Seuraa 
Viestejä3768

Jopa taannoin Cessnaa sommanneena, tosin tuosta on yli 40 vuotta ja hyvin paljon lentomatkustajana kokeneena tuli tuossa viime viikon perjantaina pienen pieni lentopelko kun ylitimme ukkosmyrskyssä Alpit CityJetin lennolla Pariisista Genovaan Italiaan.

Ei se normaali huojahtelu salamoiden räiskyessä jo CDG:stä noustessamme, vaikka sekin vatsanpohjasta kouristi, mutta kun kone lentokorkeuteensa päästyä ja öisten Alppien yllä alkoi täristä tosi voimakkaasti, kuin olisi puupyöräisillä kärryillä nupulakivikatua ajanut ja tuo jatkui pahenevasti monta minuuttia tuli todellakin mieleen "Lentoturma"-ohjelmat, mikä oli vialla?

Veikkailin joko peräsimen trimmin väärinsäätöä tai laskutelineluukkujen avautumista, pahempaa en uskaltanut, ja lopulta liike tasottui, laskeuduimme onnellisesti puolen yön aikaan Genovan Christoforo Columbuksen kentälle.

Rullatessamme kippari anteeksipyyteli "poikkeuksellisen huonoa" lentoa ja oli hyvin vakava tervehtiessään ohjaamon ovella poistuvia matkustajia. Arvoitukseksi jäi, mikä oli vialla. Tämä konetyyppi, peräti neljän suihkumoottorin brittikone BAe-146, venäläisen pommikoneen näköinen sadan matkustajan lyhyiden ja keskipitkien matkojen versiohan on jonkin verran ikääntynyttä kalustoa, viimeinen valmistui 2002. Ylätasona matkustaja näkee siiven altapäin ja molemmat moottorit.

Kokemus tuokin, vain kerran kauan sitten tulin vastaavalla Kööpenhaminasta Helsinkiin.

Sivut

Kommentit (27)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Tai sitten muuten vain pelottaa lentäminen. Väitetään, että semmoinen ei ole ollenkaan harvinaista. Tohtorin kannattaisi mennä tohtorin tai psykologin vastaanotolle.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Ettei vain olisi ollut pimeänpelkoa, kun ei sitten päivällä enää pelottanut?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä6513

Kyllähän lentomatkustuksessa on aina kahta tuuria, yleensä hyvää, mutta liian usein huonoa. Jos aiot lentää, hyvästele läheiseisi niinkuin kuolinvuoteella - niin kuinka onnellisia ovatkaan, kun palaat omin jaloin takaisin kotiin, etkä puupalttoosssa. 

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768

Joo, saatan minä pelätäkin, vaikka olen lentänyt tavattoman paljon,  jopa lupakirja pienkoneen pilottina 1974.

Ei ne normaalit sääilmiöt, vaikka jopa matkustajakoneiden pilotit myöntävät ettei se miellyttävää ole. Sakkausta, suoraan ja kaarrosta harjoiteltiin sen kymmenet kerrat 2000 jalassa Sipoonlahden yllä, ensimmäisellä kerralla tekee mieli huutaa. mutta siihen tottuu ja pystyy hallitsemaan tilanteen. Johtuu noista apina-aivoista, puusta putoaminen oli kohtalokasta.

Lentäessä lohduttaa se, että American Express Gold-kortissani on paitsi pääsy loungeihin myös 200 000 euron matkavakuutus, sillä perilliset pääsevät pahimman ohi. 

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768

Säästä johtuvaa pientä pomputtelua ei ole syytä säikähtää, toinen on tilanne jos se tulee koneesta itsestään.

Matkustajalentokonekin kestää 5-6 g:n hitausvoimat ilman rakenteiden hajoamista, silloin 99% matkustajista on jo tajuttomia. Koneen voimakas ja jatkuva tärinä panee epäilemään jotain vakavampaa. Mieli teki sanoa emolle, että käy kertomassa ohjaamossa, että säätävät trimmin.

No, loppu hyvin, kaikki hyvin. Maalla ollaan viisaita kun merellä tapahtuu.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä6513

Dr Strangelove kirjoitti:
Säästä johtuvaa pientä pomputtelua ei ole syytä säikähtää, toinen on tilanne jos se tulee koneesta itsestään.

Matkustajalentokonekin kestää 5-6 g:n hitausvoimat ilman rakenteiden hajoamista, silloin 99% matkustajista on jo tajuttomia. Koneen voimakas ja jatkuva tärinä panee epäilemään jotain vakavampaa. Mieli teki sanoa emolle, että käy kertomassa ohjaamossa, että säätävät trimmin.

No, loppu hyvin, kaikki hyvin. Maalla ollaan viisaita kun merellä tapahtuu.

Ai sinäkin olet noita hitausvoimalijoita. Mutta mitäs siitä sanot, kun sanon, ettei semmoista voimaa ole ihan aikuisten oikeasti edes olemassa - älä usko satuja. 

QS
Seuraa 
Viestejä5721

Mietin tässä vaan, että miten se trimmin säätäminen liittyy tärinään?

Kaavani ovat lähtökohtaisesti yliluonnollisissa yksiköissä c = ħ = 1/2π = ε = μ = -1 = 1

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Kontra1 kirjoitti:
Dr Strangelove kirjoitti:
Säästä johtuvaa pientä pomputtelua ei ole syytä säikähtää, toinen on tilanne jos se tulee koneesta itsestään.

Matkustajalentokonekin kestää 5-6 g:n hitausvoimat ilman rakenteiden hajoamista, silloin 99% matkustajista on jo tajuttomia. Koneen voimakas ja jatkuva tärinä panee epäilemään jotain vakavampaa. Mieli teki sanoa emolle, että käy kertomassa ohjaamossa, että säätävät trimmin.

No, loppu hyvin, kaikki hyvin. Maalla ollaan viisaita kun merellä tapahtuu.

Ai sinäkin olet noita hitausvoimalijoita. Mutta mitäs siitä sanot, kun sanon, ettei semmoista voimaa ole ihan aikuisten oikeasti edes olemassa - älä usko satuja. 

Höpsis. Kyllä lentäjän kuuluu tietää mitä ovathitaus- keskipako- ja g-voimat. Ainakin TM:n toimittajan pitää nuo tietää.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

QS kirjoitti:
Mietin tässä vaan, että miten se trimmin säätäminen liittyy tärinään?

Varmaan trimmipyörässä oli jotain pykäliä. Pilotti tietysti yritti säätää, mutta poukkoilua siitä varmaan tuli.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Dr Strangelove kirjoitti:
Säästä johtuvaa pientä pomputtelua ei ole syytä säikähtää, toinen on tilanne jos se tulee koneesta itsestään.

Matkustajalentokonekin kestää 5-6 g:n hitausvoimat ilman rakenteiden hajoamista, silloin 99% matkustajista on jo tajuttomia. Koneen voimakas ja jatkuva tärinä panee epäilemään jotain vakavampaa. Mieli teki sanoa emolle, että käy kertomassa ohjaamossa, että säätävät trimmin.

No, loppu hyvin, kaikki hyvin. Maalla ollaan viisaita kun merellä tapahtuu.

Eli sinulla on vain lyhyt oppimäärä lentämisestä, ja meinaat neuvoa liikennelentäjää, olet aika kova jätkä

Kontra1
Seuraa 
Viestejä6513

Dr Strangelove kirjoitti:
Säästä johtuvaa pientä pomputtelua ei ole syytä säikähtää, toinen on tilanne jos se tulee koneesta itsestään.

Matkustajalentokonekin kestää 5-6 g:n hitausvoimat ilman rakenteiden hajoamista, silloin 99% matkustajista on jo tajuttomia. Koneen voimakas ja jatkuva tärinä panee epäilemään jotain vakavampaa. Mieli teki sanoa emolle, että käy kertomassa ohjaamossa, että säätävät trimmin.

No, loppu hyvin, kaikki hyvin. Maalla ollaan viisaita kun merellä tapahtuu.

Häittäjä Gnatissa oli semmoinen ominaisuus, se taitamattoman käsissä lähti "laukkaamaan" helposti, siis ylös alas ylös alas jne...Siinä g-voimat kasvoivat niin suuriksi, että pilotin korvista valui veri. Jos se jonkin ilman pystyvirtauksen vuoksi tms syystä joko putosi tai nousi, ja sitä alkoi korjaamaan, niin se lähti laukalle. Ja aina kun pilotti yritti korjata liikettä, se aina yliohjautui. Ainoa keino pysäyttää laukka, oli päästää irti sauvasta, niin liike rauhoittui itsestään. 

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768

Siis olen Cessnassa ihan itse kokenut, kuinka väärin säädetty trimmi aiheutti samantapaisen resonanssitärinän. En toki neuvoisi ammattilentäjää, huumoria tuo oli, kuten ajatteleva lukija tajusi.

Kansanomaisesti puhutaan hitausvoimista. Totta on, ettei sellaista ole, kysymys on massan hitaudesta, jonka aiheuttaa pseudovoiman.

Vierailija

Sen verran mäkin oon Cessnaa lentänyt että tiedän ettei trimmi tuohon voi vaikuttaa ...trimmillä tehdään sauvavoimista siedettäviä pilotille.

Dr Strangelove kirjoitti:
Siis olen Cessnassa ihan itse kokenut, kuinka väärin säädetty trimmi aiheutti samantapaisen resonanssitärinän. En toki neuvoisi ammattilentäjää, huumoria tuo oli, kuten ajatteleva lukija tajusi.

Kansanomaisesti puhutaan hitausvoimista. Totta on, ettei sellaista ole, kysymys on massan hitaudesta, jonka aiheuttaa pseudovoiman.

Väärinsäädetty trimmi ei aiheuta mitään tärinöitä, vaan ainoastaan kasvattaa ohjainvoimia,  kokemuksesi aihetui mahdollisesti ylimääräisestä välyksestä laipan saranoissa, ja kielii puutteellisesta koneen päivätarkastuksesta

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat