Seuraa 
Viestejä6106
Liittynyt8.11.2012

Olen tämän päivän viettänyt kuunnellen neuropsykologi Mario Martinezin juttuja siitä, kuinka kulttuuri tekee sairaaksi. Kuinka kulttuuri aiheuttaa sairauksia, kuinka ihmiset kuolevat eläkkeelle jäädessään, kuinka aivan turhaan pitkäikäisyys on harvinaista jne.

Tästä mennäänkin suoraan niihin, jotka ovat syyllisiä kulttuurimme. Siihen melko pieneen laumaan äärimmäisen etuoikeutettuja ihmisiä, jotka vihaavat stressinviljelyllään ihmisiä. Joita sairas kulttuurimme vielä pitää korkeammalla kalustolla, vaikka juuri he ovat syyllisiä niin surkean onnettoman tilaan suhteessa siihen mikä olisi mahdollista jo pienellekin helposti toteutettavissa olevalla kulttuurinmuutoksella.

Hyvä puoli asiassa on se, että tuo pirujen joukko elää meitä muitakin lyhyemmän. Huono puoli taas on, että me muut joudumme noista syvästi kärsimään ja elämään lyhyemmän elämän niiden takia.

Sivut

Kommentit (17)

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6106
Liittynyt8.11.2012

Tuo on kyllä kiinnostava aihe senkin puolesta, että monet julkkikset ovat itsetuhoisia. Eli tällöin koko julkisuus on jonkinmallinen alitajuinen terroristi-isku, joka aiheuttaa hitaan kuoleman tekijälleen ja kuulijoille?

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6106
Liittynyt8.11.2012

Juurikin_Niin2 kirjoitti:
Multa meni ihan ohi, mitä tässä yritettiin sanoa, ja olen ihan vesiselvä!

Liekkö vika minussa.

Tohtori Martinez on siis tutkinut, kuinka kulttuurimme aiheuttaa ihmisissä stressiä ja pelkoja. Nuo taas aiheuttavat sairauksia. Korrelaatio on massiivisen vahva.

Kulttuuri taas ei ole mikään taivaan lahja, vaan luonnollisesti vain tuote joka syntyy siihen vaikuttavien ihmisten painoksesta. Eli käytännössä reilusti alle 1% luo kulttuurin, jota muut pakotetaan elämään.

pöhlö
Seuraa 
Viestejä42
Liittynyt13.2.2016

Aah, nyt mä ymmärrän. Olenkin mietiskelyt miksi ihmiset tarvitsevat nykypäivänä niin paljon mielialalääkkeitä, ennenhän niitä ei ollut lainkaan.
Kiitos kiitos, tajuntani on taas laajentunut.
Mä olen aina luullut, että syy on kiire. Koulutus, uraputki ja lapset ei tahdo enään mahtua samaan elämään.

Ymmärrän, että te ette ehkä ymmärrä, mutta yrittäkää nyt kuitenkin ymmärtää.

Juurikin_Niin2
Seuraa 
Viestejä257
Liittynyt10.6.2017

HuuHaata kirjoitti:
Juurikin_Niin2 kirjoitti:
Multa meni ihan ohi, mitä tässä yritettiin sanoa, ja olen ihan vesiselvä!

Liekkö vika minussa.

Tohtori Martinez on siis tutkinut, kuinka kulttuurimme aiheuttaa ihmisissä stressiä ja pelkoja. Nuo taas aiheuttavat sairauksia. Korrelaatio on massiivisen vahva.

Kulttuuri taas ei ole mikään taivaan lahja, vaan luonnollisesti vain tuote joka syntyy siihen vaikuttavien ihmisten painoksesta. Eli käytännössä reilusti alle 1% luo kulttuurin, jota muut pakotetaan elämään.

Kyllä minä ainakin katson olevani etuoikeutettu, koska olen syntynyt Suomalaiseen kulttuuriin, eihän tämä kaikkien asioiden suhteen mikään onnela ole, mutta verrattuna tuonne isoon maailmaan on elo täällä kuitenkin aika turvattua.

Mun mielestä kulttuurin luomiseen tarvitaan paljon enemmän ihmisiä, jos kulttuuria ei olisi niin mite sitten elettäisiin, täydellisessä anarkismin onnelassa, vaiko jossain muualla.

Käytännössä sana kulttuuri on niin laaja, että se koskee oikeastaan ihan kaikkea elämässä, voidaan jopa sanoa että infrastruktuurikin esimerkiksi on kulttuuria, kulttuuri on kaiken kuluneen ajan ihmisten yhdessä tuottama ja pikkuhiljaa kumuloitunut toimintaympäristö ihmiselle, sisältäen myös kaiken sen, miten jotkut ihmiiset tulkitsevat kulttuuriin vain taiteeksi jne.

molaine
Seuraa 
Viestejä2012
Liittynyt3.8.2011

Jotta aloituksen väitteessä olisi mitään järkeä, pitäisi kulttuuri määritellä täysin vastoin kaikkiin nykyisiin määritelmiin sisältyvää kollektiivista toimintaa. Sen jälkeen voikin alkaa miettiä miksi länsimaissa on korkeimmat elinajanodotteet.
Epäilemättä stressi aiheuttaa sairauksia ja nykyinen elämänmeno aiheuttaa stressiä. Samalla se kuitenkin luo elintasoa. Väite, että tämä olisi jonkin pienen, ihmisiä vihaavan ryhmän juoni, on taas ehtaa huuhaata. Mistä moinen viha oikein kumpuaisi ja miten se ilmenee? Stressinä?

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6106
Liittynyt8.11.2012

Henkilö voi itse päättää lähipiirinsä. Siitä en valita yhtään. Minun lähipiiristäni lentää pihalle, jos ei kunnioita minun rahojani.

Niistä valita, jotka eivät minua tunne ja äärimmäisessä pahuudessaa propagoivat taloudellisten tai muiden hyötyjen takia merkittävää ja turhaa stressitason nostamista kansassa (joka propagoituu minuun toisessa aallossa vaikken noita seuraa). Tuota tekevä joukko ei ole suuren suuri, koska noin törkeitä ihmisiä on vähemmistö.

Massamurhaajaloiset, toistaitolutkat, kyvyttömät ja haluttomat. Maailma olisi parempi paikka ilman noita.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6106
Liittynyt8.11.2012

Tohtori Martinezn oppien mukaisesti parasiittien vastustaminen lisää vastustuskykyä ja yleisterveyttä. Siksikin Sipilän ja kumppaneita vastaan.

ID10T
Seuraa 
Viestejä2271
Liittynyt3.10.2007

Stressi aiheutuu monesti riittämättömyyden tunteesta. Koko työikänsä ihminen stressaa, ettei saa tarpeeksi palkkaa, koska ei saa tarpeeksi aikaan, koska ei osaa tarpeeksi asioita ollakseen suuremman palkan arvoinen. Sitten kun jää eläkkeelle, stressi tulee siitä, kun kukaan ei enää tarvitsekaan niitä taitoja, joiden riittämättömyyttä yritti kompensoida koko työssäolonsa ajan.

Tämä on tietysti vain yksi variaatio elämän kiertokulusta, mutta uskoakseni melko tyypillinen silti.

molaine
Seuraa 
Viestejä2012
Liittynyt3.8.2011

ID10T kirjoitti:
Stressi aiheutuu monesti riittämättömyyden tunteesta. Koko työikänsä ihminen stressaa, ettei saa tarpeeksi palkkaa, koska ei saa tarpeeksi aikaan, koska ei osaa tarpeeksi asioita ollakseen suuremman palkan arvoinen. Sitten kun jää eläkkeelle, stressi tulee siitä, kun kukaan ei enää tarvitsekaan niitä taitoja, joiden riittämättömyyttä yritti kompensoida koko työssäolonsa ajan.

Tämä on tietysti vain yksi variaatio elämän kiertokulusta, mutta uskoakseni melko tyypillinen silti.

Tuo on ihan totta. Suomessa on kuitenkin täysin mahdollista valita toinenkin tie. Meillä on omasta takaa paljon boheemeita, joita ei työt paljon stressaa ja jotka ovat tyytyväisiä elämäänsä, vaikka se ei pyörikään rahan ympärillä. Nykysysteemi on kyllä kierosti rakentunut niin, että helposti joutuu imaistuksi oravanpyörään. Tiukka asuntolaina nuorena parin lapsen kera useimmille tarkoittaa painetta tienata kunnon töissä. Samalla laittaa rahaa kiertoon ja kasvattaa taloutta. Se, kuinka ennaltamietitty systeemi oikein on, onkin ihan toinen juttu. Vielä kauempaa haettu on, että jotkut illuminaatit ilkeyttään kyykyttäväisivät ihmisiä. Mitään esimerkkiähän huuhaa ei ole tainnut tarjoilla.

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6106
Liittynyt8.11.2012

^ Kyllähän se Illuminaatti on. Tai millä nimellä sitä haluakaan kutsua. Esimerkki musiikkiteollisuuden hyvin tarkkaan mietityt heruttamiset ja pillunhieromiset. Tuossa käytetään tietenkin törkeästä hyväksi nuorten seksuaalista epävarmuutta niin, että saadaan massit massikeisareiden taskuun. Varjona suhteutetaan paljon kärsimystä nuorille, joille syötetään illuusioista, jotka eivät vastaa ollenkaan todellisuutta.

Psykologista läpivalaisua mekanismeista nuo ei kestä, jonka takia massamedia on syöttänyt ihmisten tajuntaan kuvan, jonka mukaan on taviksia joita sopii arvostella lujaa ja sitten "tähtiä" jotka ovat arvostelun ulkopuolella muita parempina ihmisinä. Toimittajat tietenkin laskevat itsensä tuohon muita parempien ryhmään.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6106
Liittynyt8.11.2012

Ylipäätään on kyllä massiivisen mielipuolista ajatella, ettei maailmassa jossa kaikki mitataan rahassa muka olisi henkilöitä jotka ovat valmiita ihan mihin vaan, että saavat itselleen suuren omaisuuden. Tottakai on. Vaikkapa ihan Suckerbergin. Nauroi alusta asti tyhmille, jotka häneen luottavat ja nauraa yhä.

molaine
Seuraa 
Viestejä2012
Liittynyt3.8.2011

Musiikkiteollisuus ei ole kovin hyvä esimerkki yhteiskunnasta yleensä. En tiedä mitä medioita luet, mutta kyllä niitä staroja nähdäkseni arvostellaan paljon enempi, kuin taviksia. Mutta aikamoinen tangentti nyt keskusteluun. Alkuperäinen väitteesihän oli, että kulttuurimme aiheuttaa stressiä joka tappaa. Miksi ei voi keskustella tästä Martinzein (?) teesistä, vaan pitää taas ruveta räyhäämään kaikesta. Ongelmasi on, että kaikki on paskaa, mutta et pysty sitä millään osoittamaan, koska kaikki objektiiviset mittarit kertovat ihan muuta. Tämä ei tule muuttumaan, vaikka miten palstalla vaahtoat. Kuitenkin kieltäydyt keskustelemasta yksittäisistä ongelmista, joista jotain järjellistä voisi sanoakin.
Voidaan toki keskustella musiikkiteollisuuden ongelmista, mutta niitä lienee puitu jo esim. metoo-ketjussa.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6106
Liittynyt8.11.2012

^ Ja musiikkiteollisuus ei ole kulttuuria?

Kulttuurimme nimenomaan aiheuttaa stressiä joka tappaa. Ja kun tuon toteaa ja rationaalisesti näyttää missä kohtaa noin on saa peräänsä opetetut hullut, joiden mielestä kulttuuri on täydellinen.

Stressi luonnollisesti on sellaista, että ei riitä, jos kulttuurissa on toinen paikka joka toimii jotakuinkin sinnepäin. Jos se ei toimi tuon tappavan stressin ensin lievittäjänä tai poistajana, niin se on sen kannalta yhdentekevä.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6106
Liittynyt8.11.2012

Ne objektiivista mittarit ovat yhtä sekaisin kuin Päivi Nerg, jonka mukaan viranomainen tietää ja tuntee kaikki maassaolevat, koska ovat vaan niin hyviä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat