Nuorisosta leivotaan samaa massaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuten jo tiedämmekin monien tytär tai poika yrittää kinuta rahaa ostaakseen
jonkin muodikkaan ja näennäisen laadukkaan tuotteen. Myyntimiehet ovat varmaankin jo kauan aikaa yrittäneet tehdä ihmisistä samaa lammasmaista massaa, joka ei pulikoi vastaan ja ostaa mitä täytyy ostaa terveydenkin kustannuksella. Esim. korsetit karsivat naisilta elinvuosia johtuen hengittämisen vaikeudesta puristuksen takia. Napapaidat taasen ovat epäterveellisiä kylmällä säällä, koska selkä jää paljaaksi ja altistuu näin tulehduksille. Sairaalloista laihuuttakin ihannoidaan ja tämän takia teidän niin ihana tyttärenne on muuttunut Dachaun anorektikoski omasta tahdostaan.

Anorektikko

Dachaun paikallinen asukki:

On hirvittävää nähdä, kun nuoret tuhoavat oman terveytensä jonkun rikkaan pisnesmiehen päähänpiston seurauksena. Sitäpaitsi liian laiha vartalo ei kiehdo ketään, vaan yleisesti paras vartalomalli on sellainen sopiva enkä sitä juuri nyt kovin hyvin pysty kuvaamaan, joten:

Tuo on kai niitä Doven muka niin inhmillinen - mainoksia.
Kuitenkin tuollainen vartalo on mielestäni mitä sopivin ja monet
varmaan allekirjoittavat lausahdukseni.

Nuorisoa ei pitäisi altistaa tälläiselle mediamyllylle ja niinpä olisi soveliaampaa vähentää katumainoksia.
Televisiosta en sano mitään, koska sitä ei ole pakko katsoa.
Koulussa olisi myös hyvä kertoa perusteellisemmin näistä asioista.
(Omassa koulussa näin muutaman kerran terveydenhoitajalla
iskulaiseen: Laihuus rumentaa.
Muuten en ole sitten mistään muusta oikein kuullut)

http://www.hbc.fi/sture/Haalarimerkit/pissis.jpg

Tuo kuva oli liian iso näytettäväksi, joten laitoin sen kätevästi linkiksi tuohon ylös.

Nuoriin voi vaikuttaa parhaiten suggestion avulla ja siitä on todisteitakin.
Mainoksiin eläytyminen ja varsinkin mainoksen tapojen omaksuminen
tai pitäminen positiivisena on jo osa bisnesmiehen voittoa.

Tietenkin on tätäkin vaikeampia ongelmia, mutta
jokaisen palasen avulla pääsemme lähemmäksi ihanteen
palapeliä.

Mitä mieltä muut tiedepalstalaiset ovat tämän suggestion
eettisyydestä ja sen vaikutuksista nuoriin Suomen toivoihin?

Sivut

Kommentit (21)

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14020
Liittynyt23.6.2005

Samaa mieltä. Katumainoksille sensuuri päälle.

Joku raja tälle MTV-perseilylle, ehdottomasti.

Aihepiiristä tulisi myös järjestää ohjattua opetusta jo peruskoulussa, niin nuorille kuin tarvetta löytyy.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Näin on.

Tuo Doven kuvamainos on törkeintä provosointia koskaan:
Täysin normaalipainoisien naisien vihjataan olevan ylipainoisia,
joskin ei suoraan, mutta selvästi.

Tämä sopii vaikutusvaltaisille lihaville kaljupää-pervoille vallan mainiosti,
kun tulevat pikkusuolaiset seksiorjat valjastetaan(tilataan) käyttöön jo
varhain teini-iässä, kun mieli on hyvin altis esimerkiksi näiden mainoksien pysyville piilo-uskotteluille.

Nälkiintynyt, pilvilinnoissaan houraileva 17 vuotias tyttönen on sitten aivan otettu kun iso setä kehuu hänen ulkonäköään samalla kun otattaa poskeen.

Samanlaista piilopropagandaa ovat myös aivokuolleet sarjat täynnä:
-olet pissis jos et tee kaikkea mitä setämies käskee.

Tämä on sitä yhteiskunnan moraalista rappeutumista.

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Pitkän matka urhelijat kamppailevat varmasti paljon kunnon, vauhdin ja kilojen säilyttämisen kanssa. Eli pohtivat varmasti ravintotasapainoaan.

Ravintoarvoista ruokaa täytyy saada tarpeeksi, ja elintoimintojen olisi syytä toimia normaaleissa rajoissa. Liikumalla ja hankkimalla lihaksia pitää ja syömälla samalla sopivasti pitää varmasti kehostaan parhaiten huolta, kuin makaamalla sohvalla tv;een ääressä, netissä ja vahtaamalla wannabee malliohjelmia. + samalla olemalla vain syömättä.

syö ja KÄYTÄ ruumistasi!

Hyvin polkee.

Vierailija

Joo. Mun puolesta vois heittää vaikka sensuurit kehiin, tai yrittää lisätä "mainosvalistusta." Moni nuori on liian helppo kala mainosmiehille ja naisille. Anteeksi nyt vain ikätoverini, monelta teistä puuttuu jotain korvien välistä.

Surullista katsella, kuinka jokapäiväisen elämän normit asetetaan TV-sarjojen, kuten OC:n mukaan. Ei kukaan voi näyttää In real life samalta kuin tähtinäyttelijät kolmen meikkikerroksen, kuvanmuokkauksen, valaistuksen säätämisen ja mahdollisesti kauneusleikkausten jälkeen. Eikä pidäkkään näyttää.

Prinsessatkaan eivät pasko ruusuja ja ole syömättä & juomatta 24/7. Oikeat siis.

Moni saattaa jopa pitää televisiota kuin "dokumenttina" "oikeasta" "elämästä."

Minun elämäni ensimmäiset 10 vuotta olivat ilman televisiota, sellaista ei taloudessamme pitkään aikaan ollut. Kiitos äiti, iso kiitos.

Kirja käteen ja lukemaan. Tai ulos metsään kävelemään ja miettimään omia ajatuksia. Ihminen on mukavuudenhaluinen ja tässä nähdään kohta mihin asti se mukavuudenhalu menee: Annetaan median täyttää oma pää, antaa median antaa ajatukset valmiina päähän, antaa television tuoda oman elämän tilalle kaukaisten amerikkalaisten ongelmat ja elämät ja salatut kaksoissiskot.
Olemme muka evoluution huipputuote, mutta suurin osa meistä ei osaa itse edes ajatella itsenäisesti? (Laumaeläin ja plää plää tiedän. Mutta jos ei ole yksilöä, ei voi olla yhteisöä.)

Vierailija

Älkää whinetkö. Nuo on vaan ääriesimerkkejä. Tämä on vapaa maa, ja raha sanelee mitä tehdään. Massa on tyhmää, eikä siitä muuksi muutu. Jos aletaan sensuroimaan, tuhotaan sekin kehitys jota on saatu aikaiseksi, enkä nyt tarkoita negatiivista kehitystä.

Minä ainakin tykkään kun ilmat lämpenee ja naispuoleiset alkaa taas pukeutua itseään varten.

Vierailija
ilesoft
"..Minä ainakin tykkään kun ilmat lämpenee ja
naispuoleiset alkaa taas pukeutua itseään varten."

Aistin katkeruutta viestissäsi. Kysymys taitaa nyt olla tyttöystävästäsi.

Vastaappa kysymykseen:

Pitääkö tyttöystäväsi silmiään kiinni rakastellessaan?

Vierailija

Aistin katkeruutta viestissäsi. Kysymys taitaa nyt olla tyttöystävästäsi.

Vastaappa kysymykseen:

Ota huomioon että naiselle ei välttämättä ole tärkeintä nähdä itse yhdyntää, vaan sen tunnelma ja se että se tapahtuu. Kuitenkin, siinä vaiheessa kun nainen ehdottaa että laitat Brad Pitt-naamarin päähäsi, kannattaa huolestua.

Vierailija

Aistin katkeruutta viestissäsi. Kysymys taitaa olla tyttöystävästäsi.

Aistisi eivät toimi oikein. Tarkoitan todellakin sitä mitä kirjoitin. Jos naiset haluavat itseään esitellä, kelpaa se minulle.

En oikein ymmärrä mikä kirjoituksessani tuntui katkeralta. Aiheuttiko se lukijassa kenties katkeruutta?

Ei.

Sinulla muistaakseni oli jotain pippeliongelmia. Minulla ei ole, tai en ole tehnyt itselleni ongelmaa. Olen senverran egoistinen, että jos toiselle ei kelpaa, niin se on hänen ongelmansa. Se mikä ei itsessäni minulle kelpaa, on ongelma. Tällähetkellä sellainen on "talvisixpäkin" hävittäminen.

Tämäkin postaus oli aivan turha, koska se ruokkii trollaustasi. Kerropa kuka oikeasti olet. Olen melko varma että olet joku vakiopalstalaisista, joka ei vaan viitsi (uskalla) kirjoittaa synkimpiä ajatuksiaan perusnickillään.

EDIT: Anteeksi että menin henkilökohtaisuuksiin, mutta itsepähän aloitit. Loukkaantuminen on ainoastaan lukijan vastuulla.

Vierailija
Joker
Sairaalloista laihuuttakin ihannoidaan ja tämän takia teidän niin ihana tyttärenne on muuttunut Dachaun anorektikoski omasta tahdostaan.

Joker
Koulussa olisi myös hyvä kertoa perusteellisemmin näistä asioista.
(Omassa koulussa näin muutaman kerran terveydenhoitajalla
iskulaiseen: Laihuus rumentaa.
Muuten en ole sitten mistään muusta oikein kuullut)

Tässä vaiheessa lienee aiheellista huomauttaa, että liikalihavuus on Suomessa merkittävämpi ongelma kuin anoreksia.

Neonomide
Samaa mieltä. Katumainoksille sensuuri päälle.

Joku raja tälle MTV-perseilylle, ehdottomasti.

Aihepiiristä tulisi myös järjestää ohjattua opetusta jo peruskoulussa, niin nuorille kuin tarvetta löytyy.

Terveysvalistus sekä lapsille ja nuorille suunnatun mainonnan rajoittaminen lienevät paras tapa hoitaa ongelma. Jos ja kun vanhemmat eivät kanna vastuuta lapsistaan, tulee yhteiskunnan kantaa vastuu.

Vierailija
ilesoft

"Ei.

Sinulla muistaakseni oli jotain pippeliongelmia. Minulla ei ole, tai en ole tehnyt itselleni ongelmaa. Olen senverran egoistinen, että jos toiselle ei kelpaa, niin se on hänen ongelmansa. Se mikä ei itsessäni minulle kelpaa, on ongelma. Tällähetkellä sellainen on "talvisixpäkin" hävittäminen.

Tämäkin postaus oli aivan turha, koska se ruokkii trollaustasi. Kerropa kuka oikeasti olet. Olen melko varma että olet joku vakiopalstalaisista, joka ei vaan viitsi (uskalla) kirjoittaa synkimpiä ajatuksiaan perusnickillään.

EDIT: Anteeksi että menin henkilökohtaisuuksiin, mutta itsepähän aloitit. Loukkaantuminen on ainoastaan lukijan vastuulla."

Oikea vastaus olisi ollut: En tiedä.

Zarathustra

"Tässä vaiheessa lienee aiheellista huomauttaa, että liikalihavuus on Suomessa merkittävämpi ongelma kuin anoreksia."

Onko tässä kuvassa mielestäsi ylipainoisia naisia?

Vierailija

Miksi sitten edes kysyit?

Aiheeseen liittyen:

Zarathustra
Jos ja kun vanhemmat eivät kanna vastuuta lapsistaan, tulee yhteiskunnan kantaa vastuu.

Vanhemmat ovat myös yhteiskuntaa.

Miksi vastuuta pitää kokoajan pakoilla? Aina kaikki on jonkun toisen syytä, viimekädessä yhteiskunnan. Eli meidän kaikkien. Eikö silloin syy ole ihan meidän itsemme?

Vierailija

On aivan sama, mitä "yhteiskunnan" valtarakenteet tekevät, jos kotona ei ole rajoja, sääntöjä ja rakkautta. Lapset ja nuoret tarvitsevat läheisyyttä ja sitä, että joku opettaa mikä on tervettä ja mikä ei. Television mainokset ja sarjat, vaatefirmojen kampanjat ja kaikki muu elämäämme vaikuttava ei pääse aivopesemään ketään, joka on opetettu ajattelemaan omilla aivoillaan ja olemaan tyytyväinen itseensä. On toden totta vastuun pakoilua syyttää yhteiskuntaa siitä, että nuorilla on sairas kuva siitä, minkälainen on kaunis vartalo tai mikä on ylipainoa.

Tuossa Doven mainoksessa muuten ei ole ylipainoisia naisia, he ovat luultavasti painoindeksiltään täysin normaalien rajojen sisällä.

Vierailija
Desi
.."Tuossa Doven mainoksessa muuten ei ole ylipainoisia naisia, he ovat luultavasti painoindeksiltään täysin normaalien rajojen sisällä."

Sitähän minäkin. Mainoksen alitajuisesti vaikuttava sanoma on jotain aivan muuta.

Vierailija
Onko tässä kuvassa mielestäsi ylipainoisia naisia?

En ole väittänyt että ko. kuvassa olisi ylipainoisia naisia. Väitän, että maassa jossa ylipaino on ongelma on tyhjänpäiväistä valittaa että media saa lapset tuntemaan itsensä lihaviksi. Harvempi mainosten malleista on alipainoinen.

Desi
On aivan sama, mitä "yhteiskunnan" valtarakenteet tekevät, jos kotona ei ole rajoja, sääntöjä ja rakkautta. Lapset ja nuoret tarvitsevat läheisyyttä ja sitä, että joku opettaa mikä on tervettä ja mikä ei. Television mainokset ja sarjat, vaatefirmojen kampanjat ja kaikki muu elämäämme vaikuttava ei pääse aivopesemään ketään, joka on opetettu ajattelemaan omilla aivoillaan ja olemaan tyytyväinen itseensä. On toden totta vastuun pakoilua syyttää yhteiskuntaa siitä, että nuorilla on sairas kuva siitä, minkälainen on kaunis vartalo tai mikä on ylipainoa.

Mikäli ongelma ei ole yhteiskunnan, voi tämän keskustelun päättää. Vanhemmat kasvattakoon lapsensa miten parhaaksi näkevät. Epäilen vahvasti että tälle palstalle kirjoittavat kykenevät vaikuttamaan kanssaihmistensä kasvatusmenetelmiin.

Vierailija

Zarathustra: Sanoit aiemmin, että lapsille ja nuorille suunnattua mainontaa pitäisi vähentää. Se on ihan ok ajatus, mutta ikävä kyllä se ei toimi jolleivat vanhemmat vahdi tarkkaan mitä lehtiä nuoret lukevat, mitä sarjoja he katsovat televisiosta ja mitä elokuvia he menevät katsomaan. Ei ole ainoastaan mainonnan syy, että kuvien ylilaihat naiset ja photoshopatut miehet tulvivat sisälle ovista ja ikkunoista. Suurin osa vaikutuksesta tulee jostain aivan muualta, kuten jo edellä mainitusta sarjasta O.C ja muista vastaavista hömppäohjelmista, joissa kaikki tytöt ja pojat ovat täydellisiä ja edes normaalipainoisia naisia ei juurikaan näy. Nuoret eivät pyri mainosten mallien kaltaisiksi, vaan kuuluisien, rikkaiden ja nuorten tähtien kopioiksi (esim. Lindsey Lohan, Paris Hilton etc.). Siinä ei paljon mainonnan vähentäminen auta, vaan järjen äänen täytyy tulla kotoa ja koulun terveystiedon tunneilta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat