Seuraa 
Viestejä26666

Näihin investoidaan miljardeja.

https://eu.freep.com/story/money/cars/general-motors/2018/05/31/general-...

Mun mielestä tässä on jotakin pahasti pielessä.

Ovat tietokone ohjatut autot hyvä juttu vai vaarallinen "oikotie".
1. Se on hyvää kehitystä.
1. Se on hyvää kehitystä.
90.0%
2. Aivan turhaa teknologiaa.
2. Aivan turhaa teknologiaa.
10.0%
3. En tiedä.
3. En tiedä.
0%
Ääniä yhteensä: 10
  • ylös 2
  • alas 2

Kommentit (10)

Lyde19
Seuraa 
Viestejä17656

Itseajavat autot ajavat paremmin kuin apinaihmiset joten liikenneturvallisuus paranee kun itseajavia tulee tarpeeksi liikenteeseen. Vahuksilta voitaisiin kieltää jo nyt ajaminen kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Lyde19 kirjoitti:
Itseajavat autot ajavat paremmin kuin apinaihmiset joten liikenneturvallisuus paranee kun itseajavia tulee tarpeeksi liikenteeseen. Vahuksilta voitaisiin kieltää jo nyt ajaminen kokonaan.

Okei onhan tossa pointti.

Vierailija

Lyde19 kirjoitti:
Itseajavat autot ajavat paremmin kuin apinaihmiset joten liikenneturvallisuus paranee kun itseajavia tulee tarpeeksi liikenteeseen. Vahuksilta voitaisiin kieltää jo nyt ajaminen kokonaan.

Vanhuksiksi voidaan laskea kaikki 20 täyttäneet.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä17656

Ajo-oikeus voitaisiin antaa roboauton myönnettäväksi. Roboauto seuraisi kuskin ajamista ja raportoisi siitä 5g verkon kautta poliisille. Roboauto voisi myös ottaa huonolta kuskilta oma-alotteisti ajo-oikeuden pois ja ryhtyä itse ajamaan. Tällöin ajo-oikekeudettoman kuskin pitäisi siirtyä takapenkille häiritsemästä roboa.

Vierailija

Lyde19 kirjoitti:
Ajo-oikeus voitaisiin antaa roboauton myönnettäväksi. Roboauto seuraisi kuskin ajamista ja raportoisi siitä 5g verkon kautta poliisille. Roboauto voisi myös ottaa huonolta kuskilta oma-alotteisti ajo-oikeuden pois ja ryhtyä itse ajamaan. Tällöin ajo-oikekeudettoman kuskin pitäisi siirtyä takapenkille häiritsemästä roboa.

Suunnittelussa on kyllä joku mennyt vituilleen, jos robottia onnistuu häiritsemään arvostelemalla sen ajotapaa.  =D

peniemis
Seuraa 
Viestejä149

Näkemyksiä. Ennen pitkää tämä mullistaa liikenteen.  On vielä pitkä tie. Jos vaikka vertaa lapsiin, ensin on opittava kääntymään, sitten ryömimään ja edelleen konttaamaan, sitten noustaan seisomaa, kohta kävellään ja lopuksi juostaan. Nyt ollaan siinä ryömimisvaiheessa. Yksi asia oppia on itse ajosuoritus, varsinkin vaikeissa olosuhteissa. Toinen on kommunikaatio - lähistöllä olevat ajoneuvot keskustelevat toimistaan ja näin ennakoivat tilanteet - ruuhkatilanteet helpottuvat ja reitinvalinta optimoituu. Yhteiskuntaan eniten vaikuttava asia tulee kuitenkin olemaan se, että autot tulevat tehokkaaseen käyttöön. Sitä ei tarvitse omistaa, vaan  sopiva ajoneuvo saapuu omia aikojaan tilaamaasi paikkaan. Ajoneuvojen määrä vähenee, kun ne eivät seiso pysäköintialueella turhan päiten.  Suomessa joudutaan luomaan uusia verolakeja, kun yksityisautoilu ei enää kartuta valtion kassaa vanhaan malliin (nykyinen ajoneuvovero ei verota auton käyttämistä vaan sen omistamista, tämä piti tehdä kun moottoritekniikan myötä polttoaineverotuotot eivät kasvaneet tarpeeksi).

Pattinero
Seuraa 
Viestejä4421

Musk myöntää nyt sen, ettei tuollainen täysin itsekseen ajava, eli 5-tason auto ole aivan helppo pala. Tasoille 3-4 pääsy on jo sekin kangerrellut.

Pääsyy on tietenkin se, ettei tarvittavaa, ja kaiken kattavaa tekoälyä sitä varten ole vielä olemassa. Tekninen suunnittelu ja toteutus ei olekaan aivan niin simppeliä kuin toimitusjohtaja Musk on kuvitellut. Aivan kuin tässä olisi jotain tuttua.

https://www.tivi.fi/uutiset/teslan-musk-myonsi-viimein-itseajavan-auton-...

Einstein: "Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."

pöhl
Seuraa 
Viestejä1004

Mä en vaan keksi, miten tuollainen toimisi luotettavasti. Ensinnäkin nykyinsinöörien koodissa on hirveästi virheitä. Mikä tekisi koodista riittävän turvallisen? Toiseksi, jos maalla on yöllä satanut sankasti lunta, miten robotti erottaisi tien sen reunasta? Kolmanneksi, miten estetään, että krakkerit eivät ota robottiautoa etäohjaukseen ja tee tuhoa? Ihmiskuskitkin tekevät päätöksiä ajon aikana, joten miten ihmeessä robotti osaisi päättää, ajaako kaistalla lähempänä keskiviivaa kuin reunaa?

MooM
Seuraa 
Viestejä17425

pöhl kirjoitti:
Mä en vaan keksi, miten tuollainen toimisi luotettavasti. Ensinnäkin nykyinsinöörien koodissa on hirveästi virheitä. Mikä tekisi koodista riittävän turvallisen? Toiseksi, jos maalla on yöllä satanut sankasti lunta, miten robotti erottaisi tien sen reunasta? Kolmanneksi, miten estetään, että krakkerit eivät ota robottiautoa etäohjaukseen ja tee tuhoa? Ihmiskuskitkin tekevät päätöksiä ajon aikana, joten miten ihmeessä robotti osaisi päättää, ajaako kaistalla lähempänä keskiviivaa kuin reunaa?

Luotettavuus on suhteesa nykytilanteeseen. Kuljettajat tekevät huolimattomuusvirheitä, saavat sairauskohtauksia ja jopa käyttävät autoa itsemurhan tekoon. Meillä on sensori+algoritmipohjaisia systeemejä esimerkiksi lentoliikenteessä ja esimerkiksi huonon näkyvyyden aikana niiden avulla ja varassakin on turvallisempaa laskeutua kuin pilotin ohjaamana. Eli näistä saadaan luotettavia siinä mielessä, että ohjelmoinnillisia virheitä ei tapahdu käytännössä koskaan.

Vaikeissa olosuhteissa autoissa on erilaisia tutkapohjaisia ratkaisuja. VTT:n Martti ajeli Lapissa lumisilla teillä satoja kilometrejä onnistuneesti. Sumu ja lumisade saadaan eliminoitua sopivan aallonpituuden tutkilla.

Tietoturvallisuus on iso juttu näissä. Toisaalta autoja voi kaapata fyysisestikin, mutta paljon tehokkaampaa tuhoa saa aikaan digikaappauksella. Ja uudet autot ovat kyllä jo nyt verkossa koko ajan ja periaatteessa niihin tunkeutumalla saa tehtyä kaikenlaista häijyä esim. ohjattavuudelle, ja kuskin paikallaolo ei välttämättä auta. 

Itse näen suurimpana ongelmana ne valintatilanteet, joita auto joutuu tekemään kriittisissä tilanteissa. Maksimoidaanko kuljettajan suojeleminen vai suojataanko muita ihmisiä ja miten pitkälle. Esimerkiksi ajetaanko mielummin ihmisten päälle (parempi kuskille ja  autolle) vai betoniseinään. Vaikuttaako ihmisten määrä, ikä tms asiat siihen, kuka riskeerataan? Etiikkaa ja hyväksyttävyyttä nämä lähinnä ovat.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...
Logiikka on vaikeaa empiristeille ja naisille. https://www.tiede.fi/comment/3147702#comment-3147702

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat