Seuraa 
Viestejä5377
Liittynyt7.8.2016

Mikähän mahtaa olla tuon elektronisen sodankäynnin todellinen merkitys nykysodissa? Kovasti siitä puhutaan yleisellä tasolla, ja esim. taannoisessa ohjusiskussa Syyriaan sillä epäillään jopa lamautetun Venäjän ohjuspuolustuksen. Tuskin totta, mutta ymmärtääkseni Ukrainassa ihan arkipäivää voimakas häirintä ainakin kommunikaatioyhteyksiä vastaan.
 

"Defensenewsin mukaan on periaatteessa mahdollista, että amerikkalaisten elektronisen sodankäynnin häirintä esti venäläisohjuksia toimimasta."

https://www.verkkouutiset.fi/syyrian-iskut-jattivat-auki-suuren-kysymyks...

Voikohan jatkossa olla tilanne, jossa tutkaohjukset osoittautuvat härinnälle liian alttiiksi ja epätarkoiksi? Tällaisella olisi melkoinen vaikutus myös ilmasodankäyntiin ja ilmapuolustukseen. Eräässä radio-ohjelmassa puolustusvoimien upseeri kehui vielä vanhaa it-konetykkiä, "Sergeitä", että on täysmekaaninen ja elson kestävä. Ilmeisesti kaikki ilmapuolustus ei sitä ole?

Kommentit (12)

ekavekara
Seuraa 
Viestejä5377
Liittynyt7.8.2016

Kertooko tämä siitä, että nykyiset asejärjestelmät ovat olennaisesti haavoittuvaisempia kuin annetaan ymmärtää? Miten toimii esim. F-35 tällaisen härinnän alla, jos AC-130 nikottelee?
 

Kenraali Thomasin mukaan Syyria on tällä hetkellä maailman aggressiivisin elektronisen sodankäynnin ympäristö.

– He testaavat meitä joka päivä kaatamalla tietoliikenneyhteytemme ja lamauttamalla AC-130-lentokoneemme.

Vihollisen suorittama AC-130-koneiden tietoliikenneyhteyksien häirintä voi olla erittäin vaarallista maassa toimiville amerikkalaisjoukoille, koska koneet luottavat järjestelmiinsä tunnistaakseen vihollismaalit ja koordinoidakseen hyökkäykset ilmassa ja maassa.

https://www.verkkouutiset.fi/usan-koneita-hairitty-syyrian-taivaalla-ken...

.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Tai sitten ohjukset toimivat optimaalisesti ja vaikuttivat kohteiden valintaan. Parempaa puolustusta kun saa hakea.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Voisin kuvitella että jokaiselle pataljoonalle oli määrätty tietty kriittiset kohteet, eikä jenkit tähdänneet niihin. Todennäköisesti tarkoituksella. 

Mattista ja Putinia en lähtisi aliarvioimaan kumpaakaan.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40689
Liittynyt6.12.2009

ekavekara kirjoitti:
Kertooko tämä siitä, että nykyiset asejärjestelmät ovat olennaisesti haavoittuvaisempia kuin annetaan ymmärtää? Miten toimii esim. F-35 tällaisen härinnän alla, jos AC-130 nikottelee?
 

Kenraali Thomasin mukaan Syyria on tällä hetkellä maailman aggressiivisin elektronisen sodankäynnin ympäristö.

– He testaavat meitä joka päivä kaatamalla tietoliikenneyhteytemme ja lamauttamalla AC-130-lentokoneemme.

Vihollisen suorittama AC-130-koneiden tietoliikenneyhteyksien häirintä voi olla erittäin vaarallista maassa toimiville amerikkalaisjoukoille, koska koneet luottavat järjestelmiinsä tunnistaakseen vihollismaalit ja koordinoidakseen hyökkäykset ilmassa ja maassa.

https://www.verkkouutiset.fi/usan-koneita-hairitty-syyrian-taivaalla-ken...

.

"Electronic Warfare “Disables” U.S. Aircraft In Syria

At a symposium made up of around 2,000 intelligence professionals, a U.S. Special Operations Command revealed Tuesday that communications are being knocked down in a number of EC-130 aircraft in Syria, according to an article published on Breaking Defense.

According to Lockheed Martin, electronic warfare “represents the ability to use the electromagnetic spectrum—signals such as radio, infrared or radar—to sense, protect, and communicate,” but also to jam or disrupt these signals.

The EC-130 is a military plane built by Lockheed. It’s one of the most sophisticated electronic warfare weapons in use, capable itself of jamming other airborne communication networks. It can pick out individual radio frequencies, and other civilian wireless signals, and jam them from the sky.

At the symposium, General Raymond Thomas called Syria the “most aggressive EW environment on the planet,” noting that EC-130s were being “disabled.”

While the source of the attacks is still unknown, Russia has a track record of jamming communications equipment in the past. NBCreported earlier this month that Russia figured out effective ways to jam U.S. drones in Syria, scrambling their GPS signals. That can confuse the operator, or even cause a crash.Modern warfare, as we see here, is not limited to a number of propaganda-esqe tweets. Clearly, in the future, hackers won’t only be battling it out online. Seeing the effects IRL could redefine the way world powers conduct war in the near future."

https://futurism.com/electronic-warfare-disables-aircraft-syria/ .

ekavekara
Seuraa 
Viestejä5377
Liittynyt7.8.2016

Kellään tietoa, miten tämä lennokintorjunta-ase toimii? Jumittaa yhteydet vai häiritsee ihan sähkömoottoria/ohjausta?

 "Amerikkalainen Sierra Nevada -yhtiö on kehittänyt uuden asejärjestelmän lennokkien torjuntaan. Laitteisto on suunniteltu melko pienikokoiseksi, joten se voidaan sijoittaa esimerkiksi pakettiauton lavalle.

...

Defense Newsin mukaan X-MADIS pystyy havaitsemaan, tunnistamaan ja torjumaan lennokkeja elektronisen sodankäynnin menetelmillä."

https://www.verkkouutiset.fi/uusi-ase-lennokkien-torjuntaan-mahtuu-auton...

.

Perusfyysikko
Seuraa 
Viestejä205
Liittynyt6.8.2017

ekavekara kirjoitti:
Kertooko tämä siitä, että nykyiset asejärjestelmät ovat olennaisesti haavoittuvaisempia kuin annetaan ymmärtää? Miten toimii esim. F-35 tällaisen härinnän alla, jos AC-130 nikottelee?
 

Kenraali Thomasin mukaan Syyria on tällä hetkellä maailman aggressiivisin elektronisen sodankäynnin ympäristö.

– He testaavat meitä joka päivä kaatamalla tietoliikenneyhteytemme ja lamauttamalla AC-130-lentokoneemme.

Vihollisen suorittama AC-130-koneiden tietoliikenneyhteyksien häirintä voi olla erittäin vaarallista maassa toimiville amerikkalaisjoukoille, koska koneet luottavat järjestelmiinsä tunnistaakseen vihollismaalit ja koordinoidakseen hyökkäykset ilmassa ja maassa.

https://www.verkkouutiset.fi/usan-koneita-hairitty-syyrian-taivaalla-ken...

.

 

Varmasti 4gen jää tappiolle tässäkin lajissa. F-35 lienee tämän hetken huippu  niin häiritsijänä kuin häirinnän kestossakin (varsinaiset ELSO-alustat poislukien). AESA-tutka antaa mahdollisuudet vaikka mihin (LO-modet, viestintä, häirintälähetys, harhamaalien luominen jne) jos vain tietokonekapasiteetti riittää. Lisäksi F-35:ssä on MADL joka viestii vaikeammin häirittävällä suunta-antennilla laajalla kaistalla ja kaistanleveydellä, mahdollistaen mm. tutkan primääridatan siirron toiselle koneelle. Lisäksi F-35:ssä on kaksi  IR-järjestelmää jotka ovat immuuneja sähkömagneettiselle häirinnälle.

Saabin sivulta:

https://saab.com/air/gripen-fighter-system/gripen/gripen/the-fighter/gri...

"The highly advanced EW system can function as a passive or active sensor, warning for incoming missiles or radar looking at you. It can also be used for electronic attacks and jamming other radars. Coupled to the countermeasure such as chaff and flares the EW system can enhance the survivability."

Gripenissä on siis tutkavaroitin sekä soihtujen ja silpunheittimet. Ne taisivat olla käytössä jo Vietnamissa.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3674
Liittynyt7.7.2013

Lennokki joka vaatii jatkuvaa ohjausta on helpoin tiputtaa häiritsemällä ohjaussignaalia. Kehittyneemmät lennokkitiedustelijat saattavat mennä ohjaussignaalin häiriintyessä itse lentävään moodiin. Tälläisen häirintä on vaikeampi juttu. Ohjauksen data pitäisi dekryptata että voisi lähettää väärät ohjauskomennot. Varmaan on myös mahdollista lähettää suunnattu mikroaaltopulssi jonka teho riittää käräyttämään koko elektroniikan tai ainakin radiopiirien vastaanottimet.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt16.3.2005

Tuolta jotain vihjettä ja mainosta:

https://www.youtube.com/watch?v=X27-2WDIZR0

Minä joskus suunnittelin että slinkystä saisi näppärästi kokoonpantavan helix-antennin ja sitten ottaisi uunista magnetronin ja poistaisi siitä ylimääräiset jäähdytyshärpäkkeet kun ei lähetintä kuitenkaan kovin pitkään tarvitsisi käyttää. Tietysti joku 5 GHz taajuusalue tuo omat haasteensa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä5377
Liittynyt7.8.2016

Lyde19 kirjoitti:
Lennokki joka vaatii jatkuvaa ohjausta on helpoin tiputtaa häiritsemällä ohjaussignaalia. Kehittyneemmät lennokkitiedustelijat saattavat mennä ohjaussignaalin häiriintyessä itse lentävään moodiin. Tälläisen häirintä on vaikeampi juttu. Ohjauksen data pitäisi dekryptata että voisi lähettää väärät ohjauskomennot. Varmaan on myös mahdollista lähettää suunnattu mikroaaltopulssi jonka teho riittää käräyttämään koko elektroniikan tai ainakin radiopiirien vastaanottimet.

Meinaatko että on vastaava kuin poliisin käyttämä pulssipyssy, jolla auto saadaan sammumaan?

Myönnän etten tunne elektroniikkaa kovin syvällisesti, mutta kaipa tuollaiseltakin signaalilta voi suojautua jollain Faradyn-häkillä tai lyijykuorella. Ohjaushan voi olla ihan mekaaninen (vaijerit) tai vaikka hydraulinen, kunhan sähköiset toimilaitteet ovat suojassa.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä5377
Liittynyt7.8.2016

o_turunen kirjoitti:
Tuolta jotain vihjettä ja mainosta:

https://www.youtube.com/watch?v=X27-2WDIZR0

Minä joskus suunnittelin että slinkystä saisi näppärästi kokoonpantavan helix-antennin ja sitten ottaisi uunista magnetronin ja poistaisi siitä ylimääräiset jäähdytyshärpäkkeet kun ei lähetintä kuitenkaan kovin pitkään tarvitsisi käyttää. Tietysti joku 5 GHz taajuusalue tuo omat haasteensa.

Sotilaskäytössä voisi toimi joku tykkikaliiberin haulikkokin. Tai vaikka Amos-heittimeen haulipanos, jolla tehoa kilometriin asti.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3674
Liittynyt7.7.2013

ekavekara kirjoitti:
Lyde19 kirjoitti:
Lennokki joka vaatii jatkuvaa ohjausta on helpoin tiputtaa häiritsemällä ohjaussignaalia. Kehittyneemmät lennokkitiedustelijat saattavat mennä ohjaussignaalin häiriintyessä itse lentävään moodiin. Tälläisen häirintä on vaikeampi juttu. Ohjauksen data pitäisi dekryptata että voisi lähettää väärät ohjauskomennot. Varmaan on myös mahdollista lähettää suunnattu mikroaaltopulssi jonka teho riittää käräyttämään koko elektroniikan tai ainakin radiopiirien vastaanottimet.

Meinaatko että on vastaava kuin poliisin käyttämä pulssipyssy, jolla auto saadaan sammumaan?

Myönnän etten tunne elektroniikkaa kovin syvällisesti, mutta kaipa tuollaiseltakin signaalilta voi suojautua jollain Faradyn-häkillä tai lyijykuorella. Ohjaushan voi olla ihan mekaaninen (vaijerit) tai vaikka hydraulinen, kunhan sähköiset toimilaitteet ovat suojassa.

 

Näissä tarvitaan radioyhteys ohjaamiseen ja tietojen välitykseen. Anteneja ei voi suojata kun ne suunitellaan nimenomaan vastaanottamanaan rf-taajuisia signaaleja.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä5377
Liittynyt7.8.2016

Lyde19 kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:
Lyde19 kirjoitti:
Lennokki joka vaatii jatkuvaa ohjausta on helpoin tiputtaa häiritsemällä ohjaussignaalia. Kehittyneemmät lennokkitiedustelijat saattavat mennä ohjaussignaalin häiriintyessä itse lentävään moodiin. Tälläisen häirintä on vaikeampi juttu. Ohjauksen data pitäisi dekryptata että voisi lähettää väärät ohjauskomennot. Varmaan on myös mahdollista lähettää suunnattu mikroaaltopulssi jonka teho riittää käräyttämään koko elektroniikan tai ainakin radiopiirien vastaanottimet.

Meinaatko että on vastaava kuin poliisin käyttämä pulssipyssy, jolla auto saadaan sammumaan?

Myönnän etten tunne elektroniikkaa kovin syvällisesti, mutta kaipa tuollaiseltakin signaalilta voi suojautua jollain Faradyn-häkillä tai lyijykuorella. Ohjaushan voi olla ihan mekaaninen (vaijerit) tai vaikka hydraulinen, kunhan sähköiset toimilaitteet ovat suojassa.

 

Näissä tarvitaan radioyhteys ohjaamiseen ja tietojen välitykseen. Anteneja ei voi suojata kun ne suunitellaan nimenomaan vastaanottamanaan rf-taajuisia signaaleja.

Hmm, varsin totta. Voisikohan tuota jotenkin kiertää? Lankaohjaus toiminee lyhyillä etäisyyksillä joissain tapauksissa, tai sitten niin, että antennit ovat vain osan aikaa kytkettyinä/näkyvissä tietyillä ennalta suunniteluilla hetkillä. Nämä siis villejä ideoita. :)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat