Seuraa 
Viestejä8613
Liittynyt16.3.2005

Miten pieni on pienin kaupallinen dieselmoottori, joka on tehty tavalliselle dieselpolttoaineelle? Entä nelitahtimoottori ylipäätään.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Kommentit (15)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8613
Liittynyt16.3.2005

No joo. Onhan niitä kaksitahtidieseleitäkin. Eli tuo sana ylipäätään on tuossa harhaanjohtava. Eli hyväksytään kaikki kaupalliset tavalliset minidieselit tahdeista riippumatta. Ja nelarit. Miten pieniä löytyy tavalliselle bensalle?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä9569
Liittynyt13.3.2017

Paul M kirjoitti:
Miten pieni on pienin kaupallinen dieselmoottori, joka on tehty tavalliselle dieselpolttoaineelle? Entä nelitahtimoottori ylipäätään.

Mulla on 2 x 0,7 hv nelaria.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28658
Liittynyt16.3.2005

Paul M kirjoitti:
Miten pieniä löytyy tavalliselle bensalle?

Googlaa "rc gasoline engine" ja valitse itse sen perusteella mitä "pieni" tässä yhteydessä tarkoittaa (massaa, mittoja, tehoa, hintaa). Valikoima on laaja, mutta kaikkein pienimmät polttomoottorit toimivat jollain unobtainiumilla.

Noissa kannattaa huomoida se, että kevyet ja halvat RC-moottorit on tehty ihan eri käyttötunneille ja huollon tarpeelle kuin massiiviset ja kalliit teollisuusmoottorit (esim. se Hatzin kone). RC-moottoria ei kannata laittaa jauhamaan generaattoria 24/7 tai edes mopoauton voimanlähteeksi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28658
Liittynyt16.3.2005

syytinki kirjoitti:
Eikös noita pienoismallien moottoreita kaupata dieseleinäkin ja ne vasta vinkeitä vehkeitä ovatkin.

On niitä ainakin ollut, mutta ne toimivat jollain eksoottisilla mömmöillä. Naftalla ne käyvät jotakuinkin siinä missä vedellä. Veikkaisin, että kysyjällä on mielessään edullinen ja helposti saatava polttoaine, kun nokivasaroita kyselee. Eipä sitä oikein muuta syytä ole alle satahevosvoimaisia dieseleitä mihinkään asennella.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8613
Liittynyt16.3.2005

Neutroni kirjoitti:
http://www.hatz-diesel.com/en/products/diesel-engines/

Tuolla valmistajalla näyttää olevan 1,5 kW. Ei ole pienempiä tullut vastaan. Google antoi paljon tuloksia 1 hp diesel enginelle, mutta se jonka katsoin näytti olevan pienoismallimoottori, joka toimii jollain aivan muilla mömmöillä kuin naftalla.

Mitä juonia nyt on mielessä?

Juoni hyvinkin. Imperiumin vastaisku Webaston monopolille. 0,3 kW olisi sopiva. Paloturvallisuussyistä dieseli. Eli DC-moottori ja polttomoottori samalle akselille. Jäähdytysripoihin integroidaan nestejäähdytys, joka jäähdytyshukkaenergia priimataan moottorin lämmitykseen ja liika hukka sisätilan lämmitykseen. Moottori on käynnistykseen ja generaattoriksi.  0,3 kW sähköteho riittää mainiosti palauttamaan akkuun käynnistyksen ottaman energian nopeasti. Liikateho voidaan edelleen syöttää penkkien lämmitykseen ja lohkon lämmittämiseen 12 V pintalämmittimellä.

Webastohan on tyypillisesti sähkörosvo ja maksaa tuhansia. Pieniä polttomoottoreita saa muutamalla kympillä mutta pitäisi olla pieni teho ja dieseli. DC-moottorit eivät nekään ole kuin kymppejä.

Lämmitystarve on muutamia kymmeniä kertoja vuodessa. Ei mikään moottori kulu loppuun tuollaisella käytöllä.

800 W salkkugeneraattoreita on saatavana. Tuollaisella voi aivan hyvin hoitaa lohkolämmityksen ja jäähdytysilman voisi käyttää sisätilaan. Mutta on silti hankala startin kannalta, koon takia ja polttoaineen takia. Ei saa integroiduksi piiloon. Mutta vertailukohtana teknologian hinnan suhteen aivan hyvä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

ovolo
Seuraa 
Viestejä5862
Liittynyt7.7.2007

Miten olis dieselkäyttöinen lämmitin ja sähköntuotantoon Peltier-elementti. Tuossa olisi kohtuuhintainen Made in Russia, mutta tekee lisenssillä jotain USAlaista kopiota.  https://www.heater.fi/fi/planar-44d-diesellammitin.html  Tarvii omatekoisen lämmönvaihtimen, jos haluat siirtää lämpöä nestekiertoon.

Peltier-elementtihän tarvitsee toiselle sivulle kylmää ja toiselle kuumaa, jotta tuottaa sähköä. Noitahan on käytetty auton kylmalaukussa päinvastaisessa hommassa, eli tekemään kylmää.

Jakob
Seuraa 
Viestejä933
Liittynyt11.7.2015

ovolo kirjoitti:
Peltier-elementtihän tarvitsee toiselle sivulle kylmää ja toiselle kuumaa, jotta tuottaa sähköä. Noitahan on käytetty auton kylmalaukussa päinvastaisessa hommassa, eli tekemään kylmää.

Niuhotusta: Tarkkaan ottaen sähköä tuotettaessa ilmiö on "Seebeck"-efekti, lämpöä siirrettäessä "Peltier". Useimmiten samaa elementtiä voi kyllä käyttää molempiin suuntiin eli voi ostaa peltier-elementin mutta käyttää sitä seebekkinä.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3217
Liittynyt7.7.2013

Muistaakseni disel-moottorin taloudellisuus riippuu myös mänmän koosta. Voi olla että pienemmät disel-moottorit hukkaavat energiaa. Tämä on vähän mutua mutta ei löytynyt lisätietoa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8613
Liittynyt16.3.2005

Lyde19 kirjoitti:
Muistaakseni disel-moottorin taloudellisuus riippuu myös mänmän koosta. Voi olla että pienemmät disel-moottorit hukkaavat energiaa. Tämä on vähän mutua mutta ei löytynyt lisätietoa.

Hyötysuhteella ei ole väliksi tässä käytössä. Toinen ääripää on Webasto jossa ei ole moottoria ollenkaan muuhun kuin paloilmalle ja ehkä pottoainepumpulle. Vaikka olisi 10 % hyötysuhde moottorilla, hakkaisi pelkän öljypannun mennen tullen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Seuraa 
Viestejä8613
Liittynyt16.3.2005

Niin siis Webastossa vain sähkömoottoreita. Eli ääripää jossa ei lainkaan polttomoottoria tuottamaan generattoripyöritystä. Silti on haluttua tavaraa. Kokonaisenergiakäyttö moottoreilla on hyötysuhteeltaan korkeaa luokkaa. Pakokaasukin voisi johtautua lämmönsiirtimen läpi joka vain parantaisi äänenvaimennusta.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

mdmx
Seuraa 
Viestejä4694
Liittynyt23.11.2009

Eipä taida olla noin pieniä dieseleitä, paitsi jotain RC moottoreita mutta niissä se polttoaine tosiaan ei ole dieseliä vaan jotain metanoli+nitro+petrooli+öljy koktailia. Kai se bensaa paloturvallisempaa olis silti, mut kallista ainetta.

Webasto toimii polttokennolla, ne on kalliita, siitä se webaston hintakin.

Diesel lämmitin ja sähkö siitä termoelementeillä olis mielenkiintonen, taitaa olla aika haastavaa vaan saada tuotettua sähköä edes senverran mitä itse lämmitin kuluttaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat