Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

Keskustelu monessa avaamassani topickissa on nyt mennyt hyvin ala-arvoiseksi, henkilöön käyvää herjaa ja tittelieni/tekemisieni epäilyä. Tällaista en todella "Tiede"- lehdeltä odottanut, kun tänne päätin tulla.

Jossain määrin uskottavuuttani on nyt tarjolla Tekniikan Maailma-lehden digiarkistossa, josta löytyy näköisversioina kaikki lehdet alkaen vuodesta 1953, jättimäinen ja kunnioitettava työ tehty noiden digitoinnissa.

Se tarkoittaa myös, että kaikki juttuni löytyvät sieltä kuvineen kaikkineen, ikävä kyllä yksittäistä juttua ei voi enää ostaa kuten ennen, vaan vähintäänkin on ostettava 30-40 euron hinnalla yhdistetty paperi/digiversio kolmeksi kuukaudeksi.

Ensimmäinen ilmailuun liittyvä juttuni löytyy vuodelta 1989, sitten kaikki vuosilta 2003-2008 jolloin toimin vakituisena päätoimittaja Martti Merilinnan palkkaamana tiedekirjoittajana ihan kirjallisella sopimuksella. Lisäksi eräitä oman firmani myymien laitteiden testejä, kuten sääasemat löytyy, nämä olivat toki ennenkuin olin lehden palveluksessa.

Säännöllisten juttujeni vakituisena ensimmäinen löytyy vuoden 2003 numerosta 10. "Huipputekniikan uudet aseet", alkaen sivulta 130, maininta myös pääkirjoituksessa.

https://tekniikanmaailma.fi/digilehti/?vuosi=2003&numero=10/2003

Kerron mielelläni lehti lehdeltä missä juttujani löytyy, jos jotain kiinnostaa.

Sivut

Kommentit (18)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6826
Liittynyt8.11.2007

Mulle tuli joskus 30 vuotta sitten toi Tekniikan maailma, mutta sitten kyllästyin henkilöautoihin ja niiden renkaisiin sekä kuluttajaelektroniikkaan.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä11181
Liittynyt13.3.2017

Ertsu kirjoitti:
Mulle tuli joskus 30 vuotta sitten toi Tekniikan maailma, mutta sitten kyllästyin henkilöautoihin ja niiden renkaisiin sekä kuluttajaelektroniikkaan.

Meinaatko, että TM:ssä vallitsee joku epäpyhä liitto Nokian Hakkapeliittojen ja maitopurkin kokoisten satellittien valmitavien firmojen alihankkjoiden kanssa ?

Joskus muistan että naapurin pojan isä osti Mazda 323:n...se oli juuri TM:ssä kehuttu maailman parhaaksi autoksi..isäni osti VW 1600:n jossa ei ollut edes takapenkkejä...jolla sitten ajettiin Lappiin lomille..enneksi se syttyi Kokkolassa tuleen eräällä paluumatkalla.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

TM oli uskottava lehti vielä Mauri Salon ja Martti Merilinnan päätoimittajuuden aikoihin, sitten pääsivät valtaan ilmastouskovat yl' oppilaat ja pohjanoteeraus nyt on iltapäivälehden entinen toimittelija päätoimittajana. Ennen otettiin aina päätoimittajaksi autopuolen toimituspäällikkö, tämä takasi jatkuvuuden, vapaassa kilpailussa olisi päätoimittajaksi saattanut tulla mikä hyvänsä ituhippi.

Hyvästi Suomen viimeinen miestenlehti!

Onneksi minä kirjoitin sinne juuri ym. kahden päätoimittaja kaudella. Martti Merilinna, "mentorini" lehdessä, on nyt eläkkeellä Autoliiton hallituksen puheenjohtaja.

MooM
Seuraa 
Viestejä6486
Liittynyt29.6.2012

Major_Breakthrough kirjoitti:
Ertsu kirjoitti:

Meinaatko, että TM:ssä vallitsee joku epäpyhä liitto Nokian Hakkapeliittojen ja maitopurkin kokoisten satellittien valmitavien firmojen alihankkjoiden kanssa ?

Joskus muistan että naapurin pojan isä osti Mazda 323:n...se oli juuri TM:ssä kehuttu maailman parhaaksi autoksi..isäni osti VW 1600:n jossa ei ollut edes takapenkkejä...jolla sitten ajettiin Lappiin lomille..enneksi se syttyi Kokkolassa tuleen eräällä paluumatkalla.

Miksei ollut takapenkkejä? Meidän 1600:ssa oli. Lisäksi sitä ennen meillä oli vW 411, jossa takaikkunan alla oli mukava kaukalo päiväunille. Muista eräänkin pohjoiskarjalaisen korpitaipaleen, kun siellä vetelin unia :)

Isä on aina ollut automies (innokas ja teknisesti osaava, mutta suhteellisen vähävarainen) ja meillä vaihtui autot aika tiuhaan ja monesti oli useampi yhtä aikaakin. Rakasti ranskalaisia autoja, arvosti saksalaisia ja inhosi japanilaisia :)

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6826
Liittynyt8.11.2007

Dr Strangelove kirjoitti:
TM oli uskottava lehti vielä Mauri Salon ja Martti Merilinnan päätoimittajuuden aikoihin, sitten pääsivät valtaan ilmastouskovat yl' oppilaat ja pohjanoteeraus nyt on iltapäivälehden entinen toimittelija päätoimittajana. Ennen otettiin aina päätoimittajaksi autopuolen toimituspäällikkö, tämä takasi jatkuvuuden, vapaassa kilpailussa olisi päätoimittajaksi saattanut tulla mikä hyvänsä ituhippi.

Hyvästi Suomen viimeinen miestenlehti!

Onneksi minä kirjoitin sinne juuri ym. kahden päätoimittaja kaudella. Martti Merilinna, "mentorini" lehdessä, on nyt eläkkeellä Autoliiton hallituksen puheenjohtaja.

Kyllä ainakin -70 luvulla TM:ssä testattiin vain henkilöautoja sekä niiden renkaita, joten siinä mielessä TM ei ollut mikään miestenlehti. Joskus jossain lääkärin vastaanotolla odotushuoneessa saatan selata Tekniikan maailmaa ja lukea jonkun henkilöautotestin, mutta en jaksa keskittyä henkilöautoihin sen enempää tai useammin.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä392
Liittynyt15.5.2018

Keskustelu monessa avaamassani topickissa on nyt mennyt hyvin ala-arvoiseksi,

Parempaan suuntaanhan avauksesi ovat olleet menossa, kun olet avannut jo ainakin yhden keskustelun tiedefoorumiin, missä et arvostele muita ihmisiä ja samalla kehu itseäsi.

Tekniikan maailma on huomattavasti parempi kuin joskus aikaisemmin, silloin ei montaa sivua ollut, mitkä viitsi lukea.

apassi
Seuraa 
Viestejä573
Liittynyt2.12.2011

Keskustelu monessa avaamassani topickissa on nyt mennyt hyvin ala-arvoiseksi, henkilöön käyvää herjaa ja tittelieni/tekemisieni epäilyä.

Olen huomannut saman. Ihme juttu. Mistköhän tuo johtuu?

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13461
Liittynyt16.3.2005

Joskus 1960-luvulla Tekniikan Maailma oli jollain lailla nimensä mukainen. Kun Mauri Salo rupesi asialle niin siitä tuli silkkaa paskaa ja joku henkilöautojen mainoslehdykkä. Käykääpä laskemassa lehden sivut joissa ei ole jotain henkilöautoihin liittyvää tai henkilöautomainosta.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

apassi
Seuraa 
Viestejä573
Liittynyt2.12.2011

Asiat olivat joskus 60-90 luvulla ihan toisin kuin nykyisin. Ajat muuttuu. Lehtien on käytännössä mahdotonta kilpailla netin kanssa, ainakin sellaisista lukioista, jotka etsivät asiaa.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

ertsu,

Ei tietenkään miesten lehti siinä mielessä jos tarkoitat kevyesti tai ei ollenkaan puettuja naisia, sitä varten oli Kalle ja Jallu, kultivoituneemmalle väelle Playboy joka oli myös aika tasokas kulttuurilehti samalla.

Autot ( ja aseet)on aina laskettu miehisiksi harrastuksiksi, olihan tietenkin nukeilla leikkiviä poikiakin, mitä lie transuja ja homoja. Aseita ei TM esitellyt, minä avasin alan kirjoittamalla 2003 laajan 8-sivun artikkeli huipputekniikan sota aseista, lasereista, e-pommeista, skval-torpedoista yms.

Olin juuri 1.2.2003 HS:n tieteen pääjuttuni bioaseista jälkeen joutunut lehden boikottiin, kun erehdyin vapaassa keskustelussa sanomaan, että ymmärrän G.W.Bushiakin. Savon lahja Suomen tieteelle, yl' oppilas Timo Paukku poisti uuden artikkelini neutriinoista, jolle oli luvannut jo julkaisupäiväksi juhannusaaton ja haukkui vielä seuraavat 7 vuotta sähköpostein.

Tarjosin laajaa asejuttuani TM:lle ja minulle vastasi päätoimittaja Martti Merilinna, joka juuri silloin oli Saksassa ja sovimme palaverin toimituksessa seuraavalle viikolle. Kun menin, oli juttuni oikovedos levitetty neukkarin pöydälle ja viinerikahvit katettu, Merilinna ja edesmennyt toimituspäällikkö Kari Toivonen onnittelivat että olivat löytäneet kirjoittajan joka sekä osasi kirjoittaa että tunsi tekniikkaa. Aiheita tuli kuulemma tutkijoilta hyllymetreittäin, mutta ne olsi pitänyt muokata jutuksi ja siihen ei toimituksen väellä ollut kykyjä.

Tuosta alkoi viisi vuotta kestänyt yhteistyömme, TM maksoi hyvin 1500-2000 euroa laajasta jutusta, hyysärin Paukku tuon kuultuaan sanoi että olin Suomen parhaiten palkattu tiedetoimittaja, Erkko oli maksanut minulle koko aukeaman pääjutusta säälittävät 400 ecua. Asian vahvisti Tieteeseen kirjoittava avaruustähtitieteen professori Esko Valtaoja, jolta sain usein tieteellistä apua tähtitieteen juttuihini, kun kerran vähättelin palkkioitani, Esko tuhahti "Mitä valitat, Tiede maksaa minulle vähemmän!".

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6826
Liittynyt8.11.2007

Tohtori, mää en ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut n.s. "miestenlehdistä", joissa on vähäpukeisia naisia. Jos lääkärin odotushuoneessa on erilaisia lehtiä, niin valitsen Tekniikan Maailman. En kuitenkaan jaksa lukea henkilöauto- ja rengastestejä joka kuukausi. Vähän eksoottisempi tekniikka kiinnostaa enemmän. TM on sitten erikoistunut enemmän kaupallisen tekniikan mainostamiseen.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä392
Liittynyt15.5.2018

apassi kirjoitti:
Paljon tuollaisen artikkelin kirjoittamiseen menee aikaa, kun ryhtyy urakalla hommii?

Riippuu kuinka paljon pitää etsiä tietoa netistä esimerkiksi ohjuksista.

2-3 päivää ehkä.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

apassi,

Riippuu paljon siitä, kuinka hyvin on perehtynyt alaan, muutama viikko taustatyötä yleensä.

Useissa artikkeleissani olin itse ollut mukana projekteissa, MIR-projektissa, silloin hys-hys -salaisessa oma firmani oli laitetoimittaja ja asiantuntija (hydratsiinin mittaus). Laserrakettijutussa olin alkuperäinen keksijä, seitsemän vuotta ennenkuin Rensselear-yliopisto proffa Myrabo huusi heurekaa. Olin mukana Myrabon kokeissa White Sands' issa Uudessa Meksikossa ja Alabaman yliopiston Beamed Power -tutkimusryhmässä.

Joskus tuli kiire ja paineita, Aasian tsunamin jälkeen päätoimittaja soitti ja kertoi palaveroidun toimituksessa ja päätetyn että minä olisin pätevin laatimaan jutun aiheesta, aikaa kaksi viikkoa. Vanhempi tytär oli juuri yhdeksän päivän vierailulla Italiasta ja aikaa piti puristaa jutun tekoon, se onnistui, 9 sivua ja 2000 euroa. Vastaavia paineita oli kun aikoinaan käänsin patenttitekstejä Suomen suurimmalle patenttitoimistolla Kolsterille englannista ja saksasta. Eräs juhannus meni piloille kun hikoilin vaikea käännöksen kanssa aikarajaa vastaan.

Melkein mokiakin tuli, olin jättänyt juttuni syvänmeren sukelluslaitteista, kun toimituspäällikkö Rami Haapaniemi soitti ja sanoi "Noin et voi kirjoittaa, vuorineuvos Matomäki on Yhtyneiden Kuvalehtien (nykyisin Otava-media) hallituksessa! Olin kritisoinut Matomäen laajalti kertomaa tarinaa siitä, että CIA tuhosi Oceanics' in busineksen. Se kohta jätettiin pois ;-) ...

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

ertsu,

Äläs nyt, jokainen niitä salaa lukee, "parturissa" yleensä ;-)!

Kirjoittelin aikanaan opiskelukuluja tienaten hieman myös Lehtimiesten Jalluun värikkäitä tarinoita Kauko-Idän tyttösistä, pitihän käydä kuusi kertaa paikapäällä aineistoa keräämässä.

Kaksi vuotta olin Demarin rikosteportterina, yli 700 uutisjuttua, kahdeksan vuotta Kemiran henkilökuntalehden pakinoitsijana. Hyvin suosittuna, tutkijantoimeni ohessa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat