Seuraa 
Viestejä568
Liittynyt10.10.2013

Havaitsen joka päivä, kuinka Aurinko kiertää minua. Tämä ei ole filosofiaa, vaan puhdasta empiiristä kovaa luonnontiedettä. Nyt joku voisi sanoa, että yhtälöistä saadaan helpommat, kun aseteaan Aurinko origoon. Mutta origo voidaan asettaa minne halutaan.

Bernard Shawn: ”Tiede on aina väärässä: se ei koskaan ratkaise ongelmaa luomatta kymmentä lisää.”

Sivut

Kommentit (64)

Keckuli
Seuraa 
Viestejä568
Liittynyt10.10.2013

Major_Overhaul kirjoitti:
Pyritkö uudeksi Savoriseksi ?

Kunhan vähän pelleilen ja pistän vähän kaikenepäilevää  tieteenfilosofiaa peliin. Ei tarvitse ottaa niin vakavasti.

Bernard Shawn: ”Tiede on aina väärässä: se ei koskaan ratkaise ongelmaa luomatta kymmentä lisää.”

jussipussi
Seuraa 
Viestejä41750
Liittynyt6.12.2009

Keckuli kirjoitti:
Havaitsen joka päivä, kuinka Aurinko kiertää minua. Tämä ei ole filosofiaa, vaan puhdasta empiiristä kovaa luonnontiedettä. Nyt joku voisi sanoa, että yhtälöistä saadaan helpommat, kun aseteaan Aurinko origoon. Mutta origo voidaan asettaa minne halutaan.
Kyllä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30429
Liittynyt16.3.2005

Keckuli kirjoitti:

Luonnollisesti voidaan. Koordinaatistosta toiseen voidaan siirtyä koordinaatistomuunnoksilla. Esimerkiksi tähtikarttaohjelmat muuttavat tähtien ekvatoriaaliset koordinaatit tietyllä paikalla Maan pinnalla tiettyyn aikaan olevan havaitsijoiden koordinaatistoihin, että ne voivat kertoa käyttäjälle mistä kohde löytyy.

Maan mukaan liikkuva koordinaatisto ei kuitenkaan ole inertiaalinen, joka pitää huomioida joissain laskuissa.

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5705
Liittynyt26.3.2005

Keckuli kirjoitti:

Oikeampi origo olisi tietysti sinun ja auringon yhteinen painopiste. Taitaisi olla aika lähellä Auringon keskipistettä. Solipsismi ei ole oikein hedelmällinen tiedonhankintamenetelmä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Solipsismi

Keckuli
Seuraa 
Viestejä568
Liittynyt10.10.2013

Lentotaidoton kirjoitti:
Keckuli kirjoitti:

Oikeampi origo olisi tietysti sinun ja auringon yhteinen painopiste. Taitaisi olla aika lähellä Auringon keskipistettä.

Ei olisi ja ei varsinkaan "tietysti". Et tajunnut koko pointtia joten ole hiljaa.

Keckuli
Seuraa 
Viestejä568
Liittynyt10.10.2013

Keckuli kirjoitti:

Havaitsen joka päivä, kuinka Aurinko kiertää minua. 

Lentotaidoton kirjoitti:

Oikeampi origo olisi tietysti sinun ja auringon yhteinen painopiste. Taitaisi olla aika lähellä Auringon keskipistettä.

Siis: omin silmin havaitsen joka päivä kuinka Aurinko kiertää minua. Vuosituhansien ajan havaittiin niin, tosin puhuttiin Auringon kiertämisestä Maapallon ympäri. Tämän asian havaitsemiseen ei tarvita kaukoputkea eikä tähän havaintoon tarvitse sotkea painovoimateoriaa. Aurinko nousee idästä ja laskee länteen. Neutroni ja Jussipussi käsittivät käsittääkseni mitä tarkoitin, mutta sinä et eikä Major_Overhaul.

Cosmological parameters
Seuraa 
Viestejä9
Liittynyt28.2.2018

Elämän voi tehdä hankalaksi tai helpoksi koordinaatiston valinnalla. Väärä valinta voi johtaa ikävään matematiikkaan. Itse ainakin olen työnvälttelijä.

Tehdään ajatuskoe.

Kiinnitä koordinaatisto auringon akseliin ja auringon ja maan keskipisteeseen aluksi. Pyöräytä sitten aurinkoa ja seuraa yksittäistä valonsädettä maahan. Osuuko säde 8 min kuluttua maan akselin kohdalle?

Jatkan vielä. Pyöräytä sitten maata molempiin suuntiin. Osuuko säde nyt tai edelleen maan akselin kohdalle?

Keckuli
Seuraa 
Viestejä568
Liittynyt10.10.2013

Cosmological parameters kirjoitti:
Elämän voi tehdä hankalaksi tai helpoksi koordinaatiston valinnalla. Väärä valinta voi johtaa ikävään matematiikkaan. Itse ainakin olen työnvälttelijä.

Tehdään ajatuskoe.

Kiinnitä koordinaatisto auringon akseliin ja auringon ja maan keskipisteeseen aluksi. Pyöräytä sitten aurinkoa ja seuraa yksittäistä valonsädettä maahan. Osuuko säde 8 min kuluttua maan akselin kohdalle?

Jatkan vielä. Pyöräytä sitten maata molempiin suuntiin. Osuuko säde nyt tai edelleen maan akselin kohdalle?

En tiedä. Oletko muuten koskaan kuullut planetaarioista? Ja käynyt sellaisessa? Varmaankin? Olet myös varmaankin pannnut merkille, kuinka koko tähtitaivas, planeetat (oikeilla radoillaan), Kuu ja Aurinko saadaan nätisti liikkumaan oikealla tavalla katsojan silmien ympäri. Jos maakeskeisestä mallista oltaisiin pidetty kiinni, niin kyllä nuokin kaavat ja algoritmit oltaisiin ennemmin tai myöhemmin löydetty viimeistään siinä vaiheessa kun tekoäly osaa muodostaa kaavoja laajasta havaintoaineistosta.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä41750
Liittynyt6.12.2009

Keckuli kirjoitti:
Major_Overhaul kirjoitti:
Pyritkö uudeksi Savoriseksi ?

Kunhan vähän pelleilen ja pistän vähän kaikenepäilevää  tieteenfilosofiaa peliin. Ei tarvitse ottaa niin vakavasti.

Ihan oikeinhan sinä argumentoit.  Pääsee puuhun perse edelläkin se on vain hankalampaa.

offmind
Seuraa 
Viestejä16186
Liittynyt19.8.2008

Keckuli kirjoitti:
Cosmological parameters kirjoitti:

Tehdään ajatuskoe.

En tiedä. Oletko muuten koskaan kuullut planetaarioista? Ja käynyt sellaisessa? Varmaankin? Olet myös varmaankin pannnut merkille, kuinka koko tähtitaivas, planeetat (oikeilla radoillaan), Kuu ja Aurinko saadaan nätisti liikkumaan oikealla tavalla katsojan silmien ympäri. Jos maakeskeisestä mallista oltaisiin pidetty kiinni, niin kyllä nuokin kaavat ja algoritmit oltaisiin ennemmin tai myöhemmin löydetty viimeistään siinä vaiheessa kun tekoäly osaa muodostaa kaavoja laajasta havaintoaineistosta.

Kuten vaikka niistä havainnoista mitä avaruusluotaimien avulla on tehty? Kiertääkö Aurinko myös Marsia samalla kun se kiertää Maata, vai olisiko tekoälykin väistämättä päätynyt Aurinko- tai siis massakeskipistemalliin.

Ennen avaruusaikaa viimeinen niitti maakeskeiselle mallille olivat parallaksin mittaukset kaukaisista tähdistä. Niitäkään havaintoja tekoäly ei olisi voinut ratkaista maakeskeisyydessä pysyen.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Tokkura
Seuraa 
Viestejä3760
Liittynyt16.1.2016

Keckuli kirjoitti:

Ootko edelleen huomannut, että Kuu seruraa JUURI SINUN LIIKKEITÄSI taivaaltaan?
kun juokset, niin kuu menee tasan samaa tahtia puiden takna!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30429
Liittynyt16.3.2005

offmind kirjoitti:
Kuten vaikka niistä havainnoista mitä avaruusluotaimien avulla on tehty? Kiertääkö Aurinko myös Marsia samalla kun se kiertää Maata, vai olisiko tekoälykin väistämättä päätynyt Aurinko- tai siis massakeskipistemalliin.

Kiertää. Voit kiinnittää koordinaatiston mihin tahansa planeettaan tai kuuhun ja Aurinko ja muut taivaankappaleet kiertävät sitä (paitsi vuorovesilukittuneet tapaukset). Olet kai nähnyt planeettojen ratoja maakeskeisessä koordinaatistossa. Niitä mitä lie sykloidejä.

Lainaus:
Ennen avaruusaikaa viimeinen niitti maakeskeiselle mallille olivat parallaksin mittaukset kaukaisista tähdistä. Niitäkään havaintoja tekoäly ei olisi voinut ratkaista maakeskeisyydessä pysyen.

Joo, itsestäänselvästi jossain vaiheessa olisi tajuttu käyttää painopistekoordinaatistoa, jossa liikeyhtälöjen ratkaisut ovat tolkullisia. Se on ihan perusmekaniikkaa, joka oikeastaan käynnisti klassisen fysiikan. Ilman klassista fysiikkaa ei olisi tekoälyä ja tietokoneita. Mutta jos haluaa saivarrella, niin kaikki luonnonilmiöt voi mallintaa maakeskeisessä koordinaatostossa. Kiintotähdetkin kiertävät silloin maata jotain outoa sykloidirataa pitkin.

Keckuli
Seuraa 
Viestejä568
Liittynyt10.10.2013

offmind kirjoitti:

Kuten vaikka niistä havainnoista mitä avaruusluotaimien avulla on tehty?

Ei olisi tuottanut tekoälylle ongelmaa.

offmind kirjoitti:

Kiertääkö Aurinko myös Marsia samalla kun se kiertää Maata,

Ei. Tekoäly ei olisi ottanut kantaa siihen mikä kiertää mitäkin "todellisuudessa". Se olisi vain luonnut oikeat kaavat ja algoritmit havaittujen tähtitaivaan ilmiöiden mallintamiseen missä tahansa avaruuden pisteessä.

offmind kirjoitti:

vai olisiko tekoälykin väistämättä päätynyt Aurinko- tai siis massakeskipistemalliin.

Se ei olisi välttämättä olisi osannut ottaa siihen kantaa. Se olisi tuottanut vain kaavat ja algoritmit, joiden avulla voin tarkkailla tähtitaivaan ilmiöitä, joissa koko tähtitaivas kiertää näyttää kiertävän minua.

offmind kirjoitti:

Tietokoneisiin asennettavissa olanetaario-ohjelmilla pääsee matkustamaan jopa tähtien välisessä avaruudessa, eikä niille tuota mitään ongelmaa parallaksit.

http://stellarium.org/fi/

Keckuli
Seuraa 
Viestejä568
Liittynyt10.10.2013

Tokkura kirjoitti:
Keckuli kirjoitti:

Ootko edelleen huomannut, että Kuu seruraa JUURI SINUN LIIKKEITÄSI taivaaltaan?
kun juokset, niin kuu menee tasan samaa tahtia puiden takana!

Joo, mitä sitten? Luuletko etteivät planetaario-ohjelmat osaa mallintaa tuota ilmiötä?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat