Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt21.3.2018

Sain eilen niin hyvin apuja täältä että päätin kokeilla uudestaan, oon jumissa tällaisessa tehtävässä kun:
Aamuisin huoltoaseman asiakkaista 72% tilaa kahvin ja 42% sämpylän. Asiakkaista 32% tilaa sekä kahvin että sämpylän. Millä todennäköisyydellä satunnaisesti valittu asiakas tilaa kahvin TAI sämpylän?

Itse kokeilin 72+42+32= 146, eli 72+42=114 114/146= 0,78, mutta oikea vastaus on 0,82.

Kommentit (15)

wisti
Seuraa 
Viestejä12242
Liittynyt12.2.2013

Käyttäjä6684 kirjoitti:
Sain eilen niin hyvin apuja täältä että päätin kokeilla uudestaan, oon jumissa tällaisessa tehtävässä kun:
Aamuisin huoltoaseman asiakkaista 72% tilaa kahvin ja 42% sämpylän. Asiakkaista 32% tilaa sekä kahvin että sämpylän. Millä todennäköisyydellä satunnaisesti valittu asiakas tilaa kahvin TAI sämpylän?

Itse kokeilin 72+42+32= 146, eli 72+42=114 114/146= 0,78, mutta oikea vastaus on 0,82.

Kyllä sinun pitäisi välillä laskea itsekin, eikä meillä tehtäviäsi laskettaa. Tämä ihan kaikessa ystävyydessä.

MooM
Seuraa 
Viestejä6291
Liittynyt29.6.2012

Selitä meille, miten päädyit tuohon laskutapaasi. "kokeilin" ei ole yleensä kovin kestävän kehityksen mukainen vaihtoehto. Sitten jos joku viitsii, voi vähän ohjata ajatusta.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Johan se laski, ja vieläpä päin vittua. Eli ei taida paljoa laskeminen auttaa.

Huhhuh mitä urpoja.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

MooM kirjoitti:
Selitä meille, miten päädyit tuohon laskutapaasi. "kokeilin" ei ole yleensä kovin kestävän kehityksen mukainen vaihtoehto. Sitten jos joku viitsii, voi vähän ohjata ajatusta.

Siinäkin oikea idiootti. Kyseinen henkilö "kokeili" ja sai tulokseksi ettei kokeilu tuottanut tulosta. Missä on otsonikato ja avohakkuut?

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

Käyttäjä6684
Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt21.3.2018

Merlin kirjoitti:
MooM kirjoitti:

Siinäkin oikea idiootti. Kyseinen henkilö "kokeili" ja sai tulokseksi ettei kokeilu tuottanut tulosta. Missä on otsonikato ja avohakkuut?

Kiitos!

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Käyttäjä6684 kirjoitti:
No olittepa ilkeitä. Jos ei ole mitään hyvää vastausta niin jättäkää kommentoimatta. Kenenkään ei ole pakko auttaa.

Vinkki: On olemassa mukavia lääkäreitä ja päteviä lääkäreitä. Sitten on olemassa mukavia sekä päteviä lääkäreitä, mutta heitä on tiukasti vähemmän kuin mukavia TAI päteviä lääkäreitä. Joten kannattaa valita pätevä lääkäri.

wisti
Seuraa 
Viestejä12242
Liittynyt12.2.2013

Käyttäjä6684 kirjoitti:
No olittepa ilkeitä. Jos ei ole mitään hyvää vastausta niin jättäkää kommentoimatta. Kenenkään ei ole pakko auttaa.

Piirrä suorakulmio. Se edustaa kaikkia ostajia, joita on sata kappaletta. Sovita siihen annetut luvut. Laitat siis 72 kahvinjuojaa. Nyt sinulla on 28, jotka eivät osta kahvia. Laita siihen 32 kahvi ja sämpylämiestä. Eiköhän se tuosta pitäisi näkyä.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Käyttäjä6684 kirjoitti:
Merlin kirjoitti:
MooM kirjoitti:

Kiitos!

Kiitos mistä? Siitäkö että olin ilkeä jollekin? Vittu mikä pahvi. Ei tällä ole mitään tekemistä sinun kanssa. Kyse on täysin hyödyttömistä ihmisistä jotka saarnaavat siitä mitä itse tekevät. Tälläkin kertaa abduktiivisen päättelyn muodossa.

Käyttäjä6684
Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt21.3.2018

wisti kirjoitti:
Käyttäjä6684 kirjoitti:

Piirrä suorakulmio. Se edustaa kaikkia ostajia, joita on sata kappaletta. Sovita siihen annetut luvut. Laitat siis 72 kahvinjuojaa. Nyt sinulla on 28, jotka eivät osta kahvia. Laita siihen 32 kahvi ja sämpylämiestä. Eiköhän se tuosta pitäisi näkyä.

Kiitos sinulle!!

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

wisti kirjoitti:
Käyttäjä6684 kirjoitti:

*facepalm*

wisti
Seuraa 
Viestejä12242
Liittynyt12.2.2013

Siis 72 kahvinjuojaa lisättynä 42 sämpylämiestä. Nyt kuitenkin molempia nauttivt tulevat kahteen kertaan. Otetaan 32 kertaalleen pois ja saadaan 82. Tämä tai edustaa tapausta ’tai molempia’. Jos kyse oli ’vain toista’ on tulos 50.
Alkuperäinen ohjeeni paljastaa, ettei pitkä koulutukseni riittänyt yläasteen tehtävään.

Käyttäjä6684
Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt21.3.2018

wisti kirjoitti:
Siis 72 kahvinjuojaa lisättynä 42 sämpylämiestä. Nyt kuitenkin molempia nauttivt tulevat kahteen kertaan. Otetaan 32 kertaalleen pois ja saadaan 82. Tämä tai edustaa tapausta ’tai molempia’. Jos kyse oli ’vain toista’ on tulos 50.
Alkuperäinen ohjeeni paljastaa, ettei pitkä koulutukseni riittänyt yläasteen tehtävään.

Juu nyt kun tuon ratkaisun sai selville niin oikein hävettää. Mulle käy usein niin että alan miettimään näitä todella vaikean kautta milloin siitä ei tule yhtään mitään. 

käyttäjä-7929
Seuraa 
Viestejä234
Liittynyt22.3.2015

Käyttäjä6684 kirjoitti:

P(k) = 0,72 ja P(s) = 0,42. P(s &  k ) = 0,32. P(s U k) = P(s) + P(k) - P(s&k) = 0,72 + 0,42 - 0,32 = 0,82.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat