Lukijat samasta maailmasta Jaakko Laakso ja minä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Äsken Jaakko Laakso esitteli TV1ssä, mitä on lukenut. Kun ollaan samasta poliittisesta vasemm iston maailmasta, vaikakin eri varallisuus- ja puoluetasolta, mitä kukin lukee, valaisee sitä, mitä kukin on.

Jaakso Laakson vanhemma olivat työväenkermaa, mutta lukivat paljon.
Jaako Laakos kertomasna mukaan itse luki aluksi Jules Verneä ja kolme muskettisoturia, nähden ne romanttisiksi, ja siirtyi sitten mielestään reaalisemoiin kirjoihin.

Minä, hevosmiehen ynnä asutustilallisen tyttären poika aloitin jo ennen kansakoulua tultua pohjoiseen, lukien ullakolta löytäminäni äitini sisarusten kansakoulun varttuneempien luokkien kirjoja. Painopiste
oli maantieteessä, jota jotenkin pääsin ymmärtämään. Nuorin eno pisti
pirtistä löytämiään noita kirjoja uuniin sitä mukaa kuin kerkesi. En ymmärtänyt piilottaa niitä. Se olikin ensimmäinen lukuvaiheeni. Kansakoulun alkupuolelta, jo Tervolasta, muistan, tämä on romanttisempaakin, jotenkin mökkiin kulkeutuneen Lareyn Erämaan vaeltajan, josta puuttuivat alun ja lopun sivut, ja Burroughsin Tarzan Apinain kuiningas, josta puuttui vain lopppusivuja. Tarzanit luin läheskaikki olleessani asepalveluksen aikan alokkaana sotilassairaalassa.
Jaakko Laaksohan ei ainkana Suomessa ole suorittanut asepalvelusta.

Oppikoulun ensimmäisen vuoteni asuin erään puoluetoimitsijan asunnossa.
Hänen kirjastostaan löysin historiaa, jo siis ennenkuin historiaa koulussa opinkaan. Enimmäkseen meni ohi, kuten sittemmin Tarlen Napoleonkin.
Kuitenkkin olin oppikoulun päättämiseen asti omaksunut yeisestä histoirasta neuvosotliitotlaista koulukäsitystä.

Jonkin verran lukivat äiti ja isäkin, vaikka hän käynyt vain yhden lukukauden kansakoulua. Äidille kirjat olivat myös ansioväline köyhyydessä, hän myi niitä. Niillä karttui ainakin kirjoituskone ja kirjoituspöytä, ynnä tietenki kirjoja omaan kaappiin ja hyllyihin. Romaanien ohella mujitan lukeneeni varhain Stalinin teoksia. Myös minä harjoittelin pielestä myyskentelyä. Ensimmäinen joulukorttioperaatio koulussa taisi mennä huonosti, varastelivat niitä. Siirryttyä lehtiin aloin oppia homman, ja samalla laskutaitoa. Myin ensin rauhanpuolustajien lehteä, sitten pioneerien Kiurua; nuorisoliiton Terää jo lähinnä järjetöjen laskuun. Myyntikykyjäni vain ei piirijärjestö ottanut käyttöönsä.
Toiomittamista en niinkään ajatellut, eikä minua siihen myöskään kaivattu.

Verneä luin minäkin varttuneempana. Muta minä olen aika epäronmantitne, enkä nähnyt sukeluisveneistä ja saerella sitä, vaan toimintaa. Toimintaelokuvat kiinnostavat vieläkin. Ja kai kiinnosti toiminta myös Tarzaneissa.

Meiltäkin oltiin järjestöaktivisteina, vaikka seurassa ikäänkuin ulkopuolisina. Ja sen mukaisesti luin Kansan Tahtoa ja sittemmin Kansan Uutisia. Varttuneena koululaisena tilasin Neuosto-Karjalaa. Niitä luki myös hellustamassa asunnon tytärtä käynyt Eero Filpus. Tarkka poika, totesi
että sikäläuiset lehmäöt olivat tuotoltaan ihan maatiaisia. Helsingissä tilasion jonkin aikaa Neues Deutschlandia. Joskus kirjastossa luin myös länsisakslaisia lehtieä, ainakkin Der Spiegeliä. - Radio hankittua kotiin kuuntelimme myös Moskovaa.

Urheilu meille kanskoulun vartunemmille pojille oli sekä omaaa harrastusta että seurattavaa. Erityisesti jäi 1952 mieleen Zatopek eli Satu-Pekka. Myös suoritusten numeroarvot jäivät mieleeni. Armeijakin meni läpi jonkinlaisena urheilusuorituksena, vaikka näin huonosti ja olin epäkätevä. Patterin muut saman ikäluokan ryhmänjohtajat totesivat minun olevan kuitenkin ylivoimainen teoriassa. Sodan taito ja teoria on kiinnostanut myöhenmminkin, kuuluuhan se poliittiseen historiaan.

Jaakko Laakson uusimmat kirjat, hänen nykyinen tapansa lukea. Hakee nähdäkseni kiinnostavianäkökulmia, sellaisia, jotka samalla vahvistavat hänen omiaan. Mainitsi lähinnä muistelmia. Minua kiinnostaa lähinnä
tieteellinen ja teorian puoli, mikä on perus- ja taustarakenne, miten siinä toimitaan, miten jonkin ihmisen rooli on syntynyt ja miten hän on toteuttanut sitä. Vastapuoleltakin ainakin Hitleriä koskevaa on tullut luetuksi. Luen myös omia kirjoituksiani, hämmästyttääkö? Niitähän on nyt, kun olen toiminut tällä palstalla. Omalla puolellani olevien näkökulmat eivät kiinnosta sinänsä, vaan jos on hyvät perustelut. Ei ole motivaatiota menä tapaamaan suurta joukkoa itsestään suuria luulevia avainihmisiä. kättelemään, nuolemaan niitä. Ja tottakai vastapuoleni kiivaimmat pukairt kiinnostavat. Ihan toiminnallisesti, miten käydä kimppuun!

Että semmoiset muunnelmat lukevasta taistelijasta.

Kommentit (6)

Vierailija

Vähän asian vierestä, ei kuitenkaan paljon, tekee mieleni kysyä. Kuinka hyvin Olet tuntenut Varejoen Paasilinnan veljekset? Voisi luulla, että teillä oli varsinkin Ernon kanssa samanlainen tausta ja myös harrastukset? Olen ollut Ernon kirjojen ystävä aina, vaikka en kyllä aina ole voinut samaistua hänen ajatuksiinsa.
Vuosia sitten Kemissä, menin pikku kännissä juttelemaan ravintolassa Ernolle. Oli erittäin miellyttävä, ainakin silloin. Johtui kyllä siitäkin, että keskityin kehumaan ja pyytelin anteeksi häiriötä

Vierailija
K. K.
Vähän asian vierestä, ei kuitenkaan paljon, tekee mieleni kysyä. Kuinka hyvin Olet tuntenut Varejoen Paasilinnan veljekset? Voisi luulla, että teillä oli varsinkin Ernon kanssa samanlainen tausta ja myös harrastukset? Olen ollut Ernon kirjojen ystävä aina, vaikka en kyllä aina ole voinut samaistua hänen ajatuksiinsa.
Vuosia sitten Kemissä, menin pikku kännissä juttelemaan ravintolassa Ernolle. Oli erittäin miellyttävä, ainakin silloin. Johtui kyllä siitäkin, että keskityin kehumaan ja pyytelin anteeksi häiriötä

En ole tavannut heitä, ja juuri Erno on kaikkein vähiten tuttu. Reino
on himan tuttu poltiiikana ja Ylen kuvioista. Arto Paasilinnalta sentään tunnistan joitakin aiheita. Täällä oli Suukoskella sen tapainen mylly kuin
Ulvovassa myllärissä, ja tällä puolen asui eräs Palo-Heikiksi sanottu, jolla oli hiukan samanlaisia kotkotuksia kuin sillä myllärillä. Rakennusmestari
Jaatisessa jostain toisessa kirjassa oli jotakin tuttua, olihan tämä voimalaitostyömaiden aikaan rakentamisen seutua.

Varejoen asutuslalueen asukkaiden suuri enemmistö aikanaan oli kansandemokraatteja. Tietääkseni myös Paasilinnat. Vasta aikuisina veljekset vaihtoivat sosdemeihin.

Timo K. Mukka 1954, tiesi äitini, oli samalla pioneerileirillä kuin minä.
Siellä joku poika sai kesken leirin sairauskohtauksen ja piti viedä pois, ja hän oli ollut juuri Timo K. Mukka.

Täällä Pohjantähden alla. Isä olisi ihan hyvin käynyt Koskelan Jussin
veljestä. Hänestä ei kuitenkana tullut torpparia tai tilallista, vaan
maatyömises, hevosmkikes ja täälä pohjoisessa ylenmi mökkiläiseksi ja
seka- eöi aputyömieheksi. Minä siis kävisin Koskelan Akselin serkusta.
Tampereella vaikutti todellein serkkuni isän puolelta Kalevi Koskinen, huomattavasti varhemmin syntynyt kuin minä. Sodan jälkeen hänestä
tuli kaivuuyrittäjän siis kapitalisti, ja varman aloitti vekselivetoisella
Pikku- eli Hullu-Jussilla.

Isäni isä kieltolain aikanm oli kiertävä yrittäjä, joka isäni sotilaspassinkin mukaan oli "hävinnyt", siis pitäjästä ja myös perheestään. Ensimmäisenä rauhanm vuotena hän taisi kuitenkin käydä silloisessa paikassamme Kylmäkoskella. Isäni äiti Amanda eli Manta siis sai vastata perheestä.
Hän oli paha suustaan, mikä ominaisuus ei ole ollut minustakaan kaukana.
Muori muuten oli väittänyt äidin tavatessaan, kai 1940, että hän ei ollut nukkunut yli 20 vuoteen. Äidin mielestä hän kuitenkin torkkui keinutuolissaan.

Isäni siis oli Urjalasta. Perheenä me olimme siellä vain viimeisen vuoden ennen pohjoiseen lähtöä 1946, eikä Väinö Linnankaan äiti asunut siitä kaukana. Minä synnyin Akaassa, ja ennen Urjalan vuotta paikat olivat Kylmäkoskella.

Vierailija

Tulihna nyt katsotuksi Launataiseurassa Martti Korhonen; aiemmin häntä en ole juurikaan nähnyt. Nuorena miehneä autonasentaja. Nykyisyydessä vaikuttaa kuin papilta. Hänestä olis valtiokirkko saanut, tai jokin ei-valtiolleinkin lahko, hyvän saarnamiehen. Myös poltiikan kannölta hän on hyvin kaarteleva. Hänestä on vaikea saada otetta. Kuulemma kuitenkin
Laakso ja Tennilä sitä yrittävät.

Kuudennesta ydinvoimalasta kuitenkin saatiin irti kanta. Martti Korhonen
on ydinvoiman rakentamista vastaan. Ydinvoimala puolestaan on niitä harvoja asioita, joissa olen suurporvariston Suomen ja kokoomuksen kanssa samalla puolella. NATOn suhteen puolestaan Korhonen ja minä
olemme samala puolella, periaatteessa. Pj. Korhonen kuitenkin tarkoittaa liittymisellä virallista liittymistä, minä sen sijaan totean, että käytännön
liittyminen ilman sitäkin jo on mennyt ja jatkuu varsin pitkälle. On mennyt
jo pitemmälle kuin vaikka Romanian ja Bulgarian, jotka sentään virallisesti ovat jo NATOn jäseniä.

Jaakko Laakso piti Pohjantähden kahdesta osasta, vaan ei kovin kolmannesta. Minä näen tuon eepoksen Koskelan perheen osaltakin varsin
pikkuporvarisen elämäntavan kuvauksena. Myös Laakson mielestä upea taistelujen aika ja " luokkasota" minun näkemänäni on melkoista kohellusta. Kun ette paremmin osanneet, miksi aloitittekaan? Kolmannen osan hiljaisempi puurtaminen on ihan looginen jatko Pentinkulman oloissa. Useat kuitenkin, kuten myös Väinö Linna, lähtivät Tampereelle, ja meidän perhe pohjoiseen.

Se pieni kartanonrouva Pentinkulmaeepoksessa muistuttaa äitiäni.
Peräpohjolassa kartano on tarkoittanut pihapiiriä. Itse paronitar sen sijaan oli iso ämmänkörmy. Sen miehen punikit olivat ampuneet lähtönsä hetkinä, ja ämmä puolestqaan ammuttanut muutaman torpparin.
Torppien rakennukset puolestaan jotkut olivat käyneet polttamassa.
Vuoden 1918 kesällä punikkeja oli siellä myös elossa metsissä.
Varsinaiselle sissitopiminnalle ei kuitenkaan osoittanut olevan maaperää, ja syksyn tultua punikkeja ei enää tapettu.

Ei perheellämme asessorskan kanssa sinänsä ollut riitaa. Vaan lähdön aihe tuli siitä, kun hänkin joutui luovuttamana maata Karjalan
siirtolaisille, ja äidin olisi pitänmyt luopua lehmästä, tai oliko niitä siellä kaksi. Sopimusvuoden päätyessä pidettiin huutokauppa liiasta omaisuudesta, vuokrattiin tavaravaunu, ja juna vei. Kahden vuorokauden päästä oltiin Jaatilan laiturivaihteella.

Vierailija

Olen lukenut Pohjantähteni niin, että muistan lähes joka repliikin. Täällä Lapissa, kun ei kansalaissodasta juuri mitään tiedetty. Kittilässä ammuttiin nimismies puolivahingossa. No, Kolarin Vaattojärvellä tietysti poikkeuksena oli jo silloin miestappoja. Kolarin poliittinen tragedia tuli kuitenkin vuosille 1940-1944 jolloin osa kommunisteista piiloutui metsiin metsäkaartiksi, joita sotapoliisit sitten jahtasivat. Karmeita juttuja kulki monia vuosia jälkeenkinpäin noista tapahtumista. Yhden sotapoliisin ampuman miehen muut pistivät suolaan, että voidaan jälkeen tutkia. Oli kova usko Neuvostoliiton voittoon. Markku Tasalan vastikään ilmestynyt kirja kertoo seikkaperäisesti ja puolueettomasti noista ajoista.

Vierailija
ArKos itse

Jaakso Laakson vanhemma olivat työväenkermaa, mutta lukivat paljon.

Työväki on työväkeä, siinä asiassa on turha mitään kermaa
erotella. Kyseinen erottelu palvelee ainoastaan kapitalistin etua,
hajoittamalla työväen rivejä. Myös se että suuri osa kansaa
pidetään työttömänä, palvelee riistäjän etua. Työttömyys
ei ole toisten työssä olevien vika vaan ainoastaan työnantajan
ja hallituksen keino pitää kansa kurissa!

ArKos itse

Tarzanit luin läheskaikki olleessani asepalveluksen aikan alokkaana sotilassairaalassa.

Jo alokkaana "vempulassa"!?
Tuliko palveltua montaakaan päivää terveen kirjoissa?

ArKos itse

Jaakko Laaksohan ei ainkana Suomessa ole suorittanut asepalvelusta.

"Jaakko Laakso valittiin kansanedustajaksi neljännelle kaudelle 16.3.2003 pidetyissä eduskuntavaaleissa. Hän sai vasemmistoliiton Uudenmaan ehdokkaista toiseksi eniten eli 5003 ääntä.

Puolustusvaliokunnan varapuheenjohtajana Laakso on ollut keskeisesti vaikuttamassa siihen, että muun muassa rauhanturvalain muutokset, valmiusprikaatien perustaminen, puolustusvoimien helikopterihankinnat, puolustusmäärärahat ja Nato-jäsenyys on otettu entistä tarkempaan syyniin.

Laakso on Suomen 1. puhujamestari äidinkielenopettajien kilpailuissa ja kaksinkertainen väittelyn Suomen mestari."

Lähteitä rivien hajoittaja,kiitos?

ArKos itse

Jaakko Laakson uusimmat kirjat, hänen nykyinen tapansa lukea. Hakee nähdäkseni kiinnostavianäkökulmia, sellaisia, jotka samalla vahvistavat hänen omiaan.

Kun näkökulmat ovat eettisesti ja moraalisesti kestäviä ja yleisen
hyvinvoinnin edistämiseen pyrkiviä niin silloin niitä tuleekin
vahvistaa!!

Vierailija

Jopas ilmoititkin työväen vasemmistokerman kannan. Että Lännen ja erityisesti Englannin työväki pikkuporvaristui, ei hyvinä aikoina ollut halukas kumoukseen, se luetaan jo Marxin tuiotannosta. Työväen kerma eli aristokratia, sitä luetaan Leninin tuotannosta. Imperialismin ylivoitoista suurprovaristo käyttää työväen osan lahjomiseen. Oletpa nyt julistanut
Lenininin vastustajaksesi, Juudas.

Erinäisiä työväen ryhmiä erotteli Venäjän kansalaissodan aikaan joukosta tsheka. Ikävä ettet ollut jo mukana siinä joukossa. Huomattava osa SKPn komunisteista rajan takana eroteltiin pois, hyville palkoille vai mitä?!

Keitä olivat Noske ja muut sosdemien johtajat ensinmäisen maailmanodan jälkeisinä levottomian aikoina. Ei vissiin työväkeä vai?
Paljonko spartakisteilla oli tuohon huonoonkaan aikaan työväen kannatusta?

Moniko työläinen vasemmistostakaan 1930 seurasi Armas Äikiän kehoitusta vastarintaan. Oli niin helvetin hyvät palkat. Niitä kyllä leikattiin tunutvasti kun SAJ hajoitettiin.

Työväen kerma se myös Suomen vasemitosa on erotellut ja erottelee
köyhiä ulos. Ja siinä olet sinä vuodatuksillasi mukana, Juudas.

Mm. Yhdysvaltain työväki, tekee m. Iso Poika Bushille halukkaasti aseita.

Että on saanut Jaakso Laakso voittoja kailottamiskilpailuissakin ja peräti
5000 ääntä.

Vai puolustat sinä Vasemmistoliiton rivien eheyttä. Eikös sinun pitänyt olla kommunisti. Oletko kala vai lintu. Asiaan sekaantumisesi ansiosta
myös riita ja vastakohdat minun ja vaselistien välillä kasvavat.
Sehän onkin tarkoituksesi, provokaattori Juudas!

Paikkasi kuoltuasi on kontrien taivaan esikunnassa.

Me emme rupea rakentamaan eheyttä sinne, missä sitä ei alkuunkaan
ole eikä voikaan olla Vaan ei seuraa eheyttä sinunkaan touhuistasi Juudas. Päinvastoin raja railona aukeaa. Tuhoat oman maineesi ohella ainakin SKPn, ja myös vaselistien, asiaa.

Moraalisesti ja eettisesti kestävät näkökulmat, niistähän Suomessa tähän asti on puhunut oikeisto. Täällä oli 1950-lvun lopussa sellainen USAsta tuotu MRAn liikekin. Sinäkin tällä palstalla reaalisesti olet oikeiston
ja ihan fasistienkin ystävä. Reaalisesti ihan kontra. Niin, poju, nyt olet saanut tehdä heille itseäsi tunnetuksi. Alat olla jopa tunnettu kontra.
Tekee oikein hyvää myös SKPn maineelle.

Uusimmat

Suosituimmat