Seuraa 
Viestejä65
Liittynyt12.12.2017

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005600843.html

"Suunnitelmissa varaudutaan rakentamaan lisää liikennevaloja suojateiden yhteyteen. "

Eli aika sairasta meininkiä on Helsingin kaupungin liikennesuunitelussa. Lapsikin käsittää, että liikennesuunnittelun tarkoituksena on vähentää ajokaistoja leventämällä bussipysäkkejä ja ratikkapysäkkejä. Tuorein esimerkki on Etelä-Haagassa, jossa yksi kaista poistettiin yksityisautoilijoiden käytöstä, kun bussipysäin koroketta levennettiin. Aamuisin todella ruuhkaista, samoin iltapäivällä. SAASTEITA TULEE !

Samaan aikaan Ranskassa on tehty jo toimenpiteitä saasteien vähentämiseksi ottamalla liikennevaloja pois käytöstä.
Kun liikennevaloja poistetaan, pysähtely turhaan vähenee, liikenne jouhevoituu ja saasteet vähenevät. Samalla jalankulkijat ja autoilijat muuttuvat varovaisemmiksi. Onnettomuudet vähenee.

Helsingin Sanomat ei halua kirjoittaa asiasta artikkelia. Olen soittanut toimitukseen, mutta turhaan.
Edes kommentteihin ei pääse Helsinginsanomiin Pariisin kokeilusta linkit.

https://yle.fi/uutiset/3-9996449

"Pariisissa peitettiin liikennevaloja hupuilla – tavoitteena vähentää onnettomuuksia
Pariisissa uskotaan, että liikennevalojen poistaminen lisää pienempien risteyksien turvallisuutta ja vähentää myös ilmansaasteita. Tulevaisuuden kaupunki saattaa olla täysin liikennevaloton."

HS sensuuri on jotakin aivan käsittämätöntä. Liikenteen saastuttamista koskevat asialliset linkit eivät keskustelussa näe päivänvaloa.

Häpeä HS.

Kommentit (3)

Käyttäjä5638
Seuraa 
Viestejä65
Liittynyt12.12.2017

Helsingin kaupungin liikennesuunnitteluviraston ovat vallanneet vihervasemmiston tyylisesti ajattelevat ihmiset.
On päivän selvää, että jos liikennevaloihin pysähdytään jatkuvasti (vaikkei tulisi edes sivusta ketään), niin pienhiukaset lisääntyvät. Jatkuvaa kiihdyttämistä ja jarruttamista.

Taksikuskit sen parhaiten tietävät kertoa.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5716
Liittynyt23.11.2009

Joo kyllä kaupunki autoilussa suuri ongelma on nimenomaan se kun jarrua painettaessa se hankittu liike-energia muutetaan lämmöksi ja haihdutetaan taivaan tuuliin. Vain jotta voidaan 10sekunnin päästä kiihdyttää uudelleen.

Liikennevaloihin tarvittaisiin vähän enemmän älyä, jolla pyritään nykyistä agressiivisemmin maksimoimaan pääväylien liikenteen sujuvuus eri kellonaikoina, sen mukaan miten liikennevirrat kulkee. Parempi että ne pari autoa odottaa nykyistä kauemmin sivukadulla, kuin että koko letka pumppaa.

Tai vaihtoehtoisesti valojen pitäisi kytkeytyä toimintaan vain kun on ruuhkaa kahdesta suunnasta samaan risteykseen, muulloin keltainen vilkku.

Tätä on helppo vastustaa sanomalla et se on liian vaikeeta ja tulee kolareita. Ihmisten aliarvioimista, kyl tienkäyttäjät oppii nopeasti uusille tavoille.

Sit jalankulkijat vs. autoilijat ja käyttäytyminen suojatiellä.

Jotkut kävelee eteen vaikka ei tule kuin pari autoa. Jotkut antaa autojen mennä ensin.

Jälkimmäinen ehkä hokaa et se oma pysähtyminen ja kiihdyttäminen uudelleen kävelyvauhtiin ei saastuta niin paljoa.

Sit on niitä autoilijoita joiden nyt vaan on pakko pysähtyä ja pysäyttää perässä tulevat 10 autoa, vaikka jalankulkija ilmaisee että päästää autot ensin.

Toisaalta yksityisautoilun rajoittaminen ydinkeskustoissa on ihan varteenotettava vaihtoehto sekin.

Mut jos valosuunnittelussa mennään jalankulkijoiden ehdoilla, mutta kuitenkin sallitaan yksityisautoilu, on toi ehkä se saastuttavin tapa järjestää asia.

nimmarix
Seuraa 
Viestejä612
Liittynyt2.12.2017

Ranskassa on liikenneympyröitä lähes saman verran kuin risteyksiäkin, myös pienillä maanteillä, joissa on yleensä 70 km/h nopeusrajoitus.

Liikenneympyröitä on muutaman sadan metrin välein ja kun joutuu esimerkiksi yli 3000 kg painavalla matkailuautolla kiihdyttämään siitä syystä ranskan läpi ajaessa ainakin 500 kertaa takaisin 70 km/h nopeuteen, vähentää se päästöjä?

Pariisin keskusta on erittäin ruuhkainen, eikä sielläkään liikennevalottomuus toimisi, vaikka tuskin se liikennekaaos voisi enää pahentua.

Keskustan ulkopuolella on joka risteyksessä liikenneympyrä, muutama tunti voi mennä, että löytää labyrintistä ulos.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat