Seuraa 
Viestejä2190
Liittynyt10.10.2011

Kuinka yleistä on olla paljasjalkainen ateisti, eli ei usko jumaliin, eikä ole ikinä kuulunut minkään uskonnon alistettaviin?

Oletettavasti nuoremmissa sukupolvissa on enemmän yksilöitä, joita edes tapakristityt vanhemmat eivät ole kirkossa nimenneet, kun taas vanhemmissa ikäluokissa luulisin kastamattomuuden selittyvän pääasiassa vanhempien hihhuloinnin kohdistuneen uskontoihin, jotka eivät tunnusta lapsikastetta.

Varsinaisia toisen ja kolmannen polven ateisteja uskoisin maassamme olevan toistaiseksi melko vähän.

Luulisin myös mihinkään uskontoon kuulumattomien vanhempien jälkikasvun liittyvän hyvin harvoin aikuisena mihinkään uskontoon. Harvinaista tuollainen varmasti on, mutta ei poikkeuksellista.

Onko ateismi periytyvää?

En ole ikinä kuulunut mihinkään uskontokuntaan
Olen kuulunut johonkin uskontokuntaan, mutta eronnut/erotettu
Olen kuulunut johonkin uskontokuntaan, mutta eronnut/erotettu
70.4%
Kuulun johonkin virallistettuun uskontoon
Kuulun johonkin virallistettuun uskontoon
15.4%
Olen hihhuli
Olen hihhuli
14.0%
Ääniä yhteensä: 71

Ah, this is obviously some strange usage of the word 'safe' that I wasn't previously aware of.

Sivut

Kommentit (85)

John Carter
Seuraa 
Viestejä8881
Liittynyt17.2.2006

Minijehova kirjoitti:
Kuinka yleistä on olla paljasjalkainen ateisti, eli ei usko jumaliin, eikä ole ikinä kuulunut minkään uskonnon alistettaviin?

Oletettavasti nuoremmissa sukupolvissa on enemmän yksilöitä, joita edes tapakristityt vanhemmat eivät ole kirkossa nimenneet, kun taas vanhemmissa ikäluokissa luulisin kastamattomuuden selittyvän pääasiassa vanhempien hihhuloinnin kohdistuneen uskontoihin, jotka eivät tunnusta lapsikastetta.

Varsinaisia toisen ja kolmannen polven ateisteja uskoisin maassamme olevan toistaiseksi melko vähän.

Luulisin myös mihinkään uskontoon kuulumattomien vanhempien jälkikasvun liittyvän hyvin harvoin aikuisena mihinkään uskontoon. Harvinaista tuollainen varmasti on, mutta ei poikkeuksellista.

Onko ateismi periytyvää?

Arvaan, että kovinkaan moni hihu ei valitse vaihtoehtoa c, olen hihu.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Minijehova
Seuraa 
Viestejä2190
Liittynyt10.10.2011

Tokilogi kirjoitti:
En ole ikinä kuulunut mihinkään uskontokuntaan, olisi ehkä ollu hyvä laittaa vaihtoehdoksi.

Yritin kyllä, mutta menestys oli heikko.  =D

Minunkin vaihtoehto tuo en ole ikinä kuulunut mihinkään uskontokuntaan.

Ah, this is obviously some strange usage of the word 'safe' that I wasn't previously aware of.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä4256
Liittynyt7.8.2016

Voisi olla vaihehto, etten ole koskaan liittynyt mihinkään uskontokuntaan.

Monihan on pakkokristitty vanhempien päätöksellä. Itsekin olin ja erosin kuin täysin 18v. Sitä ennen ei Suomen laki sallinut minun tehdä näin suuria päätöksiä. ;)

Minijehova
Seuraa 
Viestejä2190
Liittynyt10.10.2011

ekavekara kirjoitti:

Monihan on pakkokristitty vanhempien päätöksellä. Itsekin olin ja erosin kuin täysin 18v. Sitä ennen ei Suomen laki sallinut minun tehdä näin suuria päätöksiä. ;)

Tuo lienee se yleisin tausta nykyateistien keskuudessa.

Onko tuo 18 vuoden ikäraja muuten ihan kiveen hakattu ja joustamaton? Naimisiinkin pääsee 15-vuotiaana ihan hyvin, kunhan muistaa panna jonkun paksuksi.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä2190
Liittynyt10.10.2011

Käyttäjä7668 kirjoitti:
Voi sitä nuorempanakin erota. Siitä tulee lastensuojelullinen ongelma jos yli 12 vuotiaan vakaumusta ei kuunnella. Kokemusta on.

Arvelinkin jonkun oikotien olevan olemassa.

Vähän menisi härskiksi joutua maksamaan kesätöistä kirkollisveroa joskus 16-vuotiaana. Jos ei olisi eromahdollisuutta, tulisi ainakin olla oikeus hakea vanhemmiltaan korvauksena kirkollisveroa vastaava summa.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä4256
Liittynyt7.8.2016

Minijehova kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:

Onko tuo 18 vuoden ikäraja muuten ihan kiveen hakattu ja joustamaton? Naimisiinkin pääsee 15-vuotiaana ihan hyvin, kunhan muistaa panna jonkun paksuksi.

En tiedä päivän tilannetta. Voisi liittyä jotenkin täysi-ikäisyyteen ja oikeuteen tehdä sitovia oikeustoimia. Aiemmin taisi olla ainakin niin, että vanhempien suostumusella onnistuu alle tuonkin iän. Toisaalta asiasta ei ole ollut koskaan yhtä rippikoulua suurempaa haittaa, että ei ollut nuorena mitään suurta tarvetta erotakaan. (Silloin ei ollut somea, jossa asiasta voi vängätä periaatetasolla :D ) 

Minijehova
Seuraa 
Viestejä2190
Liittynyt10.10.2011

ekavekara kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:

En tiedä päivän tilannetta. Voisi liittyä jotenkin täysi-ikäisyyteen ja oikeuteen tehdä sitovia oikeustoimia. Aiemmin taisi olla ainakin niin, että vanhempien suostumusella onnistuu alle tuonkin iän. Toisaalta asiasta ei ole ollut koskaan yhtä rippikoulua suurempaa haittaa, että ei ollut nuorena mitään suurta tarvetta erotakaan. (Silloin ei ollut somea, jossa asiasta voi vängätä periaatetasolla :D ) 

Eikö kirkollisveroa peritä alle 18-vuotiailta?

Minijehova
Seuraa 
Viestejä2190
Liittynyt10.10.2011

ekavekara kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:

Minä onnistuin nuorena poikana kiemurtelemaan irti 9kk vuokravelasta sillä perusteella, että vuokrasopimus oli allekirjoitettu 16-vuotiaana.

Kaikin puolin nilkki temppu yksityistä vuokranantajaa kohtaan, hävettää yhä hieman moinen juridinen käärmeily muotoseikan perusteella. Toisaalta ikään nähden aika hyvin puolustauduttu ilman asianajajaa kun haaste tuli.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13688
Liittynyt12.7.2010

Mä olen luultavasti tämän palstan paljasjalkaisin.
Äidin puolelta neljännen polven pakana. Minua ei ole kastettu, ei äitiäni, ei äitini isää ja hänen isänsä erosi kirkosta koska oli pappilassa töissä ja pappi oli paha ihminen.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Minijehova
Seuraa 
Viestejä2190
Liittynyt10.10.2011

Raspu kirjoitti:
Mä olen luultavasti tämän palstan paljasjalkaisin.
Äidin puolelta neljännen polven pakana. Minua ei ole kastettu, ei äitiäni, ei äitini isää ja hänen isänsä erosi kirkosta koska oli pappilassa töissä ja pappi oli paha ihminen.

Minulla on isän ja äidin puolelta yksi kirkkoon kuuluva ja yksi kuulumaton isovanhempi. Tai siis oli, en muista kuin yhden mummon, joka sekin kuoli kun olin pieni.

Samaten on muuten kaikki 4 isovanhempaa helsinkiläisiä, kuten vanhempanikin, eli paljasjalkainen stadilainen ja paljasjalkainen ateisti.

Onko Raspulla isänpuoleisten isovanhempien vakaumuksesta tietoa?

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12580
Liittynyt16.3.2005

Olenko ateisti jos en usko yhtään mitään enkä mihinkään, mutta tiedän, että joidenkin ihmisten pään sisällä pesii jumalia niin paljon, että ne väkisinkin yrittävät tunkea ulos?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat