Seuraa 
Viestejä11647
Liittynyt16.3.2005

Monelle säilötystä tomaatista bolognese-kastikkeen tehneelle on varmasti tuttua, että metallinen, pistävä maku tomaattimurskasta lähtee keittämällä. Mistä on kyse? Mitä tomaatissa tapahtuu?

Sivut

Kommentit (62)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä4390
Liittynyt21.7.2017

Kai sä käytät MUTTIA? Pelati tai kirsikkatomaatti, riippuu erästä.

Arvaus: jos tomaatit eivät olleet riittävän kypsiä, ne olivat  tavallista hapokkaampia, ja liuottivat kattiloista hieman  metallia? Joka makunystyröissä tuntuu erityisen herkästi juuri sen halpokkuuden ansiosta?

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

asdf
Seuraa 
Viestejä11647
Liittynyt16.3.2005

En käytä Muttia, sen on vedetty sileäksi, ja mä arvostan sattumia. Ja Mutti on aa-i-van yliarvostettua.

Mä en oikein usko, että se metallinen maku on metallista, vaan jotenkin siitä, että se tomaatti joutuu seisomaan poiminnan jälkeen.

Mutta kun joku biokemisti kertoisi, mitä tomaatissa tapahtuu poimimisen, säilömisen ja keittämisen aikana. Noin niinku maun kannalta.

asdf
Seuraa 
Viestejä11647
Liittynyt16.3.2005

Jaahas, kaikki hyysärin homokomukkoja, jotka vetävät tomaattikastikkeensakin suoraan tölkistä. Ei näytä kiinnostavan. Minä, ollessani läheisessä, mutten homossa, kontaktissa kaikkin maailman yhtään tärkeisiin päättäjiin sanoimme jo vuonna liitukausi, että kyllä se on noin tuon asian kanssa ja kaikki sen jälkeen on turhaa.

Mutta että nyt se on tätä. Hyvästi!

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä4390
Liittynyt21.7.2017

asdf kirjoitti:
Jaahas, kaikki hyysärin homokomukkoja, jotka vetävät tomaattikastikkeensakin suoraan tölkistä. Ei näytä kiinnostavan. Minä, ollessani läheisessä, mutten homossa, kontaktissa kaikkin maailman yhtään tärkeisiin päättäjiin sanoimme jo vuonna liitukausi, että kyllä se on noin tuon asian kanssa ja kaikki sen jälkeen on turhaa.

Hah hah haa... On se rankkaa, kun tahtoisi faktaa biokemistiltä, ehtaa molekyylikaavaa tiskiin - mutta kaiken sen hyysärin homokomukkojen (se on vain "kaleidoskooppi", hei)  kahlaamisen jälkeen, käteen jää vain (levää) nirppiksen arvaus... Joka ei  ikävä kyllä, edes osu tukemaan omaa valistunutta käsitystä...  Kaiken kukkuraksi, tyrkytetään tuotetta jota et suosi. Sehän tässä p **** homma onkin.  Nyt ei delegointi oikein toimi, voikohan tästä syyttää kaunista lauantaipäivää? Mitä meinaat, joku ehkä mieluummin nauttii oluen terassilla kuin toimii sihteerinäsi?  Ja sitä paitsi, sulla on selvästi joku tomaatti-fetissi. Et kai sää osta enää keltaisia kirsikkatomaatteja? Kai sulla on tomaatin taimet hyvällä alulla, vai haaveiletko vain tomaattien kasvattamisesta eläkepäivinä. Suosittelen sydäntomaattia, se on maukas & makoisa.

nimmarix
Seuraa 
Viestejä612
Liittynyt2.12.2017

asdf kirjoitti:

Mutta kun joku biokemisti kertoisi, mitä tomaatissa tapahtuu poimimisen, säilömisen ja keittämisen aikana. Noin niinku maun kannalta.

Raa-assa tomaatissa on parkkihappoa ja tomaatti on terveellisempää kypsennettynä, kun syntyy enemmän lykopeeniä.

Purkkitomaatilla ei kannattaisi ruokia pilata, tuoreista tomaateista saa samanlaista, mutta paremman makuista mössöä kun kuumentaa paistinpannulla ilman vettä tai muita lisukkeita.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40495
Liittynyt6.12.2009

asdf kirjoitti:
Monelle säilötystä tomaatista bolognese-kastikkeen tehneelle on varmasti tuttua, että metallinen, pistävä maku tomaattimurskasta lähtee keittämällä. Mistä on kyse? Mitä tomaatissa tapahtuu?
Syytä en tiedä mutta jos kyse on happamuuden eroista niin kokeile lisätä sokeria tai sitten hieman ruokasoodaa.  molemmat vähentää tomaatin happamuutta.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä4390
Liittynyt21.7.2017

asdf]En käytä Muttia, sen on vedetty sileäksi, ja mä arvostan sattumia. /quote] </p> <p>Siinä tapauksessa, tulet pitämään Mutti Pelatista Siinä on tomaatin kokoisia sattumia! </p> <p>[quote=asdf kirjoitti:
Ja Mutti on aa-i-van yliarvostettua.

Mitä merkkiä sinä käytät?

asdf kirjoitti:
Mä en oikein usko, että se metallinen maku on metallista, vaan jotenkin siitä, että se tomaatti joutuu seisomaan poiminnan jälkeen.

Vaikee sanoa, kun en tiie mitä makua tarkalleen ottaen tarkoitat. Jos se onkin käynyttä..? Joukossa ollut ylikypsää? Vaikka tuskin ne paljon tomaatteja seisotuttaa.

asdf kirjoitti:

Luuletko tosissasi, että täällä on jotain biokemistejä? Annas kun minä siis arvaan... Hapokkuus lisääntyy vähästä kuumentamisesta, mutta vähenee paljosta kuumentamisesta.

asdf
Seuraa 
Viestejä11647
Liittynyt16.3.2005

Käyttäjä4499 kirjoitti:
asdf kirjoitti:

Hah hah haa... On se rankkaa, kun tahtoisi faktaa biokemistiltä, ehtaa molekyylikaavaa tiskiin - mutta kaiken sen hyysärin homokomukkojen (se on vain "kaleidoskooppi", hei)  kahlaamisen jälkeen, käteen jää vain (levää) nirppiksen arvaus... Joka ei  ikävä kyllä, edes osu tukemaan omaa valistunutta käsitystä...  Kaiken kukkuraksi, tyrkytetään tuotetta jota et suosi. Sehän tässä p **** homma onkin.  Nyt ei delegointi oikein toimi, voikohan tästä syyttää kaunista lauantaipäivää? Mitä meinaat, joku ehkä mieluummin nauttii oluen terassilla kuin toimii sihteerinäsi?  Ja sitä paitsi, sulla on selvästi joku tomaatti-fetissi. Et kai sää osta enää keltaisia kirsikkatomaatteja? Kai sulla on tomaatin taimet hyvällä alulla, vai haaveiletko vain tomaattien kasvattamisesta eläkepäivinä. Suosittelen sydäntomaattia, se on maukas & makoisa.

Mitäköhän vittua luulet tekeväsi?

nimmarix
Seuraa 
Viestejä612
Liittynyt2.12.2017

jussipussi kirjoitti:
Kemistihän osaisi tällaisen ratkaista varmaankin tuossa tuokiossa.

Joo-o, katso edellistä viestiäni.

Biokemiaakin olen opiskellut sen verran että on se ihmeellistä kun tänne kirjoittelen.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

nimmarix kirjoitti:
asdf kirjoitti:

Raa-assa tomaatissa on parkkihappoa ja tomaatti on terveellisempää kypsennettynä, kun syntyy enemmän lykopeeniä.

Purkkitomaatilla ei kannattaisi ruokia pilata, tuoreista tomaateista saa samanlaista, mutta paremman makuista mössöä kun kuumentaa paistinpannulla ilman vettä tai muita lisukkeita.

Raa'asta tomaatista ei kannata soosseja tehdä. Siinä menee ihan tuhottomasti aikaa ja energiaa, että saa hyvän soossin, kun tismalleen sama asia on tehty tehtaan putkistoissa.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat