Seuraa 
Viestejä622
Liittynyt19.3.2012

Mulla on tietokoneessa tarkkuutena 1920x1080. Kun kytken kuvan HDMI:llä televisioon jossa sama tarkkuus niin silti kuvan reunoista leikkautuu osa pois. Lisäksi käsittääkseni televisio lähettää resoluutiotietonsa tietokoneelle joten kaiken pitäisi olla kunnossa.

Vastaavaa ei tapahdu jos kytken vastaavaan monitoriin vaan kuva näkyy kokonaan.

Kommentit (6)

jaho
Seuraa 
Viestejä622
Liittynyt19.3.2012

mdmx kirjoitti:
Ilmiö on nimeltään overscan.

https://www.maketecheasier.com/fix-overscan-on-tv/

https://www.google.fi/search?q=overscan+hdmi+tv[/quote]

Kiitoksia vinkistä. En tosin täysin ymmärtänyt miksi overscan piti olla aikanaan CRT-televisioissa, mutta erityisesti en ymmärrä miksi se on edelleen digitaalisissa televisioissa vaikkei sille ole tarvetta. Ja tuohan heikentää kuvanlaatua kun kuvaa joudutaan skaalaamaan.

jaho
Seuraa 
Viestejä622
Liittynyt19.3.2012

Yritin noudattaa linkkien ohjeita. Televisiossani ei kuitenkaan ole 'Fit to Screen' valintaa joten siitä ei ollut apua. Intelin grafiikkapiirin ohjaukseen löytyi hyvä ohjelma, mutta vaikka skaalasin televisiolle lähtevää kuvaa jopa 90% pienemmäksi, ei televisiossa tapahtunut mitään. Jos ohjelma toimi niin silloin TV skaalasi kuvan uudelleen liian isoksi.

Mistä TV edes tietää että kyseessä on tietokone ja silloin kuuluu hukata 10% kuvadatasta, mutta kun laitan Chromecastin, pleikkarin tai minkä tahansa muun laitteen kuva on oikean kokoinen. Tietokonekaan ei tätä muutosta voi tehdä koska töissä monitori näyttää kuvan aivan oikein.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5718
Liittynyt23.11.2009

Ei se TV kyllä sitä kuvaa voi uudelleen isoksi skaalata, eli sanoisin että ohjelma ei toiminut.

En kyllä itsekään tiedä miksi tämä ongelma on edelleen joissain telkkareissa. Itsellä ei nykyisellä ole eikä tykissä, mutta edellisessä telkassa oli. Sain sen korjattua ohjelmallisesti NVidian control panelista.

jaho
Seuraa 
Viestejä622
Liittynyt19.3.2012

Etsin netistä lisätietoa Sonysta, minulla vanhempi Sony 60" LCD lätty. Tuota valintaa ei ole kaukosäätimen kuvasuhde/-koko valinnoissa, mutta löytyi kun riittävän syvälle menin asetuksiin. Nyt on valintana 'Täyskuva' ja homma toimii.

Kiitos mdmx kun annoit ongelmalleni nimen nyt osaan korjata sen eri telkkareilla. Olen hakannut tähän mennessä vain päätäni seinään ja kuvitellut että tietokoneen ja telkkarin resoluutiot ei vaan mätsää. Mutta nyt tajusin että jossain ongelma kun HD->HD hukkasi dataa.

elmis
Seuraa 
Viestejä175
Liittynyt21.4.2009

jaho kirjoitti:
Etsin netistä lisätietoa Sonysta, minulla vanhempi Sony 60" LCD lätty. Tuota valintaa ei ole kaukosäätimen kuvasuhde/-koko valinnoissa, mutta löytyi kun riittävän syvälle menin asetuksiin. Nyt on valintana 'Täyskuva' ja homma toimii.

Kiitos mdmx kun annoit ongelmalleni nimen nyt osaan korjata sen eri telkkareilla. Olen hakannut tähän mennessä vain päätäni seinään ja kuvitellut että tietokoneen ja telkkarin resoluutiot ei vaan mätsää. Mutta nyt tajusin että jossain ongelma kun HD->HD hukkasi dataa.

Noilla on mukavia nimiä. Esim. meidän muutaman vuoden vanhassa LGssä se moodi on "Vain haku" ja englanniksi varmaan joku Direct Scan tms.

Vielä ainakin joku vuosi sitten SD-kanavilla tuli edelleen Teksti-TV siellä normaalin näytön ulkopuolisissa pikseleissä. Siksi varmaan niitä ei haluttu oletuksena näyttää.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat