Seuraa 
Viestejä36

Auto on Nissan Primera v 1999 ja moottori 1.6. Jäi katsastuksessa kiinni korkeista lambda-arvoista: 1.131. Mistähän päin lähtisi tässä tapauksessa vikaa etsimään? Pakoputkivuoto?

Toinen mistä pomaapasi, oli heikohko käsijarrutehot. Ehkä jarrukengät putsaamalla/vaihtamalla selviää.

Sivut

Kommentit (40)

Keijona
Seuraa 
Viestejä18750

Oliko moottori ajettu kuumaksi ennen katsastusta ? Anturitkin nokeentuu ja likaantuu 98 tankkiin ja ajaa kovilla kieroksilla niin saataa alkaa toimimaan. Pakokaasumittausta ei tarvitse tehdä konttorilla, pyydä korjaamolta "sopiva tulos"

Bensamoottoreiden pakokaasumittaus on teeskentelyä ja rahastusta. Isojen dieselvehkeiden (rekat, bussit,laivat, lentokoneet)  pakokaasut ne on suurempi ongelma.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6415

Neulan kokoinen reikä pakoputkessa voi nostaa lambdat, eli joo sieltä lähtisin ensimmäisenä hakemaan.

Koittiko mitata ilman pakokaasuimuria? Se vetää alipaineella ilmaa sekaan ja jos pienikin reikä niin arvot menee ihan persiilleen.

Käsijarruvaijeri voi olla myös venyny. Onks takana rumpujarrut vai levyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
mdmx
Seuraa 
Viestejä6415

Joo kannattaa hakee jostain lepposalta korjaamolta mittaukset heti jos ongelmia tulee. Ne etsii samalla sen viankin, tai tekee mittauksen niin ettei vika näy.

Ite säätelin yhessä autossa ECUa läppäri sylissä samalla kun korjaaja mittaili. Saatiin tehtyä "leimakartat" ja käyttökartat erikseen.

Keijona
Seuraa 
Viestejä18750

Niin, vaikka siihen mittauslaitteeseen se rekisterinumero laitetaankin,,  ei laite  tiedä vaikka  anturi olisi  eri autossa  :)

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6415

Niinno kai sitä tollaikin jos on hyvä kaveri korjaamolla. :)

Mut kyl sen tuloksen voi kohalleen saada lämmittelemällä/kierrättämällä moottoria sopivasti tms. Ettei nyt suoranaisesti huijata, vähän vaan jekutetaan.

Jakob
Seuraa 
Viestejä2172

mdmx kirjoitti:
Käsijarruvaijeri voi olla myös venyny.

Venynyt vaijeri äärettömän harvoin vikana. Pitkältä vaikuttava vaijeri yleinen oire mutta oikea vika löytyy muualta.

Jos on vielä perinteinen rumpujarru niin sanoisin että yli 50% todennäköisyydellä kenkien itsesäätömekanismissa vika. Levyjarruissa on sitten omat juuttuvat kohtansa.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä59541

helios kirjoitti:
Auto on Nissan Primera v 1999 ja moottori 1.6. Jäi katsastuksessa kiinni korkeista lambda-arvoista: 1.131. Mistähän päin lähtisi tässä tapauksessa vikaa etsimään? Pakoputkivuoto?

Toinen mistä pomaapasi, oli heikohko käsijarrutehot. Ehkä jarrukengät putsaamalla/vaihtamalla selviää.

Todennäköisimmistä ensin liikelle, pakoputki ja käsijarrun vaijerin kireys.

helios
Seuraa 
Viestejä36

Autossani on 7kk wanhat bensat. Voiko vaikuttaa lambda-arvoon?
Jos lambda korkealla niin onko kyse siitä, että saa jostakin lisäilmaa, käy laihalla, ei polta kunnolla ja siksi saastuttaa?

Vikatodistuksessa merkintä, että täytyy uusintakatsastaa samalla asemalla, kuin missä pomppasi.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä59541

helios kirjoitti:
Autossani on 7kk wanhat bensat. Voiko vaikuttaa lambda-arvoon?
Jos lambda korkealla niin onko kyse siitä, että saa jostakin lisäilmaa, käy laihalla, ei polta kunnolla ja siksi saastuttaa?

Vikatodistuksessa merkintä, että täytyy uusintakatsastaa samalla asemalla, kuin missä pomppasi.

Etenet vaan tieteellisen metodin mukaan.

https://www.youtube.com/watch?v=OL6-x0modwY

Arvaat ensin missä on mahdolliset syyt ja sitten mittaat ja tarkistat onko ne todellisuudessakin arvauksen mukaisia  syitä. Jos arvaat arvaamasta päästyäsikin niin homma ei etene, sinun pitää mitata testata ja tutkia/verrata todellisuuteen.

Ja jos vain mahdollista niin älä  valehtele äläkä huijaa vaikka täällä uskovaiset siihen kannustaakin.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6415

helios kirjoitti:
Autossani on 7kk wanhat bensat. Voiko vaikuttaa lambda-arvoon?
Jos lambda korkealla niin onko kyse siitä, että saa jostakin lisäilmaa, käy laihalla, ei polta kunnolla ja siksi saastuttaa?

Vikatodistuksessa merkintä, että täytyy uusintakatsastaa samalla asemalla, kuin missä pomppasi.

Jos on pieni reikä pakoputkessa niin pakokaasuun sekoittuu palamisen jälkeen happea ilmasta. Tätä ilmiötä voimistaa katsastuksessa käytettävä pakokaasu imuri, joka imee pakokaasut putken päästä, ettei katsastusmiehet saa häkämyrkytystä. Samalla se imuri luo pakoputkeen pientä alipainetta, ja imee siis entistä enemmän ilmaa siitä pienestä putkessa mahdollisesti olevasta reijästä.

Se ei siis saastuta yhtään sen enempää, vaan sekoittaa mittauksen. Tämä käsittääkseni on yleisin syy liian korkeisiin lambdoihin katsastuksessa.

Tietty voihan sielä olla imupuolellakin jotain häikkää tai bensansyötössä, jolloin moottori todella käy liian laihalla. Sen takia kannattaa selvittää.

Keijona
Seuraa 
Viestejä18750

Lainaus:
Autossani on 7kk wanhat bensat. Voiko vaikuttaa lambda-arvoon?
Jos lambda korkealla niin onko kyse siitä, että saa jostakin lisäilmaa, käy laihalla, ei polta kunnolla ja siksi saastuttaa?

Vikatodistuksessa merkintä, että täytyy uusintakatsastaa samalla asemalla, kuin missä pomppasi.

Voit jälkitarkastaa auton myös eri katsastusasemalla:

https://www.kivirock.fi/uutiset.html?3974

Katsastusasemilla on hylkäämisprosentti, jos sattui useita  tutun autoliikkeen autoja samalle päivälle, niin saattavat pompauttaa ettei epäilytä.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6415

Helpoin tapa tarkastaa pakoputki on pistää auto käymään, paksu työrukkanen käteen ja tukkia pakoputken pää. Jos kaasut pihisee jostain ulos tai jos putkeen ei kerry painetta niin vuotaa.

Ja tosiaan lambda mittauksen sekottaa joskus niin älyttömän pieni vuoto ettei se pakosti pihise yhtään, painetta ei vaan kerry normaalisti.

Ilmeisesti se putkessa liikkuva syklinen paine jotenkin pumpun lailla imee ulkopuolista ilmaa putkeen pienestäkin reijästä?

Lyde19
Seuraa 
Viestejä8012

Edellinen auto antoi joskus vähän outoja arvoja, vika korjaantui kun vähän lämmitti konetta isommilla kierroksilla.
Jos aina ajelee lähes tyhjäkäyntikierroksilla niin saattaa paikat karstoittua.

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1952

helios kirjoitti:
Auto on Nissan Primera v 1999 ja moottori 1.6. Jäi katsastuksessa kiinni korkeista lambda-arvoista: 1.131. Mistähän päin lähtisi tässä tapauksessa vikaa etsimään? Pakoputkivuoto?

Mahdollista pakoputkivuotokin toki on, muttei se todennäköisin kuitenkaan. Mitättömästä reiästä ei konttoreiden imureilla imetä merkittävästi ilmaa eli se ei vaikuta. Pikemminkin siitä virtaa pakokaasua katalysaattorin ohi ulos, jos reikä on ennen sitä ja anturia, koska imurista huolimatta siellä on ylipainetta. Isomman reiän seurauksena äänitaso on jotain ihan muuta kuin yleensä, eli se on siitä helppoa tunnistaa, ellei reikä ole äänenvaimentimen jälkeen. Silloin se taas ei vaikuttaisi päästöihin yhtään mitään, eikä siten sen kautta katsastustulokseenkaan. Kattihan  on moottorin puolella ja äänenvaimennin lähempänä pakoputken ulostuloa.

Kaikkein yleisin tuohon johtava vika on lambda-anturin johtojen liittimien kontaktivika, minkä johdosta moottorin-ohjausyksikkö saa anturilta väärää tietoa ja siksi seos on mitä sattuu ja autosi saastuttaa katsastuksen mittauksessa ihan oikeasti liikaa.

Asia siis korjataan irrottamalla kaikki kyseisellä välillä olevat sähköliittimet, hinkkaamalla niistä epäpuhtaudet ja korroosiotuotteet pois, ja lopuksi takaisin kiinni. Voi myös käyttää jotain kemikaalia, esim CRC merkkisiä on tähän tarkoitukseen. Sen jälkeen yli 85% bensa-autoista toimii juuri kuten niiden pitääkin, ja auto menee katsastuksesta läpi, käyden puhtaammin.

Heikohko käsijarrutehot johtuu toivottavasti vaijerin venymisestä, mikä on yleensä helppo korjata ilman osien hankkimista kiristämällä se. Joskus kuitenkin vaijeri katkeaa jolloin sen joutuu uusimaan. Jos vika taas on itse jarruissa puuttuu niistä tehoa myös jarrupoljinta käytettäessä. Oliko se polkimella mitattu jarruvoimatesti nipinnapin läpi vai ihan kunnossa?

Haahuilija
Seuraa 
Viestejä289

Älkää koskaan aloittako jarruongelmissa vaijerin säädöllä.

Heikko käsijarru ei johdu käytännössä koskaan vaijerista tai sen "venymisestä". Päin vastoin, joku edellinen omistaja on saattanut "korjata" käsijarrua kiristämällä vaijeria mikä taas aiheuttaa sen, ettei automaattikiristys toimi.

Omissa laitteissa kahdessa kolmesta on ollu vaijeri liian kireällä ja just pari viikkoa sitten laiteltiin kaverin autoa, jossa oli korjaamon jäljiltä liian tiukalla oleva käsijarruvaijeri.

Löysäsin  vaijerin ihan loppuun asti, kenkien jarruvipu pääsi palautumaan oikealle kohdalle ja säätö alkoi toimia kuten pitääkin.

Tässäkin autossa alkuperäinen vaijeri, eikä ole venynyt mihinkään ensimmäisenä 18 vuotena.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä59541

helios kirjoitti:
Auto on Nissan Primera v 1999 ja moottori 1.6. Jäi katsastuksessa kiinni korkeista lambda-arvoista: 1.131. Mistähän päin lähtisi tässä tapauksessa vikaa etsimään? Pakoputkivuoto?

Toinen mistä pomaapasi, oli heikohko käsijarrutehot. Ehkä jarrukengät putsaamalla/vaihtamalla selviää.

Onko selvää syytä löytynyt?

helios
Seuraa 
Viestejä36

jussipussi kirjoitti:
Onko selvää syytä löytynyt?

 Lambda-arvo korjautui, kun vaihdettiin vuotavan pakoputken keskiosa. Käsijarrun kohdalla jouduttiin vaihtamaan takajarrulvevyt, sekä palat. On kait olleet jumissa ja palaneet hieman karrelle. Lisäksi uria levyssä. Meni läpi katsastuksesta.

Pakarin keskiosan, sekä takajarrujen korjaus yhteensä maksoivat 400 euroa. Ilmeisesti aivan kohtuullinen hinta?

Myöhemmin nyt huomasin, että etupyörän  vanne lämpenee ajaessa navan alueelta. Näyttää jarru hieman laahaavan päällä. Mikähän olisi paras konsti yrittää herätellä ilmeisesti jumissa olevaa jarrusylinteriä?

mdmx
Seuraa 
Viestejä6415

helios kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Onko selvää syytä löytynyt?

Myöhemmin nyt huomasin, että etupyörän  vanne lämpenee ajaessa navan alueelta. Näyttää jarru hieman laahaavan päällä. Mikähän olisi paras konsti yrittää herätellä ilmeisesti jumissa olevaa jarrusylinteriä?

Irrota ja pura sylinteri, putsaa pinnat (älä hio sylinteriä tai mäntää vaan liuota ja raavi ne möhnät irti) ja vaihda uudet tiivisteet ja liukutapit. Varaosaliikkeissä myydään jarrusatuloiden korjaussarjoja mitkä sisältää em. hilppeet, n. 15€.

Muista ilmata lopuksi jarrut, ja vaihda samalla osa perimmäisistä jarrunesteistä.

Tosin eipä peruskorjatut satulatkaan hirveitä maksa, vanhat otetaan vaihdossa ja niistä saa kunnon hyvityksen. Ite vaihtelen laiskuuttani nykyään aina koko satulan kun alkaa kränään.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6415

laiskimus kirjoitti:
helios kirjoitti:
Auto on Nissan Primera v 1999 ja moottori 1.6. Jäi katsastuksessa kiinni korkeista lambda-arvoista: 1.131. Mistähän päin lähtisi tässä tapauksessa vikaa etsimään? Pakoputkivuoto?

Mahdollista pakoputkivuotokin toki on, muttei se todennäköisin kuitenkaan. Mitättömästä reiästä ei konttoreiden imureilla imetä merkittävästi ilmaa eli se ei vaikuta. Pikemminkin siitä virtaa pakokaasua katalysaattorin ohi ulos, jos reikä on ennen sitä ja anturia, koska imurista huolimatta siellä on ylipainetta. Isomman reiän seurauksena äänitaso on jotain ihan muuta kuin yleensä, eli se on siitä helppoa tunnistaa, ellei reikä ole äänenvaimentimen jälkeen. Silloin se taas ei vaikuttaisi päästöihin yhtään mitään, eikä siten sen kautta katsastustulokseenkaan. Kattihan  on moottorin puolella ja äänenvaimennin lähempänä pakoputken ulostuloa.

Eikun juuri nimenomaan se putkistossa syklisellä paineella virtaava pakokaasu imee sitä ilmaa siitä reijästä. Jokaisella sytytyksellä ulos pöllähtää pakokaasua ja sytytyksien välissä ilmeisesti imaisee reiästä hieman ilmaa putkeen.

Katsastuskonttorin imuri legendan mukaan voi joskus pahentaa tätä ongelmaa, mut en tiedä tästä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat