Seuraa 
Viestejä568
Liittynyt10.10.2013

Listasin piistä ja neliöjuuri kakksesta kaikki desimaalit. Jos en muka, niin sanokaa mikä puuttuu.

Bernard Shawn: ”Tiede on aina väärässä: se ei koskaan ratkaise ongelmaa luomatta kymmentä lisää.”

Kommentit (9)

Retromake
Seuraa 
Viestejä48
Liittynyt1.12.2017

Keckuli kirjoitti:
Listasin piistä ja neliöjuuri kakksesta kaikki desimaalit. Jos en muka, niin sanokaa mikä puuttuu.

Piin desimaalien numerot kutistuvat kuvassasi siinä määrin, että ns. Feynmanin pistettä, jossa on 6 peräkkäistä yhdeksikköä, ei aivan erota. Siinä kohden desimaalien ulkomuistista luettelijat voivat sanoa : yhdeksän, yhdeksän, yhdeksän, yhdeksän, yhdeksän,  yhdeksän ja  niin edelleen...

Keckuli
Seuraa 
Viestejä568
Liittynyt10.10.2013

Retromake kirjoitti:
Piin desimaalien numerot kutistuvat kuvassasi siinä määrin, että ns. Feynmanin pistettä, jossa on 6 peräkkäistä yhdeksikköä, ei aivan erota. Siinä kohden desimaalien ulkomuistista luettelijat voivat sanoa : yhdeksän, yhdeksän, yhdeksän, yhdeksän, yhdeksän,  yhdeksän ja  niin edelleen...

Tiede lehden keskustelupalsta pienentää tota kuvaa. Mulla on koneellani 6000*6000 pixeliä versio, missä näkyy, kun 32 tuumaisesta 4K-monitorista suurennuslasilla tsiikaa niin yhdessä kohtaa jopa yhdeksän ysiä allekkain.

Bernard Shawn: ”Tiede on aina väärässä: se ei koskaan ratkaise ongelmaa luomatta kymmentä lisää.”

Keckuli
Seuraa 
Viestejä568
Liittynyt10.10.2013

Retromake kirjoitti:
Onhan tuo ihan taidokkaasti laadittua grafiikkaa. Edustaa omanlaistaan tyylilajia jossakin ohjelmoinnin ja taiteen rajamaastossa.

Harrastan algoritmista taidetta: http://www.petke.info/

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5710
Liittynyt26.3.2005

Toivottavasti et pidä kehuani tekokehuna, mutta minä tykkäsin vilpittömästi niistä. Vaikka et sanojesi mukaan kehuista piittaakkaan. Siis älä ota tätäkään liian tosissaan.

Itse olen myös wannabe taiteilija. Mutta perinteisesti pensselillä ja öljymaaleilla. Omaksi (ja muutamien tuttujeni) iloksi.

Runoilen myös. Mutta en perinteisellä tavalla kuten sinä. Ne ovat niin vinksahtaneita, että täydyin tehdä niihin ”selitysoppaankin”. Ne liittyvät pitkälti fysiikkaan, suhteellisuusteoriaan, kosmologiaan, kvanttifysiikkaan jne. Niissä on olevinaan jotain henk koht maailmankäsitystäkin.

Senkun jatkat. Jokin avantgarde-porukka voisi pöllyissään innostua kovinkin. Oletko tällaisia yrittänyt lähestyä? Kirjastotädit näkevät (ehkä) vain hienoja matonkuteita tai ryijymalleja J

Keckuli
Seuraa 
Viestejä568
Liittynyt10.10.2013

Lentotaidoton kirjoitti:
Toivottavasti et pidä kehuani tekokehuna, mutta minä tykkäsin vilpittömästi niistä.

No kiitos :)

Lentotaidoton kirjoitti:

Vaikka et sanojesi mukaan kehuista piittaakkaan. Siis älä ota tätäkään liian tosissaan.

No en. Omasta mielestäni tuolla sivulla on joitakin ihan skeidoja kuvia. Määrä ei korvaa laatua.

Lentotaidoton kirjoitti:

Itse olen myös wannabe taiteilija. Mutta perinteisesti pensselillä ja öljymaaleilla. Omaksi (ja muutamien tuttujeni) iloksi.

Runoilen myös.

Oho! Enpä olisi uskonut. Vaikutat niin tosikolta ja huumorintajuttomalta tiedemieheltä ;) Tuo sinun nimimerkkisikään ei oikein kovin lennokkaalta so. taiteelliselta vaikuta.

Lentotaidoton kirjoitti:

Senkun jatkat. Jokin avantgarde-porukka voisi pöllyissään innostua kovinkin. Oletko tällaisia yrittänyt lähestyä?

Taideharrastukseni on ollut nyt telakalla monta kuukautta. Tuskin pidän enää toista näyttelyä (paitsi viimeisen mielenterveysyhdistys Helmissä ensi vappuaattona). Se oli niin stressaavaa tuon kirjastonäyttelynkin pitäminen. IKEA:n kehykset olivat myöhässä, kirjaston ripustuslangat ja joukut olivat vääriä ja kaikenlaista sählinkiä oli matkan varrella. Mutta enköhän joskus taas jatka paremman tekemisen puutteessa.

Ja siellähän ne ovat kotisivuilla nähtävissä ne kuvat, mitä niistä perinteistä näyttelyä pitämään.

apassi
Seuraa 
Viestejä786
Liittynyt2.12.2011

Komppaan ylläolevia.

Varsinkin tuo numerotaulu on todella upea kaikessa yksinkertaisuudessaan.

Värilliset "veistokset" vähän liian värikkäitä mun makuun.

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5710
Liittynyt26.3.2005

Keckuli: Oho! Enpä olisi uskonut. Vaikutat niin tosikolta ja huumorintajuttomalta tiedemieheltä ;) Tuo sinun nimimerkkisikään ei oikein kovin lennokkaalta so. taiteelliselta vaikuta.

Lentotaidoton on ja ei ”lennokas”. Nimimerkki tuli aikoinaan yli 20 vuotta sitten, kun keskustelimme mustien aukkojen horisontin Kerrin frame draggingistä. ” Roughly speaking, this effect predicts that objects coming close to a rotating mass will be entrained to participate in its rotation, not because of any applied force or torque that can be felt, but rather because of the curvature of spacetime associated with rotating bodies. At close enough distances, all objects – even light itself – must rotate with the black-hole; the region where this holds is called the ergosphere.

Eli tarpeeksi lähellä mustaa aukkoa on PAKKO kiertää mustan aukon kaareutuneen avaruus-ajan mukana. Toisaalta tämä pieni rajoitus tarjoaa myös lähes kuolemattomuutta (suurimmat mustat aukot höyrystyvät vasta noin 10^100 vuodessa).  Olen siis lähes ikuinen.

Toinen pitkäikäisyys: kun (Pluton ohi kiitänyt) New Horizons luotain on muutaman vuoden kuluttua suorittanut lopulliset tehtävänsä, lähetetään luotaimen tietokoneelle muutaman tuhannen maan asukkaan nimet. Olen sillä listalla numero 696. Todennäköinen ”elämä” tällä luotaimella useita miljardeja vuosia.

Tosikolta olen voinut vaikuttaa ehkä siksi, että aina silloin tällöin palstalle eksyy henkilöitä, jotka lähes kansakoulupohjalta lähtevät soitellen sotaan suurella äänellä ja ”tiedeuskovaisia” haukkuen (viimeisin tulokas esim tämä Olli). Olen voimakkaasti puolustanut täällä ns Standarditeoriaa.  Saatoit alussa antaa itsestäsikin tällaisen kapinavaikutelman rautalanganvääntöineen. Jos ei ole totta, pyydän anteeksi (vaikka vannoit että tämän jätkän kanssa et sitten keskustele).

Huumorintajuani en itse arvioi.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat