Miksi laulaminen on tyhmää?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi laulaminen on tyhmää? Siis spontaani laulaminen ulkona väkijoukossa. Kun lukee vanhoja kirjoja, ei niissä muuta tehdäkään kuin lauletaan. Vaikka Linnan Täällä Pohjantähden alla -kirjassa hoilataan niin maan pirusti, mutta jo sen "jatko-osassa" Tuntemattomassa Sotilaassa ei juuri lauleta.

Musikaaleja ei tehdä kuin vitsinä. Musiikki silti on yhtä elinvoimaista ja laulajia tulee pilvin pimein. Mutta julkinen laulaminen on tyhmää. Miksi? Miksi asia muuttui?

Sivut

Kommentit (31)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Kai se on vain niin harvinaista, että nykyisin se aiheuttaisi lähinnä kiusaantumista tai huvittuneisuutta. Ainakin siitä päätellen, mitä olen seurannut reaktioita julkisissa kulkuvälineissä jonkun alkaessa laulaa. (tosin osaltaan kiusaantuneisuus voi olla seurauta siitä, että laulajat ovat yleensä raskaasti päissään)

Mitä musikaaleihin tulee, niin itse en ole ymmärtänyt niitä koskaan. Moni muuten hyvä elokuva kadottaa tunnelmansa täysin kun alkaa ihmeellinen jollotus, ja laulamisen lopulta päätyttyä kestää kauan päästä mukaan tunnelmaan uudelleen. Silloin alkaa tietysti toinen kohta, jossa lyödään koko homma läskiksi. Onneksi TV:tä katsoessa voi aina vaihtaa kanavaa.

Saman tunteen aiheuttaa se, kun joissakin sarjoissa roolihahmot kääntyvät kameraa kohti ja alkavat puhua sitä kohti.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Pahin kokemus on ollut laulava, piereskelevä taksikuski. (ei suomessa)
Ei auttanu kun veivata ikkunaa auki ja koittaa kestää puolen tunnin ´´trippi´´.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Miksi laulaminen on tyhmää?

Eikä ole! Kannattaa ainakin teeskennellä laulua aukomalla suutaan.

Eikös juoppoporukoissa ole tapana laittaa kuskiksi nimenomaan se, joka on niin humalassa, ettei pysty laulamaan?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Eikä se tyhmää ole. Pitää laulaa, jos laulattaa. Mitähän tuo kellekkään kuuluu ja olen huomannut, että ei tule paljon porukka vittuilemaan, kun puhelee paljon itsekseen ja lauleskelee vaikka välillä.

Olin kerran stressinpoistoretkellä eteläsuomalaisella pikkupaikkakunnalla. Yksi baari oli ja minulla raskas v*tutus päällä. Varoittelivat, että turpa soi, jos erehdyt lauantai iltana paikalliseen menemään. Menin kuitenkin. Sisälle mennessä olin siinä kunnossa, että näin näkyjä. Istuin baariin ja aloin kittaamaan paukkuja kitaan. Yleensähän pikkupaikoissa ei tarjoilua lopeteta, ennenkuin mies on kuollut. Ajattelin jossakin vaiheessa, muisti ei vielä ollut kadonnut, että täällähän mukavaa, kun heti tulee seuraa pöytään. Juttelin siinä sitten varmaan tunnin mukavia ja kävin välillä lisää juomaa. Sitten seura poistui ja minä sammuin, siitä sitten aamusta poke herätteli, että meneppä kotia. Seuraavana päivänä menin ottamaan krapulaan muutaman moukun. Baarimikko nauroi ja sanoi, että harvoin näkee niin hullua jätkää mikä tuossa istuu, osoittaen minua. Minä olin että wtf? Sanoi, että olin yksikseni jutellut päydässä ilmeisesti useammalle ihmiselle ja samalla ottanut saatanasti paukkua. Oli paikalliset kuumakallet katsoneet, että ei ole tuttu jätkä, mutta ei oikein uskaltaisi mennä turpaankaan lyömään, kun ei voi tietää, että onko nuo juttukaverit sen kavereita ja että montako niitä on, että pärjääkö yksin vai pitäiskö mennä porukalla.

Pahoittelen poikkeamista aiheesta. Oli pakko kertoa juttu, ku tuli mieleen. Mutta Laulakaa ja jutustelkaa missä huvittaa, jos siltä sattuu tuntumaan. Ei se kellekkään kuulu. Näkymätönkin voi olla jollekin hyvin todellinen.

Vierailija
bosoni
Kai se on vain niin harvinaista, että nykyisin se aiheuttaisi lähinnä kiusaantumista tai huvittuneisuutta. Ainakin siitä päätellen, mitä olen seurannut reaktioita julkisissa kulkuvälineissä jonkun alkaessa laulaa. (tosin osaltaan kiusaantuneisuus voi olla seurauta siitä, että laulajat ovat yleensä raskaasti päissään)

Voinemme tästä vetää johtopäätöksen, että entisaikaan oltiin useammin raskaasti päissään.

Vierailija

Laulamisen tyhmyys on suoraan verrannollinen siihen, kenelle laulaa. Jos laulaa lapselle tuutilaulun, jotta se nukkuisi, laulaminen on fiksua. Jos laulaa poliisikuulustelussa kaikki kavereiden ja itse tekemät kepposet, on se TODELLA TYPERÄÄ.

Kansallislaulun laulaminen kännissä tuhansien muiden puusilmien ja kurkuttomien räkärastaiden kanssa Kauppatorilla LORDIN voiton jälkeen on rakentavaa kansallista itsetuntoa.

Suihkussa laulaminen taas kertoo ujoudesta: Ei uskalla runkkia hiljakseen, ku pelekää että loppusonaatti menee falsettiin.

Vierailija

Who controls the British Crown?
Who keeps the metric system down?
We do, we do.
Who keeps Atlantis off the maps?
Who keeps the Martians under wraps?
We do, we do.
Who holds back the electric car?
Who makes Steve Guttenberg a star?
We do, we do.
Who robs cave fish of their sight?
Who rigs every Oscar night?
We do, we do!

Vierailija

Asimovin alkuperäiseen kysymykseen: entisaikaan todella laulettiin paljon, eikä se ollut lainkaan tyhmää. Työ tehtiin porukalla ja se oli ruumiillista ja raskasta. Laulamalla mieliala kohosi ja työ joutui.Joskus laulusta saatiin rytmi työhön. Samaa perua ovat marssilaulut.

Toisekseen musiikkia ei saanut kuulla kuin itse tekemällä. Jos paikkakunnalle tuli joku soittoniekka, häntä keräännyttiin mieluusti kuuntelemaan ja lauluja opettelemaan.

Sata vuotta sitten isoisäni vaelsi veljensä ja serkkunsa kanssa ympäri Eurooppaa jalkapatikassa. Yösijan ja aamueineen he tienasivat laulamalla ja soittamalla kestikievareissa ja majataloissa. Sen ajan interreilausta . Eivät he ammattimuusikoita olleet, taitavia soittajapoikia muuten vain. Kotiin palattuaan perustivat sitten kuin oman, säntillisen kauppapuotinsa, mutta matkapäiväkirja jäi jälkipolville (joita on jo viisi).

Vierailija
risat
Laulamisen tyhmyys on suoraan verrannollinen siihen, kenelle laulaa. Jos laulaa lapselle tuutilaulun, jotta se nukkuisi, laulaminen on fiksua. Jos laulaa poliisikuulustelussa kaikki kavereiden ja itse tekemät kepposet, on se TODELLA TYPERÄÄ.

Repesin! Onhan se tosiaankin tuokin laulamista. Saattaa vaan laulut loppua lyhyeen, jos erehtyy väärässä paikassa laulamaan. Voiko poliisille laulaa vaikkapa örinänä kavereittensa kepposet vai pitääkö vetäistä ihan sellainen perinteinen tangolaulanta elikkäs tangovasikointi?

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Mummo kuskiksi, on kotiutunut ilmeisesti juuri Viinipiiristä.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

No en ole
Tänään on Papan olviretki-ilta.

Noin tsiljoonannen kerran ilmoitan, että lukihäiriöni takia en näe kirjoiusvirheitäni, enkä täällä viitsi oikolukuohjelmaa käyttää tukenani

Vierailija

Yhteislaulu on joka tapauksessa suosittua. Tammerkosken sillalla oli esim. yksi katsotuimpia ohjelmia. Vieläköhän tänä kesänä tulee. Sellaisetkin ihmiset, jotka eivät muuten suin surminkaan uskalla laulaa, laulavat joukon mukana. Karaoke on jo yksilösuoritus ja vaatii yleensä melkoisen promilemäärän. Yhteislauluilta vetää porukkaa ravintoloihin.

Tep
Seuraa 
Viestejä827
Liittynyt16.3.2005

Julkisissa tiloissa laulavat eivät yleensä loista taidoillaan ei ainakaan maistissa. Jotkut kyllä laulavat hyvin, mutta silloin he yrittävät kerätä rahaa laulaen (ja soittaen).
Huonon laulun lisäksi ärsyttää typit jotka kovaan ääneen kailottavat mutkaista elämäntilannettaan puoli tuntia kännykkään.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Tässä tulee uskomani syy laulukulttuurin katoamiseen.

Ennen vertailukohteina olivat muut tavalliset oman kylän ihmiset. Joku opetteli viululla soittamaan pari kappaletta joten kuten, ja heti oli kysyntää häihin ja muihin pippaloihin esiintymään.

Äänitteiden keksiminen muutti kaiken. Yhtäkkiä saattoi kuulla levyltä maailman parhaiden esityksiä. Kyllä siinä vertailussa oma soittelu ja laulelu alkoi aika äkkiä tuntua onnettomalta. Ja vähenihän sen tarve muutenkin kun levyltä sai parempaa tavaraa ulos milloin vain.

Vierailija
iisakka
Tässä tulee uskomani syy laulukulttuurin katoamiseen.

Ennen vertailukohteina olivat muut tavalliset oman kylän ihmiset. Joku opetteli viululla soittamaan pari kappaletta joten kuten, ja heti oli kysyntää häihin ja muihin pippaloihin esiintymään.

Äänitteiden keksiminen muutti kaiken. Yhtäkkiä saattoi kuulla levyltä maailman parhaiden esityksiä. Kyllä siinä vertailussa oma soittelu ja laulelu alkoi aika äkkiä tuntua onnettomalta. Ja vähenihän sen tarve muutenkin kun levyltä sai parempaa tavaraa ulos milloin vain.

No tuossahan se tuli. Gramofoni tappoi laulun. Se sopiikin ajallisesti aika hyvin. Gramofonit yleistyivät 1930-luvun jälkeen ja samoihin aikoihin yhteislaulu kuoli samoihin aikoihin kirjallisuutta tutkimalla.

Tai no, tuo on mielipiteeni. Kun en ole aikalainen en voi tietää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat