Seuraa 
Viestejä11300

Zunum Aero (Boeinging jonkilainen spinno tai ainakin suojatti) kehittää lyhyen matkan max. 12-paikkaista sähkölentokonetta.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-05-21/boeing-backed-startup...
plane

"The new aircraft will eliminate the roar of combustion-based engines, powered instead by twin propulsors attached to the rear of its frame. The ducted, or covered, fans will be driven by electric motors. A conventional fuel-powered motor will serve as a back-up system at the outset.
--
Zunum plans to provide aircraft both for JetSuite’s private charter operation and larger versions for its JetSuiteX scheduled flight service, he said. The ZA10 will have a range of 700 miles when introduced in 2022. The larger ZA50 is targeted for the mid-2020s and will be able to fly 1,000 miles.
--
Zunum is developing and building prototypes for electric motors, power and thermal systems, electronics, quiet fans and control platforms that will be tested on the ground later this year and in early 2019, ahead of the start of flight testing"

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sivut

Kommentit (189)

MooM
Seuraa 
Viestejä11300

apassi kirjoitti:
Ottaako majuri kopin?

:D

En epäile. Mutta olisi kiva kuulla muilta (kin?) näihin perehtyneiltä kommentteja, miten todennäköisesti halpalehtoyhtiöillä oikeasti on sähkökone esim 2025/2030 noille Euroopan alle 1000 km pomppulennoille.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Kyllä tuo onnistuu jos tekee moottorit ja siiivet puukomposiitista. Siitä ei ole epäilyksen häivääkään.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

o_turunen kirjoitti:
Kyllä tuo onnistuu jos tekee moottorit ja siiivet puukomposiitista. Siitä ei ole epäilyksen häivääkään.

Yritin myydä sähköistä matkustajalentokonetta Boeingille jo 2016. Puukomposiitista en puhunut sanaakaan.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Major_Breakthrough kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Kyllä tuo onnistuu jos tekee moottorit ja siiivet puukomposiitista. Siitä ei ole epäilyksen häivääkään.

Yritin myydä sähköistä matkustajalentokonetta Boeingille jo 2016. Puukomposiitista en puhunut sanaakaan.

Olisiko tuo ollut syy, miksi ei tullut kauppoja?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

apassi
Seuraa 
Viestejä1250

o_turunen kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Kyllä tuo onnistuu jos tekee moottorit ja siiivet puukomposiitista. Siitä ei ole epäilyksen häivääkään.

Yritin myydä sähköistä matkustajalentokonetta Boeingille jo 2016. Puukomposiitista en puhunut sanaakaan.

Olisiko tuo ollut syy, miksi ei tullut kauppoja?

:D

Vierailija

o_turunen kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Kyllä tuo onnistuu jos tekee moottorit ja siiivet puukomposiitista. Siitä ei ole epäilyksen häivääkään.

Yritin myydä sähköistä matkustajalentokonetta Boeingille jo 2016. Puukomposiitista en puhunut sanaakaan.

Olisiko tuo ollut syy, miksi ei tullut kauppoja?

Voi olla, jos heille nyt lähettäisi Maryländin yliopiston puristeiden tulokset, he muuttaisivat tuotantolinjat puukomposiitille yhdessä yössä.

apassi
Seuraa 
Viestejä1250

Eikös nuo teettämäsi marylandin tulokset valmistunut tässä pari kuukautta sitten, ja heti alkaa sähkökoneita olemaan taivas täynnä. En voi olla havaitsematta syy -> seuraus suhdetta..

Kontra1
Seuraa 
Viestejä6513

Major_Breakthrough kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Kyllä tuo onnistuu jos tekee moottorit ja siiivet puukomposiitista. Siitä ei ole epäilyksen häivääkään.

Yritin myydä sähköistä matkustajalentokonetta Boeingille jo 2016. Puukomposiitista en puhunut sanaakaan.

Eivätkö maksaneet mitä pyysit, vai miksei kauppa käynyt?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä59713

MooM kirjoitti:
Zunum Aero (Boeinging jonkilainen spinno tai ainakin suojatti) kehittää lyhyen matkan max. 12-paikkaista sähkölentokonetta.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-05-21/boeing-backed-startup...
plane

"The new aircraft will eliminate the roar of combustion-based engines, powered instead by twin propulsors attached to the rear of its frame. The ducted, or covered, fans will be driven by electric motors. A conventional fuel-powered motor will serve as a back-up system at the outset.
--
Zunum plans to provide aircraft both for JetSuite’s private charter operation and larger versions for its JetSuiteX scheduled flight service, he said. The ZA10 will have a range of 700 miles when introduced in 2022. The larger ZA50 is targeted for the mid-2020s and will be able to fly 1,000 miles.
--
Zunum is developing and building prototypes for electric motors, power and thermal systems, electronics, quiet fans and control platforms that will be tested on the ground later this year and in early 2019, ahead of the start of flight testing"

Laitoin tämän aiemmin myös  toiseen ketjuun.

http://www.tiedetuubi.fi/ilmailu/sahkolla-toimiva-matkustajalentokone-uu...  .

Vierailija

o_turunen kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Kyllä tuo onnistuu jos tekee moottorit ja siiivet puukomposiitista. Siitä ei ole epäilyksen häivääkään.

Yritin myydä sähköistä matkustajalentokonetta Boeingille jo 2016. Puukomposiitista en puhunut sanaakaan.

Olisiko tuo ollut syy, miksi ei tullut kauppoja?


Ei vaan puuhan kiellettiin lentokoneen rakennusmateriaalina 1931.

Major_Breakthrough kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Kyllä tuo onnistuu jos tekee moottorit ja siiivet puukomposiitista. Siitä ei ole epäilyksen häivääkään.

Yritin myydä sähköistä matkustajalentokonetta Boeingille jo 2016. Puukomposiitista en puhunut sanaakaan.

Olisiko tuo ollut syy, miksi ei tullut kauppoja?


Ei vaan puuhan kiellettiin lentokoneen rakennusmateriaalina 1931.

Onpa sitä käytetty materiaalina -80 luvulle asti, mutta ei ole enää taloudellisesti kannattavaa

Spanish Inquisitor Jr
Seuraa 
Viestejä3005

MooM kirjoitti:
apassi kirjoitti:
Ottaako majuri kopin?

:D

En epäile. Mutta olisi kiva kuulla muilta (kin?) näihin perehtyneiltä kommentteja, miten todennäköisesti halpalehtoyhtiöillä oikeasti on sähkökone esim 2025/2030 noille Euroopan alle 1000 km pomppulennoille.

Kun minä näin tämän avauksen puolihuolimattomasti  ensimmäisen kerran luokittelin koko jutun sinne mihin nämä kaikki lentokonepuukomposiittimarslennokki-jutut  kuuluvatkin (by the one and the only one author, who is capable of opening threads like this). Yllätys oli suuri, että nyt tällä kertaa olikin ihan asiallinen avaus, ilman puukomposiittia, ja ihan asialliselta kirjoittajalta.

Itse aiheeseen en osaa sanoa mitään, tavallaan vaan nauratti tuo oma ennakkokäsitys, kun  lukee noita avauksia.

Vanha nimimerkki Spanish Inquisitor uudelleensyntyneenä.

John Carter
Seuraa 
Viestejä15326

Major_Breakthrough kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Kyllä tuo onnistuu jos tekee moottorit ja siiivet puukomposiitista. Siitä ei ole epäilyksen häivääkään.

Yritin myydä sähköistä matkustajalentokonetta Boeingille jo 2016. Puukomposiitista en puhunut sanaakaan.

Olisiko tuo ollut syy, miksi ei tullut kauppoja?


Ei vaan puuhan kiellettiin lentokoneen rakennusmateriaalina 1931.

Joo, se on vaarallinen materiaali lentäviin laitteisiin. Tupajumien iskiessä saattaa sattua pahoja onnettomuuksia.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1953

jussipussi kirjoitti:
"Norja haluaa muuttaa kaikki maan sisäiset lennot sähköiseksi vuoteen 2040 mennessä.

Tavoitteena on lentää kaikki 1,5 tunnin reitit sähkölentokoneilla. Tämä tarkoittaisi kaikkia Norjan sisäisiä lentoja ja lyhyitä lentoja naapurimaihin, uutisoi The Guardian."

https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/norja-rynnii-sahk...  .

Pisin Norjan sisäinen lento lienee Oslosta huippuvuorille. Siis ENGM-ENSB ~2020 km. Concorden käytöstä poistamisen jälkeen ei löydy enää konetta mikä tuon matkan lentäisi 1,5 tunnissa!

Linkki 

ekavekara
Seuraa 
Viestejä14161

Mä suhtaudun asiaan (aikatauluun) melko skeptisesti. Sähkölentokone varmaan tulee joku päivä, mutta v. 2030-40 lennetään vielä iloisesti kerosiinilla. Sen takaa nyt tehdyt sadat konekaupat ja niiden kymmenien vuosien käyttöiät. Sähkölentokone lienee arkipäivää joskus 2100-luvulla. Toki 2040 saattaa jo muutamia prosentteja olla sähkökoneiden osuus.

Bisnes-syiden lisäksi ongelmaksi saataa muodostua lataus. Kerosiinikone tankataan tunnissa paluulennolle, mutta sähkökoneen lataus tunnissa tuskin onnistuu vielä nykytekniikalla. Jos tuollaisen pienen koneen akkujen kapasiteetti on vaikka 1 MWh luokkaa (mutu), niin 660V jännitteellä pitää ladata 1500A virralla. Ja lisäksi pitää lentoasemalla olla tietty MW-kokoluokan sähköliittymät varattuna näille koneille. Ison, 200 hengen matkustajakoneen lataus tarvitsee sitten kymmeniä megawatteja ja iso lentoasema oman ydinvoimalan.

P.S. Alkup. linkki ei auennut.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat