien ilementymiä vaikka niitä onkin palvottu ihan konkreettisin menoin,kuten uhrilahjat jne.

Tuosta on kyllä monia vuosia aikaa ku kahlasin läpi teokset koskien Suomen mytologiaa.Täytyypä virkistää muistia asian suhteen kun vain on aikaa .

Uusi linkki!

Länsirannikolle kotiutui Ruotsista käsityksiä noitasapatista ja noidista paholaisen liittolaisina varhemmin kuin muualla. Vaasassa syntyi "noitavaino", paholaisen kanssa oletettavasti liitossa olleita naisia vastaan.

Tämä oikeudenkäynti oli yksi harvoista suomalaisista esimerkeistä länsimaisen noituuskäsityksen(jota kirkko ja inkvisitio propagoi) omaksumisesta. Tämä käsitys juuri oli se, jossa noita oli paholaisen liittolainen. Nämä pirulliset käsitykset ja inkvisition mallinen kidutus(jota toteutettiin Ahvenanmaalla, ei Vaasassa) tulivat Ruotsin kautta lainana ylivertaisesta "eurooppalaisesta kulttuurista".

Suomessa tällainen ajattelutapa ei oikeastaan lyönyt itseään läpi. Noidat eivät pitäneet itseään, eivätkä toisetkaan heitä pitäneet, useinkaan paholaisen liittolaisina.

http://www.chronicon.com/noita/musta_koira.html

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat