Seuraa 
Viestejä11638
Liittynyt8.3.2010

Havaintoja lajien ilmestymistä.

Tyttöperhonen tänään kaakossa.

Minun mielestä noin.

Sivut

Kommentit (39)

MooM
Seuraa 
Viestejä6942
Liittynyt29.6.2012

Täällä on metri lunta. Ei näy ainakaan tavanomaisia perhosia, vaikka Neutroni varmasti tietään jonkun lajin, joka viihtyy juuri näissä oloissa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29585
Liittynyt16.3.2005

Conistra vacciniille riittää, että lämpötila on plussalla. Niitä on joskus nähty leutoina talvi-iltoinakin valaistuilla ikkunoilla. Ja jos tavanomaisuudella tarkoitetaan lajia, jonka yksilömäärä on valtava ja jonka voi tavata melkein missä vain ympäristössä, tässä maassa ei ole kovin montaa vaccinii n kanssa tavanomaisuudessa kilpailevaa perhoslajia. Ei se ole ensimmäistä kertaa kevään ensimmäinen perhonen minulle.

Goswell
Seuraa 
Viestejä11638
Liittynyt8.3.2010

Se on tosi kaunis, hyvän kuvan olet saanut..

Neitoa, surunvaippaa  ja isonokkosta odotellessa.

On tää kevät mahtavaa aikaa.

Minun mielestä noin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29585
Liittynyt16.3.2005

Goswell kirjoitti:
Se on tosi kaunis, hyvän kuvan olet saanut..

Neitoa, surunvaippaa  ja isonokkosta odotellessa.

Näitkö xanthomelaksia loppukesällä? Ihmettelen jos tulokaslaji selvisi sysipaskasta kesästä. Toivon kyllä olevani väärässä, se on hieno perhonen ja syötit houkuttelevat niitä parhaimmillaan pienen parven.

Goswell
Seuraa 
Viestejä11638
Liittynyt8.3.2010

Kyllä niitä oli mukavasti, syöteiltä saivat.

Minä en enään kerää, pentuna keräsin vuosia, nyt vain katselen, mutta näillä nurkilla pyörii paljon keräilijöitä, meilläkin on vakioporukka ollut jo lähes kolmekymmentä vuotta, tuovat valot ja syötit joka vuosi, tulee seurattua mitä saavat. Lajisto on kyllä muuttunut paljon omista keräilyajoista.

Minun mielestä noin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29585
Liittynyt16.3.2005

Goswell kirjoitti:

Minä en enään kerää, pentuna keräsin vuosia, nyt vain katselen, mutta näillä nurkilla pyörii paljon keräilijöitä, meilläkin on vakioporukka ollut jo lähes kolmekymmentä vuotta, tuovat valot ja syötit joka vuosi, tulee seurattua mitä saavat. Lajisto on kyllä muuttunut paljon omista keräilyajoista.

Minulla on käynyt vähän samalla tavalla, että ei sitä viitsi juuri tallettaa perhosia. Sitä vain mieluummin katselee mitä on liikkeellä. Aina muutaman vuoden välein tulee pieni into, mutta se  lopahtaa pitkälti siihen, että en pysty enää valvomaan kuin nuorena. Jos valvon kerran kahteen, vuorokausirytmini on viikon sekaisin ja olen väsynyt. Olen yrittänyt siirtää harrastusta lapsille, mutta sekin on aika nihkeää.

Saako kysyä (noin maakunnan tarkkuudella), missä päin pääsääntöisesti havainnoit luontoa? Minä asun Suomen mittakaavassa leudolla ja lajirikkaalla Uudellamaalla (ehkä osin siksi, ei se ainakaan tänne asettumispäätöstä haitannut). Ja lajisto on sitä luokkaa, että jos lapsena joku olisi tullut sanomaan, että "hei kaveri, 30 vuoden kuluttua ihailet pihallasi isonokkos- ja häiveperhosia", olisin suhtautunut hänen mielenterveyteen jotakuinkin samoin kuin jos hän olisi vakuuttanut että koulun pihalla laiduntaa sarvikuono.

Goswell
Seuraa 
Viestejä11638
Liittynyt8.3.2010

Neutroni kirjoitti:
Goswell kirjoitti:

Minulla on käynyt vähän samalla tavalla, että ei sitä viitsi juuri tallettaa perhosia. Sitä vain mieluummin katselee mitä on liikkeellä. Aina muutaman vuoden välein tulee pieni into, mutta se  lopahtaa pitkälti siihen, että en pysty enää valvomaan kuin nuorena. Jos valvon kerran kahteen, vuorokausirytmini on viikon sekaisin ja olen väsynyt. Olen yrittänyt siirtää harrastusta lapsille, mutta sekin on aika nihkeää.

Saako kysyä (noin maakunnan tarkkuudella), missä päin pääsääntöisesti havainnoit luontoa? Minä asun Suomen mittakaavassa leudolla ja lajirikkaalla Uudellamaalla (ehkä osin siksi, ei se ainakaan tänne asettumispäätöstä haitannut). Ja lajisto on sitä luokkaa, että jos lapsena joku olisi tullut sanomaan, että "hei kaveri, 30 vuoden kuluttua ihailet pihallasi isonokkos- ja häiveperhosia", olisin suhtautunut hänen mielenterveyteen jotakuinkin samoin kuin jos hän olisi vakuuttanut että koulun pihalla laiduntaa sarvikuono.

Kaakkoisimmassa kulmassa kotimaatamme, meren rannalla. Aika tarkka.  Laitan linnuista pari  tuoretta havaintoa tuonne havainnot luonnosta juttuun, moni vetää kyllä kahvit väärään kurkkuun. Sattuu olemaan tuttuina suomen kovimpia jätkiä tuolta lintupuolelta.

Minun mielestä noin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat