Sivut

Kommentit (197)

Vierailija

Suuri yhtenäinen tupa intekroidulla keittiö-, ja ruokailutilalla on hyvä. Siinä saa pienistä neliöistä kivasti avaruutta ja keittlöstä samalla seurustelutilan. Joku kymmenen neliön parvi myös hyvä juttu. Siellä nukkuu helposti paljonkin porukkaa jos sattuu vieraita.
Parvi ja korkee olohuone tuo avaruutta, mut ikkunoita ei tartte suunitella niin että ne on kemälle levällään. On mahdollista tehdä vslosaa pienemmilläkin ja mitetityillä sijoituksilla.

Vierailija

Major_Breakthrough kirjoitti:
Käyttäjä kyrsä kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Kuusamon hirsitaloja, kumpi pohjaratkaisu on enemmän sinun makuusi?

Nuuna 87s

Onkamo 90s

Molemmat..ilmeisesti Nuunaa myydään enemmän.

Tehdään liian isoja ikkunoita nykyään. En mä ainakaan haluais missään näyteikkunassa asua vaikka riittävästi valoa tuokin avaruutta.

Noi on kuumuusloukkoja kesällä.

Toinen mistä en tykkää on noi korkeet terassin katot. Niistä ei oo käytännössä mitään suojaa sateelle, lumelle eikä auringolle.

Terassi pitää olla tilava ja siinä tulee olla pitkät räystäät ettei tartte lumia lakasta ja voi kesälläkin sadepäivänä mukavasti istua eikä suojata kalusteita.
Terassin tulee myös varjostaa siltä suunnalta mistä aurinko tuo kuumuutta.

Uskokaa mua, meil on kuuma ja talos noin 150 neliöö aurinkokatettua tilaa. Ne on halpoja oleskelu-, ja harrasteneliöitä.

Site jos haluaa aringossa istuskella niin voi laittaa säänkestävät tuolit pihamaalle.

Juuri näin...tällaista olen suunnittelemassa asiakkaalle Oulujoen varteen juuri nyt !

Hyvä homma.

Kun suunittelin taloa tänne niin katoin ilmansuunnat ja tien sijainnin. Päivän kuumin aurinko on pahin ja siltä pitää täällä suojautua. Talossa on pitkät räystäät ja paljon aurinkokatettua tilaa. Värivalinnat on tehty vähän lämpöä imeviksi. Katolla on suuret tuuletusluukut ritilällä ja foliosuojaus. Ikkunat on korkeet mutta niidenpinta-alaa on rajattu puulla. Korkeet ikkunat ja ovet 2.5m ilmanvaihdon varmistamiseksi.

Kuumimmalla seinällä on vain vähän pieniä ikkunoita joista kaksi aukee kylpyhuoneisiin. Auringonpaiste siis kuivattaa kylppärit.

Mut tää ei oo suomi ja pitää rakentaa eri tavalla. Ihan onnistunu lopputulos. Yön viileus säilyy pitkälle ja päivällä on n. 5 astetta sisällä viileämpää kuin ulkona ilman ilmastointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6787

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Olen melko vaatimaton, mulle riittäis Nuuna 37

Minkä hintainen se on, pelkkä paketti?

Oletko ostamassa ?

Unelmissani.

Viitisen vuotta sitten harkitsin tosissani, mutta arvioin että vaatisi muutaman sataa tonnia, kaiken kaikkiaan… Ainakin minulle! Ei tuo siis mikään helppo ja halpa ratkaisu olisi, nykytilanteessa.

Olen haaveillut vapammasta liikkumisesta asumisen suhteen. Katellut jopa matkailuautoja, mutta ne vasta arvokkaita on.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6787

Käyttäjä4499 kirjoitti:

Nuuna 87s

Onkamo 90s

Tehdään liian isoja ikkunoita nykyään. En mä ainakaan haluais missään näyteikkunassa asua vaikka riittävästi valoa tuokin avaruutta.

Siinä on tietty meri-/järvimaisema. Joten mitä väliä, jos lokit näkee? (Lasi suojaa hyökkäyksiltä, jos ne luulee että sinusta roikkuu makkara…)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6787

Niin, ja on se jäähdytyskin varmaan kallista… Tuskin onnistuu vain kattoluukkujen avulla, vaikka sellaiset olisikin. Pitäisi olla ilmastointilaite. Mitä maksaisi 40 neliömetrin hirsitalon lämpötilan säätely ympäri vuoden, Etelä-Suomessa? Toisaalta talvea ajatellen, kiinnostaisi pellettilämmitys.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6787

Käyttäjä4499 kirjoitti:

Nuuna 87s

Onkamo 90s

Toinen mistä en tykkää on noi korkeet terassin katot. Niistä ei oo käytännössä mitään suojaa sateelle, lumelle eikä auringolle.

Terassi pitää olla tilava ja siinä tulee olla pitkät räystäät ettei tartte lumia lakasta ja voi kesälläkin sadepäivänä mukavasti istua eikä suojata kalusteita.

Uskokaa mua, meil on kuuma ja talos noin 150 neliöö aurinkokatettua tilaa. Ne on halpoja oleskelu-, ja harrasteneliöitä.

Site jos haluaa aringossa istuskella niin voi laittaa säänkestävät tuolit pihamaalle.

Niin siinä onkin aika monta seikkaa, kun pitää ottaa huomioon talon sijainnissa... maisema yksin ei välttämättä ratkaise suuntaa, ilman lisäkustannuksia.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6787

Se taitaakin olla lähinnä ikkunoita kompensoimaan... Terassilla pitäisi olla vielä iso aurinkovarjo, jota voi pitää auki vain kun viettää aikaa terassilla päiväsaikaan.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6787

Suuri yhtenäinen tupa intekroidulla keittiö-, ja ruokailutilalla on hyvä. Siinä saa pienistä neliöistä kivasti avaruutta ja keittlöstä samalla seurustelutilan. Joku kymmenen neliön parvi myös hyvä juttu. Siellä nukkuu helposti paljonkin porukkaa jos sattuu vieraita.
Parvi ja korkee olohuone tuo avaruutta, mut ikkunoita ei tartte suunitella niin että ne on kemälle levällään. On mahdollista tehdä vslosaa pienemmilläkin ja mitetityillä sijoituksilla.

Samaa mieltä.

Arvostan runsasta luonnonvaloa, mutta voihan ikkunat suunnitella talon sijainnin mukaan.

Vierailija

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:

Nuuna 87s

Onkamo 90s

Siinä on tietty meri-/järvimaisema. Joten mitä väliä, jos lokit näkee? (Lasi suojaa hyökkäyksiltä, jos ne luulee että sinusta roikkuu makkara…)

Toi oli henkilökohtanen mielipide ja fiilis. En pitäisi suurista ikkunoista edes merelle kuin korkeintaan ateljeessa.

Mun mielestä ikkunat pitää olla niin että ne voi tarpeen vaatiessa peittää esim. vanerilla. Rivakampi myrsky rikkoo ikkunat ja mökki lentää taivaan tuuliin.

Ja saattaa siellä järvellä tai merellä veneilijöitä liikkua. Ei oo kiva vetää verhoja eteen ku emännän kanssa vähän soffassa istutaan toistemme haarassa.

Isot ikkunat tuo minulle suojattomuuden tunnetta.

Vierailija

Käyttäjä4499 kirjoitti:

Niin, ja on se jäähdytyskin varmaan kallista… Tuskin onnistuu vain kattoluukkujen avulla, vaikka sellaiset olisikin. Pitäisi olla ilmastointilaite. Mitä maksaisi 40 neliömetrin hirsitalon lämpötilan säätely ympäri vuoden, Etelä-Suomessa? Toisaalta talvea ajatellen, kiinnostaisi pellettilämmitys.

Jos on yhtenäistä tilaa niin tohon riitäis jäähdyttämiseen n. 18.000btun ilmalämpöpumppu suomessa kun ei kesälläkään tartte pudottaa muutamaa astetta enenpää. Talvella se sitten toimii tlisin päin, mutta vaatii jobkun muun lämmityksen lisäksi.

Riippu toki huonekorkeudesta ja siitä mitkä lämpötilat sinne parvelle haluaa.

Vierailija

Käyttäjä4499 kirjoitti:

Se taitaakin olla lähinnä ikkunoita kompensoimaan... Terassilla pitäisi olla vielä iso aurinkovarjo, jota voi pitää auki vain kun viettää aikaa terassilla päiväsaikaan.

Luultavasti juuri sitä on ajateltu.
Ite olisin tehnyt toisin.
Olisin jakannut ton korkeen ikkunan yläikkunoihin ja alaikkunoihin. Pienet yläikkunat korkealla ja isommat ikkunat alhaalla. Yläikkunat narulla tai veivillä avattaviksi ja sekä niin että suringon voi halutessaan sulkea esim kaihtimilla.

Terassin katto taas olisi matalammalla ja alaikkunat sen suojassa. Myös katon muoto ja tetassin muoto käytännöllisempi.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6787

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:

Nuuna 87s

Onkamo 90s

Toi oli henkilökohtanen mielipide ja fiilis. En pitäisi suurista ikkunoista edes merelle kuin korkeintaan ateljeessa.

Mun mielestä ikkunat pitää olla niin että ne voi tarpeen vaatiessa peittää esim. vanerilla. Rivakampi myrsky rikkoo ikkunat ja mökki lentää taivaan tuuliin.

Ja saattaa siellä järvellä tai merellä veneilijöitä liikkua. Ei oo kiva vetää verhoja eteen ku emännän kanssa vähän soffassa istutaan toistemme haarassa.

Mun koti vois olla keittiön ja ateljeen yhdistelmä.... Olisi myös kaukoputki, jolla voisin välillä bongata lintuja (tai veneilijöitä). Tykkään siitä, että voin välillä tarkkailla maisemassa pieniä muutoksia. Tai ihan vain haaveilla.

Mulla oli tapana käydä aamuisin jääkaapilla tissit paljaana, samalla kun näin ylimmän kerroksen maiseman. Nyt se ei enää onnistu, kun viereen on rakennettu tuplasti korkeampi talo. Taidan olla toinen ääripää suomalaiselle ilmiölle, jossa suojana on tuplaverhot ja kolme pensasriviä, vähintään... Koitan pitää kotini sellaisena, että ei haittaisi vaikka yhtäkkiä tulisi kuvausryhmä - aika tylsänä siis. Sälekaihtimet pidän kyllä kiinni pimeään aikaan. Ei tässä mitään hienoa sisustusta ole maailmalle näytettävänä, eikä toisaalta tunnu kodikkaalta katella öistä kaupunkia, joten silloin suojaudun.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6787

Käyttäjä4499 kirjoitti:

Luultavasti juuri sitä on ajateltu.
Ite olisin tehnyt toisin.
Olisin jakannut ton korkeen ikkunan yläikkunoihin ja alaikkunoihin. Pienet yläikkunat korkealla ja isommat ikkunat alhaalla. Yläikkunat narulla tai veivillä avattaviksi ja sekä niin että suringon voi halutessaan sulkea esim kaihtimilla.

Terassin katto taas olisi matalammalla ja alaikkunat sen suojassa. Myös katon muoto ja tetassin muoto käytännöllisempi.

Hyviä ideoita!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä50544

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:

Nuuna 87s

Onkamo 90s

Niin siinä onkin aika monta seikkaa, kun pitää ottaa huomioon talon sijainnissa... maisema yksin ei välttämättä ratkaise suuntaa, ilman lisäkustannuksia.

Totta.

"Korhonen kertoo asuvansa sillan alla jätesäkissä, koska on "ihmisroska"."

https://yle.fi/uutiset/3-10410351 

Vierailija

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:

Nuuna 87s

Onkamo 90s

Mun koti vois olla keittiön ja ateljeen yhdistelmä.... Olisi myös kaukoputki, jolla voisin välillä bongata lintuja (tai veneilijöitä). Tykkään siitä, että voin välillä tarkkailla maisemassa pieniä muutoksia. Tai ihan vain haaveilla.

Mulla oli tapana käydä aamuisin jääkaapilla tissit paljaana, samalla kun näin ylimmän kerroksen maiseman. Nyt se ei enää onnistu, kun viereen on rakennettu tuplasti korkeampi talo. Taidan olla toinen ääripää suomalaiselle ilmiölle, jossa suojana on tuplaverhot ja kolme pensasriviä, vähintään... Koitan pitää kotini sellaisena, että ei haittaisi vaikka yhtäkkiä tulisi kuvausryhmä - aika tylsänä siis. Sälekaihtimet pidän kyllä kiinni pimeään aikaan. Ei tässä mitään hienoa sisustusta ole maailmalle näytettävänä, eikä toisaalta tunnu kodikkaalta katella öistä kaupunkia, joten silloin suojaudun.

Siis ei meilläkään mitään ihmeellistä ole. Suomen mittapuun mukaan jopa alkeellista ja kalkkinen vesi pilaa pinnat, hanat ja posliinit. Omassa suihkussakin olen lopulta tyytynyt vesiletkuun. Se on ainoo mikä ei tukkeudu.

Mun mielestä terassilla pitää olla suojaa mut samalla näkyvyyttä. Eli ei lährllä mitään mikä peittää liikaa ja näkymä portille, tielle, järvelle jne pitää olla, mut samalla puita ja pensaita lähistöllä et tekee ympäristöstä vaihtelevamman.

Terassi on sellanen tarkkaulupaikka missä voi yksin istua ja kattella maailman menoa tai sitten seurustelupaikka.

Täällä meillä nimittäin seurustellaannpaljon ulkotiloissa. Syödään ja kokataankin yhdessä niin.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6264

Käyttäjä4499 kirjoitti:

Nuuna 87s

Onkamo 90s.

Onkamon tupakeittiö miellyttää enempi mut muilta osin Nuuna, ainakin jos puhutaan loma-asunnosta ja on vesistö/tunturi/tms näköala mihin terassin suuntaa. Onhan toi ikkunallinen pääty upeen näkönen ulkoapäinkin.

Viuhka muoto on hieno, näköala ulos aukeaa heti kun astuu ovesta sisään. Makkareiden sijainti on parempi Nuunassa. Onkamossa eteiskäytävä on kokonaan ikkunaton, periaatteessa aika turha tila.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6264

Käyttäjä4499 kirjoitti:

Nuuna 87s

Onkamo 90s

Juuri näin...tällaista olen suunnittelemassa asiakkaalle Oulujoen varteen juuri nyt !

Hyvä homma.

Kun suunittelin taloa tänne niin katoin ilmansuunnat ja tien sijainnin.

Haaveillu myös et suunnittelis ja rakentais (osin rakennuttais) ite talonsa pitkästä tavarasta. Olis järkevää mun kohdalla koska sais hyödynnettyy suhteita hyvin. Perus timpurin hommat voi tehdä ite sen mitä ehtii/jaksaa ja niihinkin sais kyl apua perheen sisältä.

Klapejakin saa kun käy hakemassa rankoja metsästä ja sirklaa pätkiks. Lämmitykseen ILP + suorasähkö + puu kovimmilla pakkasilla varmaan olis mun tapauksessa optimi.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6787

Terassi on sellanen tarkkaulupaikka missä voi yksin istua ja kattella maailman menoa tai sitten seurustelupaikka.

Täällä meillä nimittäin seurustellaan paljon ulkotiloissa. Syödään ja kokataankin yhdessä niin.

Mikäs sen parempaa.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä50544

Käyttäjä4499 kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
"Korhonen kertoo asuvansa sillan alla jätesäkissä, koska on "ihmisroska"."

Ei siltojen alla saisi roskastaa, sen enempää kuin muuallakaan.

Eli  ei jatkoon huikeiden kotien listalla.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat