Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

Holtittomasti myydyt dronet alkavat olla vakava uhka:

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/lennokkien-lahelta-piti-til...

Pitääkö lentokoneen pudota ja kolmensadan matkustajan kuolla ennenkuin asia otetaan vakavasti, luultavasti?

Näitä ei alun alkuunkaan olisi pitänyt myydä muille kuin lisensoiduille käyttäjille. Ehdotukset mm. Niiden käytöstä pitsalähettinä ovat suoraan sanoen persiistä, jos ei nuoriso jaksa itse hakea pitsojaan olkoon syömättä.

Kohta kun taivas alkaa olla näitä ilmamopoja täynnä on ihmisille annettava mahdollisuus puolustautua, haulikko valtion kustannukselta. Teiden mopot ovat jo todellinen kirous keväällä heti teiden sulettua. Talvella kaahaajat on luonto sentään hoitanut pois.

Sivut

Kommentit (44)

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11396
Liittynyt13.7.2015

PS. Tuomas Kyrö ehti lyödä jo rahoiksi tämän kehnosti kopioimasi kirjoitussarjan. Kunnon kapitalisti hänkin, toisin kuin seniorisosialisti sosiaalisessa mediassa ilmaiseksi kristallinkirkkaan järkensä ulostamia säkenöiviä papanoita jakelemassa.

Goswell
Seuraa 
Viestejä12027
Liittynyt8.3.2010

On muuten loistava keksintö, yhdistettynä laadukkaaseen kameraan ja hyvään vakaajasysteemiin, voi pojat mitä kuvaa.

Aikanaan itse virittelin videokameroita lennokkeihin, oli hienoa saada kuvaa jostain lähes kilometrin korkeudesta.

Silloin HD teki vasta tuloaan ja maksoivat maltaita, mutta komeaa kuvaa oli sekin mitä niillä HD:tä aikaisemmilla vermeillä irti sai. Hiukan oli perhosia vatsassa kun satojen eurojen kameraa ensi kerran taivaalle yritti, niitä lennokkivehkeitä kun piti sentään osata lentää alusta loppuun, nuo dronethan lentää vaikka  itsekseen.

Jospas nyt vaikka pakollinen "ajokortti" tai lennokkiharrastusta tarpeeksi takana. Kieltoa ei missään tapauksessa.

Minun mielestä noin.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11396
Liittynyt13.7.2015

Kaikenmaailman ajokortit ja luvat ovat turhaa byrokratiaa ja rahastusta. Sellaiseen tarvitaan oman lainsäädäntönsä lisäksi vastaavat virkamiehet ohjeistamaan luvanmyöntölupia ja koulutusta, valvomaan sen laatua ja tilastoimaan toteutumia, sekä erikseen valvontaviranomainen ratsaamaan lennättäjien lupia ja jahtaamaan ätysin laillisia ja asiallisiakin droneja pitkin maakuntia. Tai olemassaoleville viranomaisille taas uusi turha lisätehtävä ja koulutus-/pätevyysvaatimus. Toki joku konsulttifirma tienaa taas sievoiset summat puhumalla paskaa suoraan powerpointeista pakollisen kaksipäiväisen koulutuksen ja viisivuosittain järjestettävän lakisääteisein tuoreutuskurssin aikana, kun voi laskuttaa hunajaa ja opettaa kädestä pitäen täyttämään kymmenen monivalintaruksitehtävää oikein kortin uudelleenlunastamisen oikeuttaen. 

Päin vastoin, tällaista turhaa normeeraamista ja byrokratiaa pitää rankalla kädellä karsia.

Goswell
Seuraa 
Viestejä12027
Liittynyt8.3.2010

Ab Surd Oy kirjoitti:
Kaikenmaailman ajokortit ja luvat ovat turhaa byrokratiaa ja rahastusta. Sellaiseen tarvitaan oman lainsäädäntönsä lisäksi vastaavat virkamiehet ohjeistamaan luvanmyöntölupia ja koulutusta, valvomaan sen laatua ja tilastoimaan toteutumia, sekä erikseen valvontaviranomainen ratsaamaan lennättäjien lupia ja jahtaamaan ätysin laillisia ja asiallisiakin droneja pitkin maakuntia. Tai olemassaoleville viranomaisille taas uusi turha lisätehtävä ja koulutus-/pätevyysvaatimus. Toki joku konsulttifirma tienaa taas sievoiset summat puhumalla paskaa suoraan powerpointeista pakollisen kaksipäiväisen koulutuksen ja viisivuosittain järjestettävän lakisääteisein tuoreutuskurssin aikana, kun voi laskuttaa hunajaa ja opettaa kädestä pitäen täyttämään kymmenen monivalintaruksitehtävää oikein kortin uudelleenlunastamisen oikeuttaen. 

Päin vastoin, tällaista turhaa normeeraamista ja byrokratiaa pitää rankalla kädellä karsia.

On se kyllä noinkin, eipä sitten jää kuin rangaistukset rikkeistä, jos kiinni saavat.

Mikähän vimma se ajaa lennättämään lentokenttien lähistöillä, ei noita läheltäpiti tilanteita muuten tulisi. Järjen käyttö olisi suotavaa.

Lennokki on oltava näkösällä lennättäjälle kaiken aikaa muuten tulee päreitä, tuon dronen voi ohjelmoida lentämään ihan itsekseen, ns sokeana.

LPR:n kentällä aikoinaan lensin sähkäri spitillä 1/1 Cessnan kanssa muodostelmaa sulassa sovussa, en tosin kauaa, hirvitti helvetisti..

Minun mielestä noin.

MooM
Seuraa 
Viestejä7185
Liittynyt29.6.2012

Tarfin sivuilla on asiaa erilaisista lentohärveleistä ja niihin liittyvistä määräyksistä. Kyse ei tässäkään ole droneista ja lennättämisestä vaan äliöistä käyttäjistä, jotka eivät noudata määräyksiä.

https://www.trafi.fi/tietopalvelut/usein_kysyttya/ilmailu_-_miehittamatt...

Esim.

15. Kuinka lähellä lentokenttää saan lennättää kauko-ohjattua ilma-alusta tai lennokkia?

Määräyksen OPS M1-32 mukaan lennättämisestä on sovittava etukäteen lennonjohdon tai lentotiedotuselimen kanssa, jos lennätystä suunnitellaan lentoaseman valvottuun ilmatilaan tai lentotiedotusvyöhykkeelle alle viiden kilometrin etäisyydelle kiitotiestä ja/tai yli 50 metrin korkeudelle. Useimmissa tapauksissa kyseiset alueet ulottuvat kiitotien suunnassa noin 20 km ja sivusuunnassa noin 13 km lentoasemaa ympäröivään maastoon.

23. Kuinka korkealla saan lentää kauko-ohjatulla ilma-aluksella tai lennokilla?

Pääsääntöisesti alle 150 metrin korkeudella ilman erillistä ilmatilavarausta tai poikkeuslupaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että mikäli lennättäminen tapahtuu lentokentän läheisyydessä, aiheutuu siitä 50 metrin korkeusrajoitus lähi- tai lennontiedotusalueella yli 5km päässä kiitotiestä.

26. Kuinka kaukana itsestäni saan lennättää kauko-ohjattua ilma-alusta tai lennokkia?

Tarkkaa etäisyyttä ei ole määrätty mutta ilma-aluksen on oltava koko ajan ohjattavissa ja sitä on lennätettävä vallitsevan sään ja valoisuuden huomioon ottaen riittävän lähellä kauko-ohjaajaa, kauko-ohjaustähystäjää tai lennokin lennättäjää niin, että muu ilmaliikenne ja esteet voidaan havaita ja kyetään arvioimaan väistämistarve luotettavasti suoran näköyhteyden perusteella ilman apuvälineitä.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

molaine
Seuraa 
Viestejä2179
Liittynyt3.8.2011

Ihan aiheellinen aloitus, rajoituksia pohditaan, koska nuo yleistyvät vauhdilla ja niillä voidaan aiheuttaa tahattomastikin aiheuttaa vaaraa. Itse tekisi kyllä mieli ostaa joku alle tonnin drone tukemaan videokuvausharrastusta. Ehkä sitten, kun on enempi aikaa. 

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

Ei tässä mistään sosialismista ole kysymys vaan kirjaimellisesti ihmishengistä. Haluaisiko absurdi istua Finnairin koneessa, joka laskeutuessa törmää droneen, joka tulee lasista läpi ja tappaa kapteenin tai vaurioittaa konetta/moottoreita?

Tällä menolla tuo on väistämätön jossain mikä hetki hyvänsä ja MooM, eivät mitkään pykälät sitä estä, heti alussa myynti ja käyttö olisi ollut tehtävä luvanvaraiseksi. Ja mitä kaikkea terroristeilla on noiden suhteen?

Ja haluatteko että noita pörisee taivas täynnä ikkunanne ulkopuolella, joku putoaa päiväunilla olevan vauvan vaunuun tms.?

Jo mopot olisi ollut syytä kieltää ajoissa, niiden kiihdyttely-ja pärinähelvettiä ei mikään suitse, poliisia painelevat pakoon kinttupolkuja pitkin. Japsit jotka nuo keksi keskitysleirille! Skootteri, jolla yleensä ajavatkin sievät tyttölapset on eri juttu.

JPI
Seuraa 
Viestejä26564
Liittynyt5.12.2012

Dr Strangelove kirjoitti:
Ei tässä mistään sosialismista ole kysymys vaan kirjaimellisesti ihmishengistä. Haluaisiko absurdi istua Finnairin koneessa, joka laskeutuessa törmää droneen, joka tulee lasista läpi ja tappaa kapteenin tai vaurioittaa konetta/moottoreita?

Tällä menolla tuo on väistämätön jossain mikä hetki hyvänsä ja MooM, eivät mitkään pykälät sitä estä, heti alussa myynti ja käyttö olisi ollut tehtävä luvanvaraiseksi. Ja mitä kaikkea terroristeilla on noiden suhteen?

Ja haluatteko että noita pörisee taivas täynnä ikkunanne ulkopuolella, joku putoaa päiväunilla olevan vauvan vaunuun tms.?

Jo mopot olisi ollut syytä kieltää ajoissa, niiden kiihdyttely-ja pärinähelvettiä ei mikään suitse, poliisia painelevat pakoon kinttupolkuja pitkin. Japsit jotka nuo keksi keskitysleirille! Skootteri, jolla yleensä ajavatkin sievät tyttölapset on eri juttu.

Lentokoneen laskeutumisnopeudessa ei normaalikokoinen drone tule ikkunan läpi sisään ja tapa kapteenia.

3³+4³+5³=6³

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11396
Liittynyt13.7.2015

Goswell kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Kaikenmaailman ajokortit ja luvat ovat turhaa byrokratiaa ja rahastusta. Sellaiseen tarvitaan oman lainsäädäntönsä lisäksi vastaavat virkamiehet ohjeistamaan luvanmyöntölupia ja koulutusta, valvomaan sen laatua ja tilastoimaan toteutumia, sekä erikseen valvontaviranomainen ratsaamaan lennättäjien lupia ja jahtaamaan ätysin laillisia ja asiallisiakin droneja pitkin maakuntia. Tai olemassaoleville viranomaisille taas uusi turha lisätehtävä ja koulutus-/pätevyysvaatimus. Toki joku konsulttifirma tienaa taas sievoiset summat puhumalla paskaa suoraan powerpointeista pakollisen kaksipäiväisen koulutuksen ja viisivuosittain järjestettävän lakisääteisein tuoreutuskurssin aikana, kun voi laskuttaa hunajaa ja opettaa kädestä pitäen täyttämään kymmenen monivalintaruksitehtävää oikein kortin uudelleenlunastamisen oikeuttaen. 

Päin vastoin, tällaista turhaa normeeraamista ja byrokratiaa pitää rankalla kädellä karsia.

On se kyllä noinkin, eipä sitten jää kuin rangaistukset rikkeistä, jos kiinni saavat.

Mikähän vimma se ajaa lennättämään lentokenttien lähistöillä, ei noita läheltäpiti tilanteita muuten tulisi. Järjen käyttö olisi suotavaa.

Lennokki on oltava näkösällä lennättäjälle kaiken aikaa muuten tulee päreitä, tuon dronen voi ohjelmoida lentämään ihan itsekseen, ns sokeana.

LPR:n kentällä aikoinaan lensin sähkäri spitillä 1/1 Cessnan kanssa muodostelmaa sulassa sovussa, en tosin kauaa, hirvitti helvetisti..

Niin, tosiasiahan on se, että luvat ja byrokratia ei estä ainuttakaan riskitilannetta, rikettä tai onnettomuutta. Ne ovat olemassa vain a) rahojen keräämiseksi pois, b) harrastajien tietojen keräämiseksi rekisteriin jotain tulevaisuuden potentiaalisia epäiulyksenalaisten selvittämiskierroksia varten ja c) byrokratian synnynnäisluontaisen taipumuksen vuoksi, jossa se pyrkii kasvattamaan omaa valtaansa ja kokoaan vain koska.

Ilmailua ja vaikka erityisesti pienoislennokkeja koskien on jo olemassa iso liuta säännöksiä ja niitä voidaan keksiä lisää.

Jos joku rikkoo säännöksiä jäämättä kiinni, niin ei hän jää vaikka millaisia ajokortteja pitäisi olla taskut täynnään. Jos hän jää kiinni, niin kiinnijäänti vaatii tismalleen samanlaisen viranomaistyön kuin ilmankin. Riippumatta kortistoista. Vaikka millainen kortitussysteemi olisi, niin se ei estä luvatonta käyttöä ja laittomia tekoja. Paitsi jos valvontakoneisto perustetaan lennokkien äärimmäisen tarkkaan valvontaan, mikä tarkoittaisi jotain posketonta kymmenien tuhansien jatkuvasti päivystävien dronevalvontavirkailijoiden jatkuvaa maastontiedustelua tarvittavine hienoine jäljitys- ja häirintälaitteineen lennokin pudottamiseksi tarkistusta tai takavarikointia tai jäljitystä varten sekä ohjaussignaalin haarukoimista varten lennättäjän kiinniottamiseksi tai asiakirjojen tarkastamiseksi. 

Turhan byrokratian sijaan siis riittää määrät käyttösäännöt ja niiden rikkomisesta asianmukainen rangaistus. Tietenkin ihan normaalin mukaan äärimmäisissäkin rikoksissa. Jos joku pösilö aiheuttaa kaupallisen matkustajakoneen alassyöksyn tappaen 300 ihmistä, niin on yksi lysti, tuleeko 300 kuolemantuottamuksen oheen lisäksi vielä lennätyskorttiluparikkomuksesta 200 euron sakot ja elinikäinen kielto hankkia korttia, vaiko eikö. 

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11396
Liittynyt13.7.2015

Dr Strangelove kirjoitti:
Ei tässä mistään sosialismista ole kysymys vaan kirjaimellisesti ihmishengistä. Haluaisiko absurdi istua Finnairin koneessa, joka laskeutuessa törmää droneen, joka tulee lasista läpi ja tappaa kapteenin tai vaurioittaa konetta/moottoreita?

Tuskin kukaan haluaisi. Mutta kieltäminen ja holhoaminen, jota te sosialistit aina kaikessa ajatte, ei auta ongelmaan pätkääkään. Ongelmahan tässä on se, että dronet yleistyvät ja jotkut ovat ääliöitä, eivätkä noudata asiallisesti määrättyjä sääntöjä ja rajoituksia. Eivät he muutu vähemmän ääliöiksi vaikka perustettaisiin imllainen kyttäyskoneisto ja uusia veroluonteisia maksatussysteemeitä droneharrastajille tai -ammatinharjoittajille. Sen isjaan kaikki tällainen sääntely, byrokratia ja verotusluontoinen kustannus on omiaan vahingoittamaan taloutta. Droneista povataan monia uusia innovatiivisia tapoja tehdä asioita aiempaa fiksummin, eikä missään nimessä nupullaan olevaa mahdollisuutta saa mennä teurastamaan joidenkin kalkkeutuneiden ex-kommunistien perusteettomien ennakkoluuloisten fobioiden varjolla. Joiden ainut peruste kaiken kieltämiselle on "ei ennenkään ollut" ja "joku muu voi hyötyä".

Dr Strangelove kirjoitti:

Jo mopot olisi ollut syytä kieltää ajoissa

Kuten sanoin, kaikki kaikilta muilta pitäisi kieltää. Oikein stereotyyppi äärisuvaitsemattomasta kalkkeutuneesta änkyrästä. Kaikki erilainen ärsyttää, ja kaikki ärsyttävä pitäisi kieltää. No, onneksi olet marginaalivähemmistöä.

apassi
Seuraa 
Viestejä786
Liittynyt2.12.2011

Joo, kielletään dronet, ja samassa paketissa kielletään aseet, alkoholi, tupakka, huumeet, pommit, myrkyt, muovit, lentokoneet, sokeri, ... ... ...

Osahan listan asioista on jo kiellettyjä, mutta silti niitä tuntuu olevan..

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat