Seuraa 
Viestejä9488
Liittynyt13.7.2015

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/tama-yhtio-aikoo-lahettaa-katapultilla-...

Kauppalehti kertoo avaruuslingon kehittäjistä. Rahtihinnat tippuvat kymmenesosaansa. Lähteekö tästä avaruuden valloitus käyntiin tosissaan? Ihmiset menkööt rakettikyydillä, mutta kaluston saisi ylös sikahalvalla. Tuleeko onnistumaan?

Kommentit (8)

mdmx
Seuraa 
Viestejä4717
Liittynyt23.11.2009

Ab Surd Oy kirjoitti:
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/tama-yhtio-aikoo-lahettaa-katapultilla-...

Kauppalehti kertoo avaruuslingon kehittäjistä. Rahtihinnat tippuvat kymmenesosaansa. Lähteekö tästä avaruuden valloitus käyntiin tosissaan? Ihmiset menkööt rakettikyydillä, mutta kaluston saisi ylös sikahalvalla. Tuleeko onnistumaan?

En osaa sanoa, ei välttämättä ensimmäinen yrittäjä. Mut toivottavasti, ja hyvä että tän tyyppistä yritetään. Riskibisnestä.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4717
Liittynyt23.11.2009

Eli alus kiihdytetään ympyränmuotoisella magneettiradalla ja sitten irrotetaan raiteista sopivalla kohdalla.

Milläköhän säteellä tota aiotaan pyörittää? En löytänyt ainakaan tosta alkuperäisestä artikkelista.

Irrotushan on haaste, tai pikemminkin kiinnipitäminen tarpeeksi kovalla voimalla ja sen jälkeen tarkka irrotus. Ja tietty eri komponenttien kestävyys, mitä isompi kehä sitä vähempi repii alusta mut tuo taas omat haasteensa.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9488
Liittynyt13.7.2015

Mekaaninen lujuus ja nopeus/tarkkuus varmaan on isoin haaste. Fysiikka on simppeliä ja kontrolli sähköisenä triviaalia. Kannattavuus eli insinöörityön hinta vs markkinan laajuus on avainroolissa. Markkinointi ja myynti on haastavaa kun alaa dominoivat valtiolliset toimijat ja vakiintunut käytäntö. Tekniikka toimiessaan avaa mahdollisuuksia, mutta onko niitä hyödyntäviä asiakkaita tarpeeksi ja riitttävän nopeasti? Avaruudesta bisnestä tekevän muun liiketoiminnan pitäisi kasvaa nopsaan hyödyntääkseen mahdollisuuden.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4717
Liittynyt23.11.2009

Riittävän suurikokoisena tehtävissä kyllä teknisesti, mut liian kallis. Ja mitä pienemmäksi mennään sitä enempi teknisiä haasteita.

Induktanssi, magneetin ytimien mitoitus, ja voimansiirto sieltä.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4717
Liittynyt23.11.2009

Ab Surd Oy kirjoitti:
Mekaaninen lujuus ja nopeus/tarkkuus varmaan on isoin haaste. Fysiikka on simppeliä ja kontrolli sähköisenä triviaalia. Kannattavuus eli insinöörityön hinta vs markkinan laajuus on avainroolissa. Markkinointi ja myynti on haastavaa kun alaa dominoivat valtiolliset toimijat ja vakiintunut käytäntö. Tekniikka toimiessaan avaa mahdollisuuksia, mutta onko niitä hyödyntäviä asiakkaita tarpeeksi ja riitttävän nopeasti? Avaruudesta bisnestä tekevän muun liiketoiminnan pitäisi kasvaa nopsaan hyödyntääkseen mahdollisuuden.

Niin no en mä tohon rahojani sijoittais. Mut niitäkin löytyy kyl kellä on hirveet vuoret ylimäärästä seikkailuhalusta fyrkkaa.

Kiinnostavaa tässä on saavatko tekniikan toimimaan järkevästi (eli käytettävissä olevalla rahalla) vai ei. Pioneerit harvoin rahallisesti skooraa mitenkään isosti. Mut jos PoC toimii niin seuraava tulee ja tekee vähän paremmin.

Eihän sitä tiedä vaikka Elon 'change the world while getting filthy rich ' Musk kiinnostuu.

JPI
Seuraa 
Viestejä25308
Liittynyt5.12.2012

Ihan höpöhöpö juttu. Se pieni osa , mikä aluksen nopeuteen on tuolla systeemillä mahdollista saada, tulee paljon kalliimmaksi kuin vastaava polttoainemäärä nykyisissä raketeissa. Vaikka raketti kuluttaakin tuollaiseen noin 3 machin nopeuteen päästäkseen ehkäpä yli 30% polttoaineestaan (koska kiihtyy alussa hitaasti massansa vuoksi, niin tuo lingottu alus tarvitsisi silti paljon pottoainetta päästäkseen kiertoradalle.

3³+4³+5³=6³

mdmx
Seuraa 
Viestejä4717
Liittynyt23.11.2009

JPI kirjoitti:
Ihan höpöhöpö juttu. Se pieni osa , mikä aluksen nopeuteen on tuolla systeemillä mahdollista saada, tulee paljon kalliimmaksi kuin vastaava polttoainemäärä nykyisissä raketeissa. Vaikka raketti kuluttaakin tuollaiseen noin 3 machin nopeuteen päästäkseen ehkäpä yli 30% polttoaineestaan (koska kiihtyy alussa hitaasti massansa vuoksi, niin tuo lingottu alus tarvitsisi silti paljon pottoainetta päästäkseen kiertoradalle.

Niin no se riippuu paljonko sitä vauhtia on mahdollista saada. Mitä veikkaat?

Sähköllähän se kiihtyy. Lentävät ydinvoimalat on vaikeita. Selkee etu.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4717
Liittynyt23.11.2009

JPI kirjoitti:
Vaikka raketti kuluttaakin tuollaiseen noin 3 machin nopeuteen päästäkseen ehkäpä

Nukkumaan. :)

Yli 4mach lupailevat.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat