Valoherätyskello

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko valoherätyskelloa keksitty?

Ainakin omakohtaisten kokemusten perusteella valoisassa herää huomattavasti helpommin, joten valon syttyminen vaikka 10 minuuttia ennen kellon pärinää helpottaisi huomattavasti talvella sängystä kömpimistä. Kesällä taasen valoa saattaa tulla ikkunasta liiankin kanssa, jolloin herää helposti parikin tuntia ennen kellon soittoa.

Alkaako REM-uni valon määrän lisääntyessä? REMmihän on hyvin pintapuolista unta, josta herää helposti. Kiinnostaisi kuulla mahdollisista tutkimuksista.

Kommentit (9)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mulla on kanssa näin kesällä ihan luonnollinen heräityskello, en ole aikaa tarkasti kattonut mitä se on, mutta viikonloppuna herään siihen kuin aurinko paistaa minun sängyyn ja lämmittää sitä epämukavasti. Viikolla sitten herään aikasemmin jos tarvii, niin ei välttämättä herää tuhon aurinkoon.

Tänään aurinko ei paistanu heräsin vasta puoli 1.

Vierailija

Tiedäthän kirkasvalolamput. Niistä on saatavissa kalliimpia versioita, joissa on herätystoiminta. Säädetään aika ja valo alkaa kirkastua hitaasti saavuttaen lopulta maksimikirkkauden. Siihen voidaan myös liittää hitaasti voimistuvaa ääntä, linnunlaulua, aaltojen kohinaa tai suosikkimusiikkia. Niistä oli juttua Hesarissa pari vuotta sitten. Kuulemma parantavat aamu-unisten heräämistä selvästi.

Itsellä on sen verran kokemusta keskiyön auringosta, että nukun joskus kesällä verhot auki. Se on mukavaa.

Vierailija

Itselläni on tapana "kävellä" yöllä, siis napsautan päälle sängyn yläpuolella olevan lukulampun (ihan käden oikaiseminen riittää ylettyäkseen ). En tiedä miksi teen tällä tavoin, ehkäpä tarkistan keskellä yötä paljonko kello on, mutta unohdan sitten lampun palamaan. En ole kuitenkaan koskaan muistanut heränneeni yöllä, joten se on aikamoinen mysteeri.

Kun lamppu on sitten palanut useita tunteja (tai mistätä minä tiedän mitenkä kauan se on ollut päällä) pääni päällä, on herätessä aivan kauhea olo. Hikoiluttaa hirvittävästi, päätä särkee, heikottaa, oikeastaan tuntuu kuin ei olisi nukkunut juuri yhtään. Itse en siis toivo minkäänlaista valo herätystä, vaan teippaankin nykyään lampun katkaisijan kiinni aina yön ajaksi.

Vierailija
FaKta
Itselläni on tapana "kävellä" yöllä, siis napsautan päälle sängyn yläpuolella olevan lukulampun (ihan käden oikaiseminen riittää ylettyäkseen ). En tiedä miksi teen tällä tavoin, ehkäpä tarkistan keskellä yötä paljonko kello on, mutta unohdan sitten lampun palamaan. En ole kuitenkaan koskaan muistanut heränneeni yöllä, joten se on aikamoinen mysteeri.

Kun lamppu on sitten palanut useita tunteja (tai mistätä minä tiedän mitenkä kauan se on ollut päällä) pääni päällä, on herätessä aivan kauhea olo. Hikoiluttaa hirvittävästi, päätä särkee, heikottaa, oikeastaan tuntuu kuin ei olisi nukkunut juuri yhtään.

Hehe. Muistin tilapäinen menetys + päänsärky + hikoilu = krapula. Ei satu olemaan baaria niin lähellä, että unissakävely onnistuu? Vaikka ei nyt varsinaisesti aiheeseen liitykään, niin olen kuullut mitä kummallisimpia juttuja paikoista mistä ihmiset ovat heränneet. Esimerkiksi rajojen ulkopuolelta itsensä löytäminen on jo aika saavutus ilman muistoja tapahtuneesta.

Vierailija

En jaksa lukea ketjua, sori jos tämä on jo.

Mulla meni muuten juuri rikki ajastin akvaariosta. Siinä on sinulle "valoherätyskello". Osta Motonetistä tai Tokmannista ajastin ja laita se lampun ja seinän väliin. Tai vandalisoi parkkimittari, niissäkin on ajastimet lohkolämmitystä varten.

Mutta ihan oikeita valoherätyskelloja on ollut pitkään tietysti, kuuroille ja huonokuuloisille. Samoin ovikelloja. Nykyisin taitavat vain käyttää värinäranneketta tai värisevää juttua tyynyn alle, sen huomaa vaikkei kuulekaan. Kyllä niitä jostain apuvälinekaupasta saa, niitä valokelloja. Tai etsi netistä. Ikeastakin voisi löytyä.

Talon voi tietysti tehdä älykkääksi, jos sähköt ovat digitaalisesti ohjattuja niin helppohan se on säätää valot päälle aamulla ja musiikkia vaikka. Rahalla saa. Itselläni oli stereoissa herätys, käytin sitä joskus nuorena - heräsi uutisiin. Nykyään on radioherätyskello mutta eipä tarvi minun heräilläkään aamuisin nykyisin kun olen itse itseni työnantaja. Mitä nyt muksuja kouluun joskus.

Uusimmat

Suosituimmat