Lentäminen MIG-hävittäjällä

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Koettakaa nyt jotenkin selittää uni.

Käynnistelin viime yönä MIG-hävittäjää. Käynnistyi ja tuli käytetyksi kiitoratana 3-tietä jostain Ikaalisten ja Tampereen väliltä. Lähtökiidossa oli joitakin autoja ja mutkiakin, mutta riittävästi hanaa vaan ja nousihan se siitä kuusikon yli. Yksi huolen aihe oli, etten ollut kiinnittänyt vyötä (miksikä turvavyötä sanotaan MIG-hävittäjässä?). Lähinnä kai huoletti se, ettei parane tehdä täysiä ympärikäännöksiä. Joku kollega oli siinä repsikkana. Myös oli huoli sen moottorin melusta starttivaiheessa. Kone oli parkkeerattu jonkun kerrostalon seinustalle.

Jossain vaiheessa oli toisen nousun paikka ja kiinnittelin vyötä. Kulunut vyö, mutta yksi piste jalkojen välissä ja kaksi olkien molemmin puolin. Solkilaitteista pystyi päättelemään miten päin se asetellaan pitimiinsä. Mielenkiintoista, mutta hämmentävää. Huomautettakoon etten ole juuri ollenkaan lentänyt MIG-hävittäjällä. En siis tietenkään ollenkaan.

Lisättäköön että pieni huolen aihe oli myös laskeutuminen. Pohdiskelin kuumeisesti että miten sen vehkeen saa sakkaamaan kiitoradan pinnassa kokematon ja etsiskelin jarruja ynnä mietiskelin missä määrin voi jarruttaa etteivät jarrukengät pala. Merkillistä sanoisin. En tiedä miten tapahtui ensimmäinen laskeutuminen, mutta se tapahtui, koska toisen nousun valmisteluissa selvittelin sitä turvavyötä.

Selityksiä kiitos.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Kommentit (8)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Lentäminen on laskeutumista. Laskeuduitko?

Itse olen ollut Mig-15 hävittäjässä ja Gnatissa. Harmikseni vain eivät olleet kumpikaan tankattuina

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

No joo, veikkaan että sinä pidät lentokoneista ja varsinkin hävittäjistä. Olet ilmeisesti ajatellut ennen unta Mig 15 hävittäjää. Olet erittäin kiinnostunut lentokoneista varsinkin hävittäjistä.

En nähnyt unta. Tilanne oli näes niin, että kyseisiä koneita (ainakin ennen) säilytettiin Lahden lähellä Vesivehmaan lentokentän eräässä lentokonehallissa. Ja ilmailukerholaisena sinne pääsi, joten koneita pystyi tutkailemaan vaikka kuinka tarkkaan - ei kuitenkaan alettu purkamaan koneita, kun niissä ei mitään vikaa ollut. Käsittääkseni ihan lentokuntoisia

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Volitans
tiäremiäs

No joo, veikkaan että sinä pidät lentokoneista ja varsinkin hävittäjistä. Olet ilmeisesti ajatellut ennen unta Mig 15 hävittäjää. Olet erittäin kiinnostunut lentokoneista varsinkin hävittäjistä.



En nähnyt unta. Tilanne oli näes niin, että kyseisiä koneita (ainakin ennen) säilytettiin Lahden lähellä Vesivehmaan lentokentän eräässä lentokonehallissa. Ja ilmailukerholaisena sinne pääsi, joten koneita pystyi tutkailemaan vaikka kuinka tarkkaan - ei kuitenkaan alettu purkamaan koneita, kun niissä ei mitään vikaa ollut. Käsittääkseni ihan lentokuntoisia :)

Millaiset vyöt niissä on? Siis se kiinnitys. Voiko moottorit käynnistää omavoimaisesti?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Paul M

Millaiset vyöt niissä on? Siis se kiinnitys. Voiko ne käynnistää omavoimaisesti?

Sitä kun en kuollaksenikaan tarkasti muista. Mitä ilmeisemmin kuitenkin olivat nelipistevyöt.

Kyllä koneen voi itse startata, jos vain kaikki on kunnossa.

Mutta ahtaat olivat paikat - Gnattiin tuskin enää mahtuisinkaan

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Volitans
Sitä kun en kuollaksenikaan tarkasti muista. Mitä ilmeisemmin kuitenkin olivat nelipistevyöt.

Kyllä hävittäjissä taitaa olla ihan järestään viisipistevyöt, tosin olen ollut joskus ennenkin väärässä. Enpä ole koskaan tullut katsoneeksi erityisesti ko. migin vöitä! Kaikki muut kolot on kyllä tullut pengottua.

Uusimmat

Suosituimmat