Sivut

Kommentit (164)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5519
Liittynyt21.7.2017

Mielenkiintoista... Olen ”henkisesti allerginen” eräille hajuille. Näistä tulee suorastaan oksettava olo: huuhteluaineet, halvat dödöt, ja monet saippuat. Halvalle haiseva nainen/mies saa sisukseni vääntymään inhosta - toisin kuin vaikkapa rehellinen hien haju. Miksi näin?

Ihme kyllä hajuvesistä ei yleensä aiheudu samaa reaktiota; joitakin hajuvesiä jopa rakastan, esim. https://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/L-Heure-Bleue-208.html).

Jotkut haisee kuselle ja ties mille – erittäin epäkohteliasta ympäristöä kohtaan. Vaikka eltaantuneet tai muuten vanhentuneet kehon hajut ei aiheuta samaa ällötystä kuin halvat hajusteet, ajatus kuona-molekyylien tarttumisesta keuhkoihin on tietysti vastenmielistä.

Periaatteessa kaikki mikä haisee, indigoi terveysriskiä. Sisäilman voimakas ominaishaju on merkki hengitysilman likaisuudesta. Homeet… olen niillekkin henkisesti allerginen; kammoksun asennetta, että saasta saa lojua ja materiaalivahingot kasvaa, samalla kun itiöt mahdollisesti pesiytyy jopa elimistöön. Yhdellä ihmisellä home oli pesiytynyt nenäonteloihin, toisella korvaan, kolmannella hiuksiin (hius-suomuihin).

En periaatteessa inhoa terveen, puhtaan elimistön hajuja. Kun elintavat on kunnossa, elimistö ei tuota mitään liian inhottavaa. Jotkut liioittelee valkosipulin kanssa, se on epämiellyttävää, mutta ei erityisesti haittaa. Kestän hyvin myös alkoholin ja tupakan hajun toisessa.

Toinen ääripää ovat ehkä ne henkilöt, jotka rakastavat keinotekoisia tuoksuja jopa siinä määrin, että syövät saippuaa (pica). Ehkä he vauvoina yhdistivät hyvän hoidon voimakkaasti tuoksuun? Tai saivat "suuorgasmin" jostain karkista, niin että aikuisena pilaavat elimistönsä syömällä pesusieniä saippuan kera? Haju-muisti  on joka tapauksessa ihmeellinen asia.

Jos ihminen menettää hajuaistinsa, miten käy asenteiden?

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

jussipussi
Seuraa 
Viestejä42722
Liittynyt6.12.2009

"U.S. President-elect Donald Trump may not be afraid of the Islamic State or the "dishonest media." But one thing he does openly fear is microbes.

"I'm also very much of a germaphobe, by the way, believe me," Trump said at a press conference on Wednesday."

Tästä voisi sitten alustavasti olettaa että Trump ihaliee Putinia.

https://www.theglobeandmail.com/life/health-and-fitness/health/should-do... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä42722
Liittynyt6.12.2009

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Ootteko miettiny, miks koirat nuuhkii toisiaan? Ne saa siitä informaatiota  toisen terveydentilasta, hedelmällisyydestä jne.

"I’m far from the first person to notice this nasty side effect. Scientists have found that dozens of illnesses have a particular smell: Diabetes can make your urine smell like rotten apples, and typhoid turns body odor into the smell of baked bread. Worse, yellow fever apparently makes your skin smell like a butcher’s shop, if you can imagine that.

It’s curious, but not merely a curiosity; some scientists think that if we could identify particular sick smells, we might sniff out diseases that are otherwise hard to detect early, like cancers or brain injuries. Recently, a Scottish woman became famous for her ability to tell whether someone has Parkinson’s disease by smelling their T-shirts."

https://news.nationalgeographic.com/2018/01/smell-sickness-parkinsons-di... .

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5519
Liittynyt21.7.2017

jussipussi kirjoitti:
Onkohan bideen käyttöä tutkittu, paperilla pyyhkiminen saattaa jättää vienon kakan tuoksun silti. Se voi järkyttää monia.

Ne jotka käyttää ällöjä hajusteita, silloin kuin ylipäätään käyttää... ei tod.näköisesti pese edes käsiään.

En tiedä, ehkä olen liittänyt tietyn tyyppiset hajut junttiluonteeseen. Ja nimenomaan se yhdistelmä saa minut voimaan pahoin, luulen. Mielikuva siitä, ettei hygieniasta paljon ymmärrä... eikä hajuista, ja niiden määristäkään? Hajusteita voi olla jopa coktailina, kun vaatteissa on huuhteluainejämiä jne. (sekin on huono merkki, ettei piittaa pesuohjeista JA vieläpä käyttää vaatteita, joiden pesu epäonnistunut).  Minulle se on kuin merkki siitä, että jokin tunneäly puuttuu. Tietysti hajut ovat makuasia; mutta sepä se, jos maut poikkeaa kuin yö ja päivä.

En minä ole mikään siisteyden perikuva, olen välillä aikamoinen elukka! Mutta esim. saippuaa käytän vain puhdistamiseen, en hajustamiseen. Hajustamisen erikseen, jos siltä tuntuu. Hienommat neidit/rouvat käyttää eri hajuvesiä eri tilanteisiin, fiiliksen mukaan.

Tuli vielä mieleen, olin joskus pohtinut miksi vanhoissa maalauksissa on usein ollut joutsen mukana. Se kai symbolisoi puhtautta.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5519
Liittynyt21.7.2017

jussipussi kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Ootteko miettiny, miks koirat nuuhkii toisiaan? Ne saa siitä informaatiota  toisen terveydentilasta, hedelmällisyydestä jne.

"I’m far from the first person to notice this nasty side effect. Scientists have found that dozens of illnesses have a particular smell: Diabetes can make your urine smell like rotten apples, and typhoid turns body odor into the smell of baked bread. Worse, yellow fever apparently makes your skin smell like a butcher’s shop, if you can imagine that.

It’s curious, but not merely a curiosity; some scientists think that if we could identify particular sick smells, we might sniff out diseases that are otherwise hard to detect early, like cancers or brain injuries. Recently, a Scottish woman became famous for her ability to tell whether someone has Parkinson’s disease by smelling their T-shirts."

Wow! Luen tämän nyt...

Edelliseen postaukseeni lisäys: miesten hajuvesissä myski on kiehtova, mutta jotkut läträä silläkin liikaa. Tuoksun pitää olla pihi, niin että liike ja ilmavirta kantaa sitä juuri ja juuri havaittavaksi, ja nokka tahtoisi nuuhkia lisää... silleen aaah, rekisteröin!  Ei niin, että haju jämähtää väkisin nenään. Nenän raiskaus.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5519
Liittynyt21.7.2017

jussipussi kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:

Mielenkiintoista. Olen jo vuosia ajatellut, että ihmisestä haistaa helposti, jos hänen aineenvaihduntansa on poikkeuksellinen tai hän käyttää lääkkeitä. En tiennyt, että on hajuun perustuvaa pikatestiä on kehitelty - sehän olisi kätsy!

Exäni oli kerran ihmeissään, kun erotin tölkitetyn ja pullotetun oluen toisistaan maun perusteella. Hän teki mulle testejä, joissa antoi sokkona samaa lämpötilaa olevaa olutta tölkistä/pullosta... Peace of cake.

(Erotan cokiksen laadun maistamatta/haistamatta: muistan millaisia ominaisuuksia kuuluu parhaimpaan erään, kallistan pullon ja tarkistan ehkä 4 seikkaa, joista tiedän kannattaako ostaa juuri sitä erää.)

Tuosta Parkinsonin taudin tunnistamisesta hajun perusteella, mahtaako erottaa esim. Alzheimerista? Katson vielä toisen tutkimuksen.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat