Seuraa 
Viestejä1124
Liittynyt10.5.2014

Minkä vuoksi jokin nanokokoinen voi olla klooni, mutta mitä isompi koko sitä omaperäisempi ulkoasu.
Voi olla kaksi täysin samannäköistä pientä matoa, mutta voiko olla kahta täysin samannäköistä jättiläistä.

Entä minkä vuoksi joidenkin eläinten ulkonäkö on raidallinen tai värikäs tai paljon kuvioitu? Onko tuollaisissa
tapauksissa solut jotenkin isompia kooltaan kun yksivärinen on enemmän klooni kuin mitä on raidallinen?

Eli filosofisesti: Mikä saa aikaan erilaisuuden yksilöiden välillä?

Hare Krishna liikkeen kirjoista olen saanut käsityksen, että kyse on sielun toiminnasta. Sielu vaikuttaa sen että
erittyy eri elementtisiä aineita ihmiskehosta ulos: Maa, Vesi, Ilma, Tuli, Eetteri eri määriä. Niin että siitä johtuu
yksilöllisyys ja erot ulkonäössä. Mutta olen voinut käsittää asian väärin. Myös olen saanut sen käsityksen, että
mitä omaperäisempi ulkonäkö niin sitä lähempänä ollaan Jumalan ulkonäköä. Kloonit ovat kaukana Jumalisuudesta,
mutta omaperäiset lähellä. Esim. muurahaiset ovat kaukana kun ovat niin identtisiä ulkonäöltään.

Jos aiotaan tehdä täysin identtisiä klooneja robotteja niin onko niin, että tuollaiset pitää panna kokoon miljoonasta pienestä nanosolusta, vai 10000 suurehkosta solusta?

Jos kun mennään kohti pientä ääripäätä kaikki muuttuu identtisiksi klooneiksi ja kun taas mennään kohden suurta ääripäätä kaikki muuttuu omaperäisiksi individuaalisiksi jättiläisiksi niin onko mitään analogioita asialle fysiikassa tai muissa tieteissä löydettävissä.

Kommentit (3)

Titanic
Seuraa 
Viestejä1124
Liittynyt10.5.2014

Jos ajatellaan sähkömagneettista spektriä tai kooltaan erikokoisia tähtiä niin minkä vuoksi nuo eivät ole ehkä samojen lakien alaisia kuin biologiset eläinlajit? Sähkömagneettisessa spektrissä kaiketi niin pienet kuin suuretkin aallonpituudet ovat täsmällisen identtisiä. Mutta jotta saadaan aikaan suuria aallonpituuksia niin energiaa tai tehoa pitää kuluttaa paljon.

Tähtiä puolestaan väitetään eräissä kirjoissa olevan ehkä seitsemää eri luokkaa tai kokoa. Ja ne eri luokkien tähdet ovat melko identtisiä keskenään. Samoin planeettoja väitetään olevan noin seitsemää eri tyyppiä ja niidenkin oletetaan fysiikaltaan muistuttavan toisiaan melko paljon. Planeetat jotka kuuluvat tyyppiin kolme ovat kaikki suurin piirtein samanlaisia.

Titanic
Seuraa 
Viestejä1124
Liittynyt10.5.2014

Onko niin, että vain yhtä ruokalajia käyttävä on identtisempi ulkonäöltään kuin sellainen otus joka syö sekaisin montaa eri ruokalajia. Ja onko niin, että se joka erittää vain yhtä asiaa esim. tähdet valoa ja energiaa on ulkonäöltään identtisempi kuin sellainen kohde, joka erittää montaa eri asiaa. 

Huomaan nyt kyllä, että tämä ketju taitaa olla foorumin historina suurin aivopieru. Sillä ovathan suuret eläinlajit esim. kirahvit ja norsut ulkonäöltään sangen identtisiä verrattuna esim. koiriin ja vaikkapa kaneihin.

Kuitenkin minua kiehtoo asian filosofinen puoli. Mikä saa aikaan identtisyyttä ja mikä erilaisuutta. Olen esittänyt vain yhtä mahdollista tekijää eli kokoa siksi asiaksi.

Titanic
Seuraa 
Viestejä1124
Liittynyt10.5.2014

Voidaanko analysoida sitä minkä vuoksi on eri isotooppipitoisuuksia? Ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen kuinka isotooppien pysyvyys jakautuu. Jos esim. on viisi isotooppia alkuaineella niin minkä vuoksi pysyvyys voi olla esim.

97 prosenttia isotooppi yksi, 2 prosenttia isotooppi kaksi, 0.3 prosenttia isotooppi kolme, isotoopit 4-5 hajoavia.

tai

20 prosenttia kaikkia isotooppeja yksi viiva viisi yhtä paljon.

Mistä johtuvat neutronien lukumäärän erot ja se mikä isotoppi on juuri se, jota on eniten ja joka on pysyvintä.

Miksi juuri alkuaineilla 40-50 tms. eri isotooppeja on noin suurin piirtein sama osuus eli noin 20 prosenttia kutakin viittä isotooppia. Mutta alkuaineilla 1-10 esiintyy yhtä isotooppia 90 prosenttia ja muita isotooppeja vain vähän.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat