Teloitettu aseistakieltäytyjä sai puiston Helsinkiin

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

[size=150:3273alek]Teloitettu aseistakieltäytyjä sai puiston Helsinkiin
[/size:3273alek]
Julkaistu: 19.5.2006 11:41

Arndt Pekurinen

Aseistakieltäytyjä Arndt Pekurisen mukaan nimetty puisto vihittiin käyttöön perjantaina Helsingissä. Arndt Pekurisen puisto sijaitsee Pasilassa Rauhanaseman vieressä.

Pekurinen kieltäytyi asepalveluksesta ennen sotia, ja hänet tuomittiin toistuvasti vankeuteen vuosina 1929–1931. Suomen ensimmäinen siviilipalveluslaki laadittiin 1931, mitä pidetään paljolti Pekurisen ansiona.

Pekurinen istui vankilassa myös talvisodan aikaan.

Jatkosodan aikana syksyllä 1941 Arndt Pekurinen pakotettiin rintamalle. Hänet teloitettiin Suomussalmen rintamalla, kun hän kieltäytyi tarttumasta aseeseen.

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti puiston nimeämisestä maaliskuun puolivälissä.

STT

Tässä on vielä "asiallinen" keskustelupalsta.

http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa ... =0&start=0

Otin tämän asian, esiin siksi että kuin luotte tuota keskustelua, mikä on hs:sivuilla. Niin minun juttuni ei ole sen rinnalla sairaita vaan täysin asiallisia jopa järkeviä.

Sivut

Kommentit (120)

Vierailija
tiäremiäs

Jatkosodan aikana syksyllä 1941 Arndt Pekurinen pakotettiin rintamalle. Hänet teloitettiin Suomussalmen rintamalla, kun hän kieltäytyi tarttumasta aseeseen.

Sairasta teloittaa aseeton mies, joka ei halua vahingoittaa ketään. Se joka tuollaiseen tekoon suostuu, saa minun kirjoissani kuolemantuomion.

Vierailija

Kapteeni Valkonen pelasti Suomen armeijan moraalin antaessaan
tämän isänmaallisen teloitus käskyn!

"Arndt Pekurin mukaan nimetty puisto vihittiin käyttöön 19. toukokuuta 2006. Puisto sijaitsee Helsingin Itä-Pasilassa Rauhanaseman vieressä. Päätöksen asiasta teki Helsingin kaupunginvaltuusto äänin 53–32. Kokoomuksen ryhmä kunnanvaltuustossa olisi halunnut pudottaa Pekurisen nimen pois puiston nimestä ja RKP:n ryhmä ehdotti puiston nimeksi "Maanpuolustuspuistoa".

Vierailija
Liittynyt010106
Kapteeni Valkonen pelasti Suomen armeijan moraalin antaessaan
tämän isänmaallisen teloitus käskyn!

Kapt. Valkonen oli isojen fasistien persettä nuoleva pikkufasisti, joka olisi ansainnut tulla itse ammutuksi.

Vierailija

Tuolta löyty hyvä kommentti nimim. Rauha:

"Onko hieman kaksinaamaista nimetä puisto aseistakieltäytyjälle ja saman aikaisesti tuomita totaalikieltäytyjät vankilaan 2000 luvulla?"

Sitten tonne on kans ilmeisesti kansallissosialismi-foorumilta tullu aika paljon kans porukkaa kertomaan avaran mielipiteensä.
Hyvä, että tuli herralle oma puisto, vaikkei se häntä ehkä tässä vaiheessa lohdutakaan.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005
SAMAEL
tiäremiäs

Sairasta teloittaa aseeton mies, joka ei halua vahingoittaa ketään. Se joka tuollaiseen tekoon suostuu, saa minun kirjoissani kuolemantuomion.

Eihän missään sanota että hän ei halunnut vahingoittaa ketään,hän ei vain halunnut tarttua aseeseen.On mahdollista että hän on paljain käsin pahoinpidellyt jonkun kuoliaaksi?

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija

Totta. Luultavasti vaarallisen terroristin teloitus oli fasismia suojaava isänmaallinen teko, aivan kuten vaarallisten juutalaisten massamurhaaminen liittolaismaassamme.

Vierailija
installer
Eikös fasisteja ollut vain Italiassa?

Sielläkin.

fasismi 2) diktatorinen, kansallismielinen, äärioikeistolainen liike

Vierailija
SAMAEL
installer
Eikös fasisteja ollut vain Italiassa?

Sielläkin.

fasismi 2) diktatorinen, kansallismielinen, äärioikeistolainen liike

minä kun olen käsittänyt että se ei liity millään tavalla oikeitolaisuuteen, ainakaan äärioikeistolaisuuten sen kummemmin kuin vasemmistolaisuuteenkaan, vaikka kommunistiset maat sellaisia usein ovatkin.

"1800-luvulla Italian sosialistit ryhtyivät perustamaan fasci nimellä kulkevia toimintaryhmiä. Nimitys otettiin vitsakimpusta ja sillä haluttiin symboloida työväen yhtenäisyyden voimaa ja tukea järjestäytymistä. Mussolini toimi yhden tällaisen sosialidemokraattisen fasci-ryhmän aktiivina, mistä nimitys hänen myöhemmin johtamalleen liikkeelle tuli.

Nykyisin termiä fasismi käytetään usein yleiskäsitteenä kaikille alkuperäisestä fasismista vaikutteita saaneille ideologioille, kuten Saksan kansallissosialismille." -wikipedia

Vierailija
SAMAEL
Lunttasin sivistyssanakirjasta tuon määritelmän.

juu, tainnut olla joku punalipun heiluttaja asialla, kun minä en voi millään pitää esim. jenkkilää fasistisena, mieluummin anarkistinen.

Chair
Seuraa 
Viestejä2799
Liittynyt6.9.2005
"Onko hieman kaksinaamaista nimetä puisto aseistakieltäytyjälle ja saman aikaisesti tuomita totaalikieltäytyjät vankilaan 2000 luvulla?"

Kyse ei ole kaksinaamaisuudesta. Puiston nimennyt taho ja totaalikieltäytyjät vankilaan tuomitseva taho eivät ole sama. Puiston nimesi Helsingin kaupunginvaltuusto ja vankilaan ihmisiä tuomitsevat oikeusistumet ympäri maan.

"Die Theorie bestimmt was wir beobachten können."(Albert Einstein)

Vierailija

Sodan aikana oli ymmärrettävää, että teloitus tapahtui. Tänään on ihan oikein että rauhanpuolustajaa muistetaaan. Kyse on inhimillisyydestä ja ihmisenarvosta. Pahemmillekin ja tyhmemmillekin on muistomerkkejä jne pystytetty.

Vierailija
installer
SAMAEL
tiäremiäs

Eihän missään sanota että hän ei halunnut vahingoittaa ketään,hän ei vain halunnut tarttua aseeseen.

Olisiko mitenkään mahdollista, että hän ei pikkuruisilla sivarinaivoillaan täysin ymmärtänyt tilanteen vakavuutta ja että hänen idealisminsa pelättiin tarttuvan muihinkin rappeuttaen taistelumoraalin? Tuollaisia perkeleen Pekurisia jos olisi ollut enemmän, ei olisi enää mitään Suomea. Useinkin kävi niin, että "aseettomaan" palvelukseen (esim. konekiväärin ammusvöitä täyttämään ja syöttämään) lähetetyt aseistakieltäytyjät heräsivät karmeaan todellisuuteen nähtyään ryssien määrän ja tulivat itse pyytämään asetta ja ammuksia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat