Sivut

Kommentit (21)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3958
Liittynyt21.7.2017

Jos näläntunnetta hillitsevät hermosolut reagoivat kapsaisiiniin, miksi ne eivät reagoisi myös lämpötilan kohoamiseen? Sitähän kapsaisiini nimenomaan "imitoi".

Kapsaisiinia suoraan aivoihin... Voi tulla jopa  tulehduksellisuutta ja huonoa oloa juuri sen verran, että  ruokahalu vähenee - aivan kuten helteelläkin kun keho ylikuumenee. Juuri tästä syystä Välimeren maissa syödään tukevammin vasta auringon laskettua. Eikä Suomessakaan valu kuolat ruokia ajatellessa, kovimpien löylyjen aikana... ylikuumentunut elimistö ei kaipaa siinä kohtaa lisärasitusta, jota syöminen aiheuttaisi.  Ja aivothan tämän joutuu toteamaan, mikäs muu?

"Treeni tuntui aina vähentävän hänen ruokahaluaan useiksi tunneiksi."

Mahtaako  Young-Hwan syödä paljon chiliä? Saattaa olla, että chili herkistää kuuman aistimiselle... Eli yhdistelmänä vaikutus olisikin suurempi, kuin chili/kuumuus yksin! Tätä tukee mielestäni se, että chilin poltteeseen auttaa nimenomaan kylmä maito; ja kyllähän jokainen tietää, että lieväkin palovamma reagoi lämpötilaan erityisen herkästi.

Ruokahaluun voi vaikuttaa tietysti myös nestevajaus: jos hiiri juoksee 40 min lämpimässä, sillä voi kestää useampi tunti palautua kehon kuivumisesta.

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

asdf
Seuraa 
Viestejä11507
Liittynyt16.3.2005

Olen huomannut, että tuo  pitää johonkin asti paikkaansa. Vaikka tunnin kuntosalitreenin tai puolen tunnin juoksulenkin jälkeen ei hetkeen tee mieli syödä. Sitten kun tekee, ei tee yleensä mieli mitään hurjan rasva- ja hiilaripitoista. Esim. salaatti jollain lihalla maistuu hyvin.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3958
Liittynyt21.7.2017

asdf kirjoitti:
Olen huomannut, että tuo  pitää johonkin asti paikkaansa. Vaikka tunnin kuntosalitreenin tai puolen tunnin juoksulenkin jälkeen ei hetkeen tee mieli syödä. Sitten kun tekee, ei tee yleensä mieli mitään hurjan rasva- ja hiilaripitoista. Esim. salaatti jollain lihalla maistuu hyvin.

Varmaan liikunta tuottaa myös sellaista hyvää oloa, jonka vuoksi ei tunne niin suurta tarvetta hakea tyydytystä suurista ruoka-annoksista. Kun on hyvä vointi, ja sen haluaa myös säilyttää.  Silloin on helpompi syödä rakkaudesta omaan kehoon, eli sen verran kun oikeasti maistuu eikä vain tylsistymiseen.  Eli endorfiinit & itsearvostus.  (No okei, jos jäkis on  pois päältä ja kaapissa vain seesamilevyjä... ja syös samaa yhden päivän, kyllästyy... sekin vie ruokahalua, vaikka jotain parempaa saisikin!)

Käyttäjä7668
Seuraa 
Viestejä933
Liittynyt19.5.2018

What happens to capsaicin when it enters the body?

Humans do not absorb capsaicin through their skin. In animals, researchers have shown that capsaicin is absorbed by the stomach. Capsaicin moves throughout the body with the greatest amounts in the brain and spinal cord. The liver breaks down capsaicin. In one study, researchers could not find any residues of capsaicin 17 hours after injecting rats with it.

Nonni. Neutroni on näköjään tuhonnu aivonsa chilillä. Onneksi olkoon.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28648
Liittynyt16.3.2005

Minulla on kokemusta molemmista, ja voin sanoa että liikunta lisää nälkää ja ruokahalua rajusti. Laihdutuskuurini retkahtavat aina keväällä, kun alan liikkua. Sitä suden nälkää, joka liikunnasta tulee, ei pysty vastustamaan. Chilin en ole huomannut vaikuttavan, vaikka käyttöni on välillä ollut runsaanlaista. Sitten tietysti jos syö itselleen mahapoltteen menee puoli vuorokautta kaksin kerroin vessan lattialla kieriessä, mutta kyllä kone ottaa menetetyt kalorit takaisin, kunhan vähän tokenee.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28648
Liittynyt16.3.2005

Käyttäjä7668 kirjoitti:
Nonni. Neutroni on näköjään tuhonnu aivonsa chilillä. Onneksi olkoon.

Joo, ilmankos olen kestänyt tätä palstaa niin kauan. No, muutama hermosolu vähän pihisee ja niitä varten on enemmän chilejä kasvamassa kuin koskaan. Kaikki mikä on tekemisen arvoista on myös överiksi vetämisen arvoista.

Käyttäjä7668
Seuraa 
Viestejä933
Liittynyt19.5.2018

Kannattaa varmaan testata kapsaisiinikapseleita, josko ahmiminen vähenisi. Narkkareillakin on niin paljon reseptoreja päässä, että doussaamisesta tulee vaan normaali olo.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3958
Liittynyt21.7.2017

Taidan ostaa chilin taimen, kun en tajunnut itse kasvattaa...  mikä ois mieto lajike? Millaisia eroja niissä muuten on, onko joku aromaattisempi? Nopeakasvuisempi, kestävämpi, satoisempi? Niitä on niin monta erilaista!  Varmaan näyttäis komealta mun viljelypalstalla, kun ois eri värisiä & muotoisia chilejä. 

Kerkeis nyt vaan muokata maata, niin sais näitä nykyisiäkin taimi-purkkeja pois...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat