Seuraa 
Viestejä13423
Liittynyt13.3.2017

Luck eli onni oli Haynesin mukaan heidän puolellaan kun MD-10 teki pakkolaskun Sioux Cityyn.

https://www.youtube.com/watch?v=mZYHMMMeHic

Onko onnella merkitystä ?
1. Onni on hyvin tärkeä asia.
1. Onni on hyvin tärkeä asia.
45.4%
3. Onnen kautta Jeesus auttaa meitä.
3. Onnen kautta Jeesus auttaa meitä.
36.3%
2. Onni on huuhaata.
2. Onni on huuhaata.
9.0%
4. Onni onnettomuudessa..on maaginen juttu.
4. Onni onnettomuudessa..on maaginen juttu.
9.0%
Ääniä yhteensä: 22

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Sivut

Kommentit (28)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30516
Liittynyt16.3.2005

Se varmaan vaihtelee, mitä itse kukin onnella tarkoittaa, mutta kyllä se on täysin objektiivinen tosiasia, että onnella on äärimmäisen suuri merkitys ihmisen elämässä. Jos siis onnella tarkoitetaan tapahtumia, joihin ihminen itse ei voi vaikuttaa tai ennustaa niitä.

Onni vaikuttaa hedelmöittymishetkestä alkaen. Munasolulla ja siittiöllä on terve ja hyvä perimä. Äiti on fiksu ja käyttäytyy raskauden aikana terveellisesti ja järkevästi. Vanhemmat ovat fiksuja ja heillä on sekä halua että resursseja kasvattaa lapsi hyvin (ja ympäröivä yhteiskunta mahdolistaa sen). Niihin ei voi kukaan itse vaikuttaa, mutta varmaan 5 vuotispäivään mennessä on määräytynyt 95 %:sesti yksilön todelliset mahdollisuudet.

Sitten tulee opiskelu- ja uravalinnat, parisuhteet ja muut elämän valinnat jne. Ne tehdään yleensä aika fiilispohjalta ilman kunnollista tietoa niiden vaikutuksista, eli onnella mennään. Ja tietenkin pitää itsen ja lähipiirin pysyä terveenä koko ajan, välttää sairaudet ja onnettomuudet, joissa voi vaikuttaa vain todennököisyyksiin, mutta lopulta se on aina arpapeliä, jossa onni ratkaisee.

Jos tavoittelee keskiluokkaa parempaa menestystä, sitten on käytännössä pakko ottaa taloudellisia riskejä. Hömppäsepoilla on tapana haastatella aina huipulle nousseita onnenpekkoja, jotka tietenkin kerskailevat menestyksen olevan vain kovan työn ja harkittujen valintojen ansiota. Mutta kyllä tässä maassa (ja muualla vielä enemmän) kaatuu hautaan paljon jengiä, joka on puurtanut ikänsä kovalla työmoraalilla ja tehnyt niin harkittuja ja oikeita valintoja kuin on pystynyt, mutta ei ole saanut sen enempää onnen kokemuksia kuin maallista valtaa ja mammonaa elämänsä aikana, koska onni ei ole ollut myötä.

Mutta eipä kai se onni ja onnellisuuskaan lopulta kohtaa. Se on käsittämätön prosentti millä noin perusjätkän silmissä kaikkein onnekkaimmat yksilöt päättävät päiviään itsemurhaan tai huumeiden yliannostuksiin. Viihdeteollisuuden tähdillä se on yleistä, vaikka he ovat onnistuneet luomaan intohimoisesta harrastuksestaan maailmanluokan uran 1:1000000 -luokan todennäköisyyksiä vastaan, rikkaat liikemiehet, jotka ovat luoneet nakkikioskista miljardien liikeimperiumin polttavat itsensä loppuun tai kuolevat rikkauksista huolimatta yksinäisinä ja katkeroituneina palatseissaan kokien, että pahat kommunistirosvot estivät onnellisuuden, ja niin edelleen.

Ja vaikuttaa maailman nerokkain keksijäkin, jolla on kenties ihmiskunnan tasolla ainutlaatuisena superonnenpotkuna saama lahja nähdä miten fysiikka toimii ilman kokeita tai simulaatioita, olevan aika onneton tyyppi, joka vain kiukuttelee nettipalstoilla sitä miksi kukaan ei usko ja ideoista ei tule muuta kuin romua kellarin nurkkaan.

Kenties onnessakin toimii kultaisen keskitien sääntö, että keskinkertainen onni antaa parhaat mahdollisuudet onnellisuuden kokemukselle.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä13423
Liittynyt13.3.2017

Okei sä saat taas käännettyä keskutelun henkilöön.

No mä toin tuon Sioux Cityn onnettomuuden siksi että Elon Musk väittää videolla jossa keskustelee useaan otteeseen electric jet konseptistaan, että lentokoneiden siivekkeet ja korkeusperäsimet ja sivuperäsimet ovat turhia, jos sähköpuhatimet ovat ginble tyyppisis jokasuuntaan nivelötyjä ja ohjatavissa.

Se on mahdollista tosiaan...jopa silloinkin kun niitä ei voida lainkaan kääntää.

NTSB:n mukaan mahdollisuus selvityä lennosta ilman pääohjaimia on 1/ 1 000 000 000sta.

https://www.youtube.com/watch?v=nidgTIYika4

Miten Soux Cityssä kaikki tehtiin oikein..jopa sairaaloissa oli vaihto menossa jolloin lääkäreitä oli tuplamäärä. Myös juuri tuossa kaupungissa oli klinikka palavammojen hoitoon. Onni ei jättänyt heitä.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4003
Liittynyt15.9.2015

Major_Breakthrough kirjoitti:
Okei sä saat taas käännettyä keskutelun henkilöön.

No mä toin tuon Sioux Cityn onnettomuuden siksi että Elon Musk väittää videolla jossa keskustelee useaan otteeseen electric jet konseptistaan, että lentokoneiden siivekkeet ja korkeusperäsimet ja sivuperäsimet ovat turhia, jos sähköpuhatimet ovat ginble tyyppisis jokasuuntaan nivelötyjä ja ohjatavissa.

Se on mahdollista tosiaan...jopa silloinkin kun niitä ei voida lainkaan kääntää.

NTSB:n mukaan mahdollisuus selvityä lennosta ilman pääohjaimia on 1/ 1 000 000 000sta.

https://www.youtube.com/watch?v=nidgTIYika4

Miten Soux Cityssä kaikki tehtiin oikein..jopa sairaaloissa oli vaihto menossa jolloin lääkäreitä oli tuplamäärä. Myös juuri tuossa kaupungissa oli klinikka palavammojen hoitoon. Onni ei jättänyt heitä.

Jos electric jet  koneesta puuttuvat siivekkeet ja molemmat peräsimet ja sähkömoottorisysteemiin tulee vika, kone tulee turpeeseen.

Mutta tietysti aina voidaan laskea todennäköisyys, että noin käy. Eli matkustajille ilmoitetaan koneeseen noustessaan, että esimerkisi 99 % todennäköisyydellä selviät hengissä matkasta - ota tai jätä, ja että  pakollinen henkivakuutus on maksettava lipun oston yhteydessä, ja että yhteiseen rukoushetkeen on jokaisen  pakko osallistua. 

Vai ammuttaanko kaikki matkustajat ruutipaukuilla laskuvarjojen varaan? Sitä ennen koneen nopeus pitäisi hidastaa ja avata luukut kunkin matkustajan pään päältä, eikä kaikkia kerrallan voi ampua ylös, etteivät törmäile toisiinsa.

Keijona
Seuraa 
Viestejä10365
Liittynyt13.3.2015

Onni on huono motivoimaan, ahdistus laittaa toimimaan paljon tehokkaammin.
Kertoo jotain maailmasta missä muutoksen nopeus kiihtyy.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30516
Liittynyt16.3.2005

Major_Breakthrough kirjoitti:
Okei sä saat taas käännettyä keskutelun henkilöön.

Keskustelin onnen merkityksestä elämässä (tuota viimeistä päänaukomiskappaletta lukuunottamatta). Niin  otsikko kuuluu. Olisit otsikoinut onnen merkitys onnettomuustilanteissa tai jossain yksittäisessä onnettomuudessa, jos haluat keskustella siitä.

Mutta "onni onnettumuudessa" on vain sanonta sille, että se kaikkein suurin paskakokkare ei iskenyt tuulettimeen. kaikissa onnettomuustilanteissa on aina onnella erittäin suuri merkitys. Ne ovat melkein aina odottamattomia tapahtumia, joissa osalliset joutuvat tekemään isoja päätöksiä olemattoman tai hyvin puutteellisen tiedon valossa - eli käytännössä arvaamaan. Ne jotka arvaavat väärin eivät jää kertomaan sankaritarinoitaan.

Lainaus:
No mä toin tuon Sioux Cityn onnettomuuden siksi että Elon Musk väittää videolla jossa keskustelee useaan otteeseen electric jet konseptistaan, että lentokoneiden siivekkeet ja korkeusperäsimet ja sivuperäsimet ovat turhia, jos sähköpuhatimet ovat ginble tyyppisis jokasuuntaan nivelötyjä ja ohjatavissa.

Tietenkin suihkua suuntaamalla voidaan ohjata lentokonetta. Mutta onko se sitten halvempaa ja luotettavampaa kuin siivekkeiden rakentaminen on aika kyseenalaista. Ihan maallikkokin näkee tuossa ilmeisen ongelman, jos työntövoima menetetään, ohjaaminenkin loppuu. Kannattaa ottaa suosiolla vähän kalliimpi konjakkileka voiteluun kun menee hakemaan ilmailuviranomaisilta lupaa tuollaisen koneen rakentamiseen.

Lainaus:
Miten Soux Cityssä kaikki tehtiin oikein..jopa sairaaloissa oli vaihto menossa jolloin lääkäreitä oli tuplamäärä. Myös juuri tuossa kaupungissa oli klinikka palavammojen hoitoon. Onni ei jättänyt heitä.

No se on niitä tilanteita, joissa se isoin paskakokkare vältti tuulettimen. Suurimmassa osassa onnettomuuksia on onni mukana tavalla tai toisella. Niissä vaikuttaa kymmeniä tekijöitä ja se on astronomisen epätodennäköistä että kaikissa toteutuisi worst case -skenaario samaan aikaan.

Se on itse asiassa perusstrategia onnettomuuksien välttämisessä, että tehdään laitteet ja toimintatavat niin, että onnettomuuden tapahtuminen vaatii useita toisistaan riippumattomia epätodennäköisiä sattumia. Esimerkiksi vaikka junien kulunvalvonta. Jos kuljettaja mokaa, kulunvalvonta hoitaa homman. Jos kulunvalvonta vikaantuu, kuljettaja hoitaa homman. Kummassakin tapauksessa selvitään pomon moitteilla, paperien pyörittelyllä ja huoltotöillä. Vasta kun kuljettaja mokaa samaan aikaan kuin turvallisuusjärjestelmässä on toimintahäiriö, mikä on erittäin epätodennäköistä, voi sattua onnettomuus.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä13423
Liittynyt13.3.2017

Neutroni kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Okei sä saat taas käännettyä keskutelun henkilöön.

Keskustelin onnen merkityksestä elämässä (tuota viimeistä päänaukomiskappaletta lukuunottamatta). Niin  otsikko kuuluu. Olisit otsikoinut onnen merkitys onnettomuustilanteissa tai jossain yksittäisessä onnettomuudessa, jos haluat keskustella siitä.

Mutta "onni onnettumuudessa" on vain sanonta sille, että se kaikkein suurin paskakokkare ei iskenyt tuulettimeen. kaikissa onnettomuustilanteissa on aina onnella erittäin suuri merkitys. Ne ovat melkein aina odottamattomia tapahtumia, joissa osalliset joutuvat tekemään isoja päätöksiä olemattoman tai hyvin puutteellisen tiedon valossa - eli käytännössä arvaamaan. Ne jotka arvaavat väärin eivät jää kertomaan sankaritarinoitaan.

Lainaus:
No mä toin tuon Sioux Cityn onnettomuuden siksi että Elon Musk väittää videolla jossa keskustelee useaan otteeseen electric jet konseptistaan, että lentokoneiden siivekkeet ja korkeusperäsimet ja sivuperäsimet ovat turhia, jos sähköpuhatimet ovat ginble tyyppisis jokasuuntaan nivelötyjä ja ohjatavissa.

Tietenkin suihkua suuntaamalla voidaan ohjata lentokonetta. Mutta onko se sitten halvempaa ja luotettavampaa kuin siivekkeiden rakentaminen on aika kyseenalaista. Ihan maallikkokin näkee tuossa ilmeisen ongelman, jos työntövoima menetetään, ohjaaminenkin loppuu. Kannattaa ottaa suosiolla vähän kalliimpi konjakkileka voiteluun kun menee hakemaan ilmailuviranomaisilta lupaa tuollaisen koneen rakentamiseen.

Lainaus:
Miten Soux Cityssä kaikki tehtiin oikein..jopa sairaaloissa oli vaihto menossa jolloin lääkäreitä oli tuplamäärä. Myös juuri tuossa kaupungissa oli klinikka palavammojen hoitoon. Onni ei jättänyt heitä.

No se on niitä tilanteita, joissa se isoin paskakokkare vältti tuulettimen. Suurimmassa osassa onnettomuuksia on onni mukana tavalla tai toisella. Niissä vaikuttaa kymmeniä tekijöitä ja se on astronomisen epätodennäköistä että kaikissa toteutuisi worst case -skenaario samaan aikaan.

Se on itse asiassa perusstrategia onnettomuuksien välttämisessä, että tehdään laitteet ja toimintatavat niin, että onnettomuuden tapahtuminen vaatii useita toisistaan riippumattomia epätodennäköisiä sattumia. Esimerkiksi vaikka junien kulunvalvonta. Jos kuljettaja mokaa, kulunvalvonta hoitaa homman. Jos kulunvalvonta vikaantuu, kuljettaja hoitaa homman. Kummassakin tapauksessa selvitään pomon moitteilla, paperien pyörittelyllä ja huoltotöillä. Vasta kun kuljettaja mokaa samaan aikaan kuin turvallisuusjärjestelmässä on toimintahäiriö, mikä on erittäin epätodennäköistä, voi sattua onnettomuus.

Niin ja kansalliskaartilla oli treenipäivä juuri silloin. Myös se ohjaamoon tullut spesialisti jne jne.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

MooM
Seuraa 
Viestejä7186
Liittynyt29.6.2012

Keijona kirjoitti:
Onni on huono motivoimaan, ahdistus laittaa toimimaan paljon tehokkaammin.
Kertoo jotain maailmasta missä muutoksen nopeus kiihtyy.

Oli puhe onnesta merkityksessä "onnekkuus" (luckiness), ei "onnellisuus". Onnekkuus ei ole tunne, vaan ulkoisten tapahtumien sanelemaa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä13423
Liittynyt13.3.2017

Jänää miten tämä onni koetaaan Sioux Cityssä heidän palomiestensä tarmokkuuden osituksena; https://en.wikipedia.org/wiki/Sioux_City,_Iowa

History[edit]

Waterfront, circa 1912

Main article: History of Sioux City, Iowa

Iowa is in the tallgrass prairie of the North American Great Plains, historically inhabited by speakers of Siouan languages. The area of Sioux City was inhabited by Yankton Sioux when it was first reached by Spanish and French furtrappers in the 18th century. The first documented US citizens to record their travels through this area were Meriwether Lewis and William Clark during the summer of 1804. Sergeant Charles Floyd, a member of the Lewis and Clark Expedition, died here on August 20, 1804, the only death during the two and a half-year expedition.[9]

1859 map of route from Sioux City, Iowa, through Nebraska, to gold fields of Wyoming, partially following old Mormon trails.

Sioux City was laid out in the winter of 1854-55.[10] It became a major Entrepôt to the western Plains, including Mormons heading to Salt Lake City and speculators heading to Wyoming gold fields.

In 1891, the Sioux City Elevated Railway was opened and became the third steam powered elevated rapid transit system in the world, and later the first electric-powered elevated railway in the world after a conversion in 1892. However, the system fell into bankruptcy and closed within a decade.[11]

The city gained the nickname "Little Chicago" during the Prohibition era due to its reputation for being a purveyor of alcoholic beverages.[12]

On July 19, 1989, United Airlines Flight 232 crash landed at Sioux Gateway Airport, killing 111 people, but 184 survived the crash and ensuing fire due to outstandingly quick performances by fire and emergency local teams that earned them several National Congress Medals, given by President George H. W. Bush in 1990.[citation needed]

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä13423
Liittynyt13.3.2017

Tasan 100 vuotta aiemmin Sioux Intiaanit ( tasanko intiaanit ) oli laitettu reservaatteihin.

Edes Potkivan Karhun viikon mittaiset tanssit eivät muuttaneet enää intiaanien asemaa paremmaksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Siouxit

Onko tässä jotakin symboliikkaa..Siouxien onni loppui tasan 100 v aiemmin kun näiden onnettomien lento-onnettomuuden joutuneiden onni pantiin koetukselle  ??

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä13423
Liittynyt13.3.2017

Kontra1 kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Okei sä saat taas käännettyä keskutelun henkilöön.

No mä toin tuon Sioux Cityn onnettomuuden siksi että Elon Musk väittää videolla jossa keskustelee useaan otteeseen electric jet konseptistaan, että lentokoneiden siivekkeet ja korkeusperäsimet ja sivuperäsimet ovat turhia, jos sähköpuhatimet ovat ginble tyyppisis jokasuuntaan nivelötyjä ja ohjatavissa.

Se on mahdollista tosiaan...jopa silloinkin kun niitä ei voida lainkaan kääntää.

NTSB:n mukaan mahdollisuus selvityä lennosta ilman pääohjaimia on 1/ 1 000 000 000sta.

https://www.youtube.com/watch?v=nidgTIYika4

Miten Soux Cityssä kaikki tehtiin oikein..jopa sairaaloissa oli vaihto menossa jolloin lääkäreitä oli tuplamäärä. Myös juuri tuossa kaupungissa oli klinikka palavammojen hoitoon. Onni ei jättänyt heitä.

Jos electric jet  koneesta puuttuvat siivekkeet ja molemmat peräsimet ja sähkömoottorisysteemiin tulee vika, kone tulee turpeeseen.

Mutta tietysti aina voidaan laskea todennäköisyys, että noin käy. Eli matkustajille ilmoitetaan koneeseen noustessaan, että esimerkisi 99 % todennäköisyydellä selviät hengissä matkasta - ota tai jätä, ja että  pakollinen henkivakuutus on maksettava lipun oston yhteydessä, ja että yhteiseen rukoushetkeen on jokaisen  pakko osallistua. 

Vai ammuttaanko kaikki matkustajat ruutipaukuilla laskuvarjojen varaan? Sitä ennen koneen nopeus pitäisi hidastaa ja avata luukut kunkin matkustajan pään päältä, eikä kaikkia kerrallan voi ampua ylös, etteivät törmäile toisiinsa.

Ohjainpintojen poisjättäminen kyllä keventäisi konetta ja tekisi siivistä tehokkaampia.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

jussipussi
Seuraa 
Viestejä41885
Liittynyt6.12.2009

"Mathematics confirms rich people aren't smart—they're lucky

...Rather than being gifted or special, the greatest determinant in acquiring vast wealth is merely being fortunate, according to a new analysis."

http://bigthink.com/philip-perry/mathematics-confirms-rich-people-arent-... .

"Matematiikka vahvistaa rikkaat ihmiset eivät ole älykkäitä - he ovat onnekkaita

... Sen sijaan, että olisimme lahjakkaita tai erityisiä, suurin määrittäminen valtavan rikkauden hankkimiseksi on vain onnekas uuden analyysin mukaan. "

https://translate.google.com/#en/fi/

Käyttäjä8561
Seuraa 
Viestejä24
Liittynyt6.6.2018

Neutroni kirjoitti:
Kenties onnessakin toimii kultaisen keskitien sääntö, että keskinkertainen onni antaa parhaat mahdollisuudet onnellisuuden kokemukselle.

Saatat olla oikeassa. Olen aina haaveillut saavuttavani onnen avulla menestystä. Sitä varten minulla on plakkarissa satoja itsekehittelemiäni innovaatioita. En vain ole pystynyt jalkauttamaan niistä ainoatakaan. Heikko mielenterveys ei salli sitä. Ehkäpä näin on parempi. Paineiden alla vain tappaisin itseni. 

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat