Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

Hesarin tiede kirjoittaa vaihteeksi asiaakin:

https://www.hs.fi/tiede/art-2000005583206.html

Siirtomaaisännistä on tehty lähinnä kommunistien propagandassa varsinaisia perkeleitä, tuo käsitys on meillekin istutettu kahden sukupolven punamarinadissa.

Onhan toki niitäkin, mm. Belgian kuningas Leopold, mutta usein sillä saatiin aikaan toimiva yhteiskuntajärjestys ja työtä, katsokaa nyt entisiä Afrikan siirtomaita, jotakuinkin jokainen täydessä kaaoksessa ja mustien sotaloordien hirmuvallan alla.

Etelä-Afrikka on hieman parempi, siellä on vielä vanhaa siirtomaakoneistoa jäljellä, joskin viimeisiä valkoisia maanviljelijöitä uhataan ja murhataan, monet jättävät maan. Kolonialismi toi töitä ja leipää bushmanneille, jotka luonnontilassa kuivina kausina kuolivat nälkään savanneilla suurin joukoin.

Ei valkoinen mies sinne toki hyväntekeväisyyttään mennyt. Luonnonrikkaudet houkuttelivat, mutta ilman näitä ne olisivat jääneet ikuisiksi ajoiksi hyödyntämättä. "Siirtomaaisännät raiskasivat afrikkalaisia naisia", väitetään, usein asia oli juuri päinvastoin. Valkoinen nainen on mustalle voitto, mutta musta ei valkoista juuri innosta. Olen minäkin mongooleja paneksinut, mutta neekeri ei tulisi mieleenikään.

Minä en ole Etelä-Afrikassa käynyt, mutta vanhempi tyttäreni italialaisen miehensä kanssa kävivät siellä pari viikkoa häämatkallaan kustantaminani. Itse suosittelin USA:ta, mutta kun tyttö oli siellä käynyt tusinan kertaa he päättivät mennä Etelä-Afrikkaan. Kaikki sujui hienosti, minullakin on facebook-profiilissani Cape Town-paita, vaikka tyttö töräytti kerran yhteen mustan autoilijan kanssa vuokraamon autolla. Onneksi paikan sheriffi oli valkoinen ja juttu oli sillä selvä, toivottivat hyvää matkanjatkoa, me hoidamme loput, tässä mitään enempää tutkimusta tarvita, mustalla miehellä ei ollut ajokorttia eikä autokaan kai ihan oma.

Sivut

Kommentit (98)

JPI
Seuraa 
Viestejä26544
Liittynyt5.12.2012

Dr Strangelove kirjoitti:

Siirtomaaisännistä on tehty lähinnä kommunistien propagandassa varsinaisia perkeleitä, tuo käsitys on meillekin istutettu kahden sukupolven punamarinadissa.

Onhan toki niitäkin, mm. Belgian kuningas Leopold, mutta usein sillä saatiin aikaan toimiva yhteiskuntajärjestys ja työtä, katsokaa nyt entisiä Afrikan siirtomaita, jotakuinkin jokainen täydessä kaaoksessa ja mustien sotaloordien hirmuvallan alla.

Etelä-Afrikka on hieman parempi, siellä on vielä vanhaa siirtomaakoneistoa jäljellä, joskin viimeisiä valkoisia maanviljelijöitä uhataan ja murhataan, monet jättävät maan. Kolonialismi toi töitä ja leipää bushmanneille, jotka luonnontilassa kuivina kausina kuolivat nälkään savanneilla suurin joukoin.

Ei valkoinen mies sinne toki hyväntekeväisyyttään mennyt. Luonnonrikkaudet houkuttelivat, mutta ilman näitä ne olisivat jääneet ikuisiksi ajoiksi hyödyntämättä. "Siirtomaaisännät raiskasivat afrikkalaisia naisia", väitetään, usein asia oli juuri päinvastoin. Valkoinen nainen on mustalle voitto, mutta musta ei valkoista juuri innosta. Olen minäkin mongooleja paneksinut, mutta neekeri ei tulisi mieleenikään.

Minä en ole Etelä-Afrikassa käynyt, mutta vanhempi tyttäreni italialaisen miehensä kanssa kävivät siellä pari viikkoa häämatkallaan kustantaminani. Itse suosittelin USA:ta, mutta kun tyttö oli siellä käynyt tusinan kertaa he päättivät mennä Etelä-Afrikkaan. Kaikki sujui hienosti, minullakin on facebook-profiilissani Cape Town-paita, vaikka tyttö töräytti kerran yhteen mustan autoilijan kanssa vuokraamon autolla. Onneksi paikan sheriffi oli valkoinen ja juttu oli sillä selvä, toivottivat hyvää matkanjatkoa, me hoidamme loput, tässä mitään enempää tutkimusta tarvita, mustalla miehellä ei ollut ajokorttia eikä autokaan kai ihan oma.

Mikä miestä riivaa?

3³+4³+5³=6³

MooM
Seuraa 
Viestejä7171
Liittynyt29.6.2012

tammukka kirjoitti:
JPI kirjoitti:

Mikä miestä riivaa?

Tietenkin se kun näki bussen ruman tyttären ja alla oleva parin kuukauden selibaattikaan ei auttanut tilanteessa. Suutuspäissään sitten törmäsi autollaan päin.

Mutta täytyy myöntää, että jollain tasolla ihailen Tanskasen taitoa heitellä samassa sivulauseessa sekä seksistisiä,  rasistisia että muuten vaan kusipäisiä letkautuksia.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

wisti
Seuraa 
Viestejä12881
Liittynyt12.2.2013

Kuvitellaan, että minä teetän paperittomalla mamulla töitä pimeästi 3 euron tuntipalkalla 12 tuntia päivässä. Minä en pakota häntä tulemaan ja hän tulee mielellään. Olenko minä hyväntekijä vai roisto?
Tuossa on kolonialismi moraalisena probleemana. Paremmin se kuitenkin vastaisi todellisuutta, jos muuttaisimme hiukan. Hän on paperiton. Koko hänen ”maansa” on niin paperiton, ettei siellä ole paperia lainkaan. Minä vien sinne paperia ja kirjoitan yhteen hänen nimensä Alan kaivaa sinkkiä ja maksan nyt paperilliselle 3 euroa tunnilta.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5718
Liittynyt23.11.2009

wisti kirjoitti:
Kuvitellaan, että minä teetän paperittomalla mamulla töitä pimeästi 3 euron tuntipalkalla 12 tuntia päivässä. Minä en pakota häntä tulemaan ja hän tulee mielellään. Olenko minä hyväntekijä vai roisto?

Tuossa on kolonialismi moraalisena probleemana. Paremmin se kuitenkin vastaisi todellisuutta, jos muuttaisimme hiukan. Hän on paperiton. Koko hänen ”maansa” on niin paperiton, ettei siellä ole paperia lainkaan. Minä vien sinne paperia ja kirjoitan yhteen hänen nimensä Alan kaivaa sinkkiä ja maksan nyt paperilliselle 3 euroa tunnilta.

No tuskin kumpaakaan jos et väärinkäytä työntekijääs, kuseta/manipuloi/uhkaile/tms. Paitsi tietenkin roisto nykyisessä Suomessa siinä mielessä että rikkoisit lakia, mut sitä tuskin tarkotit.

Ja markalla saa markan tavaran, ja 3€/h saa 3€/h osaamisen. Joskus se voi olla ihan riittävä.

Tottakai kolonialismissa oli hyviä puolia, huonoja tais vaan olla enemmän. Modernisointia ainakin vaatis rankalla kädellä, niin ettei sitä enää tunnisteta kolonialismiksi.

Toisaalta eipä tää nykytilanne pakolaistulvineen kovin tarkkaa moraalista tai muutakaan tarkastelua kestä.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11396
Liittynyt13.7.2015

wisti kirjoitti:

Molempia, näkökulmasta riippuen painottaen ääriehdottomuuksiin tai niiden välille. Moraalisesti oikea teko ei aina välttämättä ole juridisesti oikein. Asiat eivät ole mustavalkoisia. Silloin voi olla kyse siitä, että omatekoinen byrokratiamme ei ole kunnollinen, eli siis lakien tulisi vastata paremmin sitä, mikä on oikein ja hyväksi yksilöille sekä yhteisölle. Pimeän työn teettämisen ei lähtökohtaisesti tulisi olla kannattavampaa kuin laillisen. Tällaisessa auttaisi mainiosti esimerkiksi perustulon kaltainen yleinen sosiaaliturva ja siihen yhdistetty reipas muutos työlakeihin, kuten esimerkiksi yleissitovien TES:ien poisto. Tällöin ei tarvitsisi valita rikollisen ja laillisen työllistämisen välillä, vaan olisi yksi ja yleinen kaikille avoin työmarkkina, jossa niin halpaan pikkutuloon tyytyvät maahanmuuttajat kuin leveämmin elelevät omat pitkäaikaistyöttömämme kilpailisivat samoista pesteistä ja sitä kautta jokaisen työn hinta asettuisi markkinalähtöisesti oikealle tasolleen, eikä kenenkään olisi pakko alistua mistään syystä ei-kannattavaan työsuhteeseen.

wisti kirjoitti:

Niin, tuo voi olla juridisesti oikein samalla lopputuloksella tai jopa niin, että se tuottaa länsikapitalistille ökyvoittoja ja kurjistaa oloja molemmissa maissa. Asian moraali ja hyötyvaikutukset voivat olla sen sijaan kiistanalaiset. Mainitsemani rakenteita muuttava lähestymistapa voisi hälventää näitä globalisaation haittavaikutuksia. Heikommin tuottavaa työtä ei tarvitsisi viedä länsimaista halpamaihin, vaan yhtä lailla sieltä voisi saada tänne työteliästä ja yhteiskunnallista kehitystämme sekä globaalia tasa-arvoa edistävää halpatyövoimaa, tai vaihtoehtoisesti ja samaan aikaan myös oman porukkamme työllistyminen ja kansantuote kapuaisi nousuun eikä halpatyö kaukomailla olisi vakavaa rapautumisen uhkaa meille enää aiheuttava pelote, sen enempää kuin erimuotoisten elintasomaahanmuuttovirtojen uhkakaan. 

On helppo nähdä, miksi melkein kaikilla laidoilla poliittista kenttäämme ehdottamanikaltaiset muutokset kohtaavat suurta vastarintaa, ei pelkästään muutosvastarinnan, vaan myös ideologisten asenteiden vuoksi. Mutta ehkä joskus...

molaine
Seuraa 
Viestejä2179
Liittynyt3.8.2011

Kannattaa nyt tehdä ero kolonialismin ja uuskolonialismin välille. Vaikka MooM ihan oikein tiivisti Tanskasen muun annin, on ihan totta, ettei 1900-luvulla purkautunut kolonialismi ole välttämättä joka paikassa ole ihan maineensa veroinen mörkö, vaan jotain hyvääkin on joskus seurannut. Britit ovat ainakin jättäneet useampaan entiseen alusmaahansa vieläkin toimivan instituutio- ja byrokratiaperinnön, joka on tukenut myös myöhempää kansallisvaltion kehitystä. 

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Tammukka voisi jättää sukulaisteni ulkonäön ivaamisen yms. tekemättä, kun et tunne etkä tiedä. Pysy minussa ja solvaa sydämesi kyllyydestä ( ei toki niin kuin "merlin", seuraavasta vastaavasta teen rikosilmoituksen taatusti).

On aika raukkamaista niminerkin takaa puskasta ampua selkään, mutta ehkä se on tammukalla sukuvika, oliko isukki musta siemenlinko ohikulkumatkalla ja äitimamma hyppäsi puskaan kanssaan?

Tässä mielikuvani tammukasta:

Vihti näköjään kunnostanut katuvaloja, kun noin ketuttaa.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

wisti
Seuraa 
Viestejä12881
Liittynyt12.2.2013

Minusta kolonialismin hyvistä puolista pitää puhua moraalisessa mielessä samalla tavalla kuin ristiretkien ja sotien eduista. Sodat edistivät vaikkapa ydinenergian käyttöönottoa ja lentotekniikkaa. Kyllä näistä voidaan keskustella ja samoin tietysti kolonialisminkin hyvistä puolista. Ei pidä kuitenkaan ihmetellä, vaikka afrikkalaisetaika kokevat keskustelun vastenmielisenä. Lähtökohta oli kuitenkin se, että me omistamme sinun maasi (piirrämme ensin sen rajat), kaiken, mitä on sen päällä, ja pinnan alla. Me omistamme myös sinut. Me rahtaamme sinut orjaksi, jos se on taloudellisesti kannattavaa, kun se ei ole, me julistamme sen suureksi vääryydeksi.
Sitten maksamme sinulle pientä palkkaa emmekä vartioi sinua koirien ja pyssyjen kanssa. Uusi käytäntö on siis halvempi ja luo uuden moraalin. Jos työ on riittävän monimutkaista, pitää sinun osata lukeakin. Opetamme teistä osan lukemaan. Mutta ei sinuakaan ole unohdettu. Pappimme tuovat sinulle uuden jumalan ja opettavat sinua nussimaan oikein.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

JPI,

Vastakysymys: Mikä miestä (?) riivaa? Älä lue jos sattuu!

Ei siirtomaa-ajan yhteiskuntaa voi verrata nykypäivän sossunyyhkylöihin kuten Suomeen, ei silloin kukaan kysellyt minimipalkoista ja ammattiliitoa puuhaavat ammuttiin,

Kovat ajat vaatii kovat pojat, ei järjestys tuolla olisi pysynyt sosiaalitätien avulla kun ei täälläkään, kivääri toimii paljon paremmin.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

On surullista ettei "merlinin" kaltaisia ilmiselviä vammaisia voida kieltää heittämästä törkeitä solvauksia täällä ja terveydenhoidon surkeast tilastamme kertoo, ettei kaltaisiaan ole ohjattu hoitoon.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

On surullista ettei "merlinin" kaltaisia ilmiselviä vammaisia voida kieltää heittämästä törkeitä solvauksia täällä ja terveydenhoidon surkeast tilastamme kertoo, ettei kaltaisiaan ole ohjattu hoitoon.

Eipä sun tarvitse sitä enää montaa vuotta murehtia.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11396
Liittynyt13.7.2015

Kovat ajat vaatii kovat pojat, ei järjestys tuolla olisi pysynyt sosiaalitätien avulla kun ei täälläkään, kivääri toimii paljon paremmin.

Oikeastaan kivääri on kaikkien ongelmien alku ja syy. Siihen tartutaan silloin, kun halutaan riistää toiselta omaksi jotain sellaista, mikä ei ole kaupan. Afrikka oli rauhan tyyssija, ennenkuin se kolonialisoitiin kiväärein. Sitten jätettiin kiväärit sinne, kun oltiin opetettu, että miten asiat hoidetaan. Asioihin olisi parasta hakea muutos, ennenkuin ne päättävät tuoda kiväärit jalostuneine oppeineen meille takaisin. Kivääreillä ne kovat ajat aina on luotu.

Kivääriä paremmin toimii ruoka, koulutus, sivistys ja sopusuhtainen yhteiskuntarakenne ja hallinto. 

wisti
Seuraa 
Viestejä12881
Liittynyt12.2.2013

Emme kuitenkaan voi kovin ankarasti tuomita ketään. Ihmisten eriarvoisuus oli itsestään selvää eikä siitä edes keskusteltu ennen Ranskan suurta vallankumousta. Muriaanien riistäminen oli yhtä luontevaa kuin hevosen valjastaminen kärryjen eteen. Kolonialismille on mahdotonta keksiä vaihtoehtoa.

tammukka
Seuraa 
Viestejä4055
Liittynyt9.5.2010

Tammukka voisi jättää sukulaisteni ulkonäön ivaamisen yms. tekemättä, kun et tunne etkä tiedä. Pysy minussa ja solvaa sydämesi kyllyydestä ( ei toki niin kuin "merlin", seuraavasta vastaavasta teen rikosilmoituksen taatusti).

On aika raukkamaista niminerkin takaa puskasta ampua selkään, mutta ehkä se on tammukalla sukuvika, oliko isukki musta siemenlinko ohikulkumatkalla ja äitimamma hyppäsi puskaan kanssaan?

Tässä mielikuvani tammukasta:

Monestihan juuri tyttäret muistuttavat isäänsä joten naamasi nähtyään on aivan oikeutettu oletus että tyttäresikin on ruma. Toisaalta niinkuin nyt näyttää, ihosi alle päästyäni,  tyttäresi ei välttämättä olekaan ns. biologinen tyttäresi , niin kommenttini saattoikin olla jopa rasistinen. Anteeksi siitä. Toisaalta,  jos omaa valmiiksi mulkun maineen kuten kohdallasi, niin sukulaisten tuominen keskusteluun on jo raskas rikos. Siinähän menee heiltäkin maine.  

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat